Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:54:51 GMT

حفاظت مشترک از آینده زیبای سلامت بشری

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۵۲۰۵

حفاظت مشترک از آینده زیبای سلامت بشری

در این یادداشت که به قلم «چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران نوشته شده، آمده است: مدت زمان فراگیری ویروس کرونا از یک سال فراتر رفته و در این دوران، سیر فراگیری فراز و فرودهایی مکرر را تجربه نموده، ویروس بارها تغییر شکل داده و اوضاع حاد و پیچیده همچنان تداوم یافته است. در این وضعیت جامعه جهانی به شدت محتاج خودباوری و اعتماد به نفس، امید و همکاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیست و یکم ماه می سال ۲۰۲۱ رییس جمهوری خلق چین جناب آقای شی جین پینگ، بنا بر دعوت قبلی به صورت تصویری در اجلاس جهانی سلامت، شرکت و سخنان مهمی را ایراد نمودند. ایشان در سخنانشان با عنایت به اوضاع کنونی و نگاهی به آینده، با هدف ترغیب بیش از پیش همکاری های جهانی ضد فراگیری، ۵ ایده را مطرح نموده و از ۵ اقدام چین نسبت به همکاری های جهانی در زمینه مبارزه با فراگیری ویروس خبر دادند و از طریق رهنمون های شان نیرویی قدرتمند را به روند تسریع در پیروزی بر فراگیری ویروس کرونا و تحقق احیای شرایط اقتصادی جهان وارد کردند.

پنج ایده جناب شی جین پینگ به شرح زیر است: نخست، پایداری بر اصل اولویت دهی به مردم و حیات انسان ها. بر این اساس، مبارزه با فراگیری ویروس اقدامی است برای مردم که باید متکی به مردم نیز باشد. برای تحقق پیروزی کامل در نبرد با فراگیری ویروس، باید ایمنی حیات و سلامت مردم در جایگاهی برجسته قرار گیرد و ارزش و احترام به حیات انسان ها به واقع مهم شمرده شود.

دوم، پایبندی بر کارکرد و محوریت دانش و هماهنگی و مواجهه سیستماتیک علمی با مسائل است. در این رابطه ما باید ضمن ترویج روحیه دانش محور، نگرش علمی به مسائل را محفوظ داشته و از قواعد و قوانین علوم پیروی نماییم. در این زمینه باید تدابیر لازم برای تفکیک عالمانه مداخلات دارویی و غیر دارویی مدنظر قرار گیرند و در عین حال جمع بندی و هماهنگی لازم جهت اقدامات دقیق در مواجهه با شرایط عادی و اضطراری مورد توجه باشند. از سوی دیگر مدیریت و هماهنگ سازی مقابله با فراگیری ویروس و مسئله توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع باید مد نظر قرار گیرد.

سوم، توجه به اصل همنشینی در یک کشتی و همراهی در مواجهه با چالش ها و ابتکارآفرینی جهت همکاری های متحدانه است. فراگیری ویروس امری فرامرزی و ورای کشورهاست و همکاری متحدانه، قدرتمندترین سلاح در نبرد با آن به حساب می آید. بر این مبنا باید ضمن حمایت از مفهوم جامعه مشترک سلامت و بهداشت بشری با همکاری های متحدانه، بر مسئله محدودیت زمان فائق آئیم و با انواع سیاسی سازی مسائل، برچسب زنی یا انگ زدن به دیگران در این مسیر مقابله کنیم.

چهارم، پایداری بر انصاف و رعایت عدالت، جهت پرهیز از درافتان به "شکاف مصونیت (در برابر ابتلا به بیماری)" است. در این چارچوب باید با کنار نهادن "واکسیناسیون ملی گرایانه" نسبت به حل معضل تولید و توزیع واکسن اقدام کرده و با افزایش ظرفیت کشورهای درحال توسعه، مسئله دسترسی و مقرون به صرفه بودن تهیه واکسن را برای این کشورها حل و فصل کنیم.

پنجم، اعمال حاکمیت صحیح از صدر تا ذیل این روند و تکمیل و بهبود ساختارهای حاکمیتی است. در این راستا باید به تقویت ساز و کارهای ایفای نقش سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت پرداخته و از رهگذر چنین اقداماتی، بهبود ساختار پیشگیری و کنترل بیماری در گستره جهانی را در دستور کار قرار داد تا در این صورت پس از این شاهد مواجهه بهتر در پیشگیری و مقابله با فراگیری بیماری و انعکاس بهینه خواسته های منطقی کشورهای در حال توسعه در قالب یادشده باشیم.

 جناب آقای شی جین پینگ همچنین از اقدامات پنج ماده ای چین برای تداوم حمایت از همبستگی جهانی در امر مبارزه با فراگیری ویروس به شرح زیر خبر دادند: نخست، چین طی سه سال آینده نسبت به اختصاص ۳ میلیارد دلار دیگر کمک های بین المللی جهت حمایت از اقدامات کشورهای در حال توسعه در مبارزه با فراگیری ویروس و احیای توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشورها اقدام خواهد کرد. دوم، چین تا کنون نسبت به عرضه ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به جهان اقدام نموده و با تمام توان، تلاش جهت تداوم این روند را ادامه خواهد داد. سوم، چین به حمایت از شرکت های داخلی فعال در زمینه تولید واکسن کرونا برای انتقال فناوری تولید واکسن به کشورهای درحال توسعه و همکاری در امر تولید خواهد پرداخت. چهارم، چین پیش از این اعلام کرده که از مسئله معافیت در امر مالکیت معنوی مرتبط با واکسن کرونا حمایت می نماید و در همین راستا از تصمیمات زودهنگام سازمان تجارت جهانی و دیگر نهادهای بین المللی نیز حمایت می کند. پنجم، چین پیشنهاد می کند مجمعی بین المللی برای همکاری های جهانی مرتبط با واکسن کرونا به عنوان مکانی برای تبادل نظر بین کشورهای تولید کننده و توسعه دهنده واکسن، شرکت ها و ذی نفعان این مسئله تاسیس شود تا هماهنگی های لازم و اقدامات مورد نیاز جهت توزیع عادلانه واکسن در گستره جهانی در آن ساماندهی و انجام گیرد.

پیشنهادات فوق مطرح شده از سوی جناب شی جین پینگ با واکنش های مثبت و گسترده ای در سطح جهانی مواجه شدند که بیانگر تطابق ایجاد جامعه مشترک سلامت و بهداشت بشری با آرمان های مردم تمام کشورها و سیر توسعه تاریخی جهان است و نشان می دهد این مسیر، روندی صحیح برای مواجهه با چالش های مشترک بشری است که به ساختن جهانی بهتر و عادلانه تر منجر خواهد گشت. امروز واکسیناسیون سلاحی برای پیروزی در نبرد با فراگیری ویروس کروناست که همگان حقی برابر در برخورداری از آن دارند.

جناب شی جین پینگ در ماه می سال گذشته و در جریان شرکت در مجمع جهانی بهداشت برای نخستین بار اعلام کرد که واکسن کرونای چینی پس از پایان مرحله تحقیق و ورود به بازار به عنوان یک محصول مشترک جهانی در سطح بین المللی ارائه می گردد، برای اینکه نقش موثر چین را در زمینه تحقق امکان دسترسی مقرون به صرفه کشورهای در حال توسعه به واکسن کرونا متجلی سازد. چین این گونه گفت و همین گونه نیز عمل کرد. چین به رغم جمعیت عظیم کشور خود و نیاز اضطراری به استفاده از واکسن کرونا، تا کنون نسبت به ارائه کمک های مربوط به واکسیناسیون به بیش از ۸۰ کشور جهان از جمله ایران که نیازهای اضطراری به این مسئله داشتند اقدام نموده و علاوه بر آن واکسن را به مقصد ۴۳ کشور صادر کرده و به این ترتیب به بزرگترین ارائه کننده واکسن به کشورهای خارجی در جهان مبدل شده است. امروز میزان ایمنی و اثربخشی واکسن چینی کرونا با تائیدات گسترده جهانی مواجه گشته و واکسن سینوفارم چین در لیست استفاده اضطراری سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است. امروز چین در اعمال تعهدات خود در عرصه ارائه واکسن به عنوان یک محصول مشترک جهانی، درخشان ترین کارنامه عملکرد را از خود نشان داده است.

چین به طور بی وقفه نسبت به تعمیق همکاری های متحدانه در مبارزه با فراگیری ویروس با جامعه جهانی ادامه خواهد داد و همچنین به ایفای نقشی جدید و بزرگتر در زمینه پیشبرد و تحقق احیای ثبات و رشد اقتصاد جهانی و ساخت جامعه مشترک بهداشت و سلامت بشری اقدام می نماید. چین و ایران، شرکای راهبردی و جامع یکدیگرند و در دوران مبارزه با فراگیری ویروس کرونا نیز همواره به کمک و یاری یکدیگر پرداخته اند.

دو کشور در این عرصه نه تنها دوستی میان ملت هایشان را تعمیق کرده که به ارائه الگویی از همکاری های بین المللی در مبارزه با فراگیری ویروس نیز پرداخته اند. چندی پیش، رییس جمهور چین جناب آقای شی جین پینگ در جریان گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ایران جناب آقای روحانی بیان داشتند که چین مایل است در زمینه تداوم مبارزه با ویروس کرونا آنچه در توان دارد را برای کمک به ایران و پیروزی ملت ایران در این میدان عرضه نماید. چین با جدیت نسبت به تحقق و اجرایی سازی توافقات مشترک سران دو کشور اقدام خواهد کرد و بر همین مبنا به تداوم تقویت همکاری با ایران در زمینه مبارزه با فراگیری ویروس کرونا خواهد پرداخت که این امر موجبات غنای بیش از پیش محتوای مناسبات مشارکت جامع راهبردی چین و ایران را نیز فراهم خواهد آورد.

بیایید دست در دست هم و شانه به شانه یکدیگر، در فرآیندی مشترک به ساخت جامعه مشترک بهداشت و سلامت بشری اقدام کرده و در کنار هم از آینده زیبای سلامت بشری حفاظت نماییم!

برچسب‌ها سلامت چین سفیر چین در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت چین سفیر چین در ایران سلامت چین سفیر چین در ایران اخبار کنکور مبارزه با فراگیری ویروس فراگیری ویروس کرونا واکسن کرونا جامعه مشترک شی جین پینگ سلامت بشری بین المللی حال توسعه جناب آقای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده

به گزارش خبرگزاری مهر، کامبیز میرکریمی عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه موافقت نامه‌های تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل می‌کند، گفت: مهم‌ترین اصلی که ما از آن غافل بودیم انعقاد موافقت نامه‌هایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار کشور تسهیل می‌کند.

وی افزود: مهم‌ترین قدمی که اخیراً برداشته شده امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان است. صادرات ما تا سال ۱۳۹۷ در حد ۲۶۰ میلیون دلار بود اما بلافاصله با اجرای آن در سال ۱۳۹۸ صادرات کشورمان به بالای ۴۰۰ میلیون دلار جهش پیدا کرد. صادرات ما حتی در زمانی که به خاطر اپیدمی کرونا، گمرکات بسته بود از ۵۰۰ میلیون دلار هم عبور کرد و الان به یک میلیارد دلار رسیده و تازه این شروع کار است.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: تجارت آزاد هنوز کامل نشده و فقط تعرفه‌های ترجیحی با ۵۰ درصد و ۷۵ درصد تخفیف اعمال شده و لیست‌ها برای تعرفه صفر مبادله شده است. پیش بینی می‌شود تا دو ماه آینده در پارلمان‌های تمام اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شود و بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند و این موضوع، رقابت پذیری کالای ایرانی در برابر رقبای چینی و هندی و دیگر کشورها را به شدت افزایش می‌دهد.

میرکریمی با بیان اینکه موانع تجارت شرکت‌ها برطرف شدند و باید در حوزه شناختی و بازاریابی کار کنیم گفت: ما تا شش سال قبل در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت نداشتیم اما الان دائماً کشتی‌ها و کامیون‌های جدید اضافه می‌شوند و خط راه آهن منطقه شوروی سابق از مرز ایران عبور کرده است.

وی افزود: در حال حاضر شرق دریای خزر در محدوده پنج جمهوری آسیای میانه بروکراسی جدی دارد و جهش صادرات و واردات نشان می‌دهد هرچقدر سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت لجستیک انجام شود باز هم کم است. ما هنوز هم صف کامیون‌ها را داریم و از دولت تقاضا کردیم حمایت‌ها و تسهیلات خود را از این بخش ادامه دهد.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در مصاحبه با ردایو بیان کرد: هم اکنون رابطه بانکی بین ایران و روسیه وجود دارد اما بخشی از ظرفیت بانکی بین دو کشور بلااستفاده مانده که به دو نرخی بودن ارز در کشور ما و روسیه برمی‌گردد.

میرکریمی در مورد تنوع کالاهای صادراتی ایران به روسیه گفت: مواد غذایی و لبنی، کالاهای لوکس مانند فرش ماشینی و پسته، محصولات نساجی و صنایع پلاستیک و صنایع پایین دست پتروشیمی بازار خوبی در روسیه پیدا کرده همچنین توربین‌های گازی و کاتالیست نیز متقاضی دارد و فقط یک بازاریابی اساسی لازم است.

وی برگزاری نمایشگاه‌های سوبسیدی را ضروری دانست و اظهار کرد: بدون بازاریابی و تبلیغات و هزینه نمی‌توان به هیچ بازاری ورود کرد و لذا دولت باید در هزینه‌ها کمک کند و به ویژه برای برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها در مسکو یارانه بپردازد.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه جذب توریست‌های تجاری را در رونق اقتصاد کشور به شدت مؤثر عنوان کرد و گفت: توریست‌های تجاری یک نوع سفیران اقتصادی برای کشور محسوب می‌شوند که می‌توانند اتفاقات تجاری مهمی را رقم بزنند.

کد خبر 6095513

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد