Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@01:23:51 GMT

پهلوان داریم اما مدیریت‌ها بوی قهرمانی نمی‌دهد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۱۰۷۰

پهلوان داریم اما مدیریت‌ها بوی قهرمانی نمی‌دهد

ایسنا/یزد هرچند دیار کویری یزد تا چندین دهه قبل از پهلوانان بزرگ و نام‌آوری در کشور برخوردار بود ولی طی سالهای اخیر دیگر نام و نشانی از این پهلوانان نیست؛ مسئله‌ای که برخی آن را ناشی از مدیریت نامطلوب هیات و برخی هم نبود حمایت‌های لازم از سوی دولت را مسبب آن می‌دانند.

«مجتبی صدقی» به مناسبت هفدهم شوال که به بهانه‌ی سالروز جنگ خندق و نبرد دلیرانه حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز ترویج فرهنگ پهلوانی نامگذاری شده است، در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار می‌کند: سابقه‌ی پهلوان‌پروری یزدی‌ها با وجود پیشکسوتانی مانند پهلوان بزرگ یزدی، پهلوان میرزا حسن، پهلوان نصیری، نشان می‌دهد که پهلوان‌پروری در دیار کویری یزد همچون خطه سرسبز مازنداران‌ که به مهد کشتی شهره می‌باشد، معروف و مرسوم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا نیز در نظر داریم با جمع‌آوری کتابی موثق و جامع از پیشینه‌ی پهلوانان یزدی و کشتی یزد، این استان را به عنوان مهد پهلوانی کشور معرفی کنیم. همچنین سعی داریم از اسناد و تجهیزات باقیمانده از پهلوانان استان موزه‌ای را برای نمایش عموم این آثار دایر کنیم.

صدقی عنوان می‌کند: پیشینه‌ی بزرگان کشتی و پهلوانی یزد به حدود ۶۰ سال قبل برمی‌گردد که سند و اعتبار کشتی یزد بوده ولی متاسفانه چند سالی است که این دیار حتی یک پهلوان و قهرمان برتر کشوری نداشته است.

ضعف مدیریتی، کشتی را از پای درآورد

رئیس هیات کشتی استان یزد با بیان این که پهلوان داریم اما مدیریت‌ها بوی قهرمانی نمی‌دهد، معتقد است که ضعف مدیریتی باعث شده تا طی این سالها شاهد توانایی‌های مستعدین کشتی یزد در مسابقات کشوری نباشیم.

وی می‌گوید: روش نامناسب مدیریت هیات در پیشبرد کشتی یزد طی سال‌های اخیر، این ورزش را از نظر حمایتی و استعدادیابی به سنگلاخ و بی‌راهه کشیده است.

صدقی در این باره اضافه می‌کند: تمام استان‌ها در مسابقات کشوری دارای حداقل سه سهمیه هستند ولی رزومه‌ی ‌نامناسب کشتی یزد طی سال‌های اخیر باعث شده که حداکثر سهمیه حضور برای استان در چنین مسابقاتی فقط یک نفر باشد.

کشتی پهلوانی دوباره جان می‌گیرد

البته «هادی پاک‌نیا» رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای استان در گفت‌وگو با ایسنا دیده نشدن ورزش پهلوانی یزد را از ناشی سوء مدیریت آن نمی‌داند و می‌گوید: متاسفانه پهلوانی چندین سال از سیطره‌ی ورزش زورخانه‌ای بیرون رفت و طی این مدت شاهد افتخارآفرینی آن در استان نبودیم.

وی اضافه می‌کند: کشتی پهلوانی پس از خروج از زورخانه و پیوستن به ورزش کشتی آزاد به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و نبود حمایت‌های لازم از مستعدین این ورزش سالها به حال خود رها شد اما امیدواریم به دنبال بازگشت آن به فدراسیون زورخانه‌ای و پهلوانی بار دیگر شاهد دوران درخشان آن باشیم.

پاک‌نیا از ارتقای جایگاه استان یزد در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از رتبه سیزدهم به دوم استانهای کشور پس از بازگشت کشتی پهلوانی به فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای خبر می‌دهد و با اشاره به پیشینه‌ی پهلوان‌پروری در استان یزد اظهار می‌کند: نام پهلوانان معروف این دیار تا قبل از اواسط دهه‌ی ۴۰ در کشور طنین ‌انداز بود ولی پس از سال ۱۳۴۶ دیگر شاهد درخشش پهلوانان یزدی نبوده‌ایم.

وی با بیان این که تصریح کرد: کشتی پهلوانی و قهرمانی یزد همیشه مدال آور بوده و نمی توان ضعف های اخیر آن را از منظر مدیریت دید زیرا این ورزش از سوی دولت حمایت لازم نمی‌شود.
این مسئول ورزشی از کاهش حمایت‌های دولت از این ورزش گلایه می‌کند و می‌گوید: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان بودجه کشتی افزایش یافت که فقط دو میلیارد تومان از آن به فدراسیون کشتی آن هم برای تمام استان‌های کشور تخصیص یافت و این در حالیست که در بسیاری از هیات‌های استانی مانند یزد از بودجه شخصی برای تامین هزینه‌ها صرف می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی فرهنگ پهلوانی يزد کشتی پهلوانی زورخانه ای ی پهلوان کشتی یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| اینجا مشق پهلوانی می‌کنند

ورزش زورخانه ای آیینی‌ترین ورزش ایرانی است و روز هفده شوال به نام این ورزش نامگذاری شده و اینجا در مدرسه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی ۱۱۰ نفر از کودکان مشق پهلوانی می‌کنند.

کد خبر 746365

دیگر خبرها

  • پهلوان بودن واژه ایست بینهایت
  • نمایش ۲ فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی
  • فیلم| اینجا مشق پهلوانی می‌کنند
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان
  • انتخاب رییس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان
  • انتخاب رییس هیات ورزش زورخانه‌ای خوزستان