Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی دریا و اقیانوس(۱۸خرداد۱۴۰۰)، برنامه‌های روز جهانی اقیانوس با مشارکت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اعلام شد.

به گزارش ایسنا، اقیانوس‌ها با پوشش بیش از ۷۰ درصدی کره زمین ،۵۰ درصد اکسیژن این سیاره را تولید می‌کنند. همچنین منبع مهم ‌حیات، دارای بیشترین تنوع زیستی در کره زمین و منبع اصلی پروتئین برای بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به شمار ‏می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقیانوس‌ها سهم مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند، به نحوی که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ نزدیک ‏به ۴۰ میلیون نفر در صنایع مرتبط با اقیانوس‌ها مشغول کار می‌شوند. ‏

بر اساس این گزارش، مطابق برخی آمارها ۹۰ درصد از جمعیت ماهیان بزرگ اقیانوس‌ها از بین رفته و ۵۰ درصد از صخره‌های مرجانی دریاها ‏تخریب شده است. این حاکی از آن است که بشر بیشتر از مقدار قابل جبران از اقیانوس‌ها برداشت کرده است. لذا ‏ضروری است برای محافظت از دریاها و اقیانوس‌ها تعادل جدیدی مبتنی بر شناخت آنها و چگونگی ارتباط انسان با آن ‏شکل گیرد که فراگیر، ابتکاری و همراه با تبیین و ترویج تجربه‌های گذشته باشد.‏

در این راستا، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی دریا و اقیانوس (۱۸ خرداد ۱۴۰۰)، دکتربهروز ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی ‏اقیانوس شناسی و علوم جوی برنامه‌های پژوهشگاه را که با مشارکت دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و سازمان‌های ‏دریایی و با شعار سازمان ملل با عنوان «اقیانوس، زندگی و معیشت» برگزار می‌شود به شرح ذیل اعلام کرد: ‏

‏-از تاریخ ۹ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه کارگاه‌هایی برای ‏دبیران آموزش و پرورش استان‌های ساحلی جنوب کشور شامل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با ‏عنوان «دانش دریاها و اقیانوس ها» بصورت مجازی در آدرس https://www.skyroom.online/ch/inioas/worldoceanday برگزار خواهد شد.‏

‏-در روز ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ نشست مجازی با عنوان «داده ها و اطلاعات دریایی کشور در خدمت توسعه دریامحور» با همکاری ‌دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، مرکز ملی داده‌های اقیانوسی و دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، ‏ستاد توسعه فناوری‌های دریایی، دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی ‏معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه ‏برداری کشور، بخش اکولوژی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بخش ‏توسعه کاربرد و سامانه‌های پایشی سازمان فضایی ایران، گروه شیمی دریا و هیدروشیمی سازمان زمین شناسی و ‌اکتشافات معدنی کشور، دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سامانه‌های هشدار سازمان هواشناسی کشور و گروه آمار ‏و اقتصاد صید سازمان شیلات ایران و همچنین صاحب نظران حوزه علوم دریایی در آدرس https://www.skyroom.online/ch/inioas/marine-data برگزار خواهد شد. ‏

‏- در روز سه شنبه مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ مراسم گرامیداشت روز جهانی دریا و اقیانوس با سخنرانی سوتان سوتکوسکی، ‏مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و دکترحجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، دکتر بهروز ابطحی و با حضور ‌اعضای کمیته ملی اقیانوس شناسی متشکل از نمایندگان ارگان‌های دریایی کشور بصورت مجازی برگزار خواهد شد.‏

‏-در هفته سوم خرداد ۱۴۰۰ نیز در قالب «برنامه پایش سواحل و آب‌های ساحلی» در شهرستان‌های بوشهر، ‏بندرعباس، چابهار و نوشهر اندازه گیری های میدانی و نیز برنامه پاکسازی سواحل توسط محققان پژوهشگاه ملی ‏اقیانوس شناسی و علوم جوی انجام و اجرا خواهد بود.‏

به نقل از وزارت علوم، دکتر ابطحی هدف از برگزاری این برنامه‌ها را ترویج علوم اقیانوسی در بین آحاد مردم از طریق افزایش دانش عمومی دریایی ‌برای دبیران آموزش و پرورش استان‌های ساحلی در آغازین سال دهه علوم اقیانوسی (۲۰۲۱-۲۰۳۰)، تبادل تجربیات ‏متخصصان علوم داده‌های اقیانوسی و دریایی به منظور تشویق به اشتراک گذاری داده‌ها از سوی ارگان‌های متولی، ‌انجام اندازه گیری های جدید به منظور کسب اطلاعات به روز از وضعیت آب‌های ساحلی کشور و نیز توجه دادن آحاد مردم ‏به اهمیت دریاها و اقیانوس‌ها و تأثیر آن بر زندگی و معیشت عنوان کرد.‏

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه اقيانوس شناسي روز جهانی دریا و اقیانوس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران اقیانوس شناسی و علوم جوی پژوهشگاه ملی خرداد ۱۴۰۰ اقیانوس ها برنامه ها داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۲۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناو موشکی سپاه را بیشتر بشناسید/ مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه پاسداران به تازگی با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

به روایت باشگاه خبرنگاران جوان، این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو لجستیکی شهید مهدوی یک ناو جنگی ساخت جمهوری اسلامی ایران است که در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعال است، این ناو در یک مراسم رسمی در ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۱ به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس الحاق شد.

نامگذاری این ناو براساس فرمانده ایرانی؛ نادر مهدی صورت پذیرفته است که در سال ۱۳۶۶ خورشیدی و در جنگ نفتکش‌ها توسط نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا به شهادت رسیده بود.

ناو شهید مهدوی، اما چه ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به سایر نمونه‌های خود در کشور متمایز می‌کند.

ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده به نوعی بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد و یک پایگاه دریایی متحرک به طول ۲۴۰ متر، عرض ۳۲ متر، تناژ سبک ۱۴ هزار تن، ظرفیت بارگیری ۴۱ هزار تن تجهیزات و ادوات است که قابلیت پیمایش دریانوردی ۱۸ هزار هزار مایل دریایی با سرعت ۱۸ گره را دارد.

این ناو مجهز به تجهیزات رزم دریایی و هوایی، دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشک کروز دریایی با برد بیش از ۷۰۰ کیلومتر، قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگردها، پهپادها و آبگیری و به آب‌اندازی شناورهای مختلف که بازسازی و تغییر کاربری کاربرد جدید آن توسط جوانان متخصص، مؤمن و انقلابی کشور عزیزمان طراحی و عملیاتی شده است.

این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط با ناو شهید مهدوی تصریح کرد: ناو اقیانوس پیمای رزمی، اطلاعاتی و پشتیبانی شهید مهدوی به مثابه یک شهر دریایی متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام مأموریت‌های اقیانوسی برای ایجاد امنیت پایدار در خطوط مواصلاتی دریایی، حفاظت و صیانت از منابع و منافع کشور جمهوری اسلامی و ملت قهرمان ایران، امدادرسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه و درخواست‌کننده و حضور در آب‌های دور دست است.

سردار تنگسیری این را هم گفت که ناو اقیانوس پیمای شهید نادر مهدوی قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع بالگردها، پهپادها، شناورهای تندرو موشک انداز و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را داراست و با پیوستن این شناور سنگین به ظرفیت‌های نیروی دریایی سپاه، ماموریت دریادلان سپاه برای حضور مقتدر در آب‌های دوردست، آغاز شده است.

سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه نیز با اشاره به این توانمندی در نیروی دریایی سپاه، گفت: ناوهای اقیانوس‌پیمای ما می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس‌ها ظاهر شوند و طبیعتاً وقتی می‌توانیم از آنها موشک شلیک کنیم، هیچ نقطه امنی برای قدرتی که بخواهد برای ما ناامنی ایجاد کند، وجود ندارد.

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902794

دیگر خبرها

  • ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان از بعدازظهر، ۱۷ اردیبهشت
  • تجلیل از مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در مشهد
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • تجلیل از معلمان پیشکسوت و فداکار اصفهانی در صحن علنی شورا
  • ناو موشکی سپاه؛ مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد
  • نخستین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی با ناو «شهید مهدوی»
  • ناو موشکی سپاه را بیشتر بشناسید/ مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است
  • همه آن چیزی که باید از ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بدانیم+ عکس
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما