Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین اکبری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: استان اصفهان به لحاظ اقلیمی و بارش درگیر خشکسالی‌های بسیار شدید و متوالی شده است که فشار مضاعفی را بر عرصه‌های زیست محیطی وارد می‌کند، سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ بی سابقه‌ترین خشکسالی و فراگیر در سطح استان اصفهان شاهد هستیم و مناطق حفاظت شده و عرصه‌های محیط زیستی نیز از این معضل مستثنی نیست و به شدت درگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  افزود: شدت خشکسالی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت از بسیار شدید تا حاد و بحرانی متفاوت است و از غرب و جنوب غرب استان هرچه به سمت مناطق شرقی برویم خشکسالی بحرانی‌تر بوده و حفاظت عرصه‌های زیست محیطی را با چالش جدی مواجه کرده است.

هشدار درباره شیوع بیماری‌های مرگبار بین حیات وحش

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان بیان کرد: خشکسالی‌های فراگیر، اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر مناطق محیط زیستی داشته از جمله اینکه تولید گیاهی (علوفه) و منبع غذایی حیات وحش به شدت کاهش یافته است و حتی در برخی مناطق شرقی استان به صفر رسیده است. منابع آبی نیز بر اثر خشکسالی‌های پی در پی رو به خشکی می‌رود و سختی تأمین آب پایدار برای خشکسالی‌ را دو چندان می‌کند.

ورود و چرای دام‌های اهلی و استفاده مشترک دام‌ها از آبشخور‌های حیات‌وحش، وحوش منطقه حفاظت شده کلاه قاضی را در دو سال اخیر درگیر بیماری مرگبار طاعون نشخوار کنندگان کوچک کرده و بر اساس آخرین آمار‌ها بیش از ۶۰۰ رأس کل و بز بر اثر این بیماری تلف شدند.

اکبری با ابراز نگرانی از این شرایط، اضافه کرد: فصل تابستان و گرمای شدید در پیش است و در این وضعیت احتمال شیوع بیماری‌ها، مرگ و میر حیات وحش، کاهش زاد و ولد و ناتوانی حیوانات در نگهداری از بچه‌هایشان را دو چندان می‌کند؛ همچنین اثر بسیار بد و فراگیری که این وضعیت رقم زده این است که وحوش به هوای یافتن غذا به خارج از مناطق حفاظت شده مهاجرت می‌کنند.

تصادفات جاده‌ای و شکار، تهدید حیات وحش تشنه

او ادامه داد: ما با بضاعت و نیرویی که داریم، محیط‌بانان و کارشناسان ما شبانه روزی در حال حفاظت هستند، اما وقتی وحوش به ناچار از مناطق حفاظت شده دور شوند مشکلات عدیده‌ای برای حفاظت ایجاد می‌کند، زیرا هنگامی که از چتر حفاظتی خارج می‌شوند ممکن است در دام شکارچیان بیفتند و یا بر اثر تصادفات جاده‌ای تلف شوند؛ معضلی که در حاشیه جاده مناطق موته، قمیشلو و عباس آباد شاهد هستیم.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه امسال شرایط بسیار سختی در مناطق چهارگانه محیط‌زیست استان ایجاد شده و بی شک حفاظت پایدار این عرصه‌ها نیازمند مشارکت همه اقشار و حمایت مسئولان در تأمین اعتبارات لازم برای برون رفت از مشکلات و کاهش اثرات خشکسالی است، اظهار کرد: ما برای تأمین علوفه حیات وحش و آب پایدار به شدت نیازمند اعتبارات مناسب هستیم.

محیط زیست برای تأمین آب و علوفه به ۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی افزود: حفاظت این گونه‌ها که برای آب و غذا به خارج از مناطق و به مزارع کشاورزی می‌روند، دشوار بوده و به کمک و همراهی مردم نیاز است که ذخیره‌های ژنتیکی و حیات وحش را پاس بدارند و در حفاظت آن‌ها با ما همراهی کرده و مشارکت و اطلاع رسانی کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه این استان تا حدود هفت ماه آینده بارشی نخواهد داشت و تابستانی بسیار گرم در پیش است می‌گوید: حداقل به ۱۱ میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم تا شرایط اولیه و نیاز‌های حیاتی حیوانات شامل علوفه و آب را تأمین کرده و تا حدودی از برخی بیماری‌ها پیشگیری کنیم.

مردم و مسئولان برای حفظ میراث طبیعی کمک کنند

اکبری افزود: برای تأمین اعتبارات مورد نیاز از طریق استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری کردیم و با سازمان مدیریت بحران کشور مکاتباتی شده که امید است این تلاش‌ها نتیجه بخش باشد، اما با وجود پیگیری‌های تاکنون ما در سطح استانی و ملی برای استفاده از هر ظرفیتی برای تأمین اعتبارات، مشکل آنقدر فراگیر است که به شدت نیازمند همراهی مردم، نهاد‌های حقیقی و حقوقی هستیم. امسال شرایط به گونه‌ای است که پویش نذر طبیعت باید فعال‌تر از سال‌های قبل باشد تا با کمک عوامل و کارشناسان محیط‌زیست و برنامه ریزی‌ها و هم افزایی مردم و مسئولان این شرایط سخت را با اثرات کمتری پشت سر بگذاریم.

تشنگی حیات وحش و تعدی شکارچیان به زیستگاه‌ها

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: وحوش علفخوار به دلیل خشکسالی به مزارع اطراف مناطق، برای دسترسی به آب و علوفه پناه می‌برند و این امر برخی از متخلفان شکار و صید را به تعدی به این مناطق ترغیب می‌کند.

او با بیان اینکه جمعیت زیادی از حیات وحش به دلیل نبود علوفه از مناطق خارج و به مزارع و اراضی کشاورزی نزدیک شدند، افزود: تمام امکانات خود را بسیج کردیم تا آب را برای حیوانات تأمین کنیم و در حدی که در توان ما و محیط بانان بوده تاکنون آب تأمین شده است، اما برای علوفه هنوز اعتباری به ما داده نشده است.

هر روز با تانکر به آبشخور‌ها آبرسانی می‌کنیم، اما علوفه گران است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه امسال علوفه خیلی گران شده و دستکم حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین آب و علوفه حیات وحش نیاز است گفت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۹ تنها حدود ۴۴ هزار و ۷۰۰ رأس آهو، جبیر، کل و بز و قوچ و میش در مناطق محیط زیست اصفهان زیست می‌کنند. حیات وحش استان امسال نیز زاد آوری داشتند، ولی با توجه به شرایط موجود معلوم نیست بتوانند بچه‌های خود را شیر داده، نگهداری و بزرگ کنند.

جمشیدیان با بیان اینکه هر روز با تانکر به آبشخور‌های حیات وحش در مناطق آبرسانی می‌کنیم، افزود: برخی از این آبشخور‌ها نیاز به مرمت و بازسازی دارد و برای حفظ حیات در عرصه‌های محیط زیست تأمین اعتبارات ضروری است و ما در این‌باره از طریق سازمان محیط زیست و مدیریت بحران کشور پیگیری کردیم.

او درباره ورود دام‌ها به مناطق حفاظت شده و احتمال آلوده شدن آب آبشخور‌های حیات وحش، خاطرنشان می‌کند: با سازمان دامپزشکی مکاتباتی داشتیم که تنها دام‌هایی که واکسینه شدند در مناطق حفاظت شده بروند و بسیاری از دامداران گوسفندان را واکسینه کردند که مشکلی بروز نکند، اما با این حال برخی دامداران به حق خود قانع نیستند که در فصل مجاز ییلاق و قشلاق کرده و با تعداد مشخص، چرای دام داشته باشند. این دامداران به بهانه اینکه علوفه نیست اکنون در بخشی از مناطق قشلاقی که قرق بوده و پوشش گیاهی مناسبی دارد، دام‌های خود را می‌چرانند که این امر برای مناطق حفاظت شده و حیات وحش آسیب زا است.

برای طبیعت نذر کنیم

همچنین مهدی دادخواه تیرانی نماینده مجمع فعالان زیست محیطی ایران و مدیرعامل انجمن دوستداران محیط زیست شهرستان تیران و کرون به خبرنگار مهر می‌گوید: سال جاری کاهش بارش باران، وقوع خشکسالی شدید در منطقه و فقر مراتع و تعرض دامداران به مراتع پناهگاه‌های حیات وحش و محدود شدن منابع غذایی و حتی آبی در طبیعت سبب شده تا وحوش به حاشیه روستا‌ها و نزدیکی مناطق مسکونی کشانده شوند.

او  افزود: با گشت و پایش مناطق حیات وحش پارک ملی قمیشلو و منطقه شکارممنوع پلنگ گالون در روز‌های اخیر حدود پنجاه رأس آهو که از محدوده حفاظتی خارج شده بودند به داخل منطقه هدایت شدند.

این فعال محیط‌زیست بیان کرد: نخستین اقدامی که باید در مواجهه با حیات وحش در مناطق مسکونی انجام داد تماس با شماره ۱۵۴۰ ادارات محیط زیست و گزارش موقعیت و گونه مشاهده شده است تا آن‌ها نسبت به خارج کردن امن حیوان از منطقه سکونتگاهی و بازگرداندن آن به زیستگاه خود اقدام کنند.

دادخواه با بیان اینکه افراد در صورت رویارویی با حیات وحش به‌هیچ عنوان نباید باعث تحریک و آزار و اذیت آن‌ها شوند، گفت: در تلاش است تا با جمع‌آوری کمک‌های مردمی منطقه بتوان برای لب تشنگان حیات وحش قمیشلو آب و علوفه تأمین کرد.

کاهش اثرات خشکسالی بر حیات وحش و حفظ محیط زیست تنها با اعتبار محدود اداره کل محیط زیست استان تأثیر جدی نخواهد داشت و نیاز است مردم با مشارکت در طرح نذر طبیعت با اهدای مخزن ذخیره آب، تأمین آب و علوفه به صورت دستی برای حیات وحش، از خطر انقراض آن‌ها جلوگیری کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست خشکسالی خشکسالی محیط زیست استان مناطق حفاظت شده تأمین اعتبارات استان اصفهان حیات وحش برای تأمین حیات وحش آب و علوفه آبشخور ها تأمین آب عرصه ها دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۸۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟

به گزارش صدای ایران از ایلنا،«داوود میرشکار» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان درباره آخرین وضعیت آبگیری تالاب‌های این استان توضیح داد: خوشبختانه در طول سال آبی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از جمله در فروردین‌ماه شاهد بارندگی‌های نسبتا مناسبی در استان خوزستان بوده‌ایم، به نحوی که تا پایان اسفندماه تالاب هورالعظیم حدود ۶۰ درصد آبگیری شده بود که بعد از بارندگی‌های فروردین، سه درصد به حجم آب موجود در تالاب اضافه شد و اکنون حجم آبگیری هورالعظیم حدود ۶۳ درصد است. 

وی افزود: در حال حاضر تالاب شادگان حدود ۹۳ درصد، تالاب بام‌دژ حدود ۸۴ درصد، تالاب میانگران حدود ۸۵ درصد، تالاب شیمبار حدود ۹۳ درصد و تالاب بندون نیز حدود ۶۴ درصد آبگیری شده است و خوشبختانه اغلب تالاب‌های استان خوزستان در وضعیت مناسبی قرار دارند.

برنامه‌ریزی برای تامین حقابه هورالعظیم در تابستان با کمک وزارت نیرو 

میرشکار در پاسخ به این سوال که با توجه به فرا رسیدن ماه‌های گرم سال و افزایش شدت تبخیر سطحی در منطقه، آیا عمق آب موجود در هورالعظیم به حدی است که این تالاب بتواند تا پایان تابستان وضعیت نسبتا مناسب خود را حفظ کند یا خیر، توضیح داد: با توجه به روان‌آب‌ها و زهاب‌هایی که به سمت هورالعظیم در جریان است و همچنین منابع آب سطحی که از رودخانه کرخه به این تالاب می‌ریزد، در حال حاضر پهنه گسترده‌ای از هورالعظیم بخصوص در بخش جنوبی آن که در ماه‌های گذشته خشک بود، آبگیری شده است، اما اگر در تابستان منابع آبی مناسبی برای این تالاب تامین نشود، قطعا شاهد خشک شدن بخش‌هایی از آن خواهیم بود. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان ادامه داد: با کمک همکاران محترم در سازمان آب و برق خوزستان و همچنین همکاران عزیز حوضه آبریز کرخه در وزارت نیرو، در تلاش هستیم که با برنامه‌ریزی مناسب، حقابه قابل قبولی را در فصل تابستان به تالاب هورالعظیم اختصاص دهیم تا این تالاب در ماه‌های گرم سال نیز بتوانند وضعیت نسبتا خوب خود را حفظ کند. همچنین از همین حالا، چالش‌های پیش رو در زمینه وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی در اراضی تالابی هورالعظیم و اطراف آن را طی مکاتباتی به استاندار محترم اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با رایزنی مقامات ارشد دولت، بتوانیم با هماهنگی کشور عراق، به شکل موثر و به‌هنگام برای مقابله با این حریق‌ها وارد عمل شویم.

تعیین حقابه سالانه هورالعظیم براساس سه سناریوی متفاوت 

میرشکار همچنین با اشاره به میزان حقابه قانونی تعیین‌شده برای تالاب هورالعظیم گفت: براساس مطالعات انجام‌شده توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان و در راستای اجرای قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، سه سناریوی مختلف درباره حقابه محیط‌زیستی سالانه هورالعظیم در نظر گرفته شده است. در سناریوی اول یعنی دوره ترسالی، پیش‌بینی شده است که ۱۸۳۲ میلیون متر مکعب حقابه سالانه به تالاب اختصاص پیدا کند، در سناریوی دوم یعنی دوره بارندگی‌های نُرمال، حقابه محیط‌زیستی سالانه تالاب ۱۶۱۰ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده و در سناریوی سوم یعنی دوره خشکسالی نیز ۱۳۸۳ میلیون متر مکعب در سال به عنوان حقابه هورالعظیم پیش‌بینی شده است. 

ارشدترین مقام محیط‌زیستی استان خوزستان با بیان این که در سال آبی گذشته (۱۴۰۱ – ۱۴۰۲)، بیش از ۹۳۱ میلیون متر مکعب حقابه برای تالاب هورالعظیم تامین شد، اظهار داشت: مطالعات انجام‌شده درباره تعیین حقابه سالانه تالاب هورالعظیم براساس سناریو‌های مختلف را در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار داده‌ایم و امیدواریم با این سازمان به یک نقطه نظر مشترک برسیم تا بتوانیم میزان حقابه‌ای را که امکان تامین آن وجود دارد، تا پایان سال آبی جاری به تالاب اختصاص دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر حقابه تالاب هورالعظیم از دو منبع تامین می‌شود، به نحوی که در درجه اول منابع آب‌های سطحی رودخانه کرخه و در درجه دوم زهاب‌های کشاورزی اراضی جنوب حوضه آبریز کرخه شامل شبکه آبیاری و زه‌کشی کوثر و مجموعه کشت و صنعت نیشکر دهخدا در تامین حقابه هورالعظیم نقش دارند.

ملاحظات زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب؛ همچنان در دست بررسی 

میرشکار در پاسخ به سوال دیگر ما درباره آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب که براساس اعلام مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اجرای آن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم خشک خواهد شد، توضیح داد: مطالعات کارشناسی و مکاتبات لازم بین دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تعیین ملاحظات زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب همچنان ادامه دارد و این پروژه همچنان در دست بررسی قرار دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان ادامه داد: سهراب، یک میدان نفتی مشترک با کشور عراق است که از نظر استراتژیک باید از آن بهره‌برداری شود و از سوی دیگر، ممکن است در صورت اجرای این پروژه، نیاز به استحصال خشکی در مخزن شماره یک تالاب وجود داشته باشد که از حساسیت محیط‌زیستی بالایی برخوردار است؛ بنابراین تعادل‌بخشی بین این دو موضوع بسیار دشوار است، اما هم مجموعه سازمان محیط‌زیست که نگران وضعیت زیست‌محیطی تالاب است و هم وزارت نفت در این زمینه پای کار آمده تا بتوانیم به راهکاری برسیم که هم بتوان از میدان نفتی مشترک بهره‌برداری کرد و هم بتوان محیط‌زیست منطقه را به بهترین شکل حفظ کرد.

وی در پایان تصریح کرد: هنوز هیچ مجوزی به طرح توسعه میدان نفتی سهراب داده نشده است، ولی برای این که بتوانیم بهترین شکل ملاحظات محیط‌زیستی را با توجه به اکوسیستم حساس منطقه برای این پروژه در نظر بگیریم، در حال کمک گرفتن از جامعه ارزیابان زیست‌محیطی کشور و جامعه دانشگاهی هستیم و به طور خاص دانشگاه شهید بهشتی به این موضوع ورود پیدا کرده است و متخصصان امر در حال انجام پژوهش‌های لازم هستند که اگر قرار بر اجرای طرح توسعه میدان نفتی سهراب شد، بهره‌برداری از این میدان به صورت پایدار انجام شود.


دیگر خبرها

  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان