Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی تجربه زندگی چند روزه در دل یک خانه قدیمی، تجربه زندگی در چندین سال پیش را به تو هدیه می‌دهد و این همان امری است که در دنیای مدرن به آن نیاز داری.

در سال ۱۳۹۳ تفاهم نامه‌ای مابین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صندوق کارآفرینی امید صورت گرفته است که با استناد به آن تسهیلاتی به اقامتگاه‌های بوم گردی به منظور نوسازی بنا، توسعه، تجهیز و بهره برداری از اقامتگاه‌های بوم گردی تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از این امر رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار به خصوص در مناطق محروم کشور است. بازسازی و نوسازی خانه‌ها، توسعه و تجهیز و توسعه و کارآفرینی زمینه‌های اعطای تسهیلات به اقامتگاه‌های بوم گردی است که در سال‌های اخیر دنبال می‌شود.

بوم گردی؛ تعریف جدیدی را از سفر در دوران مدرن به تو ارائه می‌دهد؛ تا زمانی که در خانه بوم گردی اقامت داری از خدماتی نظیر اسکان و غذا و همچنین رصد ستارگان و معرفی به آثار باستانی بهره مند می‌شوی و زندگی در بطن روستا و حتی در کنار حیات وحش و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری را که شاید تاکنون برایت ناشناخته بوده، تجربه می‌کنی.

دوری از دنیای مدرن برای چند روز همان چیزی است که مسافران و گردشگران دنبال آن هستند و در کالبد خانه‌های بوم گردی آن را می‌یابند؛ چیزی که در بطن هتل‌ها گم کرده بودند.

ایده اولین خانه بومگردی به کاشان برمی‌گردد؛ زمانی که مردم روستای گرمه با ظاهر سنتی خانه‌هایشان و با غذای محلی از گردشگران داخلی و خارجی بدون هدف بهره گیری از این ایده به عنوان شغل و درآمد، استقبال می‌کردند، به مرور همین ایده تبدیل به تجارتی سودآور و اشتغالزایی بسیاری در کشور شد که با همراهی دولت شکل تازه و رونق جدیدی به خود گرفت.

به داد یک خانه قدیمی رسیدیم

سید احمد خراشادی‌زاده که خانه اجدادی‌اش را با کمک اعضای خانواده و حمایت میراقث فرهنگی تبدیل به اقامتگاه بوم گردی کرده به ایسنا می‌گوید: خانه قدیمی پدربزرگم در روستای خراشاد در حال تخریب بود که به فکر بازسازی آن افتادیم.

وی با بیان اینکه به جهت ماندگاری سنت‌ها و حال و هوای زندگی روستایی و آن سادگی و صمیمیت این خانه بوم گردی را ایجاد کردیم، ادامه داد: سعی کردیم یاد  ایام قدیم و آن صمیمیت قدیمی را ر دل‌ها در میان دنیای مدرن احیا کنیم.

خراشادی‌زاده که در طول بازسازی از حمایت‌ها و ارشاد کارشناسان میراث فرهنگی بهره گرفته و با کمک خواهر و برادران و پدرشخانه اجدادی‌اش را دوباره احیا کرده با همان حال و هوای زمان پدربزرگش، افزود: هدفم بسیار دلی بود و اکنون همراه خانواده به پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی مشغولیم.

وی با بیان اینکه اکنون ۷ ماه است فعالیت داریم، تصریح کرد: گردشگران خارجی نیز استقبال زیادی دارند و ما با غذای سنتی و اقامت در زیر سقف آسمان کویر از آنان پذیرایی می‌کنیم.

تجربه شیرین نوشیدن چای در هوای دلچسب و پاک یک روستا، میل کردن غذاهای محلی خراسان جنوبی چون قروت و اقامت در خانه‌ای که عطر شیرین زندگی مادربزرگ را می‌دهد و خوابیدن زیر کرسی گرم و بیدار شدن در مقابل پنجره‌ای که رو به طبیعت باز می‌شود، همان چیزی است که برای آرامش واقعی به آن نیاز داری.

هر خانه‌ای بوم گردی نمی‌شود 

علی شریعتی منش، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به ایسنا گفت: خانه‌هایی که مبتنی بر اصول معماری و استراتژیک بومی و محلی باشند در اولویت ایجاد خانه‌های بوم گردی هستند.

وی با بیان اینکه معماری اصیل این خانه‌ها باید حفظ شود، افزود: براساس ضوابط، مجوز ایجاد خانه بوم گردی داده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بیشترین خانه‌های بوم گردی افتتاح شده در شهرستان‌های طبس، سرایان، فردوس و بشرویه است که در بخشی از اینها علاوه بر اینکه این خانه‌ها فضای قدیمی را تداعی می‌کنند، موزه‌ای به عنوان برای معرفی صنایع دستی در دل خود دارند. 

شریعتی منش با بیان اینکه افرادی که طالب و خواهان ایجاد این خانه‌ها هستند می‌توانند ثبت نام کنند، تصریح کرد: اکنون شرایط کرونا استقبال و مراجعه به این خانه‌ها کاهش یافته، اما ما سعی کردیم با رعایت پروتکل‌ها رونق گردشگری را در این خانه‌ها حفظ کنیم.

ساخت ۶۰ اقامتگاه بومگردی طی ۸ سال

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز به خبرنگاران گفت: صنعت گردشگری در خراسان جنوبی در ۸ سال گذشته با راه اندازی ۶۰ اقامتگاه بومگردی، توسعه چشمگیری یافته است.

وی با بیان اینکه برای ساخت این اقامتگاه‌ها نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات دولتی به متقاضیان پرداخت شده است، افزود: با ساخت این ۶۰ اقامتگاه بومگردی در خراسان جنوبی، هم اکنون ۶۴ اقامتگاه بومگردی در شهرستان‌های مختلف استان فعال است و این تعداد تا پایان تابستان امسال به ۷۲ اقامتگاه افزایش می‌یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: هم اکنون بزرگترین اقامتگاه بوم‌گردی خراسان جنوبی در روستای چهارده بیرجند در حال ساخت است که انتظار می‌رود تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.

رمضانی با بیان اینکه اقامتگاه بوم‌گردی چهارده در سه فاز پیش‌بینی شده است، گفت: در فاز اول این طرح بوم‌گردی مساحت تقریبی سه هزار متر مربع در نظر گرفته شده که ۲۵ سوئیت، رستوران و سفره‌خانه سنتی، مسجد و بازارچه فروش صنایع دستی و سوغات محلی در آن احداث می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: استقبال چشمگیر گردشگران از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در خراسان جنوبی سبب ایجاد اشتغال در روستاها، فراهم شدن زمینه فروش محصولات کشاورزی و تولیدات صنایع‌دستی، آشنایی بیشتر مردم و گردشگران با جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی روستاها و حمایت از طرح‌های ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی شده است.

اولویت با خانه‌های بوم گردی است تا هتل

رمضانی، ساخت و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی را با توجه به روستاهای هدف گردشگری و مناطق بکر طبیعی در خراسان جنوبی دارای توجیه دانست و ادامه داد: با توجه به قابلیت‌هایی که به لحاظ بافت‌های ارزشمند تاریخی شهری و روستایی در این استان وجود دارد، تلاش شده تا بوم‌گردی را تقویت کنیم.

وی افزود: هر چند خراسان جنوبی نیازمند پروژه‌های ساخت هتل است، اما این پروژه‌ها زمان‌بر و پرهزینه بوده و اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم به لحاظ زمانی که برای مرمت یا ساخت آن‌ها صرف می‌شود و هم از نظر هزینه‌هایی که دارد، به‌سرعت قابل بهره‌برداری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی یادآور شد: هرچند شیوع ویروس کرونا بر فعالیت بخش گردشگری اثرات منفی گذاشته و تعداد مراجعه‌کنندگان به واحدهای اقامتی را کاهش داده، اما ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی با توجه به مختصات جغرافیایی و اقلیمی خراسان جنوبی یک ظرفیت ماندگار است که در آینده می‌تواند بسیار مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

هرسال نزدیک ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور مجوز تاسیس می‌گیرند که بسیار امیدوارکننده است که این امر نشان از رونق زندگی در روستاها و دوری از مهاجرت و رونق گردشگری به سبکی کاملا ایرانی است.

اقامتگاه بوم گردی ایده‌ای ناب برای پرداختن به وجوه ناشناخته گردشگری در ایران است که اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند در کنار طبیعت گردی(اکوتوریسم)، عده بسیاری را صاحب نان و شغل کند و توجه به محیط زیست را در جهان برانگیزاند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خانه بوم گردی منطقه خراسان جنوبی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اقامتگاه های بوم گردی مدیرکل میراث فرهنگی اقامتگاه بوم گردی اقامتگاه بومگردی خانه های بوم گردی خراسان جنوبی صنایع دستی اقامتگاه ها بهره برداری خانه ها بوم گردی خانه بوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۸۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آب‌گرفتگی معابر عشق‌آباد خراسان‌جنوبی و درخواست کمک توسط مردم

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902478

دیگر خبرها

  • جلوی وارد شدن خسارت به خانه‌های روستای مختاران گرفته شد
  • بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر
  • ببینید | آب‌گرفتگی معابر عشق‌آباد خراسان‌جنوبی و درخواست کمک توسط مردم
  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد