Web Analytics Made Easy - Statcounter

با دریافت نفت در تلمبه‌خانه شماره ۲، انتقال نفت از این مركز به سمت ایستگاه تلمبه‌خانه شماره ۳ خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک آغاز شد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت، تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، عصر روز گذشته (شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۰) با اعلام خبر آغاز به‌کار اولین الکتروپمپ خط‌‌ لوله انتقال نفت گوره – جاسک، گفت: پیش از آغاز به کار این الکتروپمپ چندین مرتبه مورد آزمایش قرار گرفته بود تا نسبت به کارایی و عملکرد صحیح آن اطمینان لازم را کسب کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط عملیات آزمون، ۳۰۰ هزار بشکه‌ای بود، باید شرایط و تنظیمات آزمون برای الکتروپمپ تعریف می‌شد و طی روزهای گذشته این اقدامات انجام شد.

دهقانی با اشاره به اجرای آزمون‌های متعدد درباره الکتروپمپ اول خط لوله گفت: بر همین اساس آغاز به‌کار با ورود نفت خام در شرایط واقعی، به‌خوبی انجام شد و هم‌اکنون شرایط به‌صورت عادی و در طیف استاندارد در حال انجام است.

وی ضمن تبریک این موفقیت بزرگ به ملت ایران، از پیگیری و پشتیبانی‌های شبانه روزی وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تقدیر و تشکر کرد.

عملکرد صحیح و دقیق الکتروپمپ ایرانی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره شرایط الکتروپمپ در زمان آغاز عملیات گفت: در ساعات اولیه فشار ورودی و خروجی، حسگرهای لرزشی و دمایی شرایط عادی و استاندارد را در نمایشگرهای روی پمپ و الکتروموتور نمایش می‌دهند و لازم است که این مسائل به دقت مورد کنترل باشد و هم‌اکنون شرایط عادی و استاندارد است.

وی درباره زمان رسیدن نفت خام خط لوله انتقال گوره – جاسک به ایستگاه بعدی گفت: امیدواریم با حفظ شرایط کنونی به‌زودی شاهد پر شدن کامل خط لوله باشیم و احتمالاً طی ۴ روز آینده، نفت به تلمبه‌خانه شماره ۳ می‌رسد.

راه‌اندازی نخستین الکتروپمپ ایرانی غول پیكر در خط لوله گوره-جاسک

تورج دهقانی درباره راه‌اندازی نخستین پمپ ایرانی در خط لوله گوره – جاسک در تلمبه‌خانه شماره ۲ گفت: این پمپ از نوع BB۳  ٢.٨ مگاواتی است که از پمپ‌های Huge Size (غول پیکر) و پیشرفته محسوب می‌شود و به‌طور ۱۰۰ درصدی از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته شده است؛ از آنجایی که اولین پمپ از این نوع ساخت شرکت سازنده بود، دغدغه و نگرانی‌هایی داشتیم که راه‌اندازی با دقت و حساسیت بالا، این پمپ اطمینان لازم را ایجاد کرد وهم‌اکنون با شرایط پایدار در حال فعالیت است.

وی درباره همکاری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در اجرای این پروژه گفت: با توجه به تجربه بالای این شرکت در راه‌اندازی مراكز انتقال نفت در سرتاسر کشور، تعامل دو سویه موجب نتیجه‌بخشی و سرعت و دقت اجرا و راه‌اندازی این تلمبه‌خانه‌ها شد.

افتخاری برای ایران در پروژه ملی

قاسم عرب‌یارمحمدی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز، با اشاره به انتقال نفت از مخازن گوره به سمت تلمبه‌خانه شماره ۳ به‌واسطه الکتروپمپ ایرانی گفت: این پروژه ملی که با استفاده از توان داخلی راه اندازی شده، جای افتخار دارد؛ چرا که شاهدیم  پمپ های ایرانی که به دست هموطنان ما ساخته شده، هم‌اکنون در این خط لوله مهم و استراتژیک در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه با آغاز این عملیات، نفت به خطوط لوله سرازیر می‌شود، گفت: برای پر شدن خطوط لوله و دریافت نفت در تلمبه خانه شماره ۳ هر الکتروپمپ روزانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار بشکه نفت پمپاژ می‌کند و در حال حاضر اولین الکتروپمپ در تلمبه‌خانه شماره ۲ آغاز به‌کار کرده است.

یارمحمدی درباره مراحل راه‌اندازی این الکتروپمپ‌ها گفت: در فاز اول ۲ الی ۳ الکتروپمپ مجموعاً روزانه  حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت را تا پر شدن کامل خطوط لوله انتقال نفت گوره – جاسک و رسیدن به تلمبه‌خانه دوم، پمپاژ می‌کنند و در فازهای بعدی بعد از راه‌اندازی الکتروپمپ‌های سایر تلمبه‌خانه‌ها، دیگر الکتروپمپ‌ها هم در سرویس قرار می‌گیرند.

تلمبه‌خانه شماره ۲ آماده فعالیت کامل

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، در حال حاضر در تلمبه خانه شماره ۲، ۴ دستگاه الکتروپمپ به‌طور کامل آماده فعالیت هستند و الکتروپمپ اول در سرویس است و با راه‌اندازی دیگر الکتروپمپ‌ها این مرکز با ۳ + ۱ الکتروپمپ فعالیت خواهد کرد که ۳ الکتروپمپ در سرویس و یک الکتروپمپ در استراحت خواهد بود.

وی در ارتباط با تعامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش گفت: اجرای پروژه با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و اجرای شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) صورت گرفته است و از طرفی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز از سوی مقام عالی وزارت نفت به عنوان بهره‌بردارمعرفی شد و به‌طور قطع باید همکاری و تعامل صورت می‌گرفت که این عملیات نشانه تحقق این تعامل بود و توانستیم در کنار همکاران در شرکت متن و توان و تلاش همکاران در ۲ مجموعه، شاهد راه‌اندازی این مرکز باشیم.

بر اساس این گزارش، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود. اجرای این خط لوله به دست توانمند متخصصان داخلی صورت گرفته و شرکت‌های تماماً ایرانی وظیفه تأمین تختال، ورق و لوله‌سازی و همچنین تولید الکتروپمپ‌های پرقدرت را بر عهده دارند. پمپ‌های ایرانی در این بخش در شرکت پمپ‌های صنعتی ایران ساخته شده و پیمانکار ساخت تلمبه‌خانه شماره ۲ نیز شرکت آسفالت طوس است.

برچسب هاتورج دهقانی شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن PEDEC) طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: تورج دهقانی طرح انتقال نفت خام گوره جاسک آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت شرکت مهندسی و توسعه نفت تلمبه خانه شماره ۲ شرکت ملی نفت ایران تلمبه خانه شماره ۳ مدیرعامل شرکت الکتروپمپ ها لوله انتقال آغاز به کار راه اندازی پمپ ایرانی انتقال نفت هم اکنون نفت خام خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۶۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه هابل برای اولین بار با یک ماهواره ارتباط بلوتوثی برقرار می‌کند

اغلب ماهواره‌ها از فرکانس‌های رادیویی به‌منظور ارتباطات خود بهره می‌برند؛ اما شرکت هابل نتورک به‌تازگی اعلام کرده است که از فناوری بلوتوث برای برقراری ارتباط مستقیم با یک ماهواره کمک گرفته است. این برای اولین‌بار در تاریخ است که اتصال بلوتوث با یک ماهواره داخل مدار انجام می‌گیرد و می‌تواند نویدبخش کاربرد‌های متعدد در آینده نزدیک باشد.

برقراری اتصال بلوتوث ماهواره‌ای چه اهمیتی دارد؟

شرکت هابل نتورک در ماه گذشته اقدام به ارسال دو ماهواره به مدار زمین از طریق ماموریت مشترک Transporter ۱۰ اسپیس ایکس کرد و از آن زمان تاکنون، با موفقیت توانسته سیگنال‌های مبتنی بر تراشه ۳.۵ میلی‌متری بلوتوث را از فاصله ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین، دریافت نماید. این شرکت ادعا دارد که طیف کاربرد‌های متصور برای اتصال بلوتوث ماهواره‌ای، بسیار وسیع است که از میان آنها می‌توان به خدمات لجستیک، پایش دام‌ها در مراتع، قلاده‌های هوشمند برای حیوانات خانگی، پایش وضعیت خاک در نقاط مختلف، ردیابی قطعات خودرو و حتی مراقبت بهتر و دقیق‌تر از کودکان اشاره کرد.

پایش مستمر موقعیت مکانی، به‌خصوص در مناطق دور افتاده یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های اتصال بلوتوث ماهواره‌ای است که می‌تواند برای صنایع مختلف، مفید واقع شود. پس از ارسال تمامی ماهواره‌های مورد نیاز به مدار زمین، کاربران با استفاده از دستگاه‌های فعلی و تنها با نصب یک فریمور می‌توانند از اتصال بلوتوث با ماهواره‌ها بهره‌مند شوند. گسترش دستگاه‌های متصل به شبکه و اینترنت اشیاء باعث شده است تا نیاز برای راه‌حلی بهینه با مصرف انرژی پایین جهت موقعیت‌یابی ایجاد شود. هابل نتورک امید دارد تا با ارائه خدمات آتی خود، بتواند خلاء موجود در این زمینه را از بین ببرد و نگرانی سایر شرکت‌ها در به‌کارگیری فناوری‌های نوین را برطرف سازد.

شرکت هابل نتورک در سال ۲۰۲۱ توسط الکس هارو، بنیان‌گذار Life۳۶۰ و بن وایلد، موسس Lotera تاسیس شد. البته در کنار این دو نفر، یک مهندس هوافضا به‌نام جان کیم در شکل‌گیری شرکت نقش مستقیم داشته است و یکی از هم‌بنیان‌گذاران به‌شمار می‌رود. الکس هارو اشاره دارد که ایده اتصال بلوتوث ماهواره‌ای در ابتدا بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ مخصوصاً با توجه به اینکه حتی دستگاه‌های نزدیک به‌هم نیز در برقراری چنین اتصالی گاهاً با مشکل مواجه می‌شوند. این شرکت در ادامه توانست با نوآوری و توسعه نرم‌افزاری مخصوص برای برقراری اتصال بلوتوث با فواصل طولانی از طریق تراشه‌های رایج فعلی، قسمت عمده‌ای از چالش پیش‌روی خود را پشت‌سر بگذارند.

هابل نتورک جهت فراهم‌سازی بستر سخت‌افزاری مناسب برای اتصال بلوتوث ماهواره‌ای هم اقدام به طراحی آنتن خاصی کرد که امکان نصب آن روی ماهواره‌های کوچک وجود دارد. عملکرد آن تقریباً مشابه با ذره‌بین است و می‌تواند با تقویت سیگنال، ارتباط ماهواره‌ای با تراشه بلوتوث دستگاه‌های رایج را ممکن سازد. همچنین تیم توسعه اقدام به رفع موانع مرتبط با پدیده دوپلر کردند که موجب تداخلات فرکانسی می‌شد و بیشتر در دستگاه‌هایی با سرعت حرکت بالا رخ می‌دهد.

شرکت گفته شده درنظر دارد تا از طریق ماموریت Transporter ۱۱ اسپیس ایکس، اقدام به ارسال سومین ماهواره خود به مدار زمین نماید و ماهواره چهارم را هم کمی بعد به فضا بفرستد. این چهار ماهواره می‌توانند اتصال بلوتوث ماهواره‌ای به‌شکل محدودی را فراهم سازند؛ اگرچه کاربران نسخه آزمایشی از همین الان هم می‌توانند چنین اتصالی را تجربه کنند. هدف نهایی هابل نتورک، ارسال ۳۲ ماهواره تا اوایل سال ۲۰۲۶ است و می‌توانند ۲ الی ۳ ساعت اتصال در روز را ممکن کنند.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر آغاز شد
  • ظرفیت تصفیه خانه‌های آب کرج ۶۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت
  • آماده باش تیم‌های عملیاتی نیشکر برای مقابله با آبگرفتگی
  • مهار حادثه ترکیدگی لوله آب خیابان مهدی (عج) شهر یزد
  • ترمیم ترکیدگی لوله آب در خیابان حضرت مهدی (عج) در یزد
  • آموزش ساخت پمپ آب قوی با مواد اولیه ساده و ارزان در خانه (فیلم)
  • شبکه هابل برای اولین بار با یک ماهواره ارتباط بلوتوثی برقرار می‌کند
  • فراخوان اولین سالانه تبادل عکس ایران منتشر شد
  • مهلت ارسال اثر به رویداد جوانی جمعیت در سمنان تمدید شد
  • آغاز عملیات سمپاشی ١٠ هزار دریچه فاضلاب در نــیــشــابــور