Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت روسیه برای مقابله با انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی، اقدامات مختلف به خصوص وضع قوانین بازدارنده را انجام داده است که در این گزارش بدان می پردازیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ روسیه از کشورهایی است که به دلایل مختلف مدیریت فضای مجازی برای مسئولان و دولتمردانش حائز اهمیت فراوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روسیه بنابر آخرین آمارها تا سال 2020، 120 میلیون نفر از جمعیت این کشور کاربر اینترنت هستند. یوتیوب و شبکه اجتماعی بومی ف کننتاکته محبوب ترین پلفترم های جامعه کاربری روسیه هستند. این شبکه اجتماعی از ضریب نفوذ 78 درصدی میان کاربران روسی برخوردار است.

دولت روسیه امنیت اطلاعات را بخش جدایی ناپذیر امنیت ملی خود می داند. دو سند اصلی با عناوین دکترین امنیت اطلاعات و استراتژی توسعه جامعه اطلاعاتی فدراسیون روسیه اولویت های امنیت اطلاعاتی این کشور را تعیین و تهدیدات عمده و راه های مقابله با آن را شناسایی می کنند. دولت این کشور همچنین در حال تهیه یک فهرست از سایت های ناشر اخبار جعلی به همراه اطلاعات نویسندگان آنها برای قرارگیری در دسترس عموم است. همچنین قانونگذاران روسی در حال بررسی امکان ایجاد سامانه هایی برای تجمیع اخبار با هدف کنترل اخبار جعلی هستند.

دولت روسیه همواره خود در معرض اتهامات پخش اخبار جعلی علیه دشمنان خود در سراسر جهان قرار داشته است، با وجود این مجلس این کشور لایحه قانون ضد اخبار جعلی را در سال 2019 به تصویب رساند تا روسیه خود قربانی تأثیرات اخبار جعلی سازماندهی شده از سوی دشمنان خارجی و مخالفان داخلی نشود. قانون جدید پخش هر گونه خبر جعلی که زندگی و سلامت عمومی را به خطر بیندازد، امنیت عمومی و نظم جامعه را مختل کند و یا مانع عملکرد زیرساخت های اجتماعی نظیر ارتباطات، حمل و نقل و بانکداری شود را جرم شناخته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. مجازات نقدی برای انتشار آنلاین اخبار جعلی از 30 هزار روبل (454 دلار) تا 1میلیون روبل (15100 دلار) متغیر است. این قانون صرفا برای تنظیم گری رسانه های خبری آنلاین به تصویب رسیده است و رسانه های سنتی از جمله روزنامه و شبکه های رادیویی و تلویزیونی از آن معاف هستند.

بر اساس این قانون و قانون مجازات کسانی که به مقامات و نمادهای روسیه توهین کنند، چنانچه اخبار جعلی یا پست های حاوی توهین بلافاصله و به صورت داوطلبانه از رسانه های خبری آنلاین حذف نشوند، سرویس خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه جمعی می تواند راسا نسبت به مسدودسازی رسانه اقدام کند.

از نظر قانون مقابله با اخبار جعلی روسیه، پلتفرم ها نیز در خصوص اخبار جعلی که توسط کاربران منتشر می شود دارای مسئولیت هستند. همچنین وب سایت هایی که دارای قابلیت ثبت نظرات هستند و روزانه بیش از 100 هزار بازدید کننده دارند، موظفند ظرف 24 ساعت نظراتی که حاوی اطلاعات غلط هستند را حذف کنند در غیر اینصورت جریمه خواهند شد.

یکی دیگر از اقدامات مهم و قابل توجه روسیه در زمینه مقابله با اخبار جعلی ایجاد یک پیمان نامه امنیت سایبری با کشور اسپانیا است. این پیمان نامه به منظور جلوگیری از تاثیر اطلاعات غلط بر روابط دیپلماتیک بین دو کشور تنظیم شده است. دلیل انجام چنین اقدامی از سوی روسیه متهم شدن این کشور از سوی دولت اسپانیا به دخالت و انتشار اخبار جعلی درباره همه پرسی کاتالان بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکرات دوجانبه در مادرید با پذیرش زیاده روی برخی از خبرگزاری های روسی، اعلام کرد که شرکای اسپانیایی ها به ایده ایجاد یک کارگروه همکاری در زمینه تامین امنیت سایبری علاقمند هستند.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|خرمشهرها در پیش است در فضای سایبری...فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|دستورات و هشدارهای امام خامنه ای نسبت به ولنگاری در فضای مجازی/ حصر تبلیغاتی در فضای مجازی باید شکسته شود«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|کوتاهی وزارت ارتباطات در ساماندهی پیامرسان های داخی/ آیا توان رقابت با پیامرسان های خارجی داریم؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| شبکه ملی اطلاعات؛ راهبرد فعالانه و مبتکرانه مدیریت فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ارزش 2460 میلیارد دلاری ارزش رمزارزها در دنیا/ آیا رمزارزها در کشور ساماندهی می شود؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فضای سایبری اشغالی؛ فضای مجازی ایران در تسخیر پلت‌فرم‌های خارجیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ضرورت تصویب قوانین مناسب در حوزه بازی‌های رایانه‌ایفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا مطالب فلسطین و قدس شریف از شبکه های اجتماعی غربی حذف می شود؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| محدودیت های بی سابقه مدعیان آزادی بیان علیه فلسطینی‌ها در فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|گوگل؛ ابزار قدرتمند لابی صهیونیستی برای تأثیرگذاری بر افکار مردم دنیافضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|انتخابات الکترونیکی؛ مزایا و معایب/ رویکرد محتاطانه اغلب کشورهای دنیا نسبت به رأی گیری الکترونیکیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|نجات قدس با امت سازی در فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حجاب و عفاف؛ پرکاربردترین موضوع کاربران زنان مسلمان جهان عرب در شبکه های اجتماعیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|سبقت چین از آمریکا در کسب درآمد از بازی های رایانه ایفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا باید قدرت سایبری تأثیرگذار در صحنه جهانی باشیم؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 200 مطالبه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی/ در زمینه تولید محتوای فضای مجازی خلأ قانونی داریمفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|مزایای متعدد اقتصادی توسعه پهن باند اینترنت/ شرط مهم بهره مندی از مزایای پهن باند چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ترک فعل وزیر ارتباطات در توسعه موتور جست‌وجوی ملیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|آیا واردات گسترده پهنای باند اینترنت بین الملل منجر به رشد اقتصادی می شود؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ارتباط مستقیم پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی بیگانه با آژانس امنیت ملی آمریکا

انتهای پیام/                          

 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی تهدید یا فرصت اخبار جعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۳۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در فضای مجازی باید از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم

رئیس دیوان عالی کشور گفت: در این مقطع زمانی جهاد فی سبیل الله و حفظ این نظام الهی بر همه ما واجب است و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم عندالله مسئولیم. امروز جهاد تنها مبارزه تن به تن نیست بلکه در فضای مجازی باید از ارزش‌های والای امت اسلامی دفاع کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام منتظری در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور با بیان اینکه امروز فضای مجازی یکی از بسترهای مقابله دشمن با مبانی و ارزش های اسلامی و به دنبال سوءاستفاده در ضربه به اسلام، آموزه های دینی و انقلاب است، گفت: دشمنان امروزه از فضای مجازی برای تحقق خواسته‌های نامشروع خود استفاده و با سرمایه گذاری در این زمینه سعی در تخریب باورهای دینی و اخلاقی مردم دارند، لذا در حال حاضر یکی از جلوه های جهاد فی سبیل الله این است که انسان بتواند در این فضا به نبرد با تبلیغات دشمن بپردازد.

وی ادامه داد: در این مقطع زمانی جهاد فی سبیل الله و حفظ این نظام الهی بر همه ما واجب است و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم عندالله مسئولیم. امروز جهاد تنها مبارزه تن به تن نیست بلکه در فضای مجازی باید از ارزش‌های والای امت اسلامی دفاع کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: قضات شریف با قلم خود می توانند در زمره مجاهدان فی سبیل الله و در عرصه جهاد تاثیرگذار باشند و از طریق احقاق حقوق مراجعان، پاسخگویی توأم با گشاده رویی و تکریم به ارباب رجوع و صدور حکم عادلانه در این مسیر نقش آفرین باشند.

منتظری در پایان با اشاره به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به رفح خاطرنشان کرد: جنایات صهیونیست‌ها در غزه و رفح با پشتیبانی آمریکا، تقابل با اسلام است و این رژیم به خوبی نشان داد که به هیچ یک از ارزش‌های دینی، اخلاقی و حتی شرف انسانی پایبند نیست و ان شاءالله به زودی مضمحل و نابود خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجازات سنگین شرکت پتروشیمی متخلف در قزوین
  • از حاشیه بیمارستانی خواننده پاپ تا انتشار آلبوم آقای شاعر!
  • سیاهچاله‌ای به نام اینستاگرام
  • در فضای مجازی باید از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم
  • داغ شدن هشتگ رفح در فضای مجازی
  • حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • بلینکن: فضای مجازی، دلیل انتقادات گسترده از اسرائیل است!
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست