Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقصود نعیمی ذاکر گفت: در هر پرده‌ای که از قصه سیاوش برداشته می‌شود پرده‌ای از یک نامردی برچیده خواهد شد که خشونت و انتقام را توجیه می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه در گفتگو با "تیتریک" در خصوص تحلیل و نقد و بررسی سریال "سیاوش" گفت: این سریال یک قصه ای دارد که مفهوم قصه اش کمی از نظر ذاتی مثل سریال "دارا و ندار" می ماند؛ یک دختر ثروتمند، یک پسر فقیر از نظر قصه ای قرار است به هم برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقصود نعیمی ذاکر ادامه داد: ژانر این سریال اجتماعی است. داستان سریال در خصوص فقر اجتماعی است، این روند کلی قصه است و مخاطب دوست دارد که به خواسته اصلی خودش یعنی به عشقش برسد.

وی افزود: در فرهنگ دهخدا سیاوش نام یک پرنده است، سیاوش به معنی اسب سیاه نهر و از اسامی مشهور فرهنگی سرزمین ماست  لذا انتخاب خوب اسم باعث می شود که سریال بهتر دیده شود.

این کارشناس تصریح کرد: سریال از نظر کارگردانی خوش ریتم و تاثیرگذار است و نویسندگی اثر هم خوب و تواناست. جملات و عباراتی که از فرهنگ اجتماعی جامعه در سریال رد و بدل می شود و لحن بیان درست است، اینها جنبه های مثبت سریال است.

نعیمی گفت: قصه فراز و فرود پر کششی دارد شما منتظرش نیستید ولی باعث ایجاد یک فراز می شود که منتظر حل آن هستید ولی متاسفانه فقط فرازها را در سریال می بینید که راه حل هایی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: سیاوش که قهرمان اصلی قصه است در گرداب اجتماعی و شرایط محیطی و خانوادگی قرار گرفته ولی سیر شرایط زندگی سیاوش را با خود می برد و قدرت شرایط زندگی بیشتر از فرد  است.

این کارشناس ادامه داد: گره های گوناگونی و به شدت اثر بخش در سریال دیده می شود و این به مخاطب هم فشار وارد می کند و اساسا مخاطب دلش برای سیاوش کباب می شود.روایت قوی قصه، کارگردانی خوب اثر، ادبیات غنی قصه، لحن بیان عالی و ... نقاط مثبت سریال سیاوش است.

وی افزود: اما گاهی اوقات وقتی یک چیزی هایی  قوی است ولی جهت گیری اش غلط است  اتفاقا آن بخش ها به زیان جامعه تمام می شود.پیام را اشتباه به مخاطب می رساند، بعضی ها در قصه غرق می شوند به همان اندازه که اندوه بر مخاطب حاکم می شود به همان اندازه که خشونت بر سریال حاکم است بر مخاطب حاکم می شود.

نعیمی گفت: معیارها در این سریال دچار تضاد می شوند. شما برای این مخاطب را غرق در داستان می کنید که پیامی را به  مخاطب القا کنید لذا حتی اگر فعلش غلط باشد محقق می شود، وقتی قهرمان یک قصه را پذیرفتید وقتی قهرمان یک کار غلطی کرد باز هم آن را می پذیردید حتی اگر غلط باشد و این به شدت در سریال سیاوش موجود است.

این کارشناس بیان کرد: این بی رحمی ای که در این قصه بر یتیمان می رود قابل توجیه نیست. یک جامعه ای در ایران داریم که هر کاری خواست با این یتیمان کند در صورتی که این گونه نیست ما با یتیمان این گونه برخورد نمی کنیم؛ ما برای یتیمان مان ارزش قائل هستیم.

وی تاکید کرد: در این سریال  نه قانون و نه قانون گذار وجود دارد، کاملا با همدیگر یک تعریف بسته بندی شده از ایران طراحی و به مخاطب القا می کنند. آیا در ایران ما در طبقه ضعیف جامعه با این رویدادهای یک طرفه و بی قانون مواجهه هستیم؟ قطعا این گونه نیست.

نعیمی گفت: این فرهنگ که در جامعه آسیب پذیر مان هیچ بارقه امیدی نیست و هر بارقه ای که ایجاد می شود در سکانس بعدی زده می شود این اصلا وجود ندارد، در کجا این قدر شرایط منفی در جامعه دیدیم.این یاس و ناامیدی مخاطب را نابود می کند و مخاطب پا به پای سیاوش گریه می کند.

این کارشناس تصریح کرد: وقتی هندسه این قصه را می بینید تاسف می خورید؛ آقایان فیلمساز؛ هنری که به مقصد نگاه نمی کند و فقط در راه زندگی می کند، هنر نیست؛ هنر باید به عظمت برسد.

وی افزود: مگر می شود  ما یک جهنم درست کنیم در قسمت بیست و یکم بهشت برویم. وقتی تاریکی نشان می دهید باید نور را هم نشان دهید در این سریال شما صرفا تاریکی می بینید و این مخرب است.

نعیمی گفت: سریال سیاوش باریکه ای از سریال غورباقه است؛ مردم در همه سختی هایی که در طول تاریخ داشتند هفت سین شان، نوروزشان، میلاد و شادی هایشان بوده، در همه سختی ها امید و شادی و نور بوده است. لباس های اقلیم های ایرانی پر از رنگ و شادی است، در عروسی ها دو تا روستا پشت هم می ایستند تا عروسی شکل بگیرد. تا این اندازه غم و اندوه در هیچ زندگی ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: در همین وضع بد اقتصادی مردم،  درد همدیگر را درک می کنند و به همدیگر کمک می کنند ما در سریال سیاوش فقط نامردی می بینیم. در هر پرده ای که از قصه برداشته می شود پرده ای از یک نامردی برداشته می شود که  خشونت و انتقام را توجیه می کند.

نعیمی افزود:آدم منفی این قصه این قدر قتل و جنایت می کند بعد در لایه پنهان قصه این گونه به مخاطب القا می شود که این فرد رفتار یک محصول شرایط اجتماعی است، این اصلا قابل توجیه نیست. وقتی شما در شرایط سخت و بدی قرار می گیرد باید قدرت تجزیه و تحلیل شرایط قبل  را داشته باشید.

این کارشناس تاکید کرد: سریال سازی حادثه نیست، قبلش باید فکر و ایده باشد. آیا کسانی که دارند این اثر را می سازند؛ در این شهر زندگی نمی کنند؟ این سریال به شدت غیر واقعی است این هندسه از جایی دیکته می شود، قورباغه، سیاوش و ... حادثه نیست. زندگی هم اینجوری اتفاق نمی افتد.

وی گفت: سیاوشی در سریال ساختید که هیچ کاری به عنوان قهرمان از پسش بر نمی آید  و زیر بار فشارهای اجتماعی له شده است؛ آیا این قهرمان سازی درست است؟ این چه قهرمان سازی ای است.

نعیمی در خاتمه خاطرنشان کرد: من فکر می کنم ما دچار یک انحراف معیار هسیتم. این فرمان سریال های نمایش های خانگی باید تصحیح شود جامعه نیازش سیاوش ها نیست، جامعه نیازش کار، توسعه، امید، اشتغال، و ... است با همه حملاتی که نسبت به کشور ما است و ما اگر خودمان در سریال های مان چراغ ها و امید را در جامعه خاموش کنیم؛ جامعه را خودمان نابود کرده ایم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سریال سیاوش نعیمی گفت پرده ای قصه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ کارگردان نمایش «تشریفات ساده» گفت: داستان این نمایش در یک شب سرد بارانی در ناکجاآباد می‌گذرد و محور آن کشف رمز از پرونده قتلی معماگونه است.


سعید امیرسلیمانی در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده این نمایش افزود: من در سال ۱۳۸۵ زمانی که فیلم «تشریفات ساده» از «جوزپه تورناتوره» را در شبکه ۴ دیدم، داستان فیلم به دغدغه اصلی من تبدیل شد و می‌خواستم با بیان این دغدغه، یک نمایش هدفمند را به مخاطب ارائه دهم.


وی گفت: نمایش «تشریفات ساده» برای مخاطب بالای ۱۲ سال مناسب است و علاوه بر مخاطب عام، می‌تواند برای علاقه‌مندان به حوزه‌های روانشناسی و ادبیات نیز جذاب و مفید باشد.


نمایش «تشریفات ساده» تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ماه حوزۀ هنری استان اصفهان، واقع در خیابان استانداری به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیوال مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار
  • (ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!
  • «وعده صادق» یاس و ناامیدی را بیش از پیش بر دل دشمنان افکند
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!