Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:11:31 GMT

حوض‌انبار تاریخی بینالود به ثبت ملی رسید

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۴۳۲۴

حوض‌انبار تاریخی بینالود به ثبت ملی رسید

ابوالفضل مکرمی‌فر روز یکشنبه با اعلام این خبر در گفت و گو با ایرنا افزود: حوض انبار سه گنبدی تخته مایان درپشت ارتفاعات جنوبی شهر مشهد و ۸ کیلومتری شرق روستای مایان‌پایین (سفلی)درشهرستان بینالود قرار دارد.

وی درباره تاریخچه و وجه تسمیه اثر اظهار کرد: روستای مایان ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان بینالود در استان خراسان رضوی ایران است که منبع درآمد اهالی روستا محصولات کشاورزی که بیشترحاصل از باغداری و میوه وهمچنین کشاورزی بصورت دیم است،میوه هایی شامل گیلاس، آلبالو، زردآلو، آلو، سیب، گردو و از محصولات عمده این روستا است، از این رو به‌دلیل قرارگیری این حوض انبار در دشت های دیمه زار نزدیک این روستا آن را به این نام می شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هم‌چنین محمود طغرائی،مسوول دفترثبت ‌آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی درباره مشخصات اثر اظهار کرد: تخته‌مایان شامل عرصه نسبتا هموار با مساحت تقریبی سه هزار هکتاری درپشت ارتفاعات جنوبی شهر مشهد است.این عرصه محل کشاورزی بصورت دیم اهالی روستاهای مایان بوده است.در این عرصه کشاورزی دو سازه آبی تاریخی برجای مانده است.

وی ادامه داد: حوض ‌انبارسنگی سه گنبدی یکی از این دو بنای تاریخی است، این حوض‌انبارکه عمدتا از سنگ ساخته شده شامل سه مخزن مدور متصل به هم هستند.

طغرائی بیان کرد: ورودی بنا از سمت شمال بوده وشامل۷ پله و دارای پوشش گنبدی است، قطرمخازن به ترتیب ۲.۸۰ متر، ۲.۸۰متر و۲.۴۰متربوده وبه یکدیگر ارتباط دارند.

وی گفت: بدنه این حوض‌ها سنگی بوده و۳.۶۸ مترارتفاع داشته و۱.۸۰ متر در داخل زمین ایجاد شده‌اند، پوشش هریک ازآن‌ها با ترکیبی ازسنگ وآجر ایجاد شده است، هنوز بخشی از اندود ساروجی داخل آنها باقی مانده ودر برخی از نقاط با سیمان مرمت شده‌اند.

مسوول دفترثبت ‌آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: مالکان اراضی کشاورزی در مدیریت هدایت آبهای سطحی به هنگام نزول باران وبهره‌برداری در فصول گرم برای آب‌شرب، استفاده از مصالح بومی وهم‌چنین مرتبط کردن سه مخزن مذکور، ازجمله ویژگی های فنی ونظام بهره‌برداری آن است.

وی با بیان این‌که این سازه آبی کتیبه ندارد، اظهار کرد: با توجه به منحصربه‌فرد بودن طرح اثر و بومی‌بودن آن، نمی‌توان ازمقایسه تطبیقی به قدمت آن پی برد، اما با توجه به استفاده از آجرهای مربع شکل قدیمی دربدنه وسقف آن، قدمت این اثر را می توان به دوره صفویه نسبت داد.

طغرائی درباره ویژگی‌های خاص اثر گفت: مصالح بومی و هم‌چنین مرتبط کردن سه مخزن مذکور، ازجمله ویژگی های فنی ونظام بهره برداری آن است.

هم اکنون بیش از یک هزار و ۷۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها گردشگری مشهد میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری مشهد میراث فرهنگی گردشگری مشهد میراث فرهنگی بنای تاریخی اخبار کنکور خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۴۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد

بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می‌توانند از امروز به شکل اینترنتی بلیت موزه‌ها را تهیه کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد:  با توجه به استقبال و حضور پرشمار گردشگران از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به ویژه در ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی با هدف تسهیل تهیه بلیت، گردشگران می‌توانند از طریق سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، تفریحاتی و علاءالدین تراول اقدام به خرید اینترنتی بلیت موزه‌ها کنند. 

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلمان و استادان دانشگاه

بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه  در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت تا دیگر صف‌های طولانی شکل نگیرد.

یکی از ویژگی‌های خرید بلیت به شکل اینترنتی اطلاع از تعطیلی موزه‌ها هنگام خرید است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد