Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@22:37:56 GMT

کتاب غریب ترین مطاع فرهنگی ایران است

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۵۳۷۱

کتاب غریب ترین مطاع فرهنگی ایران است

خالصی با اشاره به اینکه کتاب غریب ترین مطاع فرهنگی ایران است، گفت: کتاب در فرهنگ و اندیشه اسلامی نقشی ویژه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدرضا خالصی» امروز (شنبه 8 خرداد) در آئین رونمایی از دومین جایزه کتاب سال فارس که در جوار آرامگان شیخ اجل، سعدی شیرازی، برگزار شد، گفت: کتاب در فرهنگ و اندیشه اسلامی نقشی ویژه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده، پژوهشگر و دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال فارس با یادآوری این مطلب که نخست آن که در این فرهنگ همه اشیای این عالم با شنیدن کلمه کُن پدیدار شده و وجودشان تبلور و تَجَسُّد می یابد، پس می توان گفت که همه عالم یک کتاب است که بر مجموعه ای از کلمات الله تداعی می شود، افزود: ابن عربی در کتاب «فتوحات المکیه» می گوید: «العالم کله کلمات الله فی الوجود سراسرِ عالم ، کلماتِ خداوند در هستی هستند.»

وی با اشاره به اینکه نکته ظریف تر این مطلب این است که این عالَم در اندیشه اسلامی در غایتِ اتقان و استواری و زیبائی شکل گرفته، پس بر این اساس عالَم متنی است، اضافه کرد: ابن عربی در فتوحات جلد ششم می نویسد «العالم صنعه الله عالَم، هنرِ خداوند است»، یعنی هم جهان آفرینش متنی است منبعث از کلماتِ خداوند و هم متنی است هنری که با زیبائی شکل یافته است، باز ابن عربی می نویسد: «بالصنعه ظهر الحق فی الوجود حق با هنر در هستی ظهور یافت».

خالصی با اشاره به اینکه و انسان، اساس و بنیان این هنرِ خداوندی است، اظهار کرد: از سوی دیگر در فرهنگ اسلامی، معجزه پیامبر اسلام (ص)، کتاب است، هر چند بقیه پیامبران (ع) هم کتاب داشتند اما کتاب های ایشان با معجزات آنان متفاوت بود.

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال فارس با اشاره به اینکه در قرآن کریم 319 بار ماده کتب و مشتقات آن در ساختارهای گوناگون بیان شده است و این بسامد بالا نشان از اهمیت والای کتاب در این فرهنگ دارد، تاکید کرد: خداوند قرآن مجید را در جای جای مصحف شریف کتاب خوانده است: «ذلک الکتاب، انه لقرآن کریم فی کتاب مکنون، انه لکتاب عزیز، انزل علیک الکتاب، کتاب انزلناه الیک و بسیاری دیگر»، آن هم با صفاتی می آورد که نشان از شان و شوکت این کتاب دارد، مبین 12 مرتبه، منیر 6 مرتبه، مسطور سه مرتبه و حکیم 2 مرتبه است.

وی با اشاره به اینکه این کتابِ مقدس معجزه است و چون هر معجزه دیگر همراه با تَحَدی است یعنی به مبارزه طلبیدن، تاکید کرد: بعدها قرآن مجید شد سرچشمه لایزال اندیشه و تفکر و علوم در جهان اسلام، کتاب در تمدن اسلامی نیز بر این اساس جایگاه و شأن ویژه ای یافت.

خالصی با تاکید بر اینکه بگذارید مثالی بزنم که تا مطلبم روشن تر شود تمامِ شهرهای تمدن اسلامی از قرن سون هجری به بعد زیرِ سلطه ی کتاب قرار دارد، افزود: «غناوی» در کتاب «الادب فی ظل بنی بویه» می نویسد: مراکز سیاسی و اجتماعی در قرن سوم و چهارم مملو از اندیشمندان و کتابخانه های بسیار مجهز است.

وی با اشاره به اینکه مرگ را سخت نمی بینیم، افزود: چرا تا خالصی زنده است، مرده ولی مرد، زنده است در شیراز این مسئله بد غوغا می کند، این رسم را نمی پسندم که بی مهر نسبت به اندیشمندان خود هستیم.

خالصی با اشاره به اینکه از بزرگان خود تجلیل کنیم، افزود: عزت بعد از مرگ خوب است ولی کاش به عزت قبل از مرگ را شاهد باشیم.

وی با یادآوری این مطلب که دومین دوره کتاب سال فارس امسال نیز به کار خود ادامه داد، افزود: در زمینه های پژوهش، داستان، شعر، کودک و نوجوان، مذهب، تاریخ و جغرافیا به همراه بخش ویژه ای به پاسداشت و یادبود استاد فقید منصور اوجی به پژوهش های ویژه فارس شناسی تعلق خواهد داشت.

این نویسنده و پژوهشگر شیرازی با اشاره به اینکه نویسندگان می توانند آثار خود را که از ابتدای سال 1398 تا پایان اردیبهشت 1400 چاپ و منتشر شده است را در 2 نسخه اصلی به دبیرخانه ارسال کنند و در زمینه آثار ترجمه شده ارسال نسخه ای از متن اصلی از جمله شرایط شرکت در این جشنواره است، افزود: کتاب های الکترونیک نیز به دبیرخانه باید دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هولوگرام نیز داشته باشند، ناشران نیز می توانند آثار منتشر شده خود را در زمینه های مذکور به دبیرخانه ارسال کنند، به برترین ناشر که در زمینه فارس پژوهی آثار بیشتری را منتشر کرده است هدیه جشنواره تعلق خواهد گرفت و مهلت ارسال آثار تا پایان شهریور ماه 1400 خواهد بود.

وی افزود: در این زمینه هر گونه آثار اعم از تالیف که منظور ما از آن پدید آوردن اثری است که محصول خلاقیت ذهن و هنر نویسنده و یا نتیجه و ابتکار او باشد و کپی کار دیگران محسوب نشود و یا احیاء و تصحیح متون به معنای باز خوانی، بازنویسی و آماده سازی یک متن بر اساس نسخ معتبر و نزدیک ترین متن به نوشته مولف باشد یا ترجمه که برگردان درست و دقیق و صحیح کتاب از زبان دیگری به زبان فارسی باشد، مد نظر است، در این دوره در هر رشته یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر خواهیم داشت.

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال فارس با تاکید بر اینکه دبیرخانه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مستقر خواهد بود، افزود: داوری در سه مرحله انجام می پذیرد، مرحله اول متشکل از سه داور در هر رشته که هر کتاب با 2 رای مثبت از داوران برگزیده و به مرحله دوم راه می یابد، مرحله دوم متشکل از سه داور در هر رشته که هر کتابی که میانگین 70 امتیاز از مجموع یکصد امتیاز به آن تعلق گرفت به مرحله نهایی خواهد رفت و مرحله نهایی که متشکل از سه داور در هر رشته خواهد بود و هر کتابی که حداقل میانگین 80 امتیاز از یکصد امتیاز را به دست آورد برگزیده خواهد شد.

خالصی با اشاره به اینکه معیارهای داوری عبارتند از تاثیرگذاری در ارتقا سطح علمی و فرهنگی، تازگی و نوآوری در موضوع و ساختار و پرداخت، رعایت استانداردهای نگارش، رعایت استاندارد در ذکر منابع و ماخذ، بهره مندی از قدرت تخیل و استنتاج منطقی، استحکام زبان و برخورداری از قدرت اقناع و تاثیرگذاری بر مخاطب است، افزود: رعایت استانداردهای تالیف، تصحیح و ترجمه و آراستگی کتاب در چاپ از دیگر معیارهای داوری است و به فرد برگزیده هر رشته 6 میلیون تومان همراه با تندیس و تقدیر نامه جشنواره تعلق خواهد گرفت و آثار شایسته تقدیر در هر رشته نیز چهار میلیون تومان همراه با تقدیر نامه جشنواره را اخذ خواهند کرد و به ناشر برگزیده نیز 6 میلیون تومان به همراه تندیس و تقدیر نامه جشنواره اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب غریب ترین مطاع فرهنگی ایران است، افزود: ما امروز باید با کتاب با تیراژ 200 جلد چه کنیم؟

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: منصور اوجی جایزه کتاب سال فارس کتاب سال فارس جهاد دانشگاهی فارس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شیراز کتاب سال فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۵۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با عنوان "سلام امام مهربان" همراه با عرض ارادت شاعران به ساحت مقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در سالن شهیدآوینی و نکوداشت چهره برجسته شعر کودک و نوجوان؛ استاد جواد محقق به کار خود پایان داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: اعطای افتخار خادمی حرم حضرت امام رضا (ع) به استاد محقق از دیگر قسمت‌های جالب و ماندگار این برنامه بود.

شاعر برجسته کشوری در بخش معرفی کتاب "این لحظه‌ها را دوست دارم" اثر مریم زرنشان نیز در این مراسم گفت: کتاب خانم زرنشان کتابی است سراسر تصاویر زیبا، چرا که بچه‌ها با نگاه خود به زیارت می‌روند و با گنبد و آیینه و گلدسته حرف می‌زنند و برایشان خاطره‌ای رقم می‌خورد.

غلامرضا بکتاش گفت: این کتاب حاوی ۹ شعر کودک و نوجوان است که موضوع و محوریت آن زیارت امام رضا (ع) است؛ در تمامی اشعار این کتاب می‌توان تصاویر زیبا و بدیعی از زیارت و حضور در حرم پیدا کرد.

بکتاش گفت: خانم زرنشان در کتاب "این لحظه‌ها را دوست دارم" با زبانی روان و صمیمی سخن گفته‌اند و تصاویر و معانی اشعار این کتاب برای قشر کودک و نوجوان نه تنها قابل فهم بلکه دلچسب است.

مریم زرنشان نویسنده کتاب "من این لحظه‌ها را دوست دارم" نیز بیان کرد: در این کتاب ۱۰ شعر رضوی سروده شده که توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

او گفت: امسال جشنواره را تولیدمحور با طرح هشت کتاب در نظر گرفتیم و همچنین مجموعه شعر‌های این جشنواره و اشعار برگزیده جشنواره ملی در هشت کتاب منتشر خواهد شد.

در ادامه مراسم با حضور مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، احمد میرزاده دبیر پانزدهین دوره از جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی، شاعران و نویسندگان این عرصه و علاقمندان به ادبیات آیینی برای نخستین بار از این کتاب رونمایی شد.
 
دبیر پانزدهمین دوره از جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: در جشنواره ملی شعر رضوی ۴۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که ۲.۵ برابر سال گذشته بود و این اشعار توسط ۱۱۵ شاعر ارسال شده بود.

در پایان مراسم، آیین نکوداشت جواد محقق شاعر و ادیب و استاد ادبیات مطرح کشور و استان همدان برگزار شد و از وی تقدیر به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور