Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@14:05:00 GMT

مدیریت بورس باید مستقل و کارشناسی باشد

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۷۳۶۰

مدیریت بورس باید مستقل و کارشناسی باشد

به گزارش جام جم آنلاین، محسن مهرعلیزاده در گفتگو با رادیو اقتصاد، درباره بورس ایران و تنش‌های یک سال گذشته در این بازار گفت: بورس بازار اقتصادی مورد نیازی است و می‌توان از این طریق نقدینگی جامعه را به سمت توسعه و تولید هدایت کرد. اما نباید از بیرون در بورس دخالت کرد. بورس بازار است و باید به شکلی طبیعی رشد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به عوارض دخالت دولت در بورس افزود: در بورس رقابتی مشخص در جریان است و دولت با هر مداخله‌ای ضرر و زیان وحشتناکی به بورس می‌زند.

وی گفت: دولت در فروردین ۹۹ مداخله‌ای ناروا در بورس کشور داشت. منظور از دولت شرکت‌های بزرگ دولتی و سهامداران حقوقی هستند که ظلم بزرگی به مردم کردند.

مهرعلیزاده با اشاره به ورشکستگی گسترده دهه گذشته بورس آمریکا گفت: در شرایط ورشکستگی گسترده بورس آمریکا دولت اول اوباما با تزریق پول وارد بورس شد تا از ورشکستگی جلوگیری کند. اینجا دولت وارد می‌شود تا ورشکسته کند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنان خود بر لزوم فعالیت بورس کشور تاکید کرد و افزود: بورس بازار خوبی است و مردم باید بیایند و مشارکت کنند. اما مدیریت بورس باید مستقل و کارشناسی باشد.

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر توزیع و قیمت کالا‌ها در کشور یادآور شد: یکی از مشکلات ما در حال حاضر این است که رسیدن کالا به دست مردم و قیمت کالا‌ها با وجود دستگاه‌های کنترل کننده و نظارتی، همچنان اثربخش نیست.

وی بیان کرد: کنترل تورم انگیزه‌های انبار کردن و دست به دست کردن کالا‌ها را از بین می‌برد. چون تورم است که با توزیع دیر و صرف زمان طولانی در توزیع قیمت کالا‌ها را بالا می‌برد. اگر تورم کنترل شود و قیمت‌ها چندماه ثابت باشد، انگیزه‌های گرانی و احتکار از بین می‌رود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اجرای صحیح قانون حمایت از مصرف کننده می‌تواند مفید باشد. من در مورد اروپا مطالعه کرده ام آنجا هم قانونی مشابه قانون حمایت از مصرف‌کننده که در کشور ما وجود دارد، تدوین شده و توسط اتاق بازرگانی کشور‌ها اجرا می‌شود. ولی نوع ارتباط دولت با اتاق بازرگانی در اروپا به گونه‌ای است که نمی‌توانند تخلف کند.

مهرعلیزاده اظهار کرد: بر لزوم نظارت اجتماعی و نقش تشکل‌ها و البته شفافیت تاکید می‌کنم. اگر مردم به حقوق خود آشنا باشند بخشی از مساله نظارت حل می‌شود.

وی ادامه داد: باید ۷۰ تا ۸۰ درصد از عوامل زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها و انگیزه احتکار و تورم را از بین ببریم و تا تورم را از بین نبریم. باید همچنان نظارت داشته باشیم. امروز با تعدد دستگاه‌های نظارتی روبه‌رو هستیم. درحالیکه به عقیده من، یک دستگاه نظارتی و یک قانون، ولی پاسخگو باید وجود داشته باشد.

منبع: میزان

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری بورس مهرعلیزاده احتکار تورم کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۷۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داده، اما بالا رفتن ارزش دلار و نرخ تورم در آمریکا احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین آورده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.

نگرانی در مورد عرضه نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه از قیمت آن حمایت می‌کند.

بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت هرگونه حکمی از سوی دیوان کیفری بین المللی که در حال تحقیق در مورد حمله هفتم اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به غزه است، هیچ تاثیری بر اقدامات این رژیم ندارد، اما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

رژیم صهیونیستی حمله به رفح را در روز پنج شنبه و علی رغم هشدار متحدانش در مورد تلفات بالا در این منطقه آغاز کرد.

تحلیلگران عقیده دارند این عوامل ژئوپلیتیکی تاثیر تورم بالا را خنثی کرده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز گذشته منتشر شد نشان داد تورم در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس، ۲.۷ درصد افزایش داشته که بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در اجلاس خود در هفته آینده ثابت نگه دارد.

این اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد نباید به این زودی‌ها منتظر پایین آمدن نرخ بهره بود.

در این بین، ارزش دلار به بالاترین رقم در برابر ین طی ۳۴ سال گذشته رسیده که یکی از دلایل آن بالا رفتن نرخ تورم بوده است.

از طرف دیگر، هیثم القیس، دبیرکل اوپک گفت پایان نفت به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. سرعت تقاضا برای انرژی تا حدی است که انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند جای نفت را بگیرند؛ بنابراین تمرکز باید بر کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای باشد نه استفاده از نفت.

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!