Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک؛ در حالی از سال ۱۳۹۷ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول مصوبه ثبت سفارش برای واردات کالا شد که تازه‌ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران از عدم نیاز به مجوز ثبت سفارش، برای واردات کالا به این مناطق یا ترانزیت بین آن‌ها حکایت دارد.

ثبت سفارش لغو و ثبت آماری انجام می‌شود

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۷، واردات کالا در مناطق آزاد یا ترانزیت کالا بین مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ملزم به انجام ثبت سفارش بوده است، گفت:، اما طی آخرین تصمیم اخذ شده و ابلاغ معاونت حقوقی رئیس جمهور و معاونت امور مجلس وزارت اقتصاد، ترانزیت خارجی کالا با مقاصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مبدأ سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و یا مبادی ورودی کشور، بدون نیاز به ثبت سفارش انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، با لغو الزام ثبت سفارش، واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یا ترانزیت کالا بین مناطق صرفاً بر اساس ثبت آماری کالا و اعلام توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام خواهد شد.

ارونقی افزود: همچنین مقرر شد سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همه اطلاعات کالاهای وارد شده را به صورت بر خط در اختیار گمرک ایران قرار دهند.

لازم به یادآوری است که تا قبل از اجباری شدن ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه، این مناطق از ثبت سفارش برای واردات کالا معاف بود و در زمان تصویب این الزام که به دلیل تغییر سیاست‌های ارزی اعمال و مناطق را نیز در بر گرفت، با واکنش‌هایی به دلیل مغایرت با قوانین و مقررات و ماهیت مناطق همراه شد.

افزایش تعرفه کالاهای همراه مسافر

معاون فنی گمرک ایران همچنین گفت: در این نشست مشترک توافق شده است که با همکاری گمرک ایران افزایش تعداد ردیف تعرفه‌های کالای مجاز همراه مسافر (در کارگروه مورد نظر) در دستور کار قرار گیرد.

شرایط ترانزیت خودرو

ارونقی در ادامه به توافق بین دبیرخانه شورای عالی با پلیس راهور ناجا، اشاره کرد و افزود: ترانزیت خارجی خودروهای سواری دارای پلاک و شماره گذاری شده در مناطق آزاد پس از انجام ثبت آماری مورد تأیید دبیرخانه شورای عالی، مابین مناطق آزاد تجاری، صنعتی بلامانع است، اما مشمول خودروهای آمریکایی و لوکس نخواهد بود.

برگشت حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی به مناطق آزاد

معاون فنی گمرک ایران همچنین با اشاره به ماده ۶۶ قانون امور گمرکی گفت: طی توافق انجام شده مقرر شد حقوق ورودی مواد اولیه خارجی پرداخت شده واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پس از صادرات، با رعایت مقررات مربوطه استرداد شود.

یک توافق ارزی

ارونقی به دیگر توافق صورت گرفته فی مابین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گمرک ایران و بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: به منظور رفع مشکلات تسویه ارزی کالاهای وارده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مقرر شد گمرکات اجرایی مستقر در مناطق ویژه و گمرک ایران، همکاری لازم را در خصوص تعیین ارزش استنباطی کالای وارده به عمل آورند.

وی همچنین گفت: مقرر شد ورود اطلاعات قبوض انبار کالاهای وارده به مناطق ویژه اقتصادی توسط سازمان مسئول آن منطقه در سامانه گمرک ایران یا در سامانه خاص مناطق با ایجاد ارتباط سامانه‌ای انجام شود.

معاون فنی گمرک ایران اضافه کرد: این معاونت در گمرک ایران و همچنین نماینده‌ای از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مسئول حسن اجرای این توافقات و همچنین رفع مسائل و مشکلات مربوطه، فی مابین خواهند بود.

کد خبر 5223644

منبع: مهر

کلیدواژه: گمرک ایران ثبت سفارش واردات کالا مناطق آزاد قطع برق قیمت دلار بانک مرکزی ایران تولید برق شاخص کل بورس قیمت نفت مصرف برق تولید نفت قیمت سکه بهار آزادی وزارت نیرو قیمت یورو صادرات غیرنفتی قیمت طلا بورس تهران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معاون فنی گمرک ایران دبیرخانه شورای عالی برای واردات کالا مناطق آزاد مناطق آزاد ثبت سفارش مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۰۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

ایسنا/آذربایجان شرقی در اختتامیه همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان منطقه آزاد ارس در ارزیابی‌ عملکرد سال گذشته به‌عنوان منطقه آزاد برتر شناخته شد.

در اختتامیه همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان منطقه آزاد ارس در ارزیابی‌ عملکرد سال گذشته به‌عنوان منطقه آزاد برتر شناخته شده و مجید کیانی توسط وزرای کشور و امور اقتصاد و دارایی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد تقدیر قرار گرفت.‌

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، همچنین در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، ارتقاء اثربخش نظام اداری و مدیریت منابع و موضوعات حقوقی بین سازمان‌ها نیز ارس حائز رتبه برتر شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد
  • اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد