Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان اینکه از میان حدود ۴۳ مورد بلایای طبیعی ۳۴ مورد در ایران وجود دارد، گفت: ۹۷ درصد شهرها و روستاهای ایران در معرض خطر زمین لرزه قرار دارد و تقریباً تمام شهرها و روستاهای کشور در معرض خطر سیلاب هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا جدیدی در جلسه‌ای که با موضوع «فرونشست زمین» برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و اسناد این سازمان به دولت اجازه داده می‌شود به منظور انجام بررسی‌های زمین شناسی در سراسر کشور و جمع آوری کلیه کارهای انجام شده در این زمینه و ایجاد ارتباط و هماهنگی بین آنها و تهیه و تکمیل و انتشار نقشه‌های زمین شناسی ایران، سازمان واحدی به نام سازمان زمین شناسی کشور در وزارت صنایع و معادن تأسیس کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس ماده پنج اساسنامه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مصوب سال ۳۸ درآمدهای سازمان باید از محل درآمدهای وزارت صنعت و معدن، شرکت ملی نفت ایران و سازمان برنامه همچنین از محل درآمد فروش انتشارات و خدمات تأمین شود.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تأکید کرد: بر اساس ماده هفت این اساسنامه شرکت‌ها، پیمانکاران و موسساتی که مبادرت به حفر تونل، کانال، چاه عمیق و گمانه برای معدن می‌کنند، موظف هستند مقطع زمین شناسی حفاری‌های مذکور را در اختیار سازمان زمین شناسی بگذارند و در صورت عدم امکان تهیه آن موظفند قبل از آغاز به عمل مراتب را به سازمان زمین شناسی کشور اطلاع دهند تا سازمان رأساً درصدد تهیه اطلاعات لازم برآید و در هر صورت مطالعات سازمان زمین شناسی نباید موجب توقف و یا مزاحمت شود.

وی ادامه داد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با ارتقا و اصلاح ساختار اساسنامه خود و با شیوه مدیریت متناسب، مسئولیت سیاست گذاری، نظارت و انجام مطالعات زمین شناسی و طرح‌های اکتشافی و تهیه گزارش‌های فنی و اقتصادی مقدماتی را بر عهده خواهد داشت.

جدیدی با بیان اینکه سازمان‌های زمین شناسی در دنیا جز قدیمی‌ترین نهادهای حاکمیتی هستند که تقریباً در تمامی کشورهای دنیا (۱۷۱ کشور) تأسیس شده و به صورت دولتی اداره می‌شود، گفت: این سازمان‌ها با توجه به ماهیت ذاتی بیشترین تولید اطلاعات پایه را به عهده دارند و غالباً نقش عمومی‌نگری، ژرف‌نگری و آینده‌نگری را در جهت توسعه و پیشرفت کشورها ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به روند تکامل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: تأسیس این سازمان در سال ۱۳۳۸، تأسیس سازمان تحقیقات در سال ۵۶، تأسیس مراکز منطقه‌ای سازمان زمین شناسی کشور در سال ۱۳۶۰ و تأسیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی در سال ۷۳ رقم خورده است. در سال ۱۳۸۰ پایگاه ملی داده‌های علوم زمین تأسیس شده است.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: گستره راهبردهای جاری سازمان‌های زمین شناسی دنیا، شامل اکتشافات و ارزیابی منابع معدنی مخاطرات طبیعی زمین، پایگاه داده‌های علوم زمین، اکتشافات نفت و ذخایر هیدروکربورها نقشه‌های پایه زمین شناسی، کشف منابع آبی، منابع جدید انرژی، تغییر اقلیم و بحران‌های ناشی از آن، صدور گواهی کشف و نظارت بر ذخایر معدنی کشور، زمین شناسی موضوعی و بررسی مسائل زیست محیطی ناشی از رخدادهای زمین است.

جدیدی با اشاره به گستره فعالیت‌های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: تولید اطلاعات پایه زمین شناسی، اکتشافی و ارزیابی منابع معدنی، تولید و تحلیل داده‌های دورسنجی علوم زمین، بررسی و پایش مخاطرات زمین شناختی و مهندسی، پدیده شناسی تغییر اقلیم و بحران‌های ناشی از آن، تولید اطلاعات پایه کشف منابع آبی جدید، پایگاه ملی داده‌های علوم زمین و برقراری ارتباط ملی و فنی با مراکز علمی دنیا از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور همکاری‌های خوبی در مجامع و انجمن‌های بین المللی همچون انجمن قاره بین المللی، سازمان همکاری‌های اقتصادی، اتحادیه بین المللی علوم زمین، انجمن بین المللی زمین شناسی، کرسی علوم زمین یونسکو و انجمن بین المللی تحقیقات کواترنری دارد.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به فعالیت‌های بین المللی این سازمان گفت: تهیه نقشه لرزه زمین ساخت دنیا، نقشه کینماتیک دنیا، نقشه زمین شناسی خاورمیانه، نقشه تکنوتیک و متالوژنی خاورمیانه، نقشه زمین شناسی جنوب غربی آسیا و نقشه تکتونیک افغانستان، ایران و پاکستان از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه از میان حدود ۴۳ مورد بلایای طبیعی ۳۴ مورد در ایران وجود دارد، گفت: ۹۷ درصد شهرها و روستاهای ایران در معرض خطر زمین لرزه قرار دارد و تقریباً تمام شهرها و روستاهای کشور در معرض خطر سیلاب هستند.

جدیدی با بیان اینکه تمام تأسیسات کوهستانی کشور در معرض انواع رانش زمین قرار دارد، گفت: بیش از ۳۰۰ دشت اصلی کشور با خطر افت آب زیرزمینی، کاهش کیفیت آب و فرونشست زمین رو به رو است و خشکسالی با شدت و مدت متفاوت بخش‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: گردوغبار با منشأ داخلی و خارجی تقریباً همه کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیر طرح، برنامه و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به لزوم انجام مطالعات زمین شناسی تصریح کرد: خشکسالی و عدم استفاده صحیح از منابع آب، زمین لغزش و فرونشست، گردوغبار و تغییر اقلیم، سیل و آب گرفتگی، زلزله و آتشفشان از جمله زیان‌های مخاطرات طبیعی و لزوم پایش آنها است.

وی با بیان اینکه اصفهان در سه سال اخیر پیگیری‌های خوبی را در زمینه فرونشست زمین انجام داده است، گفت: اصفهان به صورت جدی درگیر تغییر اقلیم و گردوغبار شده است که باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.

کد خبر 497212

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سازمان زمین شناسی شهر کلانشهر فرونشست زمین سیلاب های شهری مدیریت شهری هشدار وقوع سیلاب فرونشست زمین در اصفهان زمین لرزه بلایای طبیعی اکتشافات معدنی شهرهاي ايران روستاها بحران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرها و روستاهای زمین شناسی معدنی کشور تغییر اقلیم معرض خطر بین المللی علوم زمین مدیر طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور

بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به حواشی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی با صدور بیانیه‌ای به حواشی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور واکنش نشان دادند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

چندی پیش، بعد از حدود ۴ سال، انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور برگزار شد و اعضای شوری مرکزی جدید مسئول پیگیری امور آن شدند. اما اکنون، تنها پس از چندماه پیگیری امور، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، به عنوان مهم‌ترین نهاد نظارتی بر سازوکار‌های قانونی و عملیاتی روان‌شناسی و مشاوره ایران، چند ماهی است که اسیر بی‌نظمی و گروکشی‌های بی‌حدی شده که فرآیند کاری آن را مختل کرده است.

این اختلال تا جایی رشد داشته که هفته گذشته شوری مرکزی جدید این سازمان که پس از ۴ سال وقفه، دوباره با انتخابات تشکیل شده بود فعالیت خود را متوقف کردند تا دوباره، بی‌نظمی حاکم بر فضای روان‌شناسی کشور شود.

این ماجرا متأثر از فشار‌های بسیاری است که از سمت شوری مرکزی چهارم این سازمان بر شوری مرکزی پنجم ایجاد شده بود و همچنان ادامه دارد. فشار‌هایی که از ادعای نقض کردن قانون در انتخابات سازمان نظام و مردود بودن نتایج آن نشأت گرفته بود. ادعا‌هایی که هیچ گاه دقیق و روشن بیان نشدند و هیچ زمانی هم از سمت شوری مرکزی پنجم پاسخی به آن‌ها داده نشده و فضای روان‌شناسی و مشاوره کشور را در ابهام فرو برده است.    

بسیج دانشجویی دانشکدگان روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های بزرگ شهر تهران، به مناسبت روز روان‌شناس و مشاور، برای رفع سوءتفاهم‌ها و روشن کردن موضوع از هر دو گروه دعوت می‌کند تا در یکی از روز‌های هفته‌ی آتی، در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گرد هم جمع شوند و در محیطی دانشگاهی و به دور از حواشی به دانشجویان و دغدغه‌مندان این فضا پاسخ‌گو باشند. امید است که بتوان با روشن و شفاف شدن موضوع، گره از کار این سازمان گشود.  طبیعی است که عدم شرکت شوری مرکزی چهارم و شوری مرکزی پنجم، به معنای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و بی‌احترامی به افکار عمومی و دانشجویانی است که دغدغه روان‌شناسی کشور را دارند.

پی‌نوشت: در صورت اعلام حضور گروه‌های مذکور، جزئیات برگزاری برنامه متعاقباً اعلام می‌شود. 

والسلام علی من اتبع الهدی

بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 
بسیج دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی 
بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبایی 
بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا

دیگر خبرها

  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور