Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یکی از خاطرات مشترک مردمان قدیم که هنوز در هر شهر و روستا سکونت دارند، شنیدن صدای دلنشین آب در کف رودخانه‌ها است. همین استانی که سال‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده روزگاری از هر کوی و برزنش در روز‌های بهاری صدای آب به گوش می‌رسید.

کربلایی محمد ساکن یکی از روستا‌های اطراف خراشاد در شهرستان بیرجند است که در یکی از روز‌های گرم خرداد ماه کنار رودخانه‌ای نشسته و به گفته او زمانی آب در آن تا اواسط تابستان موج می‌زد، ولی چندین سال است با هر بارش رگباری فقط چند روزی آب دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به یاد دارد روز‌های بهاری که در همین روستای ییلاقی آبی زلال بر بستر رودخانه جاری بود به طوری که مردم نمی‌توانستند از این طرف به آن طرف رودخانه بروند.

او  می گوید: برف‌های سنگین زمستانی بر کوه‌های اطراف روستا می‌نشست و با گرم شدن هوا در نوروز این برف‌ها آب و در رودخانه جاری می‌شد.

همسرش هم به یاد می‌آورد روز‌هایی که همه مردم روستا برای شست و شوی فرش‌ها و لباس‌ها به کنار رودخانه می‌آمدند و از آن آب جاری و پاک برای نظافت عیدانه خانه‌هایشان بهره می‌برند.

کاهش بی‌سابقه بارندگی در خراسان جنوبی

اما چند سالی است که در این روستا و بقیه مناطق خراسان جنوبی صدای دلنشین جاری شدن آب بر کف رودخانه کمتر شنیده شده است و کم کم آن خاطره‌ها در ذهن مردم رنگ می‌بازد.

بنابر مستندات موجود وقوع خشکسالی در خراسان جنوبی از سال آبی ۷۹- ۷۸ آغاز شد و کاهش بارندگی سال آبی جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

براساس آمار‌های اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی میانگین بارندگی سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) با احتساب بارش‌های اخیر در این استان به ۵۹ میلیمتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۲.۱ درصد و نسبت به بلندمدت، ۴۵.۴ درصد کاهش دارد.

براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا آخر اسفند پارسال که مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ارائه کرد، ۹۱ درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است که از این مقدار ۹ درصد در وضعیت نرمال، ۲۰ درصد خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

امسال به دلیل کمبود شدید بارندگی‌ها، خشکسالی چنان در ریشه و جان خاک خراسان جنوبی نفوذ کرده که درختان، باغ‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها، دام‌ها و حتی زمین هم از آسیب آن در امان نمانده است.

کم‌آبی مهمترین پیامد خشکسالی

کم‌آبی مهمترین مشکل و پیامد خشکسالی در این استان مرزی و کویری است به طوری که در حال حاضر به طور میانگین به ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با جمعیت ۶۵ هزار نفر با تانکر آبرسانی می‌شود و با توجه به تداوم گرمای هوا این تعداد به ۴۵۰ روستا در تابستان افزایش خواهد یافت.

به دلیل خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های مالداری و کاهش آبدهی آنها، کم‌آبی شدید گریبانگیر دامداران این استان برای تأمین علوفه و آب شده است هرچند جهاد کشاورزی و برخی نهاد‌ها به کمک دامداران برای تأمین نهاده‌های دامی آمده‌اند.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از مجموع ۴۴ دشت و محدوده مطالعاتی، ۹ دشت ممنوعه بحرانی و ۲۲ دشت ممنوعه است و در دهه اخیر تعداد دشت‌های ممنوعه بحرانی استان به دلیل افت مستمر آبخوان‌ها از ۲ به ۹ دشت افزایش یافته است.

سالانه ۹۰۵ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی استان برداشت می‌شود که به دلیل اضافه برداشت ۱۰۱ میلیون مترمکعبی، سالانه منابع آب زیرزمینی ۲۶ سانتیمتر مربع افت دارد.

بیشتر بخوانید

از مهار روان آب‌ها تا تپیدن نبض قنوات/ راهکاری که با آن می‌توان خشکسالی را دور زد! کفگیر منابع آب زیرزمینی به ته دیگ خورد / زمین در ۱۸ دشت بحرانی دهان باز کرد + فیلم لب‌های کویر خشکیده‌تر شد / زهر خشکسالی بر تن نحیف خراسان جنوبی

همچنین کسری مخزن تجمعی خراسان جنوبی سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که این کسری مخزن به دلیل اضافه برداشت از منابع آبی استان در سال‌های متوالی ایجاد شده و کاهش کیفیت منابع آب را نیز در پی داشته است.

فرونشست زمین خطر جدی در خراسان جنوبی

پدیده فرونشست زمین به عنوان خطر جدی و زلزله خاموش به دلیل اضافه برداشت آب از دشت‌ها از سال‌ها پیش گریبانگیر خراسان جنوبی هم شده و شکاف‌هایی به ظاهر خارق‌العاده، ولی عمیق ناشی از فرونشست زمین در دشت‌های سرایان، فردوس، قاین و زیرکوه در حال پیشرفت است.

به گفته کارشناسان حوزه آب در خراسان جنوبی قطعا پدیده فرونشست زمین در اکثر دشت‌های استان رخ خواهد داد چرا که کسری مخزن زیادی در محدوده‌های مطالعاتی این استان هر سال ایجاد می‌شود و کماکان سطح آب زیرزمینی در حال افت است.

کمبود علوفه از دیگر اثرات خشکسالی است چرا که بر اثر کمبود شدید بارندگی‌ها تقریبا رویش گیاه در مراتع استان نزدیک به صفر بوده و خشکسالی در یک سال گذشته به ۸۰ درصد مراتع در اختیار عشایر خسارت زده است.

براساس آخرین آمار رسمی در مجموع خشکسالی‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۳۵۷ میلیارد تومان به جامعه عشایری خراسان جنوبی خسارت زده و عشایر استان سالانه ۲۰ هزار تن فرآورده‌های دامی و لبنی تولید می‌کردند که این ظرفیت امسال از دست رفته است.

در قسمت‌های بعدی این قصه تکراری بارندگی‌ها به حدی کاهش یافت که خشک شدن قنوات، کاهش شدید سطح درآمد مردم به خصوص روستاییان را در پی داشت و هزار و ۷۰۰ روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شد، ولی با همت مردم و حمایت‌های دولت، چرخ تولید در روستا متوقف نشده است.

طغیان آفات در عرصه‌های خشک خراسان جنوبی

چند سال است که جولان آفات چوبخوار هم به مشکلات قبلی اضافه شده و در امسال به دلیل تداوم خشکسالی حالت طغیانی به خود گرفته است.

به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی آفات چوبخوار از جمله پروانه چوبخوار پسته، سوسک شاخک بلند رزاسه، سوسک چوبخوار شاخک بلند درختان میوه، سوسک طوقه‌خوار و پروانه فری یا کرم خراط به صورت میانگین به ۲۰ تا ۷۰ درصد درختان این استان خسارت زده‌اند.

طغیان این آفات به گونه‌ای است که سموم قوی هم اثرگذار نیست و کشاورزان مجبورند برای جلوگیری از انتقال این آفت به سایر باغات نسبت به کف‌بری درختان خود اقدام کنند و در عین ناباوری نظاره‌گر مرگ درختان چندین ساله خود باشند.

هدر رفت آب، بحرانی مهمتر از خشکسالی

اما در کنار اثرات غیرقابل انکار خشکسالی در خراسان جنوبی هدر رفت آب مصرفی در مناطق شهری و روستایی نیز بر مشکلات کم‌آبی افزوده است.

براساس آمار رسمی ۳۱.۷ درصد تا ۴۲ درصد آب مصرفی در مناطق شهری و روستایی این استان به هدر می‌رود و در بخش خانگی شهری و روستایی خراسان جنوبی که حدود ۶ درصد از مجموع آب مصرفی را تشکیل می‌دهد، اتلاف آب به سبب فرسودگی لوله‌های انتقال و توزیع آب است.

اهمیت قطره قطره آب در خراسان جنوبی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم آب مورد نیاز در این استان مرزی و کویری به دلیل نداشتن رودخانه دائمی و اتصال به دریا، از منابع آب‌های زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات تأمین می‌شود.

براساس آخرین گزارش سالانه وضعیت منابع و مصارف آب استان از دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کل حجم برداشت آب‌های زیرزمینی، ۷۲ درصد مربوط به برداشت از چاه‌ها، ۲۴ درصد مربوط به برداشت از قنات‌ها و چهار درصد مربوط به برداشت از چشمه‌ها است.

همچنین ۹۲ درصد مصرف آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی، پنج درصد بخش شرب، ۲ درصد صنعت و خدمات و یک درصد سایر است.

در حالی که اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی از جمله نصب کنتور‌های هوشمند باعث کاهش مصرف آب بخش کشاورزی در سال‌های اخیر شده، اما افزایش رشد جمعیت و پیشرفت صنایع، حجم آب مصرفی در بخش شرب و صنعت را افزایش داده است و همه این موارد ضرورت حفظ منابع آبی موجود را دوچندان می‌کند.

سند سازگاری با کم‌آبی، امیدی برای مدیریت خشکسالی

تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر برای مدیریت خشکسالی و پیامد‌های آن در استان صورت گرفته که تصویب سند سازگاری با کم‌آبی یکی از این موارد است.

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی به عنوان طرح پایلوت کشوری نخستین بار ۲۶ مرداد سال ۹۸ در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رئیس جمهوری تصویب شد.

اساس این طرح استفاده بهینه و مدیریت مصرف آب است با این شرط سرمایه‌گذاری برای تأمین‌های جدید موجه خواهد بود در غیر این صورت پرداختن به تأمین‌های آب جدید بدون توجه به چگونگی مصرف به نوعی ریختن آب در مشک سوراخ‌دار است که زمان را از دست می‌دهیم و منابع را صرف می‌کنیم، اما در نقطه‌ای پیچیده‌تر از نقطه اول قرار خواهیم گرفت.

به گفته مسئولان اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی نیازمند همکاری بین سازمانی است تا بتوانیم سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب از بیلان منفی آب سفره‌های زیرزمینی این استان را کاهش دهیم.

با اجرای طرح مطالعات سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی آب در تمامی بخش‌ها باید به گونه‌ای مصرف شود که با انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به این استان بیشترین مدیریت را در مصرف آب داشته باشیم.

در قالب این طرح تا سال ۱۴۲۵ میزان آب مورد نیاز استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس آن کسری مخازن آب جبران خواهد شد.

با توجه به محدودیت‌های آبی انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی درستی داشته باشند تا تغییر الگوی کشت و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اولویت قرار بگیرد.

مقابله با خشکسالی از طریق پساب

استفاده از پساب به عنوان جایگزین چاه‌های موجود نیز راهکاری است که فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی چندی پیش از آن برای مقابله با خشکسالی یاد کرد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

او در این خصوص افزود: ۲۲۰ لیتر آب بر ثانیه پساب از تصفیه‌خانه هدر می‌رود کـه باید با استانداردسازی، از آن در صنعت و کشت برخی محصولات خاص کشاورزی استفاده کرد.

سروری سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز گفت: امسال نسـبت بــه بلندمدت بـا کاهش ۶۰ درصدی و در مقایسـه بــا پارسال بــا کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌ها مواجه هستیم.

او با اشاره بـه وجود ۱۳ هزار و ۵۹۹ حلقه چاه، چشمه و قنات در استان خراسان جنوبی افزود: از ایـن تعداد ۲۸ درصد چاه، ۲۱ درصد چشمه و ۵۱ درصـد قنات هستند کـــه ۷۳ درصد برداشت آب به صـورت حجمی از ۲۸ درصد چـاه‌ها انجام می‌شود.

سروری با بیان اینکه پساب فاضلاب منبع جایگزینی است کـه کمتر مورد توجه قرار گرفته، ادامه داد: پساب فاضلاب می‌تواند جایگزین چاه‌های موجود باشد کــه مقرر شد در یک ماه آینده برنامه راهبردی بـرای استفاده از پساب در حـوزه صنعـت، تدوین و ارائه شود.

به گفته کارشناسان آب، بارندگی‌ها در ۲ سال گذشته و امسال تأثیری در تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی این استان نداشته و کم‌آبی همچنان گریبانگیر شرق کشور و خراسان جنوبی است؛ بحرانی که اگر مدیریت نشود و منابع اندک موجود حفظ نشود، دسترسی به آب را برایمان سراب خواهد کرد.

تسریع در اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی، بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی که بیشترین سهم مصرفی را در استان دارد، اصلاح شبکه‌های فرسوده آب، احداث سازه‌های آبخیزداری، افزایش اعتبارات برای کاهش اثرات خشکسالی و باروری ابر‌ها راهکار‌هایی برای مقابله موثر با خشکسالی و کم‌آبی در کنار همکاری مردم برای صرفه‌جوبی در مصرف آب است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی ها هواشناسی بارندگی ها سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی خراسان جنوبی آب های زیرزمینی فرونشست زمین درصد خشکسالی آب زیرزمینی بارندگی ها اجرای طرح آب مصرفی منابع آب مصرف آب سال آبی چاه ها دشت ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۶۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوادث ناشی از کار دومین علت مرگ در کشور است

مدیر ایمنی شرکت برق و دبیر همایش ایمنی شرکت برق استان خراسان جنوبی گفت: حوادث ناشی از کار دومین علت مرگ در کشور است و ۳۷ حادثه منجر به فوت در سال گذشته بر اثر مخاطرات برق در کشور رخ داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد بهائین امروز در حاشیه بیست و یکمین همایش سالانه ایمنی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی اظهار داشت: صنعت برق یک صنعت با ریسک بالا و پر حادثه است و شعار اول ما در این بخش ایمنی است. حوادث ناشی از کار پس از حوادث رانندگی دومین علت مرگ در کشور است. 37 حادثه منجر به فوت در سال گذشته بر اثر مخاطرات برق در کشور رخ داده است.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه ما این است که اطلاع‌رسانی کنیم، تصریح کرد: ارتقای سطح فرهنگ ایمنی عمومی برای کودکان باید در دستور کار باشد.

دبیر کمیته ایمنی پیمانکاران استان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه این همایش در جهت ترویج فرهنگ ایمنی برگزار می‌شود، گفت: فرهنگ ایمنی یعنی فرهنگ حاکم بر سازمان که در بحث کنترل و جهت‌دهی در حوزه ایمنی تأثیرگذار است و شرکت برق استان با فعالیت‌هایی که انجام داده در این زمینه همیشه پیشرو بوده است.

شرفی با بیان اینکه بحث فرهنگ ایمنی یک امر پویا و رو به توسعه است و سکون در آن وجود ندارد، افزود: از سال 2003 سازمان بین‌المللی کار نامگذاری سال‌ها را به جهت جلب توجه کارگران به مبحث ایمنی درنظر گرفته است و در این راستا ما نیز باید به دنبال بهبود وضعیت ایمنی در کارگاه‌ها باشیم.

مدیر ایمنی شرکت برق خراسان جنوبی با اینکه در کشور در بحث حوادث ناشی از کار 2100 نفر از کارگران شاغل در کشور جان خود را در کارگاه‌ها از دست دادند، افزود: در محیط کارگاهی بخشی از وظایف برعهده دولت، بخشی برعهده کارگران و بخشی برعهده کارفرمایان است که باید هر کس به وظایف خود به درستی عمل کند تا کمتر شاهد حوادث ناشی از کار باشیم.

وی ادامه داد: علیرغم کمبود نیروی انسانی که از سنوات گذشته داشتیم 7 هزار و 300 مورد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار انجام دادیم و 2 هزار و 300 پرونده مشاغل سخت و زیان آور نیز بررسی شده است که نتیجه این فعالیت‌ها باعث کاهش 15 درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به سال پیش‌تر شده است. اهمیت توجه به مبحث ایمنی را باید در دستور کار داشته باشیم و موضوع خیلی مهمی است. باید ایمن فکر کنیم و ایمن عمل کنیم.

در پایان از افراد برگزیده و نمونه ایمنی در شرکت توزیع نیروی برق استان تجلیل و تقدیر شد.

انتهای پیام/253

دیگر خبرها

  • مشکلات توسعه فیبر نوری به روایت مدیران اپراتورهای ثابت / شهرداری تهران اصلاً همکاری نمی‌کند
  • دردسرها و مشکلات توسعه فیبر نوری به روایت مدیران اپراتورهای ثابت
  • حوادث ناشی از کار دومین علت مرگ در کشور است
  • ثبت ۱۲۵۳ تولد نوزاد در خراسان جنوبی
  • زیرکوه زیر بار دو هزار میلیارد خسارت سیل/جبران با اجرای ۲۷ مصوبه
  • سوراخی در یخ که 50 سال دانشمندان را متحیر کرده بود
  • استقرار ۵۰ درصد تولیدکنندگان شوینده در قزوین
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته