Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@21:02:09 GMT

زعفران ایرانی شناسنامه دار می شود

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۲۳۲۷

زعفران ایرانی شناسنامه دار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر ابوالفضل پهلوانلو معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: ایران به عنوان تولیدکننده زعفران در سال ۶۷ با ۳۰ الی ۴۰ تن تولید سالانه، جایگاهی در رکودهای جهانی نداشت و کسی به این مقوله توجه نکرده بود. از همان سال ها محققان این موسسه با برگزاری همایش ها و نشست های ملی و بین المللی تمام توان خود را برای شناساندن ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران به دنیا انجام داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این موسسه از سال ۶۷ به طور جدی و رسمی مطالعات، تحقیقات و پژوهش های کاربردی خود را در خصوص زعفران ایرانی و افزایش و ارتقای کمیت و کیفیت تولید آن آغاز کرد. با تداوم این روند و برگزاری چندین کارگاه علمی و همایش ملی و بین المللی از همان سال ها تا به امروز، شاهد هستیم که اهمیت زعفران ایران به عنوان یک کالای استراتژیک در داخل و خارج از کشور تثبیت شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۷ تاکنون بالغ بر ۶۸ طرح پژوهشی کاربردی در این موسسه با محوریت ارتقای کمیت و کیفیت تولید در مراحل کاشت، داشت، برداشت و فرآوری با رویکردهای ملی و بین المللی انجام شده است. همچنین در بحث کشاورزی و عملیات کاشت، داشت و برداشت تحقیقاتی انجام شده که ثمره آن ها تولید دانش فنی هایی بوده که در حال حاضر نقش تاثیرگذاری در ترویج زعفران کاران ایرانی داشته است.

به گفته پهلوانلو، از سوی دیگر، تمرکز روی بهبود فرآوری و روش های استخراج مواد موثره زعفران در قالب برنامه های ۳۰ ساله از اقدامات هدفمندی بوده است که به منظور ایجاد ارزش افزوده از این محصول استراتژیک در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی انجام شده است.

معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: به طور کلی تمامی پژوهش هایی که در صنعت غذا انجام گرفته، جنبه فناورانه و کاربردی داشته و عملا تا زمانی که این طرح ها و پژوهش ها در بازار صنعت نمود پیدا نکنند، طرح خاتمه نمی یابد و بسیاری از تحقیقات سالیان گذشته به عنوان دستور کار یا فرآیندی روزمره در صنعت زعفران کاربردی شده اند.

وی در خصوص برنامه های آتی موسسه گفت: از آنجا که این مقوله در موسسه از حدود ۳۰ سال قبل مورد توجه بوده است، با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد ارزش افزوده از زعفران، مصمم تر شدیم که با همراهی بخش خصوصی، گام های استوارتری در حوزه ایجاد ارزش افزوده برداریم.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی در خصوص کارگروه ویژه زعفران این موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: این کارگروه مشکلات صنعت زعفران را رصد و شناسایی کرده و در اولین اقدام سال جاری با توسعه نرم افزاری که قابلیت پیش بینی تمامی سناریوهای پیش روی این صنعت را دارد می تواند اطلاعات ذی قیمتی را به بخش های بالادستی، تصمیم ساز و حاکمیتی مثل مجلس، دولت و وزارتخانه ها و سایر دست اندرکاران برای ایجاد زنجیره ارزش افزوده ارائه دهد.

وی با اشاره به اهداف این کارگروه گفت: اولین هدف افزایش تولید زعفران است که از طریق افزایش همزمان راندمان تولید در واحد سطح و همچنین سطح زیر کشت میسر است. ما معتقدیم با ارائه شیوه های دانشی توسعه یافته در این مجموعه می تواند عملکرد کشت زعفران را حداقل تا دو برابر در واحد سطح افزایش دهد.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی گفت: دومین هدف این کارگروه، صیانت از محصول ایرانی است و در زمینه ارتقای استانداردها و تدوین استانداردهای جدید اقدام می کند تا مصرف کننده از کیفیت زعفران ایرانی مطمئن باشد. در این راستا شناسنامه دار کردن زعفران از مواردی است که در حال پیگیری توسط موسسه است.

وی ادامه داد: هدف بعدی از تشکیل این کارگروه در موسسه ایجاد ارزش افزوده از گیاه زعفران است و از این طریق به طور جدی پیگیر استفاده از مشتقات زعفران در فرآورده های آرایشی، بهداشتی، غذا وغذا داروها هستیم تا در نهایت ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

به گفته پهلوانلو، ارتقاء بهره وری در صنعت زعفران یک موضوع بین رشته ای و بین دستگاهی است و هر یک از وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی، امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، و وزارت کشور شرح وظایف در این حوزه دارند تا این صنعت به عنوان یک سرمایه ملی صیانت و پاسداری کنند.

وی ادامه داد: کیفیت و کمیت تولید زعفران، نبود آموزش و آلودگی های اولیه و ثانویه از جمله این مشکلات هستند که با توجه به تفاهم نامه ای که با وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسیده است، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی این آمادگی را دارد که در بحث ارائه آموزش های لازم به کشاورزان اقدام و تمام تجربیاتی که در حوزه دانش تولید زعفران کسب کرده را در اختیار کشاورزان ایرانی قرار دهد.

کد خبر 5223004 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: کشت زعفران شناسنامه حاکمیت سایبری ایرانسل گوگل تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان شرکت مخابرات ایران اینترنت ویروس کرونا هوش مصنوعی انتخابات 1400 هکرها شبکه اجتماعی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی معاون پژوهشی موسسه ایجاد ارزش افزوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۲۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان

علیرضا منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت سه‌جانبه این دانشگاه با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد:‌ این تفاهم‌نامه به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین برای ارتقا سطح همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی برای استمرار ارتباط سازمان‌یافته بین دانشگاه‌ها به‌منظور برطرف کردن نیاز‌های متقابل و تلاش در شناسایی استعداد‌های درخشان مراکز علمی است.

وی با اشاره به همکاری‌های طرفین توضیح داد: از دیرباز در زمینه‌های مختلف همکاری‌های خوبی وجود داشته؛ اما با این تفاهم‌نامه راه برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های طرفین، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی، اشتراک منابع علمی و مراکز اطلاع‌رسانی، مشارکت در تهیه مقالات و پایان‌نامه‌ها و طرح‌های مشترک، تدوین و انتشار کتب، مجلات و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مشترک هموار کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان هم‌افزایی علمی را هدف والای این تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: انجام همایش‌های علمی و پژوهشی مشترک، بازدید‌های علمی متقابل و ایجاد شرایط برای فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی پسادکتری، برگزاری ژورنال کلاب و جلسات مشترک برای مبادله نتایج پژوهشی از مواد تفاهم‌نامه مذکور است.

منظری‌توکلی ابراز امیدواری کرد که انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای شعار سال و مشارکت مردم برای افزایش تولید کارگشا و مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • کارنامه دولت در مازندران/ بازگشت کارخانه های ورشکسته به تولید
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور