Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@13:44:50 GMT

دبیرکل ناتو: افغانستان می‌تواند روی پای خود بایستد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۶۰۹۵

دبیرکل ناتو: افغانستان می‌تواند روی پای خود بایستد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که این پیمان نظامی در دو دهه گذشته به برقراری امنیت در افغانستان کمک کرده است، اما دولت و نیروهای نظامی این کشور اکنون قدرت کافی دارند تا بدون پشتیبانی سربازان بین‌المللی روی پای خود بیایستند.

به گزارش ایسنا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، از سال ۲۰۰۳، در راس تلاش‌های امنیتی در افغانستان بوده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون حدود ۹ هزار نفر از سربازان ناتو، از جمله ۳۵۰۰ تن از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی‌مانده‌اند، و قرار است حداکثر تا تاریخ ۱۱ سپتامبر آینده، آن کشور را ترک کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از استولتنبرگ، نوشت:‌ «افغانستان نیز می‌داند که ما ۲۰ سال در آنجا بوده و در افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم.»‌

او گفت:‌ «افغانستان راه درازی را پیموده، چه از نظر تشکیل نیروهای امنیتی قوی و کارآمد، و چه از نظر پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی. زمانی می‌رسد که مردم افغانستان مسئولیت کامل صلح و ثبات در کشورشان را برعهده بگیرند.»

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، با خروج نیروهای ناتو بیشتر سرزمین‌ افغانستان به میدان رقابت نیروهای مختلف تبدیل خواهد شود. دولت افغانستان کنترل بیشتر شهرها و شهرستان‌های کشور را در دست دارد اما مناطق روستایی زیر سیطره طالبان است.

استولتنبرگ گفت که حمایت کشورهای عضو ناتو از افغانستان از طریق مشاوره کارشناسان غیرنظامی به وزارتخانه‌های افغانستان، حمایت مالی از نیروهای امنیتی و حمایت از مذاکرات صلح میان کابل و طالبان ادامه خواهد یافت.

او همچنین گفت که ناتو «امکان آموزش به نیروهای امنیتی افغانستان در خارج از آن کشور» را بررسی می‌کند.

رهبران نظامی آمریکایی کماکان در حال تصمیم‌گیری درباره بهترین روش اجرای فرمان رئیس‌جمهور بایدن در خروج سربازان آمریکایی از افغانستان در ماه سپتامبر هستند.

به نوشته ایندیپندنت، جو بایدن و ینس استولتنبرگ قرار است چهاردهم ژوئن در بروکسل با رهبران ۳۰ کشور عضو پیمان ناتو ملاقات کنند. افغانستان یکی از محورهای مذاکرات آنان خواهد بود اما قرار نیست هیچ‌یک از رهبران افغانستان در این نشست شرکت کند.

دبیرکل ناتو ضمن تایید خطرهای احتمالی پایان ماموریت نظامی این پیمان در افغانستان، گفت که ماندن در آنجا نیز معنی خطرکردن برای ناتو است؛‌ از جمله «خطر جنگ‌های بیشتر، خطر مجبور شدن به افزایش نیروها، و خطر ماندن در یک ماموریت نظامی.»

بسیاری از اعضای نیروهای بین‌المللی تا دیدار اعضای ناتو در بروکسل در ماه آینده میلادی قرار است افغانستان را ترک کرده باشند، متحدان آمریکا در اروپا و همچنین کانادا، برای ماندن در افغانستان به کمک آمریکا متکی هستند و تنها پس از فرمان خروج بایدن می‌توانند آنجا را ترک کنند.

بسیاری از ناظران ابراز نگرانی کرده‌اند که به محض رفتن نیروهای آمریکایی، طالبان به سرعت نیروهای دولت را مرعوب خواهند کرد.

استولتنبرگ گفته است که ناتو برای تضمین فعالیت فرودگاه کابل کمک‌های مالی ارائه خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خروج نیروهای خارجی از افغانستان ناتو ینس استولتنبرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۶۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «کریستوف وانر» روزنامه‌نگار آلمانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ولت» این کشور اعلام کرد که ارتش روسیه تسلیحات ارسالی کشورهای غربی به اوکراین را قبل از تحویل آنها به ارتش اوکراین در میانه راه منهدم می‌کند.

وی با اشاره به حمله اخیر ارتش روسیه به راه‌آهن اوکراین و هدف‌قراردادن تجهیزات نظامی ارسالی غربی‌ها برای ارتش اوکراین گتف: باید توجه داشت که این حمله علیه تجهیزات نظامی انجام شد.

این روزنامه‌نگار آلمانی در ادامه تأکید کرد که «به لطف کار خوب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روسیه، ارتش روسیه تجهیزات غربی‌ها را قبل از اینکه به دست نیروهای مسلح اوکراین برسد، منهدم می‌کند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیروز جمعه اعلام کرد که حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند؛ آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

چهارشنبه گذشته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6090214

دیگر خبرها

  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • دیدار مخفیانه دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان در رستوران تا پاسی از شب لو رفت+ تصاویر
  • ۳ میلیون یورو در اختیار نیروهای مسلح برای انسداد مرزها +جزئیات مهم
  • رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود
  • معاون وزیر کشور : رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند
  • دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟
  • جزئیات جدید از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور