Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مردم قبرس یونانی‌نشین امروز (یکشنبه) برای انتخاب پارلمان جدید خود در حالی پای صندوق‌های رای رفته‌اند که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا احزاب کوچکتر می‌توانند بابت رسوایی‌های سال‌های اخیر که حزب رئیس جمهوری و حزب کمونیست (AKEL) را در بین افکار عمومی با چالش همراه کرده است، بیشتر رأی کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری کنونی قبرس از حزب جناح راستی «گردهمایی دموکراتیک» وارد دومین دوره پنج ساله خود شده است.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند که حزب راست افراطی (ELAM) نسبت به ۲۰۱۶ بیشتر توانسته نظر مساعد مردم را جلب کند. همچنین حزب «سبزها» هم که کاندیداهایش جوان‌تر هستند، در مرکز توجه مردم قرار گرفته است.

قبرس یونانی‌نشین یک سیستم اجرایی دولتی دارد و این انتخابات آزمونی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است ۲۰۲۳ برگزار شود. ۶۵۹ کاندیدا در قالب بیش از ۱۰ حزب سیاسی به دنبال کرسی‌های پارلمان قبرس هستند که احتمالا نمی‌توانند اکثریت قاطعی را کسب کند.

جزیره قبرس در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال ۱۹۷۴ و پس از درگیری‌های نظامی بین دو کشور به دو بخش ترک‌نشین (شمالی) و یونانی‌نشین (جنوبی) تقسیم شد. بخش جنوبی و یونانی‌نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و عضو اتحادیه اروپا است، ولی بخش شمالی (ترک‌نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده‌است. در قبرس هر دو زبان یونانی و زبان ترکی زبان‌های رسمی هستند. یونانی‌ها مسیحی ارتودوکس و ترک‌های قبرس مسلمان هستند.

از سال ۱۹۷۴ تاکنون تمام تلاش‌های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین‌المللی برای حل مسئله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می‌شود، به بن‌بست خورده‌است. 

در سال ۱۳۹۶ دولت بخش یونانی‌نشین قبرس اعلام کرد در آب‌های اطراف این جزیره در دریای مدیترانه یک مخزن ۲۸ میلیارد متر مکعبی گاز طبیعی کشف کرده‌ است. این میزان گاز کشف شده معادل مصرف هفت‌ماهه ترکیه است اما برای جزیره کوچک و کم جمعیت قبرس ذخیره قابل توجهی به‌شمار می‌آید. شرکت‌هایی که به نام قبرس در منطقه فعالیت می‌کنند، برای کشف ذخایر بزرگتر در اطراف این کشور و در آب‌های دریای مدیترانه در تلاش هستند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قبرس انتخابات یونانی نشین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحیدی: «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است/ باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ احمد وحیدی، وزیر کشور امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است که فراجا به عنوان مقام ضابط قوه قضائیه انجام می‌دهد البته دستگاه‌های دیگر هم مسئولیت‌هایی دارند.

وی افزود: همه دستگاه‌ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود.

وزیر کشور گفت: طرح نور تا الان مورد تشویق و استقبال مردم، نمایندگان مجلس، دستگاه‌های مرتبط و قوای سه گانه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • (ویدیو) وزیر کشور: طرح «نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته؛ این طرح بر اساس تکالیف قانونی است
  • وحیدی: «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است/ باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود
  • افزایش 6 درصدی حمایت نسل Z از فلسطین و حماس
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • تعاملات تجاری همدان با حضور در اکسپو افزایش یافت
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • پشت پرده ساخت اسکله روی هزاران تن آوار خانه‌های فلسطینیان