Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: معصومه بختی؛ استان ایلام با افزایش بی‌سابقه دما در ماه پایانی فصل و بهار روبرو است، این در حالی است که بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، استان ایلام با میانگین ۷.۴ درصدی افزایش دما نسبت‌به سال گذشته مواجه شده‌است.

افزایش دما و خشکسالی‌های اخیر دست به دست هم داده تا بتوان تابستانی داغ را برای مردم استان ایلام پیش‌بینی کرد، این درحالی است که مردم ایلام علاوه‌بر مشکل قطعی مکرر این روزهای برق، با چالش افت فشار و قطعی آب در اکثر ساعات شبانه‌روز روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش دما در مناطق جنوبی استان مثل دهلران و مهران چند برابر بوده و مردم این مناطق را با مشکلات جدی‌تری در بحث آب و برق مواجه کرده‌است.

قطعی آب در گرمای ۵۰ درجه

یکی از شهروندان دهلرانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به گرمای ۵۰ درجه‌ای شهر مهران در روزهای اخیر قطعی آب در برخی ساعات شبانه‌روز موجب کلافگی مردم شده‌است.

علی رضایی تصریح کرد: شهرستان مهران یکی از گرم‌ترین شهرهای استان ایلام و کشور است، که هرساله در فصل تابستان با گرم شدن هوا با معضل افت فشار آب روبرو بوده اما این امر امسال زودتر اتفاق‌افتاده و باعث غافل‌گیری مردم شده‌است.

وی در پایان گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشکسالی‌های اخیر، مسئولان باید در این باره با برنامه‌ریزی‌های لازم و از پیش انجام‌شده مصرف آب را مدیریت می‌کردند تا شهروندان مهرانی این‌گونه با مشکل مواجه نمی‌شدند.

مشکل آب برای دامداران

یکی از اهالی روستای کله جوب دره‌شهر درگفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرستان دره‌شهر و روستاهای تابعه در چند روز اخیر علاوه‌بر قطعی برق با مشکل افت فشار و قطعی آب روبرو هستند.

رضا سیفی گفت: با توجه به این‌که شغل اصلی روستاییان این منطقه دامداری است، کمبود آب در این روستاها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات به‌وجود آمده برای مردم است، چراکه دامداران برای سیراب کردن دام‌های خود باید مشقت‌های زیادی را تحمل کنند.

وی بیان کرد: دامداران این منطقه علاوه‌بر مشغله زیاد در روز برای چرای دام‌ها، شب‌ها نیز تا صبح بیدار مانده و به ذخیره آب در مخازن تعبیه‌شده می‌پردازند که این خود زندگی را بر آن‌ها سخت کرده‌است.

وی در پایان گفت: از مسئولان تقاضا داریم نسبت‌به رفع مشکل کمبود آب دامداران روستایی از طریق رساندن آب با تانکر اقدام کنند.

هیچ‌گونه افت فشار یا کمبود آبی وجود ندارد

سخنگوی آب و فاضلاب استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اقدامات بسیار خوبی که در سال‌های گذشته در حوزه شهرستان‌های دهلران و دره‌شهر انجام‌گرفته است، خوشبختانه به رغم خشکسالی‌های اخیر هیچ‌گونه افت فشار یا کمبود آبی در این مناطق وجود ندارد.

وی افزود: قطعی مکرر برق باعث خالی شدن شبکه‌های آب در برخی از مناطق استان می‌شود و با وصل مجدد برق، پر شدن شبکه به زمان نیاز دارد.

محمدتقی رشیدی در ادامه گفت: از محل پروژه‌های تنش وزارت نیرو، ۲ پروژه برای شهرستان‌های دره‌شهر و دهلران با توجه به توپوگرافی منطقه تعریف‌شده است.

وی افزود: پروژه دهلران با ۸۰ درصد و پروژه دره‌شهر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و در صورت تأمین اعتبار با پایان یافتن این پروژه در سال ۱۴۰۰، این دو شهرستان از آب پایدار برخوردار خواهند بود.

رشیدی در ادامه به آبرسانی به دامداران مناطق مذکور اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های متولی ازجمله جهاد کشاورزی و امور عشایری وظیفه آبرسانی به روستاها برای احشام را برعهده دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب آشامیدنی و مشکلاتی که در این سال‌ها به وجودآمده، امور عشایری باید از جاهایی که از لحاظ کیفی قابل‌استفاده نیستند، برای احشام بهره‌برداری کنند.

وضعیت آبرسانی به عشایر استان ایلام

مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اداره کل امور عشایری استان ایلام در شرح وظایف سازمانی وظیفه آبرسانی به عشایر کوچ‌رو را برعهده دارد.

فرشاد یاسمی ادامه داد: تا هنگامی‌که دامداران در محوطه‌ای به نام روستا ساکن هستند و از آب شبکه استفاده می‌کنند، آبرسانی به آنها از وظایف اصلی اداره آب و فاضلاب است.

وی عنوان کرد: ناوگان آبرسانی اداره کل امور عشایری استان ایلام به تمام عشایر کوچ‌رو به‌صورت سیار در طول شبانه‌روز در حال آبرسانی با استفاده از تانکرها است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام افزود: ولی ساکنین روستایی از این قاعده مستثنی بوده و آب دام‌های آنها از طریق شبکه تحت نظر اداره آب و فاضلاب تأمین می‌شود.

وی در پایان گفت: با توجه به‌گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب، چاه‌های آب در اختیار این اداره‌کل بوده و بهره‌برداری باید توسط آنها صورت بگیرد.

یاسمی اظهار کرد: با توجه به خرید آب توسط اداره‌کل امور عشایری از آب و فاضلاب استان، تا هنگامی‌که آب کافی در اختیار نداشته باشیم نمی‌توانیم وظیفه‌ای چون آبرسانی به روستاها را نیز برعهده داشته باشیم.

با توجه به مسئله خشکسالی در استان ایلام، به نظر می‌رسد باید یک برنامه ریزی دقیق برای حل مسائل آب در استان داشت، در حال حاضر چالش کم آبی در بیشتر مناطق استان شروع شده و قبل از اینکه به یک بحران تبدیل شود، باید با اجرای طرح‌های مختلف آن را مدیریت کرد.

آمارها نشان می‌دهد امسال بارش‌ها در استان ایلام با کاهش ۴۰ درصدی روبرو بوده و حجم منابع آبی و دبی رودخانه‌های استان بسیار کاهش یافته است.

کد خبر 5223498

منبع: مهر

کلیدواژه: گرمای شدید ایلام کم آبی انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی بوشهر کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه گرگان چالش شفافیت واکسن کرونا شیراز اردبیل مجلس شورای اسلامی انتخابات شورای شهر و روستا خبرنگار مهر اظهار آب و فاضلاب کمبود آب افت فشار اداره کل دره شهر قطعی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۹۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور خبر داد.

 محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در مصاحبه با تسنیم عنوان کرد: فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها از امروز آغاز و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در اجرای برنامه برگزاری آزمون‌های نهایی، تولید نمره کل سابقه تحصیلی، ایجاد سابقه و ترمیم نمره  برای متقاضیان ورود به آموزش عالی، از امروز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی آغاز شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: داوطلبان می‌توانند با ورود به سامانه، سوابق تحصیلی خود را مشاهده، تأیید و در صورت وجود مغایرت، درخواست خود را برای بررسی هریک از بخش‌های سوابق تحصیلی ثبت نمایند.

وی ادامه داد: مراجعه به سامانه و تأیید سوابق برای تمامی داوطلبان نوبت‌های اول و دوم آزمون سراسری سال جاری الزامی است.

 زارعی گفت: متقاضیان ثبت‌نام در آزمون‌های نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی و یا ترمیم نمره باید ابتدا این فرایند را طی نمایند؛ در ضمن، ثبت‌نام دروس نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره پس از تأیید سوابق تحصیلی و در چند روز آتی در همین سامانه فعال خواهد شد.

زارعی افزود: داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت‌نام نموده‌اند می‌بایست از طریق سامانه جامع آزمون سراسری در وبگاه سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی  my.sanjesh.orgوارد فرایند مشاهده سوابق تحصیلی شوند. همچنین، سایر افراد نیز می‌توانند از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir سوابق تحصیلی خود را مشاهده و تأیید نمایند.

گفتنی است سوابق تحصیلی در فرایند پذیرش دانشگاه‌ها در سال جاری دارای تأثیر قطعی پنجاه‌درصدی است. این سوابق بر اساس نتایج آزمون‌های نهایی در سنوات و دوره‌های قبل و نوبت خرداد سال1402 و سال جاری تولید می‌شود. آزمون‌های نهایی امسال برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در بازه زمانی 30 اردیبهشت تا 29 خردادماه برگزار خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • باند سارقان سابقه‌دار در تالش زمین‌گیر شدند
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • اختلال در مسیر قهرمانی، اوسمار و اولین چالش بزرگ
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم