Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@08:28:22 GMT

رویدادهای نجومی هفته دوم خرداد ۱۴۰۰+ جزئیات

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۹۰۷۲

رویدادهای نجومی هفته دوم خرداد ۱۴۰۰+ جزئیات

مدیرعامل رصدخانه لارستان گفت: از هشتم تا چهاردهم خردادماه ۱۴۰۰ را می‌توان هفته مقارنه‌ها نامید، زیرا پدیده‌های مقارنه زیادی در این مدت روی خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقارنه یا اصطلاحاً "همدمی" به هم راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با همدیگر از منظر زمین گفته می‌شود به گونه‌ای که در آسمان در کنار یکدیگر دیده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی دو جرم سماوی نزدیک‌ترین فاصله را از هم داشته باشند. پدیده مقارنه اغلب برای ماه و سیارات به کار برده می‌شود. به منظور بررسی وقایع نجومی و از آن جمله مقارنه‌ها در هفته جاری با مجتبی منتظری، مدیرعامل رصدخانه لارستان گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

در مورد رویدادهای نجومی شنبه - ۸ خردادماه- توضیح دهید.

مقارنه سیاره زهره و عطارد شنبه- ۸ خردادماه - از ساعت ۲۰ و بعد از غروب خورشید در آسمان قابل مشاهده بود؛ این دو سیاره در زمان ذکر شده در افق غربی قرار گرفته و تقریباً یک ساعت و ۱۶ دقیقه پس از وقوع مقارنه در فاصله مناسب‌تری از خورشید قرار گرفتند و در نتیجه بهتر دیده شدند. حدود ساعت ۲۲ بهترین زمان رؤیت مقارنه سیاره زهره و عطارد بود.

البته این رویداد نجومی از صبح روز شنبه رخ داده است، اما به دلیل وجود نور خورشید امکان رؤیت آن وجود ندارد. طی این رویداد نجومی، قدر سیاره زهره منفی ۳.۹ که هنگام رؤیت بسیار شفاف به نظر می‌رسد و سیاره عطار نیز در قدر منفی ۲.۳ قرار دارد. هر دو سیاره در صورت فلکی ثور یا گاو دیده می‌شوند. با استفاده از یک تلکسوپ یا دوربین دوچشمی امکان مشاهده این پدیده وجود داشت.

مقارنه سیاره زحل و ماه در چه روزی قابل رصد است؟

مقارنه سیاره زحل و ماه دوشنبه -۱۰ خردادماه- نزدیک به طلوع آفتاب رخ می‌دهد. معمولاً مقارنه‌هایی که بین ماه و سیارات رخ می‌دهند، پدیده‌های زیبایی هستند. در واقع ماه و سیاره زحل در یک بَُعد سماوی قرار می‌گیرند و پدیده مقارنه اتفاق می‌افتد.

روز دوشنبه کره ماه تقریباً ۲۰ روزه است و هلال ماه به راحتی قابل مشاهده است که همین امر به زیبایی پدیده مقارنه می‌افزاید. بهترین زمان برای مشاهده مقارنه ماه و سیاره زحل در افق جنوب شرقی پیش از طلوع آفتاب (تقریباً ۰۵:۴۵ دقیقه صبح) است؛ البته این پدیده از ساعت یک بامداد در سراسر ایران رخ می‌دهد. ماه و سیاره زحل در صورت فلکی جُدی قرار خواهند گرفت. طی این پدیده ماه و سیاره زحل به ترتیب دارای قدر منفی ۱۲ و ۰.۴ هستند بنابراین می‌توان آن‌ها را به آسانی با چشم غیر مسلح مشاهده کرد.

آیا مشاهده مقارنه ماه و سیاره مشتری با چشم غیرمسلح ممکن است؟

مقارنه ماه با سیاره مشتری سه شنبه -۱۱ خردادماه- نزدیک طلوع آفتاب (تقریباً ۰۵:۴۵ دقیقه صبح) در افق جنوبی قابل مشاهده است. ماه و سیاره مشتری در ساعت یک بامداد در آسمان ایران طلوع می‌کنند. در این پدیده بُعد سماوی هر دو جرم ذکر شده تقریباً یکسان خواهد شد و در صورت فلکی دلو قرار خواهند گرفت. مقارنه ماه و سیاره مشتری به آسانی و با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است.

آیا در هفته جاری رویداد نجومی "خوشه ستاره‌ای" را شاهد خواهیم بود؟

چهارشنبه -۱۲ خردادماه- خوشه ستاره‌ای کروی به نام M۱۳ با قدر حدود ۵.۸ در بهترین موقعیت خود برای رؤیت قرار می‌گیرد. این پدیده در افق شمال غرب رخ می‌دهد و از ساعت ۹ شب تا یک بامداد قابل رصد است. خوشه ستاره‌ای کروی M۱۳ در تاریخ ذکر شده در صورت فلکی جاثی یا هرکول قرار خواهد گرفت. البته این پدیده با چشم غیر مسلح به هیچ عنوان قابل مشاهده نیست و تنها با تلسکوپ یا دوربین دو چشمی می‌توان آن را دید.

پنج شنبه- ۱۳ خردادماه- خوشه ستاره‌ای M۱۲ در صورت فلکی حوا بالای افق غربی قرار می‌گیرد. این پدیده تقریباً از ساعت ۹ شب تا یک بامداد قابل مشاهده است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن عکاسی کنند. البته این خوشه ستاره‌ای با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست.

جمعه- ۱۴ خردادماه- شاهد کدامیک از پدیده‌های نجومی خواهیم بود؟

سیارک ۶۳ یا Ausonia ۶۳ جمعه- ۱۴ خردادماه- در وضعیت تقابل یا مخالف قرار خواهد گرفت. زمانی که جسم نجومی در آسمان شب به نزدیک‌ترین محل به نقطه کاملاً مقابل خورشید نزدیک می‌شود، تقابل رخ می‌دهد. طی این رویداد یک شیء در حوالی نیمه شب در بالاترین سطح آسمان ظاهر می‌شود که بیشتر اوقات در بالای افق قرار دارد.

پدیده تقابل تقریباً برای همه اجرام آسمانی غیر از سیاره‌های عطارد و ناهید هنگام تراز شدن منظومه شمسی به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که جسم مورد نظر در یک خط مستقیم با زمین و خورشید قرار می‌گیرد و سیاره زمین در وسط این محور واقع می‌شود.

پدیده تقابل مربوط به سیارک ۶۳ در صورت فلکی عقرب در افق جنوب شرقی خواهد بود و از ساعت ۱۱ شب تا سه بامداد قابل رؤیت است. افراد نمی‌توانند این پدیده را حتی با تلسکوپ‌های کوچک و دوربین دو چشمی مشاهده کنند و فقط با استفاده از تلسکوپ‌های چهار اینچ به بالا می‌توان آن را رصد کرد.

پدیده مقارنه سیاره اورانوس و سیارک سرس جمعه -۱۴ خردادماه- رخ خواهد داد. سرس اولین سیاره کوتوله کشف شده و بزرگ‌ترین سیارک در کمربند سیارکی بین مدار مریخ و مشتری است. بین مدار مریخ و مشتری کمربندی از سیارک‌ها وجود دارد که در واقع سیارک‌های زیادی بین این دو سیاره در حال چرخش به دور خورشید هستند. پدیده مقارنه سیاره اورانوس و سیارک سرس بین صورت‌های فلکی حمل و قُیطَس اتفاق می‌افتد، اما در ایران چون طی روز رخ می‌دهد و به دلیل وجود نور خورشید به هیچ وجه از هیچ نقطه‌ای قابل مشاهده نیست.

بیشتر بخوانید: رویدادهای نجومی هفته نخست خرداد ۱۴۰۰+ جزئیات

کد خبر 497073

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم رویداد نجومی رویدادهای نجومی عطارد زحل سیاره مشتری پدیده نجومی رویداد نجوم علم نجوم رویداد نجومی 1400 پدیده های نجومی پدیده نجومی امروز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق چشم غیر مسلح ماه و سیاره زحل خوشه ستاره ای پدیده مقارنه مقارنه سیاره صورت فلکی قابل مشاهده سیاره مشتری مقارنه ماه یک بامداد رخ می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۹۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی یک هفته‌ای والیبال ایران در برزیل و ژاپن

تیم ملی والیبال ایران برای شرکت در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴، روز ۲۴ اردیبهشت ماه تهران را ترک می‌کند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم ملی والیبال ایران برای برگزاری اردوی تدارکاتی برزیل و شرکت در هفته نخست لیگ ملت‌های 2024، روز 24 اردیبهشت ماه تهران را ترک می‌کند.

شاگردان مائوریسیو پائز در جریان اردوی یک هفته‌ای خود در برزیل با دو تیم از این کشور، بازی تدارکاتی خواهند داشت تا پس از آن در هفته نخست به مصاف صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین بروند.

تیم ملی ایران پس از این 4 بازی، بلافاصله به ژاپن می‌رود تا اردویی یک هفته‌ای را در باشگاه پاناسونیک این کشور برگزار کنند.

رنکینگ تیم‌ها در پایان لیگ ملت‌های 2024، ملاک انتخاب 4 سهمیه باقیمانده المپیک 2024 پاریس خواهد بود.

برنامه بازی‌های ایران در لیگ ملت‌های 2024 به شرح زیر است:

هفته نخست، اول تا ششم خرداد 1403
برزیل ـ شهر ریودوژانیرو (برزیل، صربستان، ایتالیا، ایران، آرژانتین، کوبا، ژاپن، آلمان)
ایران ـ صربستان، 3 خرداد 1403، ساعت 3:30
ایران ـ ایتالیا، 5 خرداد 1403، ساعت 00:00
ایران ـ کوبا، 6 خرداد 1403،‌ ساعت 3:30
ایران ـ آرژانتین، 7 خرداد 1403، ساعت 00:00

هفته دوم، 15 تا 20 خرداد 1403
ژاپن، شهر میزبان نامشخص (ژاپن، ایران، برزیل، ترکیه، لهستان، بلغارستان، اسلوونی، آلمان)
ایران ـ ژاپن، 15 خرداد 1403، ساعت 13:50
ایران ـ برزیل،‌ 17 خرداد 1403، ساعت 6:30
ایران ـ بلغارستان، 18 خرداد 1403، ساعت 6:30
ایران ـ ترکیه، 19 خرداد 1403، ساعت 6:30

هفته سوم 29 خرداد تا 3 تیرماه 1403
فیلیپین، شهر مانیل (ژاپن، ایران، آمریکا، هلند، برزیل، آلمان، فرانسه، کانادا)
ایران ـ آمریکا، 30 خرداد 1403، ساعت 14:30
ایران ـ هلند، 31 خرداد 1403، ساعت 10:30
ایران ـ فرانسه، اول تیر 1403، ساعت 6:30
ایران ـ آلمان، 3 تیر 1403، ساعت 6:30

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • پیش بینی وزش شدید باد در زنجان
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • اردوی یک هفته‌ای والیبال ایران در برزیل و ژاپن
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست