Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- برخی منابع از اقدام جدید آل سعود مبنی بر ایجاد یک واحد امنیتی برای تشدید سرکوب‌گری‌ و محاصره مخالفان خبر دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از سعودی لیکس، یک منبع سعودی فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی یک واحد امنیتی جدید ایجاد کرده تا نفوذ مخالفان در خارج از عربستان را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این منبع به وب سایت سعودی لیکس اعلام کرد که یک واحد امنیتی جدید در چارچوب دستگاه امنیتی دولت ، که مستقیماً به بن سلمان وابسته است، تأسیس شده است.
این منبع تصریح کرد: هدف از تشکیل این واحد امنیتی آن است که همه کسانی را که از داخل عربستان با مخالفان خارج از کشور ارتباط برقرار می‌کنند تحت تعقیب قرار داده و از هرگونه فعالیت آنها جلوگیری کند.
بر اساس گزارش این منبع، بن سلمان از نفوذ روزافزون مخالفان در خارج و تهدید جدی که حکومت استبدادی او را تهدید می‌کند، عمیقاً ترسیده است.
همان منبع تأکید کرد که بن سلمان از همه روشهای نظارت و جاسوسی برای محاصره نفوذ مخالفان و روابط آنها در داخل عربستان استفاده می‌کند.
مقامات سعودی اخیرا 12 نفر از فعالان سعودی بازداشت کردند. «سعید بن ناصر الغامدی»، دانشگاهی مخالف سعودی تأکید کرد که کمپین جدید مقامات سعودی بسیاری از فعالان را به دلیل فعالیت‌های حقوق بشر و ارتباط آنها با فعالان خارج از کشور هدف قرار داده است.
الغامدی تاکید کرد که مقامات سعودی در تلاشند شایعه‌ای درباره ارتباطات این فعالان با فعالان خارجی منتشر کنند، اتهاماتی که معمولاً طی سال‌های گذشته تکرار شده است.
وی در ادامه افزود: تعداد کسانی که با فعالان سعودی خود در خارج از کشور ارتباط برقرار می‌کنند بیش از تصور مقامات سعودی است.
فعالان و مخالفان سعودی در خارج از عربستان سپتامبر گذشته، یک حزب سیاسی مخالف با نام حزب «التجمع الوطنی» برای به چالش کشیدن سرکوب شدید مخالفان در عربستان تاسیس کردند.این حزب اولین بلوک سیاسی عمومی است که در زمان سلطنت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و پسرش محمد بن سلمان علیه مقامات سعودی تشکیل شد. هدف از تشکیل این حزب تغییر نظام پادشاهی در این کشور و جایگزین کردن آن با یک حکومت مردم سالار و دموکراتیک است.
دهها فعال و سیاستمدار سعودی تبعید شدند، اما مقامات سعودی آنها و خانواده‌های آنها را حتی در خارج از کشور تحت تعقیب قرار داده و هرگونه ارتباط با آنها را ممنوع می‌کنند.
عربستان پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است.

بازداشت 12 فعال حقوق بشری در عربستان
برخی منابع از بازداشت جدید 12 فعال سعودی که از رژیم آل سعود در توییتر انتقاد کرده‌اند، خبر دادند.
مقامات سعودی برخی فعالان، به ویژه «عبدالله جیلان» را به دلیل انتقادهایی در توییتر دستگیر کردند.
بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر «سند» مقامات سعودی 12 نفر از فعالان سعودی بازداشت کردند درحالی‌که تاریخ دقیقی از بازداشت آن‌ها وجود ندارد.
سازمان سند در حساب کاربری توییتر گذرنامه جیلان را منتشر کرد و از مقامات سعودی خواست که همه زندانیان را بدون محدودیت و هیچ شرطی آزاد کنند.
سازمان مذکور همچنین با انتشار یک ویدیو از نامزد جیلان اعلام کرد که ارتباط با وی از اواسط ماه مه قطع و از دوستانش مطلع شده است که نیروهای امنیتی به خانه وی حمله کرده‌اند.
نامزد وی دلیل بازداشت جیلان را انتشار توییت‌های در توییتر دانست بدون اینکه مشخص کند محتوای این توییت‌ها چیست.
وی در این ویدئو کلیپ گفت: من می‌ترسم و وحشت دارم، و از او اطلاعی ندارم، و نمی‌دانم او زنده است یا مرده، و می‌ترسم که او به سرنوشت «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی دچار شود.
وی در ادامه افزود: «این امر یک وضعیت بسیار وحشتناک است و من از همه و همه کمک می‌خواهم. از شما می‌خواهم که به او کمک کنید»
به نوبه خود، حساب کاربری زندانیان آزادی بیان، که مربوط به اخبار بازداشت شدگان در کشور است، بازداشت جیلان را در 12 ماه مه اعلام کرد.
منابع دیگر روزنامه نیز تأیید کردند که جیلان به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با نام مستعار و انتقاد از رژیم سعودی، از شب عید فطر توسط سازمان امنیت دولتی بازداشت شده است.
از جمله نام‌های شناخته شده بازداشت شدگان می توان به «زینب ولدن»، «ابو دهام» و «نازا» اشاره کرد.
سازمان حقوق بشری سند خواستار لزوم توقف کمپین‌های بازداشتی خودسرانه که آزادی بیان را نقض می‌کند، شد و از افزایش نقض حقوق بشر در کشور ابراز نگرانی کرد. این سازمان همچنین خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان آزادی بیان بدون محدودیت و قید و شرط شد.
این سازمان در ادامه توییت خود نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی کلیه قوانین حقوق بشر را نادیده می‌گیرد و به بازداشت فعالان در توییتر ادامه می‌دهد.
چند روز گذشته «سعید بن ناصر الغامدی» محقق و دانشگاهی مخالف سعودی، فاش کرد که مقامات سعودی اخیراً 13 فعال را به دلیل فعالیت‌های حقوق بشر و تماس با فعالان خارجی بازداشت کرده‌اند.

افزایش چشمگیر تعداد اعدام‌ها در دوره ملک سلمان
سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر از افزایش بی‌سابقه تعداد اعدام‌ها در عربستان در دوره ملک سلمان خبر داد.
سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر با انتشار توئیتی اعلام کرد که مقامات عربستان از سال 2015 تا آوریل 2021 حکم اعدام را علیه 838 نفر اجرا کرده‌اند.
بر اساس این گزارش همچنین موارد اعدام تعزیری در سال 2019 معادل 130 مورد گزارش شده است.
سال گذشته میلادی کشورهای غربی خواستار توقف اعدام کودکان و معارضان سیاسی در عربستان شدند.
پیش از این گروه حقوق بشری «رپریو» که در لندن مستقر است در گزارشی اعلام کرد: تعداد اعدام ها در دوره حکومت ملک سلمان پادشاه عربستان تقریبا دو برابر شده است.
گروه رپریو گفته است: از زمان به دست گرفتن قدرت در عربستان توسط ملک سلمان، 800 نفر در پادشاهی سعودی اعدام شده‌اند. این در حالی است که از سال 2009 تا 2014، 423 مورد اعدام در عربستان اتفاق افتاده بود.
این گروه حقوق بشری گفته است: افزایش میزان اعدام ها در عربستان با وعهده های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مبنی بر به حداقل رساندن شمار افراد اعدامی در عربستان، کاملا مغایرت دارد.
بر اساس گزارش‌ها عربستان سعودی تنها در سال 2019، 185 نفر را اعدام کرده است که این میزان، بالاترین مقدار در طول چند سال اخیر بوده است.

نگرانی بین المللی از سرنوشت بازداشت شدگان در عربستان
سازمان‌های حقوقی درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان و سرنوشت بازداشت شدگان و ربوده شدگان در این کشور اظهار نگرانی کردند
سازمان‌های حقوقی درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان و سرنوشت بازداشت شدگان و ربوده شدگان در این کشور اظهار نگرانی کردند و ولیعهد این کشور را به تلاش برای تحکیم سیطره خود بر نظام از طریق اقدامات سرکوبگرانه متهم کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، سازمان بین المللی حقوق بشری ”دموکراسی اکنون“ در پی اعلام موارد فاحش نقض حقوق بشر در عربستان سعودی که طی سال‌های گذشته فاش شده است، درباره سرنوشت بازداشت شدگان و ربوده شدگان در این کشور اظهار نگرانی شدید کرد.
در همین حال صفحه معتقلی الرای (زندانیان اندیشه) اعلام کرد رژیم عربستان سعودی در موج بازداشت‌های اخیر بیش از دوازده نفر را بازداشت کرده است.
پایگاه سعودی لیکس نیز محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را به تقویت حکومت خود از طریق شیوه‌های سرکوبگرانه برای تشدید سیطره خود بر نظام و استفاده ابزاری از قوه قضائیه به عنوان ابزار سرکوب برای ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان و زندانیان سیاسی متهم کرد.
فادی السید گزارشگر العالم با اشاره به افزایش نگرانی سازمان‌های بین المللی درباره سرنوشت بازداشت شدگان و ربوده شدگان در عربستان سعودی افزود: سازمان بین المللی حقوق بشری ”دموکراسی اکنون‌“ محمد بن سلمان را به استفاده از زندان‌های سری کشور برای انجام تخلفات و ارتکاب جنایات به دور از چشم رسانه‌ها و نگرانی از افشا شدن این جنایات متهم و تاکید کرد رژیم سعودی مانع از پخش تصاویر جنایات علیه بازداشت شدگان در زندان‌های سری می‌شود، زیرا این زندان‌ها زیر نظر سازمان امنیت کشور هستند که این سازمان نیز به نوبه خود با بن سلمان در ارتباط است.
در ادامه گزارش آمده است: آنچه باعث افزایش نگرانی سازمان‌های بین المللی شده این است که رژیم سعودی موجی از بازداشت‌ها علیه فعالان حقوق بشری به راه انداخته است و آن‌ها را به ارتباط با فعالان در خارج از کشور متهم می‌کند. صفحه معتقلی الرای ضمن اعلام خبر این بازداشت ها، مخالفت خود را با ادامه اینگونه بازداشت‌های ظالمانه علیه صاحبان فکر و اندیشه‌های آزاد و طرح اتهامات دروغین علیه وبلاگ نویسان و فعالان فضای مجازی اعلام کرد. این صفحه همچنین موضوع محاکمه‌های سری را که از بارزترین موارد نقض حقوق بشر به دست مقامات سعودی علیه زندانیان اندیشه به شمار می‌رود مطرح کرد و از مقامات خواست همه بازداشت شدگان بخصوص روزنامه نگاران و اصحاب رسانه و افراد مسن را که ظالمانه بازداشت شده اند آزاد کنند.
در ادامه گزارش آمده است: پایگاه سعودی لیکس نیز اعلام کرد هدف برنامه‌های بن سلمان برای اصلاح دستگاه قضایی تثبیت نظام ظلم و جور در عربستان و تحکیم سیطره بر دستگاه قضایی است. کارشناسان حقوقی به این پایگاه گفتند با توجه به موارد مداوم نقض حقوق بشر و آزادی بیان، نظام قضایی، نظامی عادل نیست.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان حقوق بشر تعداد اعدام ها عربستان سعودی محمد بن سلمان مقامات سعودی نقض حقوق بشر خارج از کشور واحد امنیتی حقوق بشر بازداشت ها بین المللی سعودی لیکس ملک سلمان حقوق بشری بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۳۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی وضعیت جنگ در نوار غزه را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: هرگونه گسترش عملیات نظامی در غزه پیامدهای وخیمی را در پی خواهد داشت.

بن فرحان در ادامه ضمن اشاره به راه حلی که عربستان از آن در مورد مساله فلسطین حمایت می‌کند بیان کرد: راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که عدم بازگشت به وضعیت کنونی پس از چند سال را تضمین می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: ما روی توسعه اقتصادی در منطقه و دوری از اختلافات برای رویارویی با چالش‌ها تمرکز داریم.

کد خبر 6091345

دیگر خبرها

  • مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • حضور نیروی نظامی در دانشگاه و سرکوب دانشجویان پذیرفتنی نیست | رفتار آمریکا با دانشجویان معترض شرم‌آور است
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟