Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@15:43:23 GMT

رخدادهای ناامنی در جیرفت ۱۱ درصد کاهش یافته است

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۰۰۳۳

رخدادهای ناامنی در جیرفت ۱۱ درصد کاهش یافته است

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمهدی قویدل در جریان سفر به شهرستان جیرفت گفت: در راستای اقدامات پیشگیرانه و تلاش در راستای اجرای برنامه عمل کنترل و کاهش خشونت (اجرای برنامه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار) رخدادهای نا امنی در سال ۹۹ در شهرستان جیرفت ۱۱ درصد و در شهرستان منوجان ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت تشکیل جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم، اظهار داشت: بایستی هر دو ماه یک جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم برگزار و برنامه ریزی ها و نتایج اتخاذ و مصوباتی استخراج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قویدل اظهار داشت: دستگاه قضائی باید مطالبه گر باشد و به جای اینکه بار کوتاهی بقیه را به دوش بکشد از مسئولین پاسخ بخواهد.

وی با اشاره به رویکرد دستگاه قضا و سند تحول قوه قضائیه افزود: هم اکنون ما بار کوتاهی، کم کاری و سو مدیریت سایر دستگاه‌ها را به دوش می کشیم که منجر به ورود حجم انبوهی از پرونده به حجم بالای مراجعات به کارمندان و قضات دستگاه قضائی شده که نتیجه عملکرد سو، کوتاهی و بی تفاوتی برخی از مسئولین در سطح جامعه است. باید به سمتی حرکت کنیم تا جرمی اتفاق نیفتاده و کوتاهی نباشد و مدیری که وظیفه‌ای برعهده دارد باید آن را به نحو احسن انجام دهد.

قویدل گفت: دستگاه قضائی به جای اینکه بار کوتاهی بقیه را به دوش بکشد، باید مطالبه گر بوده و از مسئولین پاسخ بخواهد، به علاوه چرخش مد نظر دستگاه قضائی تغییر رویکرد از دادخواست محور به احیا حقوق عامه و گسترش آزادی‌های مشروع است ضمن اینکه باید از نگاه منفعلانه به نگاه فعال و ایجابی تغییر کنیم و نتیجه این تغییرها امید و پویایی درجامعه خواهد بود.

قویدل با اشاره به اینکه همه همکاران اداری به عنوان کارشناسان زبده و متخصص باید به تحلیل پرونده‌های خود بپردازند، اظهار داشت: ما به نظرات همکاران نیاز داریم تا بتوانیم پیشگیری را در همه سطوح جامعه نهادینه کنیم چراکه پیشگیری مظلوم واقع شده و در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

وی طبق سند تحول دستگاه قضائی، چرخش از نظارت گذشته نگر، موردی و انسان پایه را به نظارت مستمر، همه جانبه و هوشمند دانست و تاکید کرد: دادستان به عنوان مدعی العموم و برابر قانون پیشگیری از وقوع جرم و مصوبات شورای پیشگیری، باید به شکل ویژه نسبت به احیای حقوق عامه اقدام کند که البته این امر با کمک همه همکاران قضائی امکان پذیر خواهد بود.

بانک اطلاعاتی سران طوایف و متنفذین مناطق جنوب و شرق کرمان تهیه شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اقدامات اجرایی گردهمایی سران طوایف (در سال ۱۴۰۰) بیان کرد: باید در این زمینه پیش نویس میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار و بانک اطلاعاتی از سران طوایف، معتمدین و متنفذین مناطق جنوب و شرق استان تهیه و برنامه ریزی برای برگزاری گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان انجام شود.

وی افزود: همچنین هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در راستای بهره برداری از ظرفیت نیروهای مردمی، برگزاری گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان در دادگستری شهرستان رودبار جنوب، تشریح و تبیین مفاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، انعقاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار باید در دستور کار قرار گیرد.

قویدل سپس به آمار جرایم (مصادیق خشونت) در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، اشاره و یادآوری کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه و تلاش در راستای اجرای برنامه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، رخدادهای نا امنی در شهرستان جیرفت ۱۱ درصد کاهش یافته و این مصادیق در شهرستان عنبر آباد ۱۶ درصد، در شهرستان کهنوج ۱۱ و در شهرستان منوجان ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری به اهداف کلی گردهمایی علما و سران طوایف اشاره و تصریح کرد: برقراری صلح و سازش بین زوجین با استفاده از ظرفیت بزرگان خانواده و گروه‌های مرجع، کمک و راهنمایی به والدین متقاضی و جوانان در شرف ازدواج در خصوص ارائه راهکارها و تبیین معیارها و شاخص‌های انتخاب همسر مناسب قبل از ازدواج جز اهداف مهم این گردهمایی محسوب می‌شوند.

قویدل گفت: همچنین ارائه آموزش‌های مؤثر پیشگیری از وقوع اختلافات، حل تعارض زوجین، ارتقا سرمایه اجتماعی در خانواده‌ها، استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان و گروه‌های مرجع در حل تعارضات خانوادگی و آموزش مهارت‌های زندگی از اهداف کاربردی گردهمایی علما و سران طوایف به شمار می‌روند.

وی افزود: همچنین ایجاد و توسعه شبکه اجتماعی از حلقه‌های ریش سفیدی و بزرگان فامیل برای تبادل تجربیات، ترویج آموزش‌ها و مهارت‌های حل تعارض و کاهش طلاق، احیا و ترویج سنت‌های و آئین‌های حل اختلاف در بین خانواده‌ها و آموزش و راهنمایی خانواده‌های متقاضی در شناخت و تبیین معیارها و شاخص‌های انتخاب همسر مناسب از دیگر اهداف کاربردی این گردهمایی است.

اورژانس قضائی در راستای پیشگیری از جرایم و ترویج فرهنگ صلح و سازش فعالیت می‌کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: طرح اورژانس قضائی در حوزه‌های قضائی شهرستان با استفاده از ظرفیت بسیار بالای مصلحین و حکمین قرآنی در راستای کاهش ورودی پرونده‌ها و پیشگیری از آسیب‌ها و جرایم و ترویج فرهنگ صلح و سازش ابلاغ شده است و حوزه‌های قضائی فعال در اجرای این طرح در سال ۹۹، کرمان، رودبار جنوب، قلعه گنج، کهنوج، زرند، ریگان و راور می‌باشند.

وی در ادامه تعداد مصلحین کل استان کرمان را ۵ هزار و ۳۶۹ نفر اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون قریب به ۲ هزار صلح و سازش توسط مصلحین صورت پذیرفته است و به علت اثر بخشی بالا و موفقیت چشمگیر این طرح در شهرستان‌های پایلوت (سیرجان، رفسنجان، بافت، زرند، ماهان، بم، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و جازموریان)، آموزش مصلحین جدید در سایر شهرستان‌های انار، شهربابک، بردسیر، کوهبنان، راور، ارزوئیه، رابر، راین، کشکوئیه، صفائیه، فهرج، فاریاب، نرماشیر، بروات، گلباف، شهداد و ساردوئیه نیز در اسفندماه سال ۹۹ انجام شد.

قویدل در بخش دیگری از صحبت‌های خود، سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) را بزرگترین شبکه اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دانست و تصریح کرد: این سامانه به آدرسSajam.scpd.ir به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم طراحی شده بطوریکه اثر بازدارندگی داشته باشد.

وی تاکید کرد: این سامانه زیر نظر اداره کل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی دستگاه قضائی اداره می‌شود و کارکرد آن بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در ارسال گزارشات در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است و اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت.

کد خبر 5223648

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری کرمان امنیت اجتماعی انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی بوشهر کرمانشاه آمار کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه چالش شفافیت واکسن کرونا شیراز اردبیل آتش سوزی ایلام میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار گردهمایی علما و سران طوایف پیشگیری از وقوع جرم استفاده از ظرفیت دستگاه قضائی صلح و سازش جنوب و شرق درصد کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴ هزار قبضه سلاح گرم در استان کرمان طی سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی، صبح شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی دادگستری کرمان با اشاره به تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات گفت: در سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۴۱۱ عدد سلاح گرم در سراسر استان کرمان کشف و ضبط شد که ۷۴ درصد کشفیات سلاح جنگی و مابقی سلاح شکاری غیرمجاز بوده است.

وی، ضمن قدردانی از دستورات ۲۲ گانه ریاست قوه قضائیه خطاب به مسئولان قضائی، قضات و کارمندان عدلیه در سراسر کشور، افزود: بایستی در راستای اجرایی شدن فرامین رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و ریاست قوه قضائیه گام‌های عملی و جدی بیشتری برای رسیدن به قوه قضائیه در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.

رئیس شورای قضائی استان کرمان از اقدامات دادستان کرمان و مجموعه دادسرای عمومی و انقلاب کرمان در خصوص اجرای طرح نور قدردانی نمود و گفت: دستگاه قضائی حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر است و خوشبختانه مردم شریف کرمان همکاری خوبی با اجرای این طرح داشته‌اند و در ۹۹ درصد موارد پس از تذکر لسانی افراد به قانون احترام گذاشته‌اند.

حجت الاسلام حمیدی، افزود: ما معتقدیم مسائل فرهنگی و اجتماعی راهکار فرهنگی و اجتماعی دارند و دستگاه‌های متعددی در این زمینه باید به رسالت خود در انجام فعالیت‌های فرهنگی عمل کنند و اقدامات پلیسی و قضائی باید در کنار اقدامات فرهنگی قرار گیرد.

کد خبر 6089648

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • کشف بیش از ۴ هزار قبضه سلاح گرم در استان کرمان طی سال گذشته
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب