Web Analytics Made Easy - Statcounter

خداوند در قرآن به نقش انسان ها در تعیین سرنوشت و تغییر وضعیت تاکید می کند. یعنی انسان با انتخاب هایی که در زندگی فردی و اجتماعی انجام می دهد، تعیین می کند که در دنیا و آخرت سعادتمند باشد یا اینکه دچار خسران و اندوه شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، خداوند در آیه ۱۱ سوره رعد می فرماید: «لَهُ مُعَقِّبَتٌ مِّن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى‏ یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَآ أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ‏» براى انسان فرشتگانى است که پى‏درپى او را از پیش‏رو و از پشت سر از فرمان خداوند حفاظت مى ‏کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانا خداوند حال قومى را تغییر نمى‏ دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسیبى بخواهد پس هیچ برگشتى براى آن نیست و در برابر او هیچ دوست و کارساز و حمایت کننده ‏اى براى آنان نیست.

 

انسان ها در تغییر سرنوشت خود نقش مهمی دارند

خداوند در این آیه به نقش انسان ها در تعیین سرنوشت و تغییر وضعیت موجود تاکید می کند. یعنی انسان با انتخاب هایی که در زندگی فردی و اجتماعی انجام می دهد، مسیر و نوع حرکت زندگی خود را تعیین می کند؛ اینکه در دنیا و آخرت سعادتمند باشد یا اینکه دچار خسران و اندوه شود.

در این میان یکی از انتخاب هایی که در سرنوشت فردی و اجتماعی افراد تاثیر می گذارد، مشارکت در انتخاب نمایندگان مجلس و روسای جمهور است. این درحالی است که مسئله انتخابات به‌واسطه اهمیت بالای خود در نظام جمهوری اسلامی همواره و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کانون توجه بنیان‌گذار کبیر نظام و خلف صالح ایشان یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار داشته و با حساسیتی خاص پیگیری شده است. 

امام خمینی (ره)، پیاده سازی آرمان های اسلام را در سایه استقرار نظام اسلامی و با مشارکت حداکثری توده های مردم میسر می دانستند و رویکرد ایشان در مشارکت سیاسی و انتخابات، حضور حداکثری مردم و انجام تکلیف آن ها بود.

 

تقویت همبستگی و وحدت در قالب انتخابات پرشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره توجه ویژه ای به مقوله انتخابات دارند و با تاکید بر حضور حداکثری ملت در انتخابات، موضوع انتخابات را فرصتی برای تجدید قوای نظام اسلامی می دانند. انتخابات مظهر اراده مردم، عرصه بروز همبستگی و وحدت، شاخص و عاملی حیاتی برای نظام بوده و به عنوان حق و تکلیف بر عهده همه افراد جامعه اسلامی می باشد.

در واقع می توان گفت: انتخابات، نقطه اساسی وصل افکار مردم به بدنه نظام اجرایی و موثرترین وسیله برای تحقق آرمان ها است و حربه ها و توطئه های دشمن با مشارکت حداکثری و حضور مردم درانتخابات خنثی می شود. به عبارتی برگزاری انتخابات مظهر آزادی و قدرت انتخاب و رشد ملت ایران است.

 

 انتخاب اصلح برای ریاست قوه مجریه می تواند قدم بزرگی برای پیشرفت و آبادانی ایران باشد

یکی از مهمترین اتفاقات کشور در سال ۱۴۰۰، انتخابات ریاست جمهوری است و با توجه به شرایط حساس کشور در این برهه از گام دوم انقلاب، انتخاب اصلح برای پست ریاست قوه مجریه می تواند قدم بزرگی برای پیشرفت و آبادانی ایران عزیزمان باشد اما برای انتخاب اصلح چه شاخص ها و معیارهایی را باید مدنظر داشته باشیم؟ امیرالمؤمنین علی (ع) برای انتخاب اصلح نامزد ها، ملاک ها و معیارهایی را در نهج البلاغه مطرح کرده اند که در اینجا به برخی از این شاخص ها اشاره می کنیم.

 

شاخص های انتخاب اصلح از نگاه امیرالمومنین (ع)

ساده زیستی و عدم ثروت اندوزی، برخورد محکم با نزدیکانی که دارای فساد اقتصادی هستند، عدم همراهی و به کار گیری دنیا طلبان،  عقب نشینی نکردن در برابر دشمن، توجه به نظرات مردم، توجه به اقشار ضعیف و تلاش برای کاهش گرفتاری های مردم از جمله شاخص ها و معیارهایی است که طبق کلام امیرالمومنین علی (ع) باید در انتخاب اصلح مورد توجه داشته باشیم.

 

همچنین امام علی (ع) به دیگر ویژگی ها و شاخص های اصلح در انتخاب مسئول اشاره و تاکید داشته اند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: کینه و دشمنی بین مردم راه نیاندازد، برای از بین بردن فساد تلاش کند و  به دشمن حتی هنگام صلح، سوءظن داشته باشد و بر زیر دستان نظارت کند و انتخاب فرد شایسته برای خدمت به مردم انتخاب کند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با نمایندگان تشکل های دانشجویی با تبیین شاخص‌های دولتِ در تراز انقلاب، بر تشکیل دولت انقلابی، عدالتخواه، ضدفساد و معتقد به تحول و جوانان تاکید کردند و فرمودند: نباید کاری کنیم که مردم دلسرد شوند، انتخابات نماد مردم سالاری است و مشارکت زیاد مردم در انتخابات برای انتخاب مسئول می تواند در بهبود سرنوشت کشور اسلامی موثر باشد.

 

ایشان در ادامه با اشاره به شاخص های انتخاب خوب گفتند: دولتی باید تشکیل شود که دارای کفایت و مدیریت، باایمان، لبریز از امید و معتقد به توانمندی‌های داخلی باشد چرا که اگر مسئولین دولتی ناامید باشند کاری از پیش نمی‌رود.

 

مشارکت گسترده مردم در انتخابات در تاریخ ثبت می شود

حجت الاسلام والمسلمین « اکبر زوبین» درخصوص اهمیت مشارکت در انتخابات به خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: مردم با حضور پرشور در انتخابات و افزایش مشارکت می توانند در تعیین سرنوشت خود موثر بوده و نقش آفرین باشند.

 

این کارشناس مذهبی افزود: آگاهی بخشی به مردم و معرفی کامل کاندیداها می تواند در افزایش سطح آگاهی و شناخت افراد و انتخاب اصلح موثر باشد. همچنین مردم باید در انتخاب فرد اصلح، ملاک ها و شاخص های اسلامی را مدنظر داشته باشند و براساس آن انتخاب کنند.

 

وی با بیان اینکه خداوند همواره در قرآن کریم به این مساله تاکید کرده است که سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر آنکه خودشان بخواهند، خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه داریم تا در انتخابات حضوری فعال داشته باشیم و نسبت به این موضوع مهم و سرنوشت ساز نباید بی تفاوت باشیم. 

 

حجت الاسلام والمسلمین زوبین ادامه داد: مردم انقلابی و همیشه در صحنه، همواره در شرایط حساس و تاریخی انقلاب اسلامی با مشارکت گسترده به عهد خود عمل کرده اند و حماسه آفریده اند. 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتخاب اصلح امام علی ع نهج البلاغه انقلاب اسلامی انتخاب اصلح شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۰۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دانست و بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در مرحله دوم انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات 11 اسفند 1402 تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از 18 سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده 400 متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات 250 هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت 100 هزار تن راه‌اندازی شده که تا 200 هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا 37 میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشارکت در انتخابات بهترین راه تحول در کشور است
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد