Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهزاد علاالدینی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سوش های پروبیوتیک بومی اظهار کرد: سوش های پروبیوتیک بومی به عنوان محصول تولیدی و ماده اولیه در فرآورده های لبنی و غذایی کاربرد دارد و به صورت بسته بندی های کیسه ای چند گرمی برای استفاده در تولید محصولات غذایی به ویژه در مقادیر تناژ عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: پروبیوتیک بومی حاوی باکتری‌های پروبیوتیک مفید برای بدن انسان بوده و منشاء این باکتری‌ها برخلاف نمونه های خارجی از فرآورده های غذایی سنتی ایران ماست و سازگاری بسیاری با سیستم گوارش داشته و باعث ارتقاء سیستم ایمنی بدن در برابر انواع تهاجم های ویروسی و باکتریایی می‌شود. نکته مهم و مورد بهره برداری در این محصول، استفاده از سوش های پروبیوتیک بومی و زنده مانی بالای آن ها در محصول نهایی و همچنین در سیستم گوارش انسان به شکل رویشی است تا بیشترین تاثیرات سلامت بدن را ایجاد کند. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: سوش های پروبیوتیک بومی را کشورهایی مانند: آمریکا، هلند ، دانمارک، آلمان ، چین و ... تولید می کنند و تنها تفاوت آن ها در نوع سوش های مورد استفاده و منشاء استخراج آن ها است. پروبیوتیک دارای قیمت تمام شده پایین و کیفیت بالا، نسبت به محصولات خارجی است. این محصول ، تمام آزمایشات استاندارد های ملی و بین المللی را باموفیت گذرانده و از نظر کیفی در جایگاه بالاتر قابل رقابت با نمونه های خارجی است .

علاالدینی با اشاره به مصرف فرآورده‌ پروبيوتيک اظهار کرد: مقبوليت و مصرف فرآورده‌های پروبيوتيک در كشورهای جهان به‌ويژه اروپا، ايالات متحده و ژاپن و همچنین ایران رواج چشمگيری يافته است، به طوريی كه بيش از ۹۰ فرآورده پروبيوتيک در سرتاسر جهان توليد می‌شود كه معمولاً فرآورده‌های پروبيوتيک را به دو دسته فرآورده‌های پروبيوتيک لبنی و غيرلبنی تقسيم می‌كنند.

او گفت: قابليت زيستی پروبيوتيک‌ها در فرآورده‌های غذايی در درجه اول قرار دارد و شاخص زیستی بايد به اندازه كافی بالا باشد، به عبارتی ایجاد اثرات مفید سلامتی بدن توسط پروبیوتیک ها منوط به زنده ماندن آن ها در محصول تا پایان دوره ماندگاری و همچنین در طول عبور از دستگاه گوارش است، به صورتی که این باکتری ها به تعداد بالا به روده رسیده و در آن جا اثرات مفید خود را ایجاد می‌کنند. اما متاسفانه اكثر محصولات عرضه شده در سطح بازار فاقد اين استاندارد بوده و قبل از پايان زمان ماندگاری تعداد باكتری های زنده آن ها کمتر از خط استاندارد می‌رسد.

او افزود: علاوه بر باكتری های سودمندی كه از آن ها به عنوان پروبيوتيک ياد می‌شود، ميكروارگانيسم هايی هستند كه در برابر تنش های دستگاه گوارش مقاوم هستند که حضور، فعاليت و تكثير آن ها در بخش های مخاطی روده موجب می‌شود تا از مصرف ماده غذایی تهيه شده بر پايه آن ها خواص سودمند بيشتری حاصل شود. سازگاری اين ميكروارگانيسم ها با شرايط دستگاه گوارش و جايگزينی آن ها تاحدود زيادی به فلور طبيعی موجود بستگی دارد. فلور طبيعی و پيچيده دستگاه گوارش انسان، به شدت تحت تاثير ژنتيک، شرايط جغرافيايی، رژيم غذايی و سن است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: در سال‌های اخیر مقاومت باكتری‌های مفيد بدن به آنتی بیوتیک‌های مختلف منجر به رویکرد جدیدی به باکتریوتراپی شده که در این روش از باکتری‌های مفید برای جلوگیری از تجمع باکتری‌های مضر در روده استفاده می‌شود. با توجه به نقش موثر باکتری‌های پروبیوتیک در اين زمينه،  جداسازی سویه هایی از این گروه از میکروارگانیسم های که با شرایط فیزیولوژیک بدن و موکوس روده افراد منطقه نیز سازگاری بیشتری داشته باشند، می توانند برای تولید مواد غذایی جهت مصرف نوزادان و حتی بزرگسالان توصیه شود.

علاالدینی در پایان تصریح کرد: وجود این باکتری‌های مفید موجب بهینه شدن فعالیت زیستی بدن، کنترل متابولیسم، نابودی باکتری‌های مهاجم در روده‌ها و در دراز مدت از ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و مقاوم شدن بدن در برابر آنتی بیوتیک ها جلوگیری می‌کند. برای دریافتن اهمیت این باکتری در سلامت شهر می‌توان به کشور آمریکا اشاره کرد که اگرچه بزرگترین تولید کننده این فرآورده مهم زیستی است، اما تنها بخشی اندک از آن را صادر می‌کند. پروبیوتیک‌ها را می‌توان در فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی و دارویی نیز، استفاده کرد.

بیشتربخوانید

پروبیوتیک چیست؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانش بنیان فناوری جدید دستگاه گوارش باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۷۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند

یک متخصص باکتری‌شناس از بروسلوز به عنوان بیماری نام برد که همه افراد را در هر سن و هر جنسی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سجاد یعقوبی در گفتگو با خبرنگاران افزود: بروسلوز یک نوع بیماری باکتریایی است که توسط گونه‌های مختلف بروسلا ایجاد می‌شود و عمدتاً گاو، خوک، بز، گوسفند و سگ را مبتلا می‌کند.

وی اظهار کرد: انسان‌ها از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، خوردن یا نوشیدن محصولات حیوانی آلوده یا استنشاق عوامل موجود در هوا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این متخصص باکتری‌شناس بیان کرد: بیماری بروسلوز معمولاً علائمی شبیه آنفلوآنزا از جمله تب، ضعف و کاهش وزن ایجاد می‌کند، اما ممکن است در اشکال غیر معمول و با علائم خفیف ظاهر شود که منجر به عدم تشخیص این بیماری شود.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد ابتلا، ناشی از مصرف شیر یا پنیر غیر پاستوریزه از بز یا گوسفند آلوده است، در خصوص اینکه چه کسانی در معرض خطر هستند؟ گفت: تحقیقات نشان داده این بیماری افراد در هر سن و هر جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یعقوبی بیان کرد: بیماری بروسلوز یک خطر شغلی برای افرادی که در بخش دامداری کار می‌کنند یا افرادی که با خون، جفت، جنین و ترشحات رحمی حیوانات در تماس هستند، محسوب می‌شود.

وی خطر ابتلا به این بیماری را در این افراد افزایشی دانست و تصریح کرد: در جمعیت عمومی، بیشتر موارد ناشی از مصرف شیر خام یا مشتقات آن مانند پنیر تازه است. بیشتر این موارد از محصولات گوسفند و بز است.

این متخصص باکتری‌شناس با اشاره به اینکه این روش انتقال در درجه اول کشاورزان، قصابان، شکارچیان، دامپزشکان و پرسنل آزمایشگاهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در خصوص راه‌های پیشگیری و کنترل گفت: پیشگیری از بیماری بروسلوز بر اساس مراقبت و پیشگیری از عوامل خطر است.

وی با بیان اینکه مؤثرترین راهبرد پیشگیری از بین بردن عفونت در حیوانات است، به واکسیناسیون گاو، بز و گوسفند در مناطقی با میزان شیوع بالا توصیه کرد و گفت: در مناطقی که ریشه‌کنی در حیوانات از طریق واکسیناسیون یا حذف حیوانات آلوده امکان‌پذیر نباشد، پیشگیری از عفونت انسان، اساساً مبتنی بر افزایش آگاهی، اقدامات ایمنی غذایی، بهداشت شغلی و ایمنی آزمایشگاهی است.

دیگر خبرها

  • معرفی فراورده‌های صادراتی در غرفه چهارمحال و بختیاری
  • بالابر هیدرولیکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • کاربرد قفل کرکره برقی هوشمند
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • تحصن و اعتراض کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی