Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@22:49:40 GMT

نرخ بیکاری دانشگاهیان چند برابر بی‌سوادهاست

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۶۵۸۶

نرخ بیکاری دانشگاهیان چند برابر بی‌سوادهاست

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نه تنها با طرح های جورواجور دولت حل نشد،بلکه این روزها شاهد هستیم که مسافرکشی با خودرو شخصی، موتور و رانندگی در آژانس های تاکسی تلفنی، مشاغل آزاد و دلالی، راه اندازی بقالی و سوپرمارکت ،وردست پدر و ادامه شغل پدری و مواردی از این دست گزینه های موجود برای فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد از یک سو ناراحت گذران عمر جوانی هستند و از شرایط موجود ناراضی هستند، و از سوی دیگر باید تلاش کنند تا با کسب درآمدی بتوانند گذران عمر کنند.

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ۹۹ بیانگر این است که  بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (۹۸) ، ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

در سال۹۹ به میزان ۴۱.۳ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (۹۸) ۲.۸درصد کاهش یافته است.

در همین بازه آمارها در سال ۹۹سهم جمعیت بیکار فارغ التصحیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۳۸.۹ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان ودر نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.

 آخرین وضعیت نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ۱۳۹۹حاکی از این است که  بررسی نرخ بیکاری فارغ التحصیل آموزش عالی، نشان می دهد ۱۴.۲ درصد جمعیت فعال فارغ التحصیلان آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که نسبت به سال قبل ۲.۵درصد کاهش داشته است.

سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص نشان می دهد که ۹.۵ درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مدران بیش تر از زنان و در نقاط روستایی بیش تر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

 در سال ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ التصحیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۳۸.۹ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان ودر نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به سال قبل ۲.۷ درصد کاهش داشته است.

 همچنین نتایج گویای آن است که در سال ۹۹ سهم جمعیت شاغل فارغ التصحیلان آموزش عالی از کل شاغلان، ۲۵.۰ درصد بوده است.

این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. با بررسی تغییرات مشاهده می شود این شاخص نسبت به سال قبل ۰.۳ درصد افزایش داشته است.

بررسی سهم شاغلین ۱۵ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر نشان می دهد. ۳۴.۴ درصد شاغلین به طور معمول ۴۹ساعت و بیشتر در هفته کار می کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد که در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندار کار می کنند. این شاخص نسبت به سال قبل۳.۶ درصد کاهش داشته است.

۲۲۳۲۲۷

کد خبر 1520380

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بیسوادی بیکاری دانشجو کارگر کار بین زنان نسبت به مردان درصد کاهش داشته نسبت به سال قبل نشان می دهد نقاط روستایی نسبت به نقاط نرخ بیکاری آموزش عالی نقاط شهری سهم جمعیت سال ۹۹ بوده اند بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۶۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد

جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشورهای در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشورها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴