Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام محمد عباس‌زاده یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارها هم گفته شده امکان دارد تقلب اتفاق بیافند اما امکان تقلب گسترده از صدر تا ذیل امکانش بسیار ضعیف است چون شبکه نظارت یک شبکه  از دل جامعه و مردمی است و کارهایی که به آنها سپرده شده را درست انجام می دهند. به خصوص که افراد هیات نظارت از افراد متشرع و سرشناس و با دقت کامل انتخاب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: اجرای هر انتخاباتی سه رکن دارد: هیات نظارت، هیات اجرایی و رکن سوم ستادی است که در هر انتخاباتی عهده‌دار شکایات و پیشگیری از تخلفات و اجرای انتخابات است.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان فارس ابراز کرد: شورای نگهبان به عنوان ناظر بر انتخابات است، شورای نگهبان هم دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات دارد و از ستاد مرکزی تا دفاتر شهرستانی تا شبکه نظارت بر شهرها و روستاها صندوقی دارد که سه تا پنج ناظر و یک ناظر مسئول دارد. هر چند صندوق و شعبه یک سرناظر دارد و در شهرهای بزرگ مثل شیراز در  هرمنطقه یک رابط برای آنها گذاشته‌اند تا این شبکه بتواند به صورت هرمی و منسجم کار نظارت را به خوبی انجام دهد، و تمام افراد دوره‌های آموزشی، مصاحبه‌ها، آزمون‌ها جهت حضور در شبکه را پشت سر می‌گذارند و کسانی که توانمندتر باشند ارتقا پیدا می‌کنند.

عباس‌زاده تصریح کرد: همه اینها به صورت ثابت و متغیر بستگی به شرایط قانونی که وجود دارد بر جذب ناظرین در تمام انتخابات‌ها می توانند شرکت داشته باشند. واگر کسی شغلش یا محل زندگیش عوض شود از شبکه نظارت می تواند تقاضای انتقال نماید، اما معمولاً شبکه از افراد تا زمانی که سن افراد قابل قبول باشد بهره می‌برد.

وی بیان کرد: وظیفه ناظرین در هر صندوق که سه تا پنج نفر از معتمدین دفاتر هستند و همه مردمی هستند، فقط همان یک روزی که به انتخابات مشغول خدمت هستند به آنان حق‌الزحمه پرداخت می‌شود. این شبکه بر کار اجرا از کف تا صدر نظارت می‌کند و در طول سال هم باید توسط مسئول دفتر در هر شهرستان آموزش لازم را ببینند.

به گفته رئیس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات استان فارس، این بخشی از وظایف این دفتر است  و رکن سوم انتخابات، هیات رسیدگی به تخلفات است.

این عضو هیات علمی دانشگاه جهرم گفت: تقویت شبکه نظارت و به روزرسانی شبکه برای این است که  فعالیت در  صندوق  رای به صورت صحیح انجام پذیرد. و از  فرایند برگزاری انتخابات کاملا آگاه باشد ناظر و بعد صورت‌جلسه  پایان رای گیری را امضا نماید و بر شمارش آرا نظارت می‌شود. شورای نگهبان آمار را تطبیق می‌دهد با وزارت کشور ، صورت جلسه و تأیید یا رد می‌کند و وظیفه دفاتر استانها اعلام به شورای نگهبان است. در صورت اختلاف، مرجع شورای نگهبان است و نمونه‌هایش وجود داشته است.

عباس‌زاده تصریح کرد: نظارت بر تمام انتخابات‌ها بر عهده شورای نگهبان است به جز شوراهای اسلامی شهر و روستا و این تصویب قانون اساسی است. در بقیه نظارت‌ها اسم شورای نگهبان نیامده. خود قانون، ناظر بر انتخابات شوراها را همان مجری انتخابات یعنی فرمانداری و وزارت کشور کرده و ناظر بر آنها نیز مجلس شورای اسلامی است.

وی ابراز کرد: در مجلس هر استانی بین خود نمایندگان انتخاباتی برگزار می‌شود و سه نفر را به عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراها انتخاب می‌کنند و از بین سه نفر نیز یک نفر به عنوان رئیس انتخاب می‌شود. در استان فارس برای انتخابات آتی شوراها، از بین ۱۳ نماینده، سه نفری که انتخاب شدند؛ روح الله نجابت نماینده شیراز و زرقان، محمدرضا رضایی کوچی از جهرم و حجت‌الله فیروزی نماینده فسا، به عنوان ناظرین بر انتخابات هستند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه جاری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان مشارکت انتخاباتی تقلب جهرم فارس پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان مشارکت انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان مشارکت انتخاباتی تقلب جهرم فارس اخبار کنکور شورای نگهبان بر انتخابات شبکه نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۰۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم؛ گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، رئیس هیات بازرسی و انتخابات گلستان در جلسه هیات بازرسان انتخابات در گنبدکاووس گفت: به ازای هر شش شعبه اخذ رای یک بازرس تعیین شده است.

هانی محمدی افزود: مردم می‌توانند موارد تخلفات انتخاباتی را به سامانه پیامکی به شماره ۳٠٠٠۷۵۱۱۱ ارسال کنند.

وی تاکید کرد؛ بر مبنای ماده ۷۳ انتخابات، عملکرد کارکنان دستگاه‌های اجرایی در ساعات اداری و غیر اداری در دستور کار بازرسان است.

محمدی افزود: بر اساس ماده ۸۲ قانون انتخابات در صورت بروز تخلف، موارد به دادسرا، شورای نگهبان و تخلفات اداری معرفی می‌شود.

هادی احمدی دبیر ستاد انتخابات گلستان نیز گفت: سلامت انتخابات وظیفه ذاتی و بنیادی هیات‌های اجرایی است و نقش بازرسان حساس و سرنوشت ساز است.

در ادامه جلسه هم چنین مهدی دهرویه فرماندار ویژه گنبدکاووس تخریب نامزد‌ها در زمان انتخابات را مصداق بی دینی و بداخلاقی دانست و گفت: بازرسان با قبول مسئولیت، دین به گردن دارند و در صورت بروز هرگونه شائبه جانبداری با جدیت و قانونی برخورد می‌کنیم.

در گلستان از ۶ حوزه انتخابیه، تکلیف پنج حوزه در دور اول مشخص شد و انتخابات در حوزه گنبدکاووس به دور دوم کشیده شده است.

در مرحله اول انتخابات، طیار ۲۱ هزار و ۸۶۱ رای و آق ارکاکلی ۲۰ هزار و ۵۵۹ رای کسب کردند و به دلیل نرسیدن آرایشان به حد نصاب باید یک بار دیگر برای ورود به مجلس رقابت کنند.

انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در گنبدکاووس همزمان با سراسر کشور ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • لیست حمایتی جبهه مطالبه مردمی تبریز اعلام شد
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم در گنبدکاووس
  • گشت ارشاد مدیران بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم؛ گنبدکاووس
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان
  • پس لرزه قرارداد ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چینی‌ها | هرکس فکر می‌کند باید چپاول کند؟
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات