فیلم خوب راهش را پیدا میکند
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۸۴۷۵
شاید بتوان دهه اخیر سینمای ایران را دهه ظهور فیلمسازان جوان و خوشذوقی دانست که کلیشه اسامی و پیشینه را در آثار سینمایی شکستهاند. سعید روستایی وقتی «ابد و یک روز» را ساخت که فقط ۲۶ سال سن داشت یا محمد کارت که سکانس پایانی فیلمش سرشار از پختگی بود، «شنای پروانه» را در ۳۲ سالگی کارگردانی کرد و فیلمنامه اثرش را دو جوان ۲۴ ساله نوشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مریم بحرالعلومی که از نوجوانی به دنیای سینما وارد شده و کار حرفهای خودش را از فعالیت در پشت صحنه فیلمها آغاز کرده است، پس از تحصیل در رشته سینما، فعالیتش را با جدیت بیشتر و به عنوان دستیار کارگردان و برنامهریز در چندین پروژه سینمایی ادامه داد. او در نخستین تجربه فیلمسازیاش با «پاسیو» جایزه «بهترین کارگردان آسیایی در بخش جلوهگاه شرق» را در سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از آنِ خود کرد و حالا در دومین تجربه فیلمسازیاش با «شهربانو» در رقابت با چند فیلم دیگر در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد. این کارگردان جوان که فیلم دومش را با انگیزه بیشتر و جزئینگری دقیق تری نسبت به اثر قبلی اش ساخته است، به خبرنگار ما میگوید: پیشبینی میکردم که فیلمم در رقابت با آثار انتخابی این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر قرار بگیرد، چون در «شهربانو» قصه مادرانگی را از جنسی متفاوت و پرفرازونشیب میبینیم که شاید کمی جسورتر از قصههای روایت شده در روزگار فعلی ماست.
نگاه مخاطب؛ با ارزشتر از جوایز و جشنوارهها
فیلم بحرالعلومی که از متقاضیان حضور در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود ولی فرصت اکران در جشنواره سال گذشته را پیدا نکرد، موفق شد تا در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران شود. او معتقد است این انتخابها علاوه بر لحاظ مسائل فنی و تکنیکی، متأثر از سلیقه هیئت داوران و اهداف جشنواره است؛ بنابراین راه نیافتنش به یک جشنواره، جای اعتراضی ندارد. او میگوید: بهنظرم فیلم خوب راهش را پیدا میکند و امیدوارم تلاشی که برای ساخت «شهربانو» داشتیم در نگاه مخاطب هم دیده شود و این موضوع برای من از هر داوری و جایزهای با ارزشتر است.
او درباره ساخت فیلم «شهربانو» با بیان اینکه این فیلم حرف مهمی را به لحاظ جامعه شناسی به مخاطب میزند، خاطرنشان میکند: من دغدغههای اجتماعی بهویژه در حوزه مسائل زنان را دارم. وقتی طرح فیلمنامه «شهربانو» را خواندم، بهنظرم آمد که جای کار دارد. با پژمان تیمورتاش به عنوان نویسنده کار همراه شدم و حدود ۱۰ ماه نگارش فیلمنامه و بازنویسیهای پی در پی زمان برد. کارگردانی سوژهای که روی آن دست گذاشته بودیم کار دشواری بود، ولی راضیام؛ چون «شهربانو» حرف مهمی دارد و یکی از رسالتهای من به عنوان فیلمساز با ساخت این فیلم ادا شده است.
وی درباره دشواریهای ساخت «شهربانو» توضیح میدهد: این کار در قصه، دشواریهایی داشت؛ چون وقتی شخصیت اصلی یک مادر است و این مادر قرار است ضد قهرمان باشد اما تلاش میشود ضدقهرمان به قهرمان تبدیل شود، کارگردانی را دشوار میکند چه در شخصیتپردازی و چه در پرداخت قصه.
این فیلمساز یادآور میشود: البته فیلم از دشواریهای مالی هم بی گزند نماند و با سرمایه کاملاً شخصی به تولید رسید و پس از تولید، توانستیم مشارکت بنیاد سینمایی فارابی را جلب کنیم. طبیعتاً رساندن یک فیلم سینمایی به مرحله تولید با سرمایه شخصی، کار راحتی نیست و سختیهای زیادی داشت، اما خدا را شاکرم فیلم به نتیجه رسید و امیدوارم با اکرانش در جشنواره جهانی فیلم فجر، خستگی من و همکارانم در برود.
کارگردان «پاسیو» خاطرنشان میکند: ساخت فیلم اولم هم با سرمایه شخصی بود، اما تولید فیلم دوم کمی گرانتر شد و نمی توانستم به تنهایی از پس هزینههای تولید بربیایم که بنیاد سینمایی فارابی مشارکت کرد.
تلاش فیلمسازان دهه شصتی برای اعتمادسازی
کارگردان «شهربانو» درباره ترکیب بازیگران فیلم و بازی فرشته صدرعرفایی به عنوان نقش اول میگوید: حضور خانم صدرعرفایی برای ما بسیار مغتنم بود، پیش از اینکه نسخه اولیه فیلم تهیه شود به گزینههای دیگری هم فکر کرده بودم، ولی وقتی نسخه اولیه آماده شد و شخصیت شهربانو برایم تداعی و عینیت پیدا کرد، برای انتخاب خانم صدرعرفایی، مصمم شدم؛ چون فیزیک چهره و نوع بازی، همانی بود که میخواستم. ایشان شناختی از من نداشتند، فیلمنامه را خواندند، فیلم اولم را دیدند و قبول کردند در «شهربانو» بازی کنند. او اضافه میکند: از این همکاری خیلی خوشحالم چون اگر ایشان به هر دلیلی، بازی در این فیلم را قبول نمی کرد، شاید ساخت «شهربانو» را به زمان دیگری موکول میکردم؛ چون شخصیت اصلی فیلم را خیلی نزدیک به فرشته صدرعرفایی دیده بودم و نقش آفرینی ایشان را میخواستم.
این کارگردان درباره اعتماد بازیگران حرفه ای به فیلمسازان جوان و فیلم اولی ها میگوید: من در سالهای دستیاری تجربیات خوبی کسب بدست آوردم و بهنظرم فیلمسازان جوان ما در فیلمهای اولشان توانستهاند اعتماد جامعه سینمایی کشور را به خودشان جلب کنند، اگرچه این جلب اعتماد کار دشواری بود. بحرالعلومی، همکاری گروههای حرفهای با فیلمسازان جوان و کمتر شناخته شده را اتفاقی خوشایند برای سینمای ایران توصیف میکند که به آسانی به دست نیامده و میافزاید: فیلمسازان همنسل من (دهه شصتی) تلاش زیادی برای این جلب اعتماد داشتند. وقتی آثار خوبی توسط فیلمسازان جوان ساخته شد و در جشنوارههای معتبر جهانی درخشیدند، ذهن ها به سمت اسمهای جدید رفت به همین دلیل پیشکسوتان و چهرهها با سهل انگاری نسبت به اسامی ناشناخته مواجه نشدند و اینکه صرفاً یک اسم را نمی شناختند دلیل بر رد پیشنهادهای کاری نشد.
وی خاطرنشان میکند: فیلمهای خوبی که فیلمسازان تازهنفس و جوان سینمای ایران ساختند مسیر را هموار کرد تا پیشکسوتان نیز همراه شوند و به کارگردانان جوان اعتماد کنند، این اتفاق به قوام سینما کمک میکند؛ چون خرد و تجربه را در کنار هم قرار میدهد. امیدوارم «شهربانو» در زمان خوبی اکران شود؛ چون وقتی فیلمی برای پرده بزرگ ساخته میشود، باید اکران سینمایی شود، اکران آنلاین و پخش از شبکه نمایش خانگی برای فیلمسازی که اثرش را برای نمایش روی پرده نقرهای ساخته، دلچسب نیست.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلم خوب مریم بحرالعلومی جشنواره جهانی فیلم فجر فیلمسازان جوان فیلم نامه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از سکته گوش چه میدانید؟
آفتابنیوز :
محمد اجل لوئیان با بیان اینکه سکته گوش یک نامگذاری غلط است، افزود: همین بیماری برای چشم هم وجود دارد، یعنی سکته چشم هم داریم. آنچه که مردم را نگران میکند و ناراحت کننده است سکته مغز یا قلب است. این کلمه، سکته گوش با سکته مغز و قلب، خیلی فاصله دارد. سکته مغز و قلب مغایر حیاتی دارد؛ اما سکته گوش خیلی ترسناک و نگران کننده نیست. ولی واقعیت امر این است که بنا بر دلایلی گوش به یک مرتبه شنوایی را ازدست دهد که این اصطلاح را سکته گوش میگویند.
وی ادامه داد: وقتی این اتفاق افتاد، بیمار باید در ظرف یک الی دو هفته اول به پزشک مراجعه کند. پزشک متخصص ارزیابی میکند و اگر به طور ناگهانی شنوایی، از دست رفته باشد و به اصطلاح سکته گوش رخ داده باشد که البته سکته گوش هم ممکن است نصف نیمه و ناقص باشد، اگر زود مراجعه کنند، درمانها جواب میدهد و نصف بیمارها خوب میشوند و شنوایی بر میگردد.
به گزارش مهر، این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: در مورد کسی که بعد از سکته گوش، سوت گوشی پیدا کرده است، پزشک باید ارزیابیها و درمانها را کرده باشد، شنوایی سنجی میخواهد. حتماً ام آر آی میخواهد. اگر این آزمایشها انجام شده و مشخص شده است که عارضه جدی نیست؛ بنابراین این عارضه خیلی مهم نیست. سوت ممکن است خوب شود و ممکن است ادامه داشته باشد، آن سوت را میشود برایش کاری کرد. سوت گوش ممکن است به رغم درمانها بهبود پیدا نکند و یا ممکن است خوب شود بنابراین اگر سوت کشیدن برای فرد ناراحت کننده است باید مجدداً به پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان پیدا کند.
وی در پاسخ به این پرسش که سطح شنوایی که بعد از سکته گوش کاهش پیدا میکند ممکن است باعث از دست رفتن کامل شنوایی شود و آیا سمعک تنها راه درمان است، گفت: ممکن است نیاز به سمعک نباشد. تعریفهای علمی برای سکته ناقص گوش وجود دارد. اگر احیاناً سکته گوش در حدی باشد که مریض نتواند زندگی عادی اش را داشته باشد میتواند از سمعک استفاده کند و شنوایی بهبود پیدا کند. باید یک شنوایی شناس ارزیابی کند که آیا این فرد با سمعک بهبود پیدا میکند یا خیر.
عجلوییان با بیان اینکه تأثیر استفاده از هندزفری به مدت طولانی در گوش بر روی سکته گوش از نظر علمی ثابت نشده است، افزود:، ولی اصولاً صداهای بلند و طولانی مدت روی شنیداری تأثیر میگذارد. افرادی که در محیطهای شلوغ صدایی کار میکنند، در معرض کاهش شنوایی قرار دارند. اگر هندزفری را با صدای ملایم در مدت کوتاهتری بشنویم مشکلی ایجاد نمیکند، اما بعد از مدتی باید به گوش استراحت دهیم. گذاشتن هندزفری در طولانی مدت با صدای بلند، کاهش شنوایی ممکن است ایجاد شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا