Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:20:40 GMT

آغاز فصلی تازه‌ در توسعه روستایی شهرستان قوچان

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۹۳۷۳

آغاز فصلی تازه‌ در توسعه روستایی شهرستان قوچان

این گروه از مدیران اجرایی و نمایندگان قوای مجریه و مقننه دیروز جمعه هفتم خرداد ماه با همراهی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی در جریان سفری یک روزه با برنامه‌های فشرده علاوه بر بازدید از نقاط روستایی قوچان، در مراسم گشایش چند طرح عمران روستایی در این شهرستان حضور یافته و آنها را مورد بهره‌برداری قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در قالب چهار بخش مرکزی، باجگیران، آبکوه و قوچان عتیق ۱۸۲ روستا دارد که ۷۲ هزار نفر معادل ۴۰ درصد جمعیت شهرستان مرزی قوچان ساکن آنها هستند.

ظرف سالهای اخیر با فعالیت دولت تدبیر و امید توجه به روستاهای کشور از جمله شهرستان قوچان به شکلی چشمگیر افزایش یافته تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستانشینان به شهرها، ضریب ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی با اجرای طرحهای عمرانی، اقتصادی و اشتغالزایی افزایش یابد.  

اجرای "طرح هادی روستایی" یکی از برنامه‌های عمده عمرانی و رفاهی در همین راستاست که تاکنون در ۴۶ روستای قوچان به اجرا در آمده و با ایجاد فضای مناسب زندگی و کار ضریب ماندگاری روستانشینان را در موطن اصلی آنان بالا برده است.

بررسی روند اجرای طرحهای هادی روستایی در قوچان در حالی که هنوز ۷۰ درصد روستاهای این شهرستان در مسیر اجرای آن قرار دارند تا با توسعه آبادانی در قالب بهسازی و نوسازی سیمای روستا، جذابیت بیشتری برای کار و زندگی کسب کنند، یکی از اهداف و برنامه‌های سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به قوچان بود. 

ساخت ۶۳۵ مسکن روستایی، بهسازی و نوسازی ۳۱۰ واحد آسیب‌دیده از سیل در روستاهای قوچان و تحویل صدها سند مسکن روستایی از دیگر برنامه‌های سفر مدیران اجرایی و نمایندگان ۲ قوه مجریه و مقننه به این شهرستان شمالی خراسان رضوی بود.

بررسی طرحهای هادی 

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به قوچان به طور خاص روند اجرای طرحهای هادی روستایی را در این شهرستان مورد توجه و بررسی قرار داد. 

علیرضا تابش در ابتدای ورود به قوچان پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتری جاده‌ای آسفالته و خاکی وارد "روستای کتلر" بخش تازه‌تاسیس آبکوه در این شهرستان شد تا طرح هادی این روستا را مورد بهره‌برداری قرار دهد. 

رییس بنیاد مسکن قوچان در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به آسیب‌دیدگی منازل مسکونی روستایی طی وقوع سیل سال ۹۸ در این شهرستان گفت: حدود ۴۰۰ واحد آسیب‌دیده شناسایی شد که ۵۷ واحد آن مربوط به روستای کتلر بود.

علی‌اکبر قوی‌هیکل افزود: بازسازی این واحدها با بازدید میدانی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و هم‌زمان با ساخت مسکن روستایی اجرای طرح هادی روستای کتلر نیز انجام شد.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح هادی چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع زیرسازی و چهار هزار و ۳۰۰ مترمربع آسفالت انجام شد که افزون بر یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان هزینه داشته است.

تحویل مسکن خانواده ۲ معلولی پروژه بعدی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بود که پای آن حاضر شدند و کلید یک باب واحد مسکونی در این روستا را تحویل دادند . این پروژه با اعطای ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۴۴ میلیون تومان کمک بلاعوض آمده تحویل‌ شده بود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حاشیه افتتاح پروژه‌های روستای کتلر خبر از بازسازی و بهره‌برداری از سه هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل در استان خراسان رضوی داد و افزود: در روستاهایی که شمار زیادی از منازل آنها با وقوع سیل آسیب‌دیده بود در کنار بازسازی واحدهای مسکونی طرح هادی روستایی نیز اجرا شد.

تابش با اشاره به مشارکت بهزیستی، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن در ساخت مسکن خانواده‌های روستایی دارای ۲ معلول و بالاتر افزود: قریب به ۷۰۰ خانواده ۲ معلولی در خراسان رضوی وجود دارد که ساخت مسکن آنها در دستور کار است.

پس‌ از آن مسوولان با حضور را افتتاح کردند.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در افتتاح ۲۰ هزارمین طرح هادی استانی در روستای دیزاوند قوچان مراسم گفت: وضعیت انجام پروژه‌های عمرانی به منابع مالی آنها برمی‌گردد که نمایندگان مجلس در بودجه امسال با جدیت این موضوع را دنبال و منابع مالی این بخش را به‌ویژه در مناطق محروم در سرفصل بودجه پیش‌بینی‌ کرده‌اند.

محمدرضا رضایی کوچی با بیان این که حدود ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی و نیز معابر روستایی کشور به نوسازی و بازسازی نیاز دارد تصریح کرد: برای رفع این نیاز مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه آینده باید منابع بیشتری را برای بنیاد مسکن، به‌عنوان نهادی انقلابی در نظر بگیرد تا بتوان شاهد شرایط بهتر عمرانی در مناطق روستایی و شهرهای کوچک بود.

آخرین طرح افتتاحی این سفر  هره‌برداری از ۶ هزارمین مسکن محرومان و تحویل۲۳۶ هزارمین جلد سند روستایی خراسان رضوی در روستای علی‌آباد بود.

این واحد مسکونی مربوط به یکی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) بود که با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید.

همچنین آخرین برنامه سفر یک‌روزه رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به قوچان جمع‌بندی بازدیدهای روستایی و تصویب نتایج این سفر در سالن شهدای دولت فرمانداری این شهرستان بود.

در این جلسه رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به بافت قدیمی قسمتی از روستای کتلر متعهد شد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای بهسازی و نوسازی این روستا اختصاص دهد.

همچنین رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های بنیاد مسکن در بهسازی روستاها و خانه‌دار کردن مردم از نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی خواست با توجه به این که هفته آینده کمیسیون عمران مجلس میزبان رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است موارد موردنیاز روستاهای این شهرستان از جمله قیر رایگان را اولویت بندی کند تا با کمک بنیاد مسکن و استانداری خراسان رضوی بهسازی روستایی انجام شود. 

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی محمدرضا رضایی کوچی بنياد مسكن انقلاب اسلامی قوچان توسعه روستایی بنیاد مسکن علیرضا تابش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بنياد مسكن انقلاب اسلامی قوچان توسعه روستایی بنیاد مسکن علیرضا تابش اخبار کنکور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هادی روستایی میلیون تومان هادی روستای خراسان رضوی بهره برداری آسیب دیده اجرای طرح طرح هادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۹۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای متقاضیانی که در شهرها بخصوص شهرهای بزرگ زمین تخصیص نیابد، می‌توانند در روستاهای حریم شهرها زمین دریافت کنند.

غلامرضا صالحی در جلسه شورای معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان افزود: متقاضیان زمین در روستاهای شهرها که واحد صلاحیت دریافت نهضت ملی مسکن هستند، می‌توانند از روستاهای حاشیه شهرها زمین دریافت کرده و مسکن ویلایی بسازند.

وی با تاکید بر اینکه بانک زمین روستاها باید افزایش یابد گفت: در شرایط فعلی که دولت زمینه الحاق زمین را فراهم کرده، باید زمین مورد نیاز ساخت مسکن برای افراد بی سرپناه و فاقد مسکن تامین شده و برای آنها مسکن مقاوم ساخته شود.

وی گفت: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی تعامل خوبی در این زمینه دارد، بنابراین استان‌هایی که عملکرد مناسبی در واگذاری زمین مسکن محرومین ندارند، مشکلات را احصا کنند تا از وزیر راه و شهرسازی دستورات لازم را دریافت کنیم.

صالحی با بیان اینکه بخشی از مشکلات استان‌ها در حال حل و قوانین دست و پا گیر در حال اصلاح است، افزود: شعبه‌های بنیاد مسکن در شهرستان‌ها با حل مشکل سازمانی تقویت خواهد شد تا کار مسکن‌دار کردن مردم را با جدیت پیش ببریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: اگر اعتبار لازم فراهم شود، سالانه طرح‌ هادی ۲۰۰ روستا در آذربایجان شرقی بازنگری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، سروری افزود: سهمیه مقاوم سازی مساکن روستایی استان امسال ۲۰ هزار واحد است که ۱۲ هزار سهمیه جدید و هشت هزار از محل متمم سهمیه سال قبل است که برای هرکدام ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات با ۵ درصد کارمزد پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است
  • ارائه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • تخصیص تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • ساخت مسکن برای بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول به بالا در کشور
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان