Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@15:24:38 GMT

میراث بجا مانده از سفر تا زندگی امام رضا(ع) در یزد

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۹۳۲۲

میراث بجا مانده از سفر تا زندگی امام رضا(ع) در یزد

ایسنا/یزد یزد، استانی زیارتی نیست اما ظرفیت قابل توجه و به جا مانده از سفر تاریخی امام رضا(ع) در این استان می‌تواند در قالب تورهای گردشگری دوران پساکرونا به صورت منسجم‌تر میزبان علاقمندان رضوی باشد.

مشهد مقدس یکی از مقاصد بزرگ و اصلی گردشگری مذهبی‌- معنوی ایران به واسطه‌ی وجود آستان قدس رضوی است اما علاوه بر آن، مقاصد زیارتگاهی دیگری نیز در همین رابطه در کشورمان مانند امام‌زاده شاهچراغ در شیراز و امام‌زاده عبدالله(ع) در بافق یزد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر مقاصد این نوع گردشگری که البته در یزد نیز بسیار پررنگ است، قدمگاه‌های منسوب به ائمه اطهار(ع) هستند که عمدتاً نیز در روستاها و مقاصد گردشگری روستایی قرار گرفته‌ و هرساله میزبان بخشی از گردشگران فرهنگی خصوصاً گردشگران مذهبی و معنوی هستند.

مسیر عمده حرکت امام رضا(ع) و وجود تعداد زیادی از قدمگاه‌ها، منزلگاه‌ها و مساجد و روایت‌های تامل برانگیز و جالب مردم در خصوص امام رضا(ع)، ظرفیتی است که علاقمندان به این امام معصوم را به این مناطق می‌کشاند و امروز این ظرفیت مورد توجه بیشتری قرار گرفته و با شکل گردشگری تعریف شده‌ای، میزبان برگزاری تورهای گردشگری به ویژه در ایام پساکرونا خواهد بود.

آیت الله «سیدکاظم مدرسی» نائب رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در همین رابطه با بیان این مطلب که بیشترین بخش از مسیر جغرافیایی عزیمت امام هشتم(ع) از مدینه تا مرو(خراسان) در استان یزد بوده است، اظهار می‌کند: در همین راستا نیز بیشترین قدمگاه‌های تاریخی مشخص شده ایشان در این مسیر نیز در یزد واقع شده و حتی سنگ‌نوشته‌هایی در این قدمگاه‌ها از دوران صفویه وجود دارد که مصادیق آن را در مناطقی مانند فراشاه(روستای اسلامیه) و مسجد فرط در شهر یزد می‌توان مشاهده کرد.

وی با تاکید بر این که قدمگاه‌های موجود می‌توانند تعیین‌کننده مسیر فرهنگی و گردشگری رضوی در یزد باشد، تصریح می‌کند: این ظرفیت می‌تواند حتی منجر به ارزش‌یابی اقتصادی و مکانی برای درامدزایی با برکت از ناحیه مسیر گردشگری رضوی در یزد شود. مسیر حرکت امام رضا(ع) در یزد می‌تواند از نظر اقتصادی با توجه به جذب و حضور گردشگران، کارآفرین باشد.

گردشگری با برکت

نائب رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان با بیان این که این نوع گردشگری می‌تواند برکت‌های فراوانی داشته باشد، می‌گوید: این مسیر فرهنگی می‌تواند از نظر اقتصادی با توجه به جذب و حضور گردشگران، کارآفرین باشد و تاثیر اقتصادی برای استان داشته باشد، البته در این باره امیدواریم که مسئولان استان اعم از مسئولان اقتصادی، فرهنگی و اجرایی اهتمام لازم را داشته باشند.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: مسیر تاریخی حرکت امام رضا(ع) در ایران عمدتاً در یزد بوده و در طول دوران تاریخ نیز به آن توجه زیادی شده و در نقاط مختلفی از استان مانند ابرکوه، تفت، فهرج، خرانق، مسیرها و قدمگاه‌های منتسب به امام را داریم.

وی با بیان این که از گذشته شاهد برگزاری مناسبات متعدد و حضور گردشگران در این حوزه تحت عنوان گردشگری مذهبی و معنوی بوده‌ایم، اظهار می‌کند: وجود قدمگاه‌ها، نه تنها این ظرفیت را برای استان مذهبی و شیعه‌پرور یزد فراهم آورده که در قبال آن، برگزاری مراسم‌هایی مانند مراسم نمادین ورود امام رضا(ع) همراه با تعزیه خوانی شاد و متفاوت را در یزد و تفت شاهدیم که ظرفیت این نوع گردشگری را در استان تقویت کرده است.

گردشگری در مسیر رضوی

این مسئول با اشاره به این که امام رضا(ع) در بین شیعیان و ایرانیان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است، می‌گوید: یزد می‌تواند گردشگران مذهبی به ویژه دوستداران امام هشتم(ع) را به این دیار بکشاند و در این سفر، نه تنها می‌توانند مسیر حرکت این امام را بپیمایند بلکه می‌توانند روایات و جریان‌های گسترده این سفر را براساس متون تاریخی و روایات موجود دنبال کنند.

فاطمی با اشاره به این که روایاتی مانند منزل گزیدن امام رضا (ع) در مسجد بیرون ابرکوه، فرط، فهرج و تفت و همچنین منزلگاه امام رضا(ع)در خرانق طی سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته و همگی مرمت شده‌اند، عنوان می‌کند: این اماکن می‌تواند نه تنها در قالب گردشگری بلکه به عنوان بخشی از تاریخ اسلام، معماری و فرهنگ مردم این دیار نیز معرفی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قدمگاه امام رضا ع گردشگري میراث فرهنگی تعزيه امام رضا ع قدمگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۹۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت روز گل محمدی و گلاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین از ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم رویداد‌های گردشگری ملی کشور خبر داد.

علی مشهدی با اشاره به هویت و اصالت تاریخی شهرستان خمین افزود: گل محمدی و گلاب دو محصول راهبردی منطقه شهابیه در این شهرستان است.

او ادامه داد: با این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان، اداره شهرستان خمین، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه این رویداد در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خمین عنوان کرد: بر این اساس هر سال، این جشنواره در روز‌های نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • فناوری دانش بنیان باید در مسیر عمران و آبادانی به کارگیری شود
  • فعالیت ٦١ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ویرانه برجای‌مانده از آتش‌سوزی روستای گردشگری
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال