Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا عبداللهی، در نشست کارگاه آموزشی بهبود تغذیه کارکنان با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر نخستین علت مرگ و میر در جهان هستند، اظهار کرد: سالانه ۳۸ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر جان خود را از دست می دهند. مشکلات قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت و مشکلات تنفسی از شایع ترین بیماری های غیر واگیر محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد افرادی که به دلیل بیماری های غیر واگیر جان خود را از دست می دهند در سنین بهره وری بوده و از جمعیت فعال جامعه هستند، افزود: دو سوم مرگ های ناشی از بیماری های غیر واگیر به دلایل مختلفی همچون تغذیه نامناسب، عدم تحرک و دخانیات گزارش شده است.

عبداللهی ادامه داد: الگوی غذایی نامناسب و تحرک ناکافی دو علت اصلی مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور هستند؛ بر اساس مستنداتی که در دنیا وجود دارد با تغذیه مناسب می توان از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ۳۰ درصد از ابتلا به سرطان ها در صورت داشتن رژیم غذایی سالم قابل پیشگیری هستند.

وی در ادامه به نقش مهم تغذیه در بازدهی و بهره وری کارمندان اشاره وخاطرنشان کرد: سالانه ۲۷۰ میلیون حادثه شغلی اتفاق می افتد که منجر به مرگ ۳۵۵ هزار نفر می شود.

عبداللهی با تاکید بر اینکه بین نوع تغذیه کارکنان و خستگی و خواب آلودگی آنها در محیط کار ارتباط مستقیمی وجود دارد، گفت: تعداد روزهای غیبت در محیط کار در کارکنان چاق ۲ برابر افرادی است که وزن متناسب دارند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمبود ریزمغذی ها تا ۳۰ درصد بهره وری کارمندان را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: ابتلا به بیماری های غیرواگیر در جمعیت بین ۳۰ تا ۷۰ سال شایع تر است و زمانی که الگوی تغذیه در این سن نامناسب باشد احتمال ابتلا افزایش می یابد.

وی با اظهار تاسف نسبت به اینکه اضافه وزن در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال در ایران شیوع بالایی دارد، توضیح داد: چاقی ریزفاکتور اصلی ابتلا به بیماری های غیرواگیر است. حداقل ۵۰ درصد جامعه تحرک کافی ندارند که ۴۷ درصد این آمار را آقایان و ۶۴ درصد را بانوان تشکیل می دهند.

عبداللهی با بیان اینکه به ازای هر ۶ ساعت نشستن در روز در مقایسه با ۳ ساعت نشستن، خطر مرگ در مردان ۱۸ درصد و در زنان ۳۷ درصد افزایش پیدا می کند، یادآور شد: هرچه میزان پشت میز نشینی و کم تحرکی بیشتر باشد ریسک مرگ ناشی از بیماری های شایع افزایش پیدا می کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: زمانی که کارمندان سبک زندگی مناسب نداشته باشند به این معنا است که خطر بروز سکته ها در این افراد ۷۰ درصد و سرطان ها ۷۱ درصد، بیماری های قلبی-عروقی ۸۲ درصد و دیابت ۹۱ درصد افزایش پیدا می کند.

وی بیان کرد: از دیدگاه بین المللی توجه به سلامت کارمندان بسیار مهم است و ما اگر بخواهیم ابتلا به بیماری های غیرواگیر را در این افراد جامعه کنترل کنیم باید به سبک زندگی آنها توجه کنیم که این امر به رشد اقتصادی کشور هم کمک خواهد کرد.

عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: با اعلام سازمان جهانی بهداشت بازدهی کارمندان در محیط کار درصورتی که تغذیه مناسبی نداشته باشند به طور متوسط ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. در ایالات متحده آمریکا سالانه حدود ۳۹ میلیارد دلار به دلیل غیبت از کار، محدود شدن فعالیت جسمی و معلولیت ناشی از دیابت هزینه شده است.

کد خبر 5223448

منبع: مهر

کلیدواژه: زهرا عبداللهی تغذیه دورکاری کارمندان واکسن کرونا ویروس کرونا آمار کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کووید 19 ستاد ملی مقابله با کرونا چاقی شیوع کرونا انتخابات نظام پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران هفته بدون دخانیات پوکی استخوان بیمارستان میلاد علیرضا رئیسی ابتلا به بیماری های غیر بیماری های غیر واگیر بیماری های غیرواگیر بهبود تغذیه محیط کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حسین فرشیدی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوب ایران، به‌رغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است در حدی که در مدیترانه شرقی به رغم همه کارشناسان بین‌المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در شرایط سخت سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید ۱۹ به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

معاون بهداشت گفت: در کنار این کمک‌ها تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشور به شدت آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

فرشیدی تصریح کرد: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد؛ به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ به دنبال وقوع سیل در پاکستان نه تنها افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در داخل شهرستان‌های مرزی استان سیستان بلوچستان را به شکل قابل توجهی افزایش داده است، که به رغم مشاهده نشدن شواهد اثبات شده مبنی بر برقراری چرخه انتقال محلی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت بر موارد اندکی از انتقال بیماری در داخل مرزهای کشور، نظر دارد.

وی گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران یک کشور پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشورهایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده‌اند، نیست، ما بیش از ۸۰ میلیون جمعیت داشته و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار داریم که آمار بیماری مالاریا در آنها بیش از خیلی از کشورهای منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در دو سال گذشته بعد از نزدیک به ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که همه این موارد، موارد وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و از کشور پاکستان بوده و به هر حال برنامه ما را متأثر خواهد ساخت، نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

فرشیدی افزود: این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چابهار و سراوان داشته‌اند و مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه و کسانی که در امر جابه‌جایی سوخت بین مناطق مرزی ما و پاکستان اشتغال داشته‌اند، هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ۱۰ هزار مورد بیماری بسته شد که به اعتقاد ما، همه این موارد، اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بوده‌اند، همانطور که ذکر شد ایرانی‌هایی که از موارد وارده این بیماری را گرفته‌اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بوده یا به آن سوی مرزهای شرقی کشور تردد داشته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هشیارانه عمل و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

کد خبر 748708

دیگر خبرها

  • غیبت فیل فودن و روبن دیاز مقابل ناتینگهام فارست به علت بیماری
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟