Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@00:07:26 GMT

راهنمای ثبت و اخذ مجوز ورود و ترخیص تجهیزات پزشکی

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۰۲۷۳

راهنمای ثبت و اخذ مجوز ورود و ترخیص تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی و واردات آن از دسته مواردی است که همواره سوالاتی درباره آن مطرح است... - اخبار بازار -

تجهیزات پزشکی و واردات آن از دسته مواردی است که همواره سوالاتی درباره آن مطرح است. افزایش سن جامعه و عواملی دیگر باعث شده تا نگاه ویژه ای به مقوله تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد و به همین دلیل واردات آن، جزو اولویت های واردات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقاله به منظور آگاهی درباره واردات چنین تجهیزاتی نوشته شده است. در این مقاله ما به بحث چگونگی فرایند واردات، اسناد و مدارک لازم و دیگر نکات از این دست خواهیم پرداخت.

اگر قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تجهیزات پزشکی شامل چه کالاهایی است؟

تمام ماشین آلات، وسایل، کالیبراتور های آزمایشگاهی و در مواردی نرم افزارهایی که در تشخیص، پیشگیری و درمان نقش دارند، کالای پزشکی محسوب خواهد شد.

 واردات تجهیزات پزشکی شامل ابزاری جهت بهتر کردن وضعیت صدمه، بهبود معلولیت ایجاد شده، کمک به روند تحقیقاتی، ضد عفونی و استریل کننده، لوازم کنترل بارداری، وسایل معاینه، وسایل عمومی (مثل برانکارد)، وسایل زنان و زایمان و بسیاری مورد دیگر است.

نکات مهم و قابل توجه در واردات تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی از جمله ابزار و لوازمی است که مستقیما با سلامت مردم در ارتباط می­باشد. از این رو بدیهی ست که قوانین و نظارت سخت گیرانه ای بر روی واردات آن باشد. البته کالاهای درمانی از اقلامی هستند که ارز نیمایی به آنها تعلق خواهد گرفت.

برای مثال یکی از قوانین وزارت بهداشت که به منزله آن تایید برای واردات تجهیزات پزشکی با رسا تجارت  صادر خواهد شد، این است که تجهیزات مذکور در کشور تولید کننده به فروش برسد و مورد استفاده باشد.

پس پیش هر چیزی باید توجه کنید که واردات این محصولات با موارد دیگر متفاوت است.

کار با شرکت برای واردات تجهیزات پزشکی

واردات تجهیزات درمانی برای همه امکان پذیر نیست. با توجه به پاراگراف قبلی و اهمیتی که برای این موضوع بیان شد، تنها مقامات صلاحیت دار امکان واردات تجهیزات پزشکی را دارند.

 از این رو دو راه پیش روی کسانی است که قصد ورود به این عرصه را دارند. اول اینکه با شرکتی که مجوز واردات این تجهیزات را دارد کار کنند یا خود شرکتی جهت چنین منظوری تاسیس و برای دریافت مجوز اقدام نمایند.

البته گاهی نیز شرکت ها از نمایندگانی برای این کار استفاده می­کنند.

دریافت مجوز واردات

شرکت هایی که قصد واردات تجهیزات پزشکی را دارند باید از اداره کل نظارت بر تجهیزات پزشکی مجوز این کار را دریافت نمایند.

همچنین نیاز است تا اطلاعات لازم را در سامانه ورود کالا و ترخیص اداره کل تجهیزات پزشکی ثبت کنند. یکی از اولیت های اداره نظارت برای دادن مجوز موردی است که در بالا به آن اشاره شد.

 اینکه تجهیزات مذکور در کشور تولید کننده به فروش برسد و مورد استفاده باشد. این مورد نیز با ارائه گواهی EG برای بازار اروپا و گواهی FDA برای بازار آمریکا قابل حل است.

ثبت رجیستری در دبی

برای واردات تجهیزات پزشکی نیاز به کشور ثالث است.

 به علت شرایط تحریم معمولا واردات این محصولات در امارات متحده عربی و در دبی صورت می­پذیرد. برای واردات لوازم درمانی در دبی به ثبت رجیستری نیاز است.

شرکت راهکار تجارت پایا عملیات ثبت رجیستری را برای شما انجام خواهد داد. در صورت ثبت و رجیستری برند مورد نظر خود برای واردات دوباره آن برند در زمانی دیگر، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

تحریم و تاثیر آن بر واردات تجهیزات پزشکی

همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره کردیم شرایط تحریم سبب شده تا فروشندگان، کالا را به مقصد ایران ارسال نکنند. به همین علت بسیاری از واردات کشور، به مقصد کشورهای ثالث انجام می­پذیرد. شهر دبی در امارات متحده عربی مقصد بسیاری از واردات اقلام پزشکی است.

ترخیص و ترانزیت اقلام پزشکی در دبی تنها توسط شرکت هایی که دارای مجوز های مخصوص پزشکی هستند، امکان پذیر است. حتی شرکت های جنرال تریدینگ به دلیل نداشتن چنین مجوز هایی امکان چنین کاری را ندارند.

مدارک لازم جهت ترخیص

در فرایند ترخیص کالای درمانی تفاوت بزرگی با دیگر کالا ها دیده نمی­شود. برای ترخیص شما به پیش فاکتور، گواهی مبدا، ترخیصیه، بارنامه، گواهی ثبت سفارش، گواهی بازرسی، بیمه نامه و پکینگ لیست نیاز خواهید داشت.

پس از ارائه مدارک مورد نظر گمرک، کالا شما بررسی خواهد شد و پس از تکمیل فرایند ترخیص (شامل: فرآیند اداری و پرداخت حقوق گمرکی و ...) اجازه خروج بار به شما داده می­شود.

واردات تجهیزات پزشکی دسته دوم غیر مجاز است اما در صورت نوسازی امکان واردات وجود خواهد داشت.

 

روش انتقال تجهیزات پزشکی

واردات تجهیزات پزشکی عموما از طریق هواپیما های غیر مسافربری و مخصوص کارگو انتقال می­بابد.

 به منظور ارزش بالای چنین تجهیزاتی عموما اکثر بازرگانان و شرکت های وارداتی از روش حمل و نقل هوایی استفاده می­کنند. به علاوه اینکه با حمل و نقل هوایی در ترخیص نیز مشکل خاصی نخواهد داشت.

چراکه ترخیص در گمرک فرودگاه امام انجام خواهد شد که شرایط ترخیص کالا های درمانی را داراست.

شرکت رسا تجارت

شرکت رسا تجارت پایا  با داشتن تمام مجوز های مربوطه، بدون هیچ مشکلی امکان ترخیص و واردات تجهیزات پزشکی را داراست.

برای تماس با کارشناسان ما از  اینجا  کلیک کنید رسا تجارت

ترخیص کالای پزشکی در تمام گمرکات امکان پذیر نیست

تمامی گمرکات کشور امکان ترخیص تجهیزات پزشکی وارداتی را ندارند. این کار فقط در برخی از گمرکات کشور انجام می­شود.

گمرک شهید رجایی بندر عباس، گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک خرمشهر، گمرک بندر امام خمینی، گمرک آبادان، گمرک ارومیه و گمرک سهلان از گمرکاتی هستند که ترخیص کالای پزشکی در آنها انجام خواهد شد.

 در صورتی که کالای شما به یکی از گمرکات کشور (غیر از گمرکات ذکر شده) فرستاده شود، باید ابتدا آن را وارد گمرکی که امکان ترخیص کالای درمانی را داراست منتقل کنید. سپس فرایند ترخیص را ادامه دهید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واردات تجهیزات پزشکی تجهیزات پزشکی ترخیص کالای برای واردات ترخیص کالا رسا تجارت واردات آن خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه

دکتر سید حیدر محمدی در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران، اظهار کرد: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می‌شود، گفت: یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنین معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری ‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه، گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت ‌های خوبی در زمینه ‌های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن‌ های موردنیاز، ما را یاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، صنایع و خدمات از ۴.۸ میلیارد دلار گذشت
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی