Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@01:25:57 GMT

جنجال راه‌آهن رشت-انزلی در ۷ روستا

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۶۲۳۰

جنجال راه‌آهن رشت-انزلی در ۷ روستا

فرشته رضایی-همشهری آنلاین

هر گوشه از استان سرسبز گیلان محیط‌زیست شکننده، کشاورزی، جنگل و مرتع دارد که اجرای پروژه‌های عمرانی در آن‌ها باید با پیوست محیط‌زیستی باشد. یکی از پروژه‌های حال حاضر دولت در گیلان، راه‌آهن رشت- انزلی است که ۴۱ کیلومتر طول دارد و از رشت به بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتبار هزینه شده برای این مسیر ریلی ۸۰۰ میلیارد تومان است که برای تکمیل، ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به آن اختصاص یافته.  
پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعه ۶ این پروژه حدود ۸۵ درصد و قطعه ۷ حدود ۵۰ درصد است، اما بحث نه بر سر اعتبار است و نه پیشرفت فیزیکی. مشکل اصلی رنجی است که اجرای پروژه به ساکنان روستاهای در مسیر وارد می‌کند.  

نهرهای کشاورزی مسدود 
کارگاه عمرانی پروژه راه‌آهن رشت- انزلی راه اصلی حداقل ۷روستای پرجمعیت در شهرستان رشت را تخریب کرده است.  
دهیار «خشت مسجد» یکی از این ۷ روستا به همشهری می‌گوید: «کارگاه‌های عمرانی راه‌آهن قبلا جاده نداشتند و از جاده‌های روستایی ما استفاده می‌کردند. در آسفالت جاده چاله‌های بزرگ ایجاد شد، اما هر چقدر پیگیری کردیم، می‌گویند جاده و خرابی‌ها را بعد از پایان پروژه درست می‌کنند و معلوم نیست پروژه کی تمام می‌شود.»
قویدل البته مشکل مهم‌تر روستاییان را مسدودسازی مسیر نهرهای کشاورزی می‌داند که موجب شده است کشاورزان برای آبیاری مزرعه خود آب نداشته باشند.  
او با بیان اینکه راه‌آهن از وسط شالیزارها می‌گذرد، می‌افزاید: «در واقع جاده از عرض شالیزارهای ما رد می‌شود و مسیر کانال‌ها و نهرها مسدود شده است. راه برخی نهرها را به طور موقت باز کرده‌اند، اما تعدادی هم هنوز مسدود است.»
دهیار روستای خشت مسجد حل مشکل نهرهای کشاورزی را مربوط به جهادکشاورزی و اداره آبیاری می‌داند، اما توضیح می‌دهد: «متولیان این اداره‌ها می‌گویند پروژه ملی است و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. شما با آن مدارا کنید، اما مدارا کردن معنی ندارد چون زندگی و معیشت مردم تحت تاثیر قرار گرفته است.»
به گفته این دهیار، خشت مسجد ۷۵۰ خانوار و ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی دارد.

تخریب کامل جاده روستایی
در روستای «پسویشه» هم وضعیت بهتر نیست و رحمتی دهیار روستا به همشهری می‌گوید: «پس از اجرای پروژه راه‌آهن، وضعیت راه روستای ما همین‌طور بلاتکلیف مانده و مردم روستا گلایه‌مند هستند. تردد بسیار سخت شده است. حدود ۶ کیلومتر راه روستایی را تخریب کردند و ۳ کیلومتر از آسفالت جاده هم به طور کامل از بین رفته است.»
این دهیار با بیان اینکه جاده روستای پسویشه راه ارتباطی بین ۴ روستاست، توضیح می‌دهد: «با تخریب راه روستا تردد برای ساکنان محلی سخت شده است. خیلی از ساکنان به خراب شدن جلوبندی ماشین‌ها در اثر تردد در این جاده‌ گلایه دارند. ضمنا پخش شدن خاک و ذرات غبار خاک در اینجا بیداد می‌کند. دهیاری هم بودجه ندارد جاده را ترمیم کند.»
رحمتی درباره وضعیت آبیاری مزارع در این روستا هم می‌گوید که آبیاری ۷۰ درصد زمین‌ها مناسب است، اما آب هنوز به پایین دست‌ نمی‌رسد.  
به گفته رحمتی، ۳۰۰ خانوار در پسویشه زندگی می‌کنند و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی دارند.

جمع‌بندی خسارت به راه‌ها
معاون عمرانی فرماندار رشت در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده با تاکید بر اینکه عبور ماشین‌آلات سنگین پروژه موجب تخریب معابر و آسفالت روستایی برخی از روستاهای بخش مرکزی رشت شده است به همشهری می‌گوید: «پس از برگزاری جلسه مشترک بین فرماندار و پیمانکاران پروژه اعلام شد که در حال احصا و جمع‌بندی خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی از اداره‌های راهداری و بخشداری هستند. اما در ظاهر بیشترین تخریب در بخش جاده‌ای روستاهای بخش مرکزی رشت و پیربازار رخ داده و لازم است راه این روستاها همزمان با اجرای پروژه راه‌آهن بازسازی شود.»
«علی اکبر پورعلی» می‌افزاید: «با پیگیری‌های انجام شده در گام اول مناطقی از جاده روستای طرازکوه در بخش مرکزی رشت مورد بازسازی قرار گرفت و جاده‌های سه راه خاور، اسلام‌آباد، مبارک‌آباد و محمدآباد پیربازار نیز اصلاح شده‌اند.»
به گفته وی، علاوه بر اصلاح راه‌ها، کانال‌های آب‌رسانی که قطع شده‌اند نیز در اولویت بازسازی پیمانکار پروژه قرار گرفتند که اغلب این راه‌ها در محدوده رشت و خمام قرار دارند.
با توجه به پیگیری‌های همشهری، راه روستای فلکده، پسویشه، خشت مسجد، کسار، کفته‌رود هم آسیب زیادی دیده‌اند که باید بازسازی شوند.

کد خبر 604473 برچسب‌ها استان گیلان ریل و راه آهن - قطار طرح‌های عمرانی دولت دوازدهم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گیلان ریل و راه آهن قطار طرح های عمرانی دولت دوازدهم اجرای پروژه راه روستا خشت مسجد راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۶۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادراه تهران_کرج_قزوین روکش آسفالت می شود 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ مدیر کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز گفت: به منظور افزایش ایمنی کاربران راه در آزاد راه تهران _کرج_قزوین پروژه لکه گیری و روکش  آسفالت حفاظتی و روکش آسفالت توپکا در این محور در دستور کار قرار گرفت.   وی افزود: این پروژه به طول ۵۰ کیلومتر در دو باند شمالی و جنوبی در آزادراه تهران-کرج-قزوین حوزه استان البرز در حال اجرا است.   مدیر کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز با اشاره به اینکه برای اجرای  این پروژه اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده بخش قابل توجهی از پروژه تا پایان سال جاری قابل بهره برداری خواهد بود.   زندی فر خاطرنشان کرد:بر این اساس در طی ایام هفته با هماهنگی پلیس راه محدودیت های تردد در برخی از نقاط آزادراه( باند شمالی و جنوبی ) جهت اجرای این عملیات اعمال خواهد شد.   مدیر کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز گفت: ممکن است در برخی از نقاط آزاد راه که عملیات عمرانی اجرا می شود شاهد ترافیک مقطعی باشیم، ضمن پوزش از هموطنان عزیز به منظور ترافیک ایجاد شده در خواست می شود، ضمن صبوری همکاری لازم را با عوامل راهداری و پلیس راه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • مسدود شدن راه ارتباطی ۵۰ روستا در بم
  • عملیات بازگشایی راه‌های مواصلاتی زیرکوه آغاز شد
  • ضرورت تکمیل جاده شلمزار، ناغان به کارون۴
  • بهره‌مندی ۹۸ درصد جمعیت روستا‌های بوشهر از راه آسفالته
  • آزادراه تهران_کرج_قزوین روکش آسفالت می شود
  • آزادراه تهران_کرج_قزوین روکش آسفالت می شود 
  • آغاز اجرای پروژه تعریض محور دهگلان_ بلبان آباد
  • تعریض جاده کوشکک در گتوند
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد