Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله مرتضی محامی که در سال ۱۳۱۳ شمسی در خانواده‌ای اهل علم و اجتهاد در مشهد متولد شد. پدر آن مرحوم آیت‌الله شیخ غلامحسین محامی بادکوبه‌ای از علما و ارکان حوزه علمیه مشهد مقدس و ازجمله شاگردان ممتاز و مبرز فقیه اهل‌بیت آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی بود. وی دروس حوزوی را نزد مرحوم والد معظم خود آغاز نمود و پس از اتمام مقدمات و ادبیات  شرح لمعه و قوانین را نزد مرحوم آیت‌الله میرزا احمد مدرس یزدی آموخت و سطوح عالیه( رسایل مکاسب و کفایه) را نزد مرحوم آیت‌الله شیخ هاشم قزوینی به پایان رسانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد حوزه پس از اتمام دروس سطح در درس خارج والد خویش حاضر گشت و پس‌ازآن برای استفاده از دیگر اساتید  عازم حوزه علمیه قم شد و از درس خارج آیت‌الله بروجردی و مرحوم امام خمینی(ره) استفاده کرد و بعدازآن نیز راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و از محضر  آیت‌الله خویی استفاده کرد و پس از سه سال خوشه‌چینی از محضر ایشان به مشهد بازگشت و وارد حوزه درسی آیت‌الله میلانی شد و مدت هجده سال نیز در فقه و اصول از محضر این فقیه بزرگوار بهره جست و به مقام اجتهاد رسید.

آیت‌الله محامی هم‌زمان نیز در مشهد از دروس معقول و معارف آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی غافل نبود و در درس  شرح اشارات ایشان حاضر گشت و از مستشکلین خوب این درس بود و موردعنایت خاص این استاد نیز بود.

این استاد حوزه علمیه بااینکه سالیان بسیار زیادی جزو مدرسین خارج مشهد بود، اما بااین‌حال بسیار متواضع خلیق و مهربان  و مهمان‌نواز بود و با شاگردان و مراجعین با صبر و حوصله برخورد کرده و در درس به ایشان میدان می‌داد تا اشکال کنند و فضای مجلس درس وی خاص بوده و روحیه شاگرد پروری خاص داشت.
وی علاوه بر تحصیل و تدریس عالمی بیدار بوده و از امور سیاسی غافل نبود و به‌تبع استاد خود مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی که به‌واقع در انقلاب ایشان و شاگردان ایشان سهم و حقی ویژه داشت و نیز همراهی اخوی خویش  وارد صحنه و مبارزات انقلابی شد و در این میدان نیز خوش درخشید.

این عالم ربانی پس از عمری خدمت علمی به حوزه علمیه و تربیت شاگردان زیاد، دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبودش شتافت.

گفتنی است؛ در پی ارتحال آیت‌الله مرتضی محامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای با اشاره به سجایای اخلاقی و شخصیت علمی این عالم وارسته، درگذشت این استاد حوزه علمیه را به محضر رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه، شاگردان و بیت مکرم ایشان تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت پدر نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت پدر حجت‌الاسلام محامی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ مصطفی محامی دامت توفیقاته

درگذشت والد مکرّم را که عالمی پرهیزگار و پارسا بودند به جنابعالی و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات آن عالم بزرگوار و بقاء عمر و توفیق جنابعالی را از خداوند مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۸ خرداد ۱۴۰۰

پیام تسلیت مدیر حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی درگذشت آیت‌الله مرتضی محامی از علمای مشهد را به رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و حوزه علمیه مشهد تسلیت گفت.

 متن آیت‌الله علیرضا اعرافی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

جناب مستطاب آیت‌الله آقای حاج شیخ مصطفی محامی دامت توفیقاته

سلام‌علیکم بما صبرتم

ارتحال والد ماجد حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ مرتضی محامی قدس الله نفسه الزکیه را به حوزه‌های علمیه و حوزه علمیه مشهد مقدس و رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام دامت برکاتهم و همه شاگردان و ارادتمندان و بازماندگان و بیت محترم آن فقید سعید و جناب‌عالی تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

طهارت نفس و صفای باطن و حسن معاشرت ایشان ستودنی و زهد و پارسایی و فروتنی و نکته‌سنجی و ادب ورزی و شاگرد پروری و اخلاق محوری و علاقه‌مندی به انقلاب اسلامی و امام راحل (قدس) و رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در سلوک ایشان نمایان بود و مشتاقان و معاشران را مجذوب می‌کرد و این‌ها، همه نیازهای امروز و فردای حوزه‌های علمیه است و امید می‌رود که حوزه‌های علمیه و به‌ویژه حوزه کهن و سرافراز مشهد مقدس در پرتو عنایات الهی و افاضات رضوی (ع) همچنان پرورش‌دهنده ستارگانی ازاین‌دست در آسمان دین و اندیشه و اخلاق و معرفت باشند.

روح و رضوان الهی را برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی و آرامش و پاداش نیک الهی را برای جناب‌عالی و آقا زادگان گرامی و دامادهای محترم و بستگان و بازماندگان ارجمند از خداوند متعال خواستارم.

عاش سعیدا و مات سعیدا

سجایای اخلاقی آیت‌الله «مرتضی محامی» زبانزد بود

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در پیامی با تسلیت درگذشت آیت‌الله محامی به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه، علاقه‌مندان و شاگردان و بیت مکرم آن مرحوم به‌ویژه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده محترم ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام‌جمعه زاهدان، گفت: در کنار مقام علمی و حوزوی، سجایای اخلاقی آن «عالم عامل» فقید، زبانزد بود.

سید عباس صالحی با ابراز تأثر از خبر درگذشت این عالم ربانی از خداوند منان رحمت و رضوان الهی برای ایشان و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت کرد.

وی، آیت‌الله مرتضی محامی را «عالم عامل» توصیف کرد و یادآور شد: آن عالم فقید پرورش‌یافته حوزه‌های علمیه مشهد، قم و نجف بود و از محضر درسی بزرگان آن مراکز دینی بهره وافر برد و در تربیت شاگردان و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) کوشید و در کنار مقام  علمی و حوزوی، سجایای اخلاقی ایشان نیز زبانزد بود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

منبع: فارس

کلیدواژه: آیت الله مرتضی محامی درگذشت استاد حوزه علمیه مشهد پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه آیت الله علیرضا اعرافی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب آیت الله مرتضی محامی مدیر حوزه های علمیه معظم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب حوزه های علمیه مرحوم آیت الله سجایای اخلاقی حوزه علمیه علمیه مشهد حاج شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۵۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند

نوه امام خمینی با تأکید بر اینکه وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند، گفت: امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشه های امام، رهبر معظم انقلاب هستند. وی در ادامه سخنانش افزود: یکی از وظایف مهم مورخ «جهاد تبیین» است؛ تبیین حقیقت انقلاب و نظام و اینکه عده ای از معاندین در فضای رسانه‌ای و فضاهای مجازی با هزینه‌های فراوان به دنبال تطهیر رژیم فاسد پهلوی هستند. این گروه به دنبال وارونه نشان دادن حقیقت هستند؛ اینجاست که باید مورخ جلوی این تحریف آشکار تاریخی را بگیرد و نگذارد استکبار رسانه‌ای به اهداف خود برسد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی صبح امروز در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» با تقدیر از عباس سلیمی نمین به خاطر تألیف این کتاب، گفت: امروز با توجه به  گسترش فضای رسانه‌ای و مجازی و به تبع آن، خبررسانی و انتشار اخبار در این فضا و اثرگذاری آن بر روی افکار عمومی، حقایق وقایع در بعضی از اوقات به صورت وارونه نمایش داده می‌شود و در واقع قلب حقیقت پیش می‌آید و بالتبع آن تحریف در یک واقعه رخ می‌دهد.

نوه امام خمینی(س)، با اشاره به برنامه‌ریزی معاندین انقلاب برای تحریف اندیشه‌های حضرت امام، تأکید کرد: امروزه متأسفانه شاهد آن هستیم که زندگی شخصی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام به صورت هدفمند تحریف شده و به جامعه عرضه می‌شود. نمونه‌های بسیاری را هم در شبکه‌های مجازی و هم رسانه‌های معاند شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام همچنان ناشناخته است، افزود: در واقع نسل کنونی انقلاب، به خصوص نسل نوجوان و جوان، امام را به درستی نمی‌شناسند و عظمت امام را درک نکرده‌اند. لذا وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند. در اینجا وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف چنین شخصیتی است.

اشراقی با تأکید بر اینکه یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد، اظهار داشت: تحریف امام، تحریف انقلاب و تحریف جمهوری اسلامی و تحریف اسلام ناب محمدی(ص) است. رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که در مقابل شبیخون‌های فرهنگی دشمن باید برنامه داشت چون آنان نیز با برنامه و هدفمند هجمه فرهنگی انجام می‌دهند. به همین دلیل ما نیز باید برنامه داشته باشیم و یکی از مهمترین کارهایی که ما می‌توانیم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن انجام دهیم، «جهاد تبیین» است؛ جهاد تبیین در خصوص انقلاب، امام و دفاع مقدس.

وی تأکید کرد: یکی از وظایف مهم مورخ «جهاد تبیین» است؛ تبیین حقیقت انقلاب و نظام و اینکه عده ای از معاندین در فضای رسانه‌ای و فضاهای مجازی با هزینه‌های فراوان به دنبال تطهیر رژیم فاسد پهلوی هستند. این گروه به دنبال وارونه نشان دادن حقیقت هستند؛ اینجاست که باید مورخ جلوی این تحریف آشکار تاریخی را بگیرد و نگذارد استکبار رسانه‌ای به اهداف خود برسد.

نوه امام خمینی(س)، یادآور شد: تا کنون چندین مستند برای تحریف انقلاب و امام توسط رسانه‌های بیگانه ساخته شده است. ما چقدر توانسته‌ایم پاسخ آنان را بدهیم؟ چقدر در جهاد تبیین موفق بوده‌ایم؟ چند مستند موفق در پاسخ به شبهه‌افکنی بیگانگان درست کرده‌ایم؟ مراقب باشیم که دشمن با برنامه به جنگ انقلاب آمده است و ما هم باید برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وظیفه یک مورخ «تبیین حقایق» است، افزود: تاریخ‌نگاری یک هنر است و مورخ یک هنرمند که با قلمش هنر خود را به منصه ظهور می‌رساند و قلمی که جلوی تحریف را بگیرد و در جهت تبیین حقایق به نگارش در آید، «قلم مقدس» است.

اشراقی با اشاره به آیه 71 سوره آل عمران، گفت: امروز دشمنان قسم خورده انقلاب برای هجوم فرهنگی به کشور، به صورت آگاهانه و هدفمند اندیشه‌های امام را تحریف می‌کنند. امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشه‌های حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند و یک مورخ انقلابی وظیفه دارد برای جلوگیری از تحریف اندیشه‌های امام به شاخص و ملاک رجوع نماید و نگاه به کلام رهبری داشته باشد.

وی یادآور شد: امام خمینی(س) 25 دی ماه 67 در نامه‌ای به سید حمید روحانی نوشتند و او را مکلف به تدوین تاریخ انقلاب کردند. برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب، امام در این نامه می‌فرمایند «شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده‌دار چه کارِ عظیمی شده‌اید. اکثر مورخین، تاریخ را آن گونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه آن گونه که اتفاق افتاده است... از شما می‌خواهم هر چه می‌توانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید... شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی(ص) را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند».(صحیفه امام، جلد 21، صفحه 239)

نوه امام خمینی(س)، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسیر حضرت امام دستور به جهاد تبیین داده‌اند، اظهار داشت: ما امروز می‌بینیم در رسانه‌های معاند، هدف اصلی قیام مردم که رسیدن به استقلال سیاسی، نظامی و اجتماعی بوده است را قلب‌گونه تفسیر می‌کنند. امروز کدام کشور مانند جمهوری اسلامی ایران است که از لحاظ سیاست خارجی و نظامی، کاملا استقلال داشته و وابسته به بلوک شرق و غرب نباشد؟! تبیین چنین مسأله‌ای وظیفه همگانی و به خصوص خواص است.

وی حضرت زینب(ع) را بزرگترین جهادگر تبیین تاریخ اسلام دانست. 

اشراقی در پایان سخنان خود به مساله روز جهان اسلام، فلسطین پرداخته و گفت: تاریخ را مورخین نمی‌سازند؛ بلکه تاریخ‌سازان می‌سازند. امروز مردم مظلوم و سرافراز غزه تاریخ‌ساز یک حماسه عظیم هستند؛ حماسه پیروزی خون بر شمشیر، حق بر باطل و نور بر ظلمت؛ و بر مورخین فرض است که وقایع دردناک غزه را بدون کوچک‌ترین تحریف به رشته تحریر در آورند. مورخ یک جهادگر تبیین است و هرگز نباید از پروپاگاندای رسانه‌ای بترسد و مهمترین ویژگی یک مورخ شجاعت است و شجاعت او اثر مستقیم بر قلم او دارد.

اشراقی در پایان تأکید کرد: متأسفانه در بحث جهاد تبیین برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب در فضای مجازی مناسب عمل نکرده‌ایم و باید با برنامه‌ریزی دقیق و مدون بتوانیم این کم‌کاری را جبران کنیم.

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
  • پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی
  • واکنش ابراهیم رئیسی به درگذشت عروس امام خمینی
  • پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت مرحومه معصومه حائری
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند