Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:47:42 GMT

حجم مخزن سد یامچی اردبیل ۳۶ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۶۲۵۹

حجم مخزن سد یامچی اردبیل ۳۶ درصد کاهش یافت

عباس جنگی مرنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پایش و بازدید انجام یافته از چهارشاخه اصلی ورودی سد یامچی نشان می‌دهد میزان حجم آب ورودی  سد در حدود ۳۶ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: میزان بارش در سال زراعی جاری در مقایسه  با سال گذشته  ۷۶ درصد و نسبت به دراز مدت ۶۹ درصد در دشت اردبیل کاهش یافته که این امر منجر به  کاهش ورودی آب در سد یامچی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگی مرنی تامین آب شرب مطمئن و پایدار را برای مراکز جمعیتی در استان اردبیل از جمله وظایف اصلی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد و گفت: در این سد ضمن برنامه‌ریزی جهت انجام تعمیرات دوره‌ای و عملیات کنترل پایداری و ایمنی، تمهیدات لازم برای پایش کیفی مخزن انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: افزایش بی‌رویه مصرف آب، میزان حجم آورد حوضه آبریز و افزایش ذخایر آبی سد را برای روزهای آینده با چالش جدی روبرو ساخته است و ضروری است کشاورزان  در رعایت الگوی کشت و شهروندان اردبیلی هم  در مصرف بهینه آب جدی باشند.

جنگی مرنی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف منابع آب در بخش‌های مختلف تاکید کرد و افزود: توجه مردم استان به برنامه‌های فرهنگ‌سازی در مصرف آب می‌تواند در فصول گرم سال مثمر ثمر واقع شود.

وی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود داشته و این امر نگران‌کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل  با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب افزود: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مشکلات آب شرب و صنعتی برطرف شود.

جنگی مرنی اضافه‌کرد: دشت‌های منطقه به خاطر مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی آسیب جدی دیده اما دولت با اجرای طرح تعادل‌بخشی توانسته تا حدی جلوی این مشکل را بگیرد.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ  اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه چهارم قرار دارد،

حوضه آبریز سد یامچی در وسعت حدود ۷۲۵ کیلومترمربع دارای پنج سرشاخه لای چای، نیرچای، امام چای، مشتقین چای و جوراب چای است  که پس از بهم پیوستن این آبراهه‌ها در محل ساختگاه سد یامچی، رودخانه بالیخلی چای را تشکیل می‌دهند، این سرشاخه ها و انشعابات از ارتفاعات کوه سبلان سرچشمه گرفته و در امتداد و جهت غرب به شرق استان و با عبور از مرکز شهر اردبیل به رودخانه قره سو می پیوندد.

سد یامچی مهمترین منبع تامین کننده آب شرب شهر اردبیل می‌باشد.

برچسب‌ها بارندگی آبیاری اردبیل سرانه مصرف آب شرکت آب منطقه ای اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارندگی آبیاری اردبیل بارندگی آبیاری اردبیل سرانه مصرف آب شرکت آب منطقه ای اردبیل اخبار کنکور جنگی مرنی سد یامچی بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

نماینده مجری طرح جهاد آبرسانی استان اردبیل از پیشرفت فیزیکی ۱۷ درصدی تصفیه ‌خانه دوم آب شرب مرکز استان به عنوان طرح ویژه در مدت زمان کوتاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن کروبیان در بازدید از تصفیه خانه شماره ۲ آب شرب اردبیل، اظهار کرد: احداث تصفیه خانه دوم آب شرب اردبیل با هدف تصفیه آب چاه‌های داخل شهر اردبیل و به منظور گذر از بحران کم آبی با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه در حال اجرا است.

وی افزود: این تصفیه‌خانه هم اکنون ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا کنون بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام طرح و تاسیسات وابسته آن بیش از ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

کروبیان با اشاره به اینکه برای ارتقای کیفی آب شرب اردبیل، دو پروژه عظیم در حال اجرا و بهره‌برداری است بیان کرد: پروژه تکمیل آبگیر سد یامچی هم اکنون با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست و پروژه سیستم ارتقای کیفی آب که در داخل تصفیه خانه اجرا شده هم اکنون تمام شده و تحویل شرکت آب و فاضلاب استان شده است.

نماینده مجری طرح جهاد آبرسانی استان اردبیل همچنین تصریح کرد: به منظور برداشت آب از تراز بالاتر جهت ارتقای کیفی آب شرب مرکز استان چهار بارج شناور در مدار بهره‌برداری است و دو بارج دیگر با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه در حال خرید و نصب است.

کد خبر 749127

دیگر خبرها

  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • پشت صحنه پیامک «آبفا»