Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرعلی گفت: طبق آخرین آمار میزان مصرف مواد دخانی در سطح استان ۱۴.۱۳درصد است که کاهش سن مصرف به سنین نوجوانی و افراد زیر ۱۸سال به صدا درآمده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهرعلی رئیس اداره سلامت محیطی دانشگاه علوم پزشکی استان در گفتگو با دیار آفتاب، با بیان اینکه چهارم تا دهم خردادماه به عنوان هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است، گفت: طبق آخرین آمار میزان مصرف مواد دخانی در سطح استان ۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۳درصد است. به بیان دیگر این میزان از مردم استان مصرف کننده حداقل یکی از مواد دخانی شامل سیگار، قلیان، پیپ و ... هستند. این آمار در شهر و روستا نزدیک به هم است به طوری که در روستاها ۱۵.۴۴درصد و در شهرها ۱۳.۶۲درصد افراد از یکی از این مواد مصرف می کنند.

زنگ خطر افزایش مصرف قلیان در میان بانوان به صدا درآمده

وی با بیان اینکه مصرف سیگار در میان مردان بیشتر از زنان است، گفت: این در حالی است که مصرف قلیان در میان بانوان در حال افزایش است و این زنگ خطری برای جامعه است. خطر دیگری که جامعه را تهدید می کند کاهش سن مصرف دخانیات به سنین نوجوانی و افراد زیر ۱۸ سال است.

مهرعلی با بیان اینکه شرکت های تولید کننده مواد دخانی اقدامات زیادی را جهت جذب افراد خصوصا جوانان انجام می دهند، تصریح کرد: حمایت های مالی از رویداد ها و جشن ها، تبلیغات در صفحات بلاگرهای اینستاگرامی، توزیع رایگان یا زیر قیمت و ... از اقدامات این شرکت ها برای تبلیغ محصولاتشان است.

قبح قلیان کشیدن در جمع های خانوادگی شکسته شده

رئیس اداره سلامت محیطی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: مورد دیگری که باعث افزایش مصرف مواد دخانی در میان خانواده ها شده، شکسته شدن قبح مصرف قلیان در جمع های خانوادگی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل جا افتادن این باور غلط که قلیانی که با تنباکوی معطر و معسل ساخته می شود ضرری ندارد، خانواده های بیشتری در جمع های خود از قلیان استفاده می کنند.

قلیان ۴۶برابر سیگار سرطان زایی دارد

وی با اشاره به گفته برخی افراد که عنوان می کنند استفاده از قلیان عوارضی ندارد، گفت: این اشتباه محض است چرا که سرطان زایی قلیان چند ده برابر (بنا بر برخی مستندات تا ۴۶ برابر) سیگار است. در تحقیقات صورت گرفته حدود ۲۰سرطان ناشی از مصرف مواد دخانی به ثبت رسیده است. همچنین بیماری های قلبی عروقی، ریوی، دیابت و ... به دلیل استفاده از سیگار و قلیان رخ می دهد. در تحقیقات جهانی ثابت شده افرادی که از مواد دخانی استفاده می کنند ده سال کمتر از سایر افراد امید به زندگی دارند.

مهرعلی سود سرشار مواد دخانی را از عوامل در دسترس بودن آن عنوان کرد و گفت: سودی که مواد دخانی دارد، تقریبا هیچ ماده مصرفی دیگری ندارد؛ همین باعث می شود تا فروشندگان این مواد هیچگاه به فکر فروش محصول دیگری نیفتند.

پارک ها تبدیل به مکانی برای استعمال دخانیات شده است و نظارتی بر آن نیست

وی با بیان اینکه شهرداری ها باید نظارت بیشتری بر فضاهای عمومی از جمله پارک ها داشته باشند، گفت: متاسفانه در این سال ها، پارک ها تبدیل به مکانی برای استعمال دخانیات شده است و نظارتی بر آن نیست. بنظر می رسد حداقل کاری که باید صورت بگیرد این است که بنرهایی شامل تبعات استفاده از قلیان و سیگار در آنجا نصب شود.

۶راهکار سازمان بهداشت جهانی جهت مقابله با مواد دخانی

رئیس اداره سلامت محیطی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه برای کاهش مصرف مواد دخانی باید اقداماتی همزمان از سوی دستگاه های ذیربط صورت بگیرد، گفت: سازمان بهداشت جهان ۶ راهبرد برای دستیابی به این مهم در نظر گرفته است. اول اینکه تبلیغ مواد دخانی در هیچ بستری(فضای مجازی، تلویزیون، بیلبوردهای تبلیغاتی و ...) صورت نگیرد. حتی تبلیغ غیرمستقیم هم نباید صورت بگیرد؛ برای مثال در بسیاری از فیلم های سینمایی دیده می شود که بازیگر در موقعیت های مختلف از سیگار استفاده می کند که این نوعی تبلیغ غیر مستقیم سیگار محسوب می شود و اثرگذاری بالایی هم دارد.

مهرعلی راهکار دوم سازمان بهداشت جهانی را هشدار در مورد تبعات استفاده از مواد دخانی عنوان کرد و افزود: کمک به ترک اعتیاد دیگر راهکاری است که دولت ها باید در پیش بگیرند که در این راستا تمام مراکز جامع سلامت ما آماده هستند تا معتادان را به صورت رایگان ترک بدهند.

وی تصریح کرد: راهکار بعدی محافظت در برابر دود است. زمانی که فردی از قلیان استفاده می کند، پس از مصرف یک وعده قلیان، اطرافیانش ضرری معادل استفاده از ۸ نخ سیگار را متحمل شده اند. پایش مصرف دخانیات با استفاده از سیاست های پیشگیرانه دیگر راهکار سازمان بهداشت جهانی است؛ به این معنی که بدانیم در چه وضعیتی قرار داریم و به چه سمت و سویی می خواهیم حرکت کنیم.

مهرعلی با بیان اینکه افزایش قیمت و افزایش مالیات مواد دخانی باید انجام بگیرد، گفت: قیمت مواد دخانی در کشور ما به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است که باید با افزایش مالیات، این قیمت افزایش یابد تا افراد کمتری به استفاده از آن ترغب شوند.

 

انتهای پیام/