Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:33:06 GMT

هرسِ اشتباه، بلای جان درختان کاشان

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۹۷۶۸

هرسِ اشتباه، بلای جان درختان کاشان

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هر ساله در کاشان سرشاخه‌های درختان را به دو دلیل هرس می‌کردند یا به دلیل گیاه‌پزشکی یا به دلیل باغبانی، با این کار هم کمک به حذف آفت برگ‌خوار و هم درخت به شاخه‌زایی تحریک می‌شود.

این کار با سر برداری به‌اندازه ۲۰ تا ۳۰ سانت انجام می‌شود که باعث شکل‌دهی به درخت هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرسال شاهد بودیم هرس درختان با بالابر انجام شده و اقدام به سر برداری درختان می‌شود؛ اما آنچه امسال در کاشان مشاهده شده، نردبان‌های بلندی است که پای درخت گذاشتند و تا آنجا که می‌شده شاخه را هرس و قطع شده است.

این در حالی است که ریشه یک درخت به اندازه تاج درخت است وقتی‌که شما تاج درخت را برمی‌دارید ریشه تحت‌فشار قرارگرفته و تحلیل می‌رود. دوباره از کنار درخت ریشه‌های جدید می‌روید، اما این ریشه‌ها توان ریشه‌های قبلی را ندارد. این کار تمام تناسب زندگی و حیات یک درخت را به هم می‌ریزد.

کاشت نارون، اشتباهی که دیگر تکرار نمی‌شود

محمدرضا عبدلی خالدی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کاشان با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی ناشی از سم‌پاشی نارون‌های سطح این شهر می‌گوید: فقط در سال گذشته ۵۷۰ هزار لیتر سم مصروف مبارزه با سوسک برگ‌خوار درخت نارون شده است، آسیب مصرف این حجم از سم نسبت به خارج کردن بخش‌های آلوده از گیاه بسیار بیشتر است.

او ادعای عدم رشد عمودی درخت نارون پس از هرس را به‌کل رد و بیان می‌کند: اولین بار نیست که هرس گیاه در کاشان انجام می‌شود و مستنداتی داریم که درختانی در سال‌های گذشته هرس شده و الآن فرم درختی خیلی مناسبی به خود گرفته‌اند.

خالدی در پایان با توجه به مشکلات عدیده درخت نارون تأکید کرد: تکثیر و کاشت نارون از برنامه کاری سازمان خارج و گونه‌های جایگزین دیگری در نظر گرفته‌شده است.

دلیلی که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کاشان، در قطع درختان شهر کاشان مطرح کرده است این بوده که سال گذشته برای مبارزه با آفات درختان مقدار ۵۷۰ هزار لیتر سم مصرف‌شده است. سؤال اینکه آیا اصلاً این مقدار سم برای آفت برگ‌خوار نارون در سطح کشور وجود دارد؟

حتی اگر این مقدار را محلول سم هم حساب کنیم باز هم این عدد قابل‌پذیرش نیست. باز هم با استناد به گفته‌های رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کاشان که مهم‌ترین دلیل این نوع هرس را آفات دانسته‌اند، در توضیح گفته می‌شود یکی از آفات این درخت، برگ‌خوار است که باید با سر برداری شاخه‌ها حذف شود و دیگری حشره‌ای که باعث این آفت می‌شود و در زمستان در خاک کنار درخت و تنه درخت تخم‌گذاری می‌کند که اگر در زمستان بخواهیم هرس درخت را انجام دهیم قاعدتاً حذف شاخه‌های هوایی کمکی نمی‌کند و باید درخت را از کف برید.

آفت بعدی پوست خوار نارون است که زیرپوست درخت زندگی می‌کند به شدت گرمادوست و خشک پسند است؛ اما تاج درخت به دلیل سایه‌ای که دارد مانع تبخیر سطحی آب‌شده و به حفظ رطوبت و خنکی کمک می‌کند که خودش مانعی برای رشد این آفت است، اما با حذف تاج درخت عملاً شما شرایط را برای فعال شدن این آفت آماده می‌کنید و عملاً امسال شرایط برای آفت‌زدگی درختان مهیا شد. سؤال اینجاست که این نوع هرس درختان تحت نظر کدام کارشناس یا متخصص گیاه‌پزشکی انجام شده است؟


هرسی که ندانسته و بدون تخصص درختان کاشان را به باد داد

یک کارشناس گیاه‌پزشکی در خصوص هرس درختان اظهار کرد: مصرف میزان ۵۷۰ هزار لیتر سم طی یک سال نیاز مبارزه با آفت حدود ۳۰ میلیون اصله درخت است که شاید کل فضای سبز ایران هم این مقدار نیاز نداشته باشد ضمناً محاسبه ریالی آن‌هم مصرف این مقدار سم را غیرممکن می‌سازد و اگر استنادی در این رابطه موجود است حتماً باید با مصرف‌کنندگان این مقدار در کاشان برخورد شود.

او ادامه داد: اکثر درختان سر برداری شده در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال سن دارند و جوان هستند و هرس جوان‌سازی غیرمنطقی است؛ در صورت وجود آفت باید پایش دقیقی از آفات موجود انجام‌شده و جهت مبارزه با آن برنامه‌ریزی کرد و برای هر درخت روش خاصی را در نظر گرفت نه آنکه با اره کمر به قطع درختان بست و در نظر گرفت تغذیه اولین اصل مبارزه با آفات است.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با بیان این که، با توجه به نحوه خسارت آفت و بیولوژی آفت، استراتژی کنترل آفت تعیین می‌شود، ادامه داد: در صحبت‌های رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کاشان، دلیل قطع شاخه‌های درختان نارون را مبارزه با سوسک برگ‌خوار اعلام کردند؛ در صورتی که سوسک برگ‌خوار نارون همان‌طور که از اسم آن مشخص است، برگ‌خوار است، حشره کامل (سوسک) برگ‌ها را به صورت قلوه‌کن می‌خورند و لارو‌ها از پارانشیم برگ تغذیه می‌کنند، این حشره زمستان را به‌صورت حشره کامل در شکاف درخت و اکثراً در خاک‌پای درختان و شکاف زمین سپری می‌کند.

او ادامه داد: مشخص می‌شود که قطع شاخه‌های درختان هیچ تأثیری در کنترل سوسک برگ‌خوار نارون ندارد و هیچ منبع علمی و معتبر این شیوه را برای کنترل این آفت توصیه نکرده است؛ هرس برای حذف اندام آلوده درخت باید با توجه به نوع آفت و بیماری در زمان خاص خودش انجام شود و برای هر آفت و بیماری زمان و شیوه هرس متفاوت خواهد بود. برای یک آفت و بیماری باید در فصل رشد درخت اندام آلوده قطع شود و برای آفت دیگر در پاییز و دیگری در زمستان و... بنابراین نمی‌توان تمام درختان را حتی برای حذف اندام آلوده به یک شیوه و در یک‌زمان هرس کرد.

این کارشناس گیاه‌شناسی تصریح کرد: برای کنترل آفت و بیماری باید بهترین شیوه را انتخاب کرد، در صورتی که اگر حذف اندام در مورد کنترل آفت یا بیماری خاصی مؤثر باشد لازم است به بهترین نحو انجام شود تا هم آفت کنترل گردد و هم سلامتی درخت تضمین گردد؛ گاه حذف اندام آلوده به صورت حذف پوستک‌های شل و مرده آویزان روی شاخه و تنه درخت کاملاً مؤثر است و در این موارد به هیچ عنوان نباید کل شاخه قطع شود بلکه فقط پوستک‌ها حذف می‌شود و محل آن‌ها ضدعفونی می‌شود.

او گفت: تشخیص شاخه‌های آلوده در زمستان به جهت عدم وجود برگ مشکل است و بنا بر این حذف شاخه‌های آلوده با توجه به نوع آفت باید در فصل مناسب انجام شود، مشاهده درختان سر برداری شده حاکی از انجام آن توسط افراد غیرمجرب و غیرمتخصص بوده و هیچ ارتباطی به حذف شاخه‌های آلوده نداشته است.

این کارشناس گیاه‌شناسی خاطرنشان کرد: نارون به دلیل ارتفاع آن و چتر گسترده و سایه‌انداز وسیع مناسب کاشت در بلوارهاست و تنها با تغذیه مناسب و عملیات به زراعی و بعضاً ۲ الی ۳ نوبت سم‌پاشی درخت مناسبی برای شهر‌های گرم و کویری است که تنوع گونه‌های گیاهی محدود و جایگزینی برای آن معرفی نشده است.

وی در پایان گفت: از نماینده مدعی‌العموم تقاضا داریم با خاطیان این هرس غیراصولی برخورد جدی و قانونی صورت گیرد چراکه خسارت سهمگین و غیرقابل‌جبران به فضای سبز شهر وارد شده و باید بدانیم که ما و شما میراث دار این سرمایه گران‌بها هستیم و امیدواریم که امانت‌دار خوبی باشیم.

هرس درختان نارون غلط است

محسن کافی استاد دانشگاه تهران  اظهار کرد: هرس درختان در کاشان بسیار شدید بوده و این نوع هرس غلط است که حدود بیست سال پیش از تهران مرسوم شد و بعد از تلاش‌هایی که برای متوقف کردن این نوع هرس در تهران داشتیم، اما این کار در شهرستان‌ها شروع شد.

او  گفت: نارون توپی پیوندی و اقاقیای توپی پیوندی حالت کروی بودنشان در اثر این نوع هرس شدید از بین می‌رود و شکل جاروی می‌گیرد و شکل زیبای خودش را از دست می‌دهد

کافی  ادامه داد: اگر قرار باشد درخت به حالت اول برگردد حداقل پنج شش سال طول می‌کشد و درخت باید هرس فرم دهی شود و بازهم مثل اولش نخواهد شد.

 

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هرس درختان گیاه پزشکی درختان کاشان فضای سبز رئیس سازمان سیما کارشناس گیاه آفت و بیماری اندام آلوده هرس درختان گیاه پزشکی حذف اندام سر برداری تاج درخت هرس درخت شاخه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۹۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی انسداد «میدان جی» در شورای تأمین تهران

معاون فنی و عمران شهرداری تهران از رایزنی با شورای تأمین تهران برای مسدود کردن مسیری برای اجرای پروژه یادگار امام خبر داد.

به گزارش ایسنا، هادی حق بین با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه های عمرانی شهر تهران گفت: در مورد پروژه بزرگراه یادگار امام باید بگویم که این طرح اثر فوق العاده ای بر ترافیک مناطق جنوبی و جنوب غربی پایتخت خواهد داشت.

وی اظهار کرد: این طرح بسیار سخت و پیچیده و طاقت فرساست، بگونه ای که از ۱۰ سال پیش  متوقف مانده بود و انرژی فوق العاده ای برای رفع معارضین و اجرای پروژه به کار گرفته شده است.

وی در مورد رفع معارضین اجرای این پروژه گفت: اجرای این پروژه در بخش پادگان جی و اراضی مربوط به آموزش و پرورش رفع معارض شده و در اختیار ما قرار گرفته و توافقات نهایی با وزارت دفاع و ارتش انجام شده و ۷۰ درصد اراضی به لحاظ امنیت اجرا و در اختیار شهرداری قرار گرفته است و طرح های ترافیکی برای میدان جی پیش بینی شده، بگونه ای که قرار بر این است انسداد میدان جی در شورای تأمین مطرح شود و امیدواریم هفته آینده مجوز انسداد مسیر صادر شود؛ هرچند مشکلاتی برای تردد شهروندان ایجاد خواهد شد؛ اما سعی می کنیم که در سه شیفت، این بخش از پروژه را تکمیل کنیم.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با بیان اینکه ۴۰ درصد از پروژه بزرگراه یادگار امام در میدان جی قرار گرفته و شاید ناچار شویم پس از تصویب در کمیسیون، برخی درختان را جابجا کنیم و پس از جابجایی این درختان و اجرای طرح، فضای سبز هفت هکتاری در میدان جی و میدان فتح ایجاد خواهد شد، تأکید کرد: این پروژه در میدان فتح سه سطحی است و یک تونل ۳۵۰ متری در پروژه پیش بینی شده است.

حق‌بین با اشاره به حمایت جدی از این پروژه برای تأمین منابع با بیان اینکه  ۲۱ هزار آرماتور،تعداد دو هزار و ۵۰۰ شمع در قالب ۷۵ کیلومتر شمع گذاری در طول اجرای پروژه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، افزود: تکنیک ساخت در دو دهانه پیش تنیده است و به همین جهت زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد و پیش بینی ما این است که بخشی از این پروژه که ترافیک قابل توجهی از میدان فتح را برطرف می کند، در ۶ ماه آینده تکمیل کنیم و به تدریج مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه اگر شورای تأمین به انسداد میدان جی کمک نکند، کار ابتر خواهد شد و امیدواریم با مجوز شورای تأمین و همکاری پلیس و اطلاع رسانی به شهروندان، پروژه اجرایی شود، گفت: در فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی عملیات اجرایی در حال انجام است؛ هرچند پیشرفت پروژه به دلیل وجود چند معارض کند است؛ اما اعتبار رفع معارض در اختیار منطقه قرار گرفته و پس از رفع معارضین، طرح پیش خواهد رفت و امید است تا  پایان امسال این مهم  به نتیجه  برسد؛ البته دقت کنید که یکی از پلاکها حدود ۲۷ ورثه دارد و جا دارد از حمایت جانانه فروزنده معاون مالی در اجرای پروژه ها تشکر کنم.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران در پاسخ به جابجایی درختان با بیان اینکه  در مورد برخی پروژه ها در مورد جابجایی درختان ناگزیر هستیم و تمام فرآیند قانونی را طی کردند و سعی کردیم با حداقل جابجایی درخت کار را پیش ببریم، تصریح کرد: در جریان اجرای پروژه مثل رمپ و لوپ ها ما فضای سبز زیادی ایجاد می‌کنیم و در پروژه های در دست اقدام فضاهای سبز را گسترش می دهیم و در مورد درختان ما نیز حساس هستیم و دقت کافی خواهیم داشت.

حق بین با بیان اینکه پروژه پارکینگ مینابی به زودی افتتاح خواهد شد، گفت:  به زودی با نصب تلویزیون شهری و بنرها اقدامات اجرایی عمرانی را به سمع و نظر مردم می رسانیم و در میدان فتح این اقدام رخ خواهد داد تا مردم در جریان اقدامات باشند.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • (تصاویر) تهدید درخت‌های قدیمی پارک لاله؟
  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر
  • تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی (فیلم)
  • این میدان در تهران مسدود می‌شود
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • بررسی انسداد «میدان جی» در شورای تأمین تهران