Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز مطالعاتی الجزیره در یکی از مقالات خود درباره پیروزی مقاومت فلسطین بر اشغالگران قدس در جنگ اخیر غزه به بررسی جزئیات اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین پرداخته نوشت، این اتاق عملیات موفق شد اختلاف نظر‌های جزئی سیاسی گروه‌های وابسته به آن را در راستای وحدت مقاومت فلسطین از بین ببرد و همه این گروه‌ها با هدف دفاع از سرزمین خود با یکدیگر متحد شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیات «شمشیر قدس» که گروه‌های مقاومت فلسطین در نبرد اخیر مقابل رژیم اشغالگر اجرا کردند یکی از عملیات‌های موفق اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین بود که در قالب اتحاد جمعی انجام شد.

اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین چه‌زمانی تأسیس شد؟

اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و ساختار اولیه آن در قالب اتحاد میان گروه‌های مسلح دو جنبش حماس و جهاد اسلامی یعنی «گردان‌های عزالدین القسام» و «سرایا القدس» بود. در سند توافق ملی فلسطین در ماه مه ۲۰۰۶ نیز تشکیل یک جبهه واحد مقاومت ضد رژیم اشغالگر صهیونیستی و هماهنگی عملیات‌های گروه‌های فلسطینی و همچنین تشکیل یک مرجع سیاسی واحد برای آن در نظر گرفته شده است.

اما در اواسط سال ۲۰۱۸ هم‌زمان با آغاز راهپیمایی‌های بازگشت در مرز‌های نوار غزه اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین در جولای همین سال به‌شکل رسمی اعلام موجودیت کرد. این اتاق به یک نهاد تثبیت‌شده و منظم برای مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی تبدیل شده است؛ به‌طوری که عملیات‌های فردی هر یک از گروه‌ها به‌شکل جداگانه معنا ندارد و همه گروه‌های فلسطینی تحت یک فرماندهی واحد در عملیات علیه دشمن مشارکت می‌کنند.

عملکرد اتاق عملیات مشترک مقاومت در غزه در سطح نظامی در قالب برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات‌های مشترک نظامی است که فشار را بر ارتش رژیم اشغالگر و سرویس‌های امنیتی آن افزایش می‌دهد و در عین حال مقاومت و همبستگی میان گروه‌های فلسطینی را برجسته می‌کند، همچنین هماهنگی نظامی و میدانی در روابط میان گروه‌های مقاومت در بالاترین سطح خود اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید

با طراح موشک‌های دوربرد و پیشرفته مقاومت فلسطین آشنا شوید/ اسرائیل چگونه دانشمند برجسته فلسطینی را ترور کرد؟ +تصاویر

شاخه‌های نظامی وابسته به اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین چه گروه‌هایی هستند؟

این اتاق شامل ۱۲ شاخه نظامی است که عبارتند از گردان‌های شهید عزالدین قسام، سرایا القدس، گردان‌های شهدای الاقصی، تیپ العامودی، گردان‌های شهید عبدالقادر الحسینی، گردان‌های ناصر صلاح‌الدین، گردان‌های مقاومت ملی فلسطین، گردان‌های ابوعلی مصطفی، گردان‌های شهید جهاد جبریل، گردان‌های الانصار، گردان‌های مجاهدین، گروه‌های شهید ایمن جوده و جیش العاصفه.

ایدئولوژی گروه‌های مسلح اتاق عملیات مشترک مقاومت در غزه بر مبنای آن است که نبرد مشترک آن‌ها علیه رژیم اشغالگر در واقع به‌معنای تشکیل یک ارتش ملی برای دفاع از سرزمین و اخراج دشمنان است، همچنین هیچ یک از گروه‌ها در این اتاق به‌دنبال برتری یافتن بر دیگری نیستند و همه گروه‌ها برای انجام عملیات مشترک با یکدیگر متحد هستند، علاوه بر آن رویکرد و برنامه‌های سیاسی آن‌ها نیز نزدیک به هم است که موجب می‌شود جهت گیری این گروه‌ها استراتژیک باشد و نه تاکتیکی.

اتاق عملیات مشترک در شرایط خاص بیانیه‌های واحدی را صادر می‌کند که حاکی از آمادگی همه گروه‌های فلسطینی برای مقابله با هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی است. البته باید به این نکته توجه کنیم که این موارد به‌معنای ادغام کامل گروه‌های فلسطینی با یکدیگر نیست و هر کدام از آن‌ها هویت خاص خود را دارند.

هدف اصلی تشکیل اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین چیست؟

این که جنبش حماس و گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی آن فرماندهی مقاومت مسلحانه فلسطین را به‌عهده دارند موضوع پنهانی نیست و آن‌ها تلاش کرده‌اند از طریق اتاق عملیات مشترک، مقاومت فلسطین را به یک فرهنگ تثبیت‌شده و محبوب برای همه فلسطینیان تبدیل کنند، همچنین تلاش حماس و گردان‌های عزالدین القسام در این راستا بوده است که در هماهنگی گروه‌های مختلف مقاومت در مسیر ایدئولوژیک و دوری از فضای رقابتی موفق عمل کنند.

در سطح عملیاتی، اجرای عملیات‌های هجومی مشترک علیه رژیم صهیونیستی بسیار سنگین است و نیاز به تحقیقات امنیتی پیچیده‌ای دارد، در این میان جنبش حماس در تلاش است گروه‌های فلسطینی در اتاق عملیات مشترک را بر مبنای تقویت موضع واحد فلسطین آماده کند؛ به‌طوری که هیچ یک از شاخه‌های این اتاق عملیات مشترک طبق استراتژی خود و به‌شکل انفرادی در برابر دشمن قرار نگیرند بلکه در اتحاد و هماهنگی کامل با همه گروه‌ها باشند.

سایر وظایف اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین چیست؟

در آخرین روز‌های سال ۲۰۲۰ نوار غزه به‌مدت دو روز شاهد اجرای بزرگترین مانور نظامی اتاق عملیات مشترک با عنوان «رکن الشدید» بود که شامل آموزش‌های زمینی و دریایی و هوایی می‌شد. این رزمایش تحت پوشش هواپیما‌های بدون سرنشین در آسمان نوار غزه انجام شد و طی آن موشک‌هایی به‌شکل آزمایشی به‌سمت دریا شلیک می‌شدند.

اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین در سطح رسانه‌ای به‌شکل مداوم بیانیه‌های مشترکی را صادر می‌کند که به‌شکل یکپارچه درباره عملیات‌های مشترک علیه رژیم اشغالگر و اعلام مواضع خود در قبال تحولات سیاسی و میدانی صحبت می‌کند که همین موضوع یک قدرت قانونی و میدانی به این اتاق می‌دهد.

در این میان فلسطینیان انتظار دارند که اتاق عملیات مشترک مقاومت در آینده برای آن‌ها یک جبهه مقاومت متحد تشکیل دهد و علاوه بر عملکرد نظامی واحد به‌شکل رسمی و قاطع در اتخاذ تصمیمات سیاسی فلسطین نقش داشته باشد و با یک چشم‌انداز واحد برای محافظت از ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی عمل کند.

اهداف تشکیل اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین چیست؟

گروه‌های مقاومت فلسطین با تأسیس این اتاق عملیات در صدد تحقق اهداف مختلفی بودند که مهمترین آن‌ها به‌شکل زیر است:

ـ جلوگیری از تبدیل شدن صحنه نظامی فلسطین به عملیات‌های فردی و همچنین تلاش برای وحدت میدانی فلسطینیان جهت ارائه عملکرد قابل قبول در مقابله با دشمن اشغالگر.

ـ جلوگیری از موفقیت تلاش‌های سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در به دام انداختن گروه‌های نظامی فلسطین و به هم ریختن برنامه‌های جنگی آنها.

ـ پشتیبانی از گروه‌های مسلح بزرگ مقاومت فلسطین مانند حماس توسط گروه‌های کوچکتر و استفاده از این گروه‌ها در برخی از عملیات‌ها جهت حفظ عملکرد جمعی و کمک به همه گروه‌های فلسطینی در دفع هرگونه تجاوز دشمن.

ـ ارائه یک صحنه واحد از عملیات‌های میدانی فلسطینیان و جلب اعتماد ملت این سرزمین مبنی بر اینکه ایده مقاومت اتحاد همه فلسطینی‌هاست.

ـ ذخیره سلاح‌ها و تجهیزات در گروه‌های مختلف و عدم فرصت دادن به دشمن اشغالگر جهت هدف قرار دادن یک گروه خاص فلسطینی برای تخلیه توانایی‌های جنگی فلسطینیان.

اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین در میدان چگونه عمل می‌کند؟

طبق نقشه‌های نظامی اتاق عملیات مشترک فلسطین گروه‌های این اتاق به‌شکل محرمانه عمل و نقش‌ها را میان خود تقسیم می‌کنند، در این میان گروه‌های اصلی وظیفه ضربه زدن به عمق جبهه رژیم صهیونیستی با موشک‌ها را به‌عهده دارند و گروه‌های دیگر با راکت‌های کوچکتر شهرک‌های صهیونیستی در حومه نوار غزه را هدف قرار می‌دهند. نیرو‌های زمینی نیز مأموریت مهمی را به‌عهده دارند که آن مقابله با تهدیدات دشمن در صورت هرگونه تحرک برای پیشروی زمینی به‌سمت غزه است.

در پایان این اتاق وظیفه تثبیت تاکتیک‌های عملیات‌های مسلحانه گروه‌های فلسطینی را به‌عهده دارد. اتاق عملیات مشترک فلسطین در واقع بزرگترین پایگاه گروه‌های مردمی برای حمایت از مقاومت مسلحانه فلسطینیان به‌شمار می‌رود و مردم فلسطین انتظار دارند این گروه‌ها چه در سطح استراتژیک و چه تاکتیکی با موفقیت عمل کنند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مقاومت فلسطین جنگ غزه رژیم صهیونیستی اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین گروه های فلسطینی رژیم صهیونیستی میان گروه رژیم اشغالگر همه گروه ها گروه ها عملیات ها نوار غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۵۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است

کشور‌های اروپایی که خود را حامی حقوق بشر و آزادی بیان می‌دانند و اعتقاد به لیبرالیسم را بخشی از هویت قاره سبز تعریف می‌کنند، از زمان نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه تاکنون اقدام به حمایت همه جانبه از تل آویو کرده و هر گونه مخالفت در این زمینه را سرکوب می‌کنند. 

به گزارش الجزیره، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند مقامات اروپایی در حال سرکوب تظاهرات مردمی در حمایت از فلسطینیان در این قاره هستند. 

جولیا هال، از مقامات عفو بین الملل امروز (دوشنبه) با هشدار درباره نقض آشکار آزادی بیان در قاره اروپا در تظاهرات طرفداران فلسطین، تاکید کرد: ما شاهد آن هستیم که مقامات اروپایی قوانین مربوط به نفرت پراکنی و قوانین مبارزه با تروریسم را به عنوان ابزاری برای پیگرد سخنان مشروع تحت استاندارد‌های بین المللی مردم مورد استفاده قرار می‌دهند. 

وی خاطر نشان کرد: اکنون موج گسترده‌ای از لغو تظاهرات ها، هدف قرار دادن اعتراضات صلح آمیز، دانشگاهیان، و هر کسی که اقدام به اعلام همبستگی با حقوق بشر فلسطینیان کرده و از اسراییل انتقاد کند، در اروپا شکل گرفته است. 

براساس اعلام انجمن مدنی اروپا مستقر در بروکسل، مقامات دستکم ۱۲ عضو اتحادیه اروپا اقدام به برداشتن گام‌های نامناسب شامل جلوگیری از برگزاری تظاهرات مردمی به دلیل آنچه نظم عمومی و امنیت خوانده شده است، کرده اند. 

مقامات فرانسوی اقدام به ممنوعیت تظاهرات در حمایت از فلسطینی ها، لغو کنفرانس‌ها در این زمینه، و دو مقام سیاسی چپ گرا را به اداره پلیس برای انجام تحقیقات پیرامون حمایت از تروریسم دعوت کرده اند!

آلمان نیز ماه جاری میلادی از ورود وانیس واروفاکیس، وزیر دارایی پیشین یونان به این کشور به دلیل آنچه نگرانی از اظهارات ضدیهودی و ضداسراییلی خوانده شده است، جلوگیری کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نقش مهم رسانه در عملیات طوفان الاقصی و رویدادهای پس از آن/دست برتر رسانه‌های مقاومت در تبیین جنایتهای رژیم صهیونیستی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است
  • موضوعات مشترک کشور‌های عضو ACD پیگیری شود
  • موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  • در صورت حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد
  • با حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان