Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: روز گذشته رئیس ستاد انتخابات کشور از واکسیناسیون مجریان انتخابات خبر داده بود امروز اما سخنگوی ستاد ملی مقابله باکرونا گفت که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.

 

در فاصله 19 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بسته چهاردهم «خط و ربط» از نظرتان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 


رئیسی، آماده ائتلاف با تولیدکنندگان 

سید ابراهیم رییسی که امروز به شهرک صنعتی عباس آباد تهران رفته بود،‌ گفته که امروز برای اعلام ائتلاف دولت مردمی با تولید کنندگان، کارآفرینان و کارگران عزیز برای ساختن ایران قوی و سربلند به اینجا آمده‌ام و دست آنها را به گرمی می‌فشارم.

او تصریح کرده که اصلاح نظام بانکی یکی از اولویت‌های دولت مردمی است، رئیسی گفته: باید در سرمنشا، ریشه فساد را بخشکانیم و من برای انجام این ماموریت بزرگ وارد صحنه شده ام.

رئیسی این قول را هم داده که با پیگیری پول حاصل از صادرات، قاچاق به ویژه قاچاق سازمان یافته در دولتش به حداقل برسد. 

گام به گام و نه شتاب زده، قاطع و مستحکم و نه لرزان و مردد و در صحنه و مورد به مورد به مبارزه با فساد و حمایت از تولید خواهم پرداخت. این را رئیسی گفته و تصریح کرده: هدف مشترک ما تشکیل ایران قوی است و من برای این کار دولت ائتلافی تشکیل خواهم داد، ائتلاف با تولید کنندگان، کارآفرینان و کارگران عزیز آمده ام.

 


بعضی‌ می‌گویند اگر ما بیاییم فضای مجازی را می‌بندیم!

سعید جلیلی معنقده که فضای مجازی یکی از بهترین فرصت‌هایی است که برای نسل جوان وجود داره، او گفته: بعضی‌ها می‌گویند اگر ما بیاییم فضای مجازی را می‌بندیم که من می گویم این گونه نیست و برای برخی محدودیت ها من توجیه ندارم  مثلا برای بنده عجیب است که اینستاگرام باز و توییتر بسته است چرا که کارویژه آنها یکی است.

جلیلی که طرح مفصلی برای کولبران آماده کرده معتقده که می‌توان مرزنشینان ما که ۷ میلیون نفر هستند را به صادرکننده تبدیل کرد تا اقتصاد کشور را فعال کنند.

او این را هم گفته که هیچ وقت خودم در بورس سرمایه‌گذاری نکردم اما در سال ۸۲ برای فرزندم یک سهام یک و نیم میلیونی خریدم و نمی‌دانم که الان به کجا رسیده است.
 


پول پرقدرت دولت و تورمی که مردم می‌چشند

زاکانی معتقده که طی 50 سال اخیر تنها کشوری هستیم که تورم دو رقمی داریم و جزء 5 کشور دارای تورم بالای 25 درصد هستیم. او گفته: دولت پول پرقدرت برای جبران کسری بودجه خود ایجاد کرده و تورم بالایی را به کشور تحمیل کرده است.

زاکانی این قول را داده که: بانکی که تأسیس می‌کنم، رانت مولد برای ۹ پیشران اقتصادی ایجاد می‌کند و نظارت دقیق بر تسهیلات این بانک‌ها جهت تخصیص در تولید وجود دارد.
 


تورم را یک ساله نصف می‌کنم

قاضی‌زاده هاشمی گفته که: به عنوان نماینده گام دومی‌ها آمده ام. نسلی از جوانان نوآور آمده‌اند تا یک تفکر دیگر را بر اداره کشور حاکم کنند. این من نیستم و ما یک جمع هستیم.

او وعده داده که در حوزه اصلاحات ساختار و نهادی اقتصادی ظرف چهار سال نه تنها نرخ تورم را کاهش می‌دهد بلکه تک رقمی می‌کند و به زیر پنج درصد می رساند. قاضی زاده تصریح کرده که: تورم در سال اول به نصف کاهش می یابد.

قاضی‌زاده به مسئله سربازی هم گریزی زده و گفته: با اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان سربازی اجباری را تبدیل به سربازی حرفه ای می‌کنم.

نخستین فیلم مستند تبلیغاتی سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی با عنوان «من فرکانسم را عوض نمی کنم» فردا دوشنبه از ساعت 20، روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

 

 


پیش به سوی قوی‌ترین پول منطقه

محسن رضایی معتقده که قلب اقتصاد از سه بخش بورس، بیمه و بانک تشکیل شده، او وعده تشکیل شورای تثبیت مالی از این سه نهاد را داده و گفته: بورس جدای از بانک مرکزی و بانک مرکزی جدای از بورس و هر دو اینها جدای از بیمه نباید عمل کنند.

او یک قول هم درباره FATF داده که: اگر دولت من روی کار بیاید به طور جدی ابهامات FATF را در داخل و خارج از کشور و در دبیرخانه دنبال می‌کنیم. او البته گفته که دیپلماسی را از حالت کاغذی خارج کرده و عملی می‌کنیم.

یکی از نکته‌های رضایی که امروز درباره‌اش زیاد صحبت شد این بود که: باید پول ملی ایران تقویت شود تا در کنار دلار و یورو قویترین پول منطقه شود.

او از ایرانیان خارج از کشور هم دعوت کرده تا برای آبادانی کشور با دولت او همراه شوند. رضایی گفته: به آن‌ها قول دادم در صورت موفقیت در انتخابات، زمینه سرمایه‌گذاری مالی و حضور معنوی آن‌ها در کشور را فراهم خواهم کرد.

 


مداخله‌ای ناروا در بورس

مهرعلیزاده معقتده که بورس بازار خوبی است و مردم باید بیایند و مشارکت کنند. ولی مدیریت بورس باید مستقل و کارشناسی باشد. او گفته دولت نباید در بورس دخالت می‌کرد. شرکت‌های بزرگ دولتی و سهامداران حقوقی در فروردین ۹۹ مداخله ای ناروا در بورس کشور داشتند.

او تصریح کرده که: باید ۷۰ تا ۸۰ درصد از عوامل زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها و انگیزه احتکار و تورم را از بین ببریم و تا تورم را از بین نبریم. باید همچنان نظارت داشته باشیم.
 


برکناری همتی از بانک مرکزی

پیرامون عبدالناصر همتی خبر کم نبود، مثلا «ولی الله فاطمی» عضو هیات مدیره بانک ملی، رئیس ستاد انتخاباتی رئیس سابق بانک ملی شد و البته خبر برکناری او از بانک مرکزی هم بمب خبری امروز بود

شب گذشته عبدالناصر همتی از احتمال برکناری خود از سمت رئیس کل بانک مرکزی توسط رئیس جمهور خبر داده بود، امروز خبر رسید که اکبر کمیجانی، قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به جای عبدالناصر همتی شرکت کرد تا این خبر جدی شود.

همتی اما در این باره گفته که: تا تصمیم رئیس جمهور من رئیس هستم، قائم‌مقام بانک مرکزی را خودم مشخص کردم؛ در دوران رقابت‌های انتخاباتی به دلیل اینکه فرصت کمتری دارم که به مسائل بانکی برسم، اختیارات خود را به کمیجانی تفویض کردم.

نزدیک غروب آفتاب امروز بود که بالاخره رسما آفتاب ریاست همتی بر بانک مرکزی غروب کرد.

 گذشته از این مسائل همتی گفته: سعی می‌کنم در دوره ۴ سال دامنه تورم را بین ۸ تا ۱۲ درصد برسانم و به تدریج تک‎رقمی شود

همتی شب گذشته در کلاب‌هاوس گفته که مسئولیتی در بورس ندارم و تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها هم ندارم. او کنایه‌ای هم قاضی‌زاده هاشمی زده و گفته: می‌گویند می‌خواهیم بورس را در سه روز اصلاح کنیم؛ مگر ماکروفر است؟

البته قاضی‌زاده هم پاسخ او را این‌گونه داده که: جناب ‎همتی به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، ‎بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید. 

کاندیداتوئیت| رونمایی جلیلی از خودش/ هماهنگی ستاد سعید محمد و رئیسی 


 


 


 

 

 

 

 

ثبت نرخ تاریخی ارز در زمان همتی

روزنامه فرهیختگان هم در تحلیل خود از عمکلرد همتی نوشته است: نرخ ارز از حدود ۹هزار و ۱۵۵تومان در اولین روز تصدی همتی بر مسئولیت بانک مرکزی (۳مرداد ۹۷)، طی ۲.۵ سال با رشد شگفت‌ انگیز ۲۴۸درصدی به ۳۱هزار و ۸۵۶تومان تا اواخر مهرماه سال۱۳۹۹ رسیده است. نرخ تورم هم دولت روحانی هم در دوره ریاست  همتی بر بانک مرکزی با نرخ تورم سالانه بالای ۴۰درصد و تورم نقطه‌ای بالای ۶۰درصدی به‌جز سال۱۳۷۴، رکورددار تورم در ۶۳سال اخیر بوده است.

حمایت تمام قد کارگزاران از همتی

محمود علیزاده طباطبایی، از اعضای کارگزاران سازندگی گفته: کارگزان در حال رایزنی و مذاکره با نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان هستند تا آقای همتی را مورد حمایت خود قرار دهند. پیش بینی من این است که جمع بندی نهاد اجماع ساز بر سر آقای همتی خواهد بود. حتی اگر نهاد اجماع ساز از آقای همتی حمایت نکند حزب کارگزاران از او حمایت خواهد کرد.

محمدعلی ابطحی هم توئیت زده که امشب در کلاب هاوس ساعت ها پای صحبت دکتر همتی نشستم. قوی، صادق و سیاستمدار ودر قامت رییس جمهور ظاهر شد. مهمترین برگ برنده اش اقتصاددانی است. دعوای روسای بانک مرکزی، سازمان برنامه، وزیر اقتصاد همیشه عامل مشکلات اقتصادی بوده. اگر رییس جمهور شود، حداقل این کشمکش مهم پایان می یابد.

خبرگزاری فارس هم در این باره نوشته: گفته می‌شود علیرغم فشار جریان تندرو اصلاح‌طلب، بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نیز در جلسات این نهاد بر مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات تاکید داشته است و گفته که اساساً جز صندوق‌های رای راه دیگری برای اصلاح‌طلبان در مسیر اصلاح‌گری وجود ندارد.

در ادامه اعلام بی‌نامزدی برخی از اصلاح‌طلب‌ها، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری تأکید کرده که حزبش به دنبال تحریم انتخابات نیست اما ازهیچ نامزدی هم حمایت نخواهد کرد.

موج حمایت‌ها از رئیسی؛ از اصلاح‌طلبان تا پایداری

البته شب گذشته هم جمعی از اصلاح‌طلبان کشور‌ ستاد و پویشی برای حمایت از آیت‌الله رییسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو راه اندازی کردند.

امروز جبهه پایداری رسما از سید ابراهیم رئیسی اعلام حمایت کرد. محمدرضا باهنر هم از تشکیل ستاد حمایت از آیت‌الله رئیسی در این تشکل سیاسی خبر داد.

سعید محمد هم به همراه اعضای ستاد انتخاباتی خود با سید ابراهیم رئیسی دیدار کرده و از آمادگی کامل ستادهای انتخاباتی خود برای فعالیت درحمایت از سید ابراهیم رئیسی خبر داد.

فردا دوشنبه هم جلسه ۳۰۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس در قالب ستاد خادمان ملت با سید ابراهیم رئیسی برگزار خواهد شد.

 

چرا صدای مردم خاموش شده است؟!

مالک شریعتی، سخنگوی ستاد انتخاباتی زاکانی خطاب به همتی گفته: اخیراً گفته‌اید؛ می‌خواهید صدای خاموش مردم باشید! و گفته‌اید برای حل سریع مشکلات اقتصادی برنامه دارید! این در حالی است که شما از سوی آقای روحانی رئیس بانک مرکزی شدید که این کارها را انجام دهید. او تصریح کرده که: صدای مردم خاموش شده است؛ چون شب خوابیدند و صبح بلند شدند و دیدند ارزش پول در جیبشان یک سوم شده است.

پیش‌بینی مجری مناظره‌ها از وضعیت مناظره‌ها

مرتضی حیدری که روز گذشته به عنوان مجری مناظره‌های انتخابات 1400 انتخاب شد،‌ معتقده که مجری مناظره هم مثل داور فوتبال باید کم سوت بزند. او گفته: تردید ندارم که مناظراتی بسیار دیدنی خواهیم داشت. قطعا مناظرات چالشی خواهد شد و مطمئنم مناظره‌های دیدنی‌ای خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی نهاد اجماع ساز ستاد انتخابات تصریح کرده تصریح کرده اصلاح طلبان بانک مرکزی مناظره ها قاضی زاده او گفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۸۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید

عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشت: براساس گزارش مسوولان بانک مرکزی در طول سال گذشته یعنی ۱۴۰۲، مبلغ ۶۹میلیارد دلار ارز با نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ ارز در بازار، برای واردات تامین شده است. از کل مبلغ ارز تامین‌شده ۱۹میلیارد ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ازای هر دلار برای نهاده‌های کشاورزی و دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته و ۵۰میلیارد دلار دیگر نیز با نرخ هردلار حدود ۳۸هزار تومان از طریق سامانه نیما برای واردات سایر کالا‌های مصرفی، مواد اولیه و کالا‌های واسطه تخصیص و تامین ارز شده است.

یافته‌های علم اقتصاد و تجربه چند دهه گذشته در کشورمان به درستی حکم می‌کند که در میان‌مدت و بلندمدت یک رابطه تنگاتنگ و مستقیم بین روند تورم و نرخ ارز وجود دارد.

ممکن است در کوتاه‌مدت مسوولان با اهداف سیاسی با سرکوب نرخ ارز، آن را در ظاهر و معاملات رسمی پایین نگه دارند و در مواقع وفور ارز با واردات پرحجم قیمت کالا‌های قابل مبادله و نهایتا تورم را پایین نگه دارند؛ ولی با اولین شوک طرف عرضه در درآمد ارزی یا افزایش انتظارات تورمی در طرف تقاضا این جهش قیمت انجام می‌شود و روند بلندمدت رابطه مثبت بین تورم که اصولا یک پدیده پولی است و افزایش نرخ ارز اعاده می‌شود.

مقاومت مسوولان سیاسی در برابر اصرار کارشناسی و فنی بانک مرکزی در گذشته برای حذف ارز۴۲۰۰، مسیر را به جایی رساند که به خاطر فاصله زیاد آن با نرخ بازار و حذف بی‌برنامه آن در ۱۴۰۱ موجب جهش یک‌باره و بی‌سابقه در قیمت کالا‌ها شد.

سال۱۴۰۱ هنگام اجرای طرح جراحی اقتصادی یا همان حذف۴۲۰۰، سوال مهمی را در قالب یک پست تحلیلی در فضای مجازی مطرح کردم که بعد از حذف۴۲۰۰ و به خاطر تداوم تحریم‌ها و مشکلات ساختاری اقتصادی و تورم که نرخ بازار مدام تغییر خواهد کرد، برنامه دولت درباره نرخ ارز چه خواهد بود؟

ولی پاسخی نشنیدم. اما غیرمستقیم معلوم شد همان سیاست۴۲۰۰ را این‌بار با ۲۸۵۰۰می‌خواهند ادامه دهند. یعنی روز از نو روزی از نو. سال گذشته با ادعای تثبیت اقتصادی نرخ ارز ترجیحی را در ۲۸۵۰۰ و نرخ نیما را در محدوده ۳۸هزار تومان برای هر دلار ثابت نگه داشتند، غافل از اینکه، با تورم بیش از ۴۰درصدی یا براساس تخمین از آمار بانک مرکزی با تورم ۵۰درصدی و ادامه تحریم و تشدید انتظارات تورمی، نمی‌توان از این نرخ‌ها دفاع کرد.

نتیجه چه شد؟ در ماه‌های پایانی سال و ابتدای سال۱۴۰۳ کل عقب‌ماندگی نرخ ارز بازار ناشی از تزریق دلار با نرخ پایین‌تر، با جهش ۳۰درصدی به ۶۵هزار تومان رسید.

در طول سال۱۴۰۲، با توجه به میانگین اختلاف ۱۵هزارتومانی نرخ نیما با نرخ ارز بازار، مبلغ بالقوه رانت توزیع‌شده بابت ۵۰میلیارد تخصیص و تامین ارز اعلامی، در حد ۷۵۰هزار میلیارد تومان می‌شود که قطعا بخش عمده آن بالفعل شده است. درخصو‌ص ارز۲۸۵۰۰تومانی میانگین اختلاف ۲۵هزار تومانی آن با نرخ بازار، در سال گذشته رانت بالقوه ۴۷۵هزار میلیارد تومان می‌شود.

باتوجه به قیمت فزاینده محصولات و کالا‌هایی نظیر مرغ و گوشت، اتومبیل، موبایل و عمده کالا‌های مصرفی و قطعات و مواد واسطه‌ای مصرفی مردم و بنگاه‌های تولیدی که مردم به‌عینه در بازار لمس می‌کنند، خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که حداقل ۵۰درصد اختلاف نرخ به‌صورت رانت توزیع شده باشد. این یعنی حداقل ۶۰۰هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است، بدون تاثیر جدی در کنترل قیمت کالا‌های مرتبط و بدتر از آن موجب تاثیر منفی بر ارزش صادرات و تراز تجارت غیرنفتی و نیز زیان شرکت‌های صادرات‌محور بورسی و نهایتا سهامداران بورس شده است.

درحال حاضر اختلاف نرخ ارز بازار با نرخ ارز نیما به ۲۵هزار تومان یعنی بیش از ۶۰درصد رسیده است و اختلاف آن با ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ۳۷هزار تومان رسیده؛ یعنی ۲.۳برابر شده است.

به تجربه، توصیه خیرخواهانه اینجانب به مسوولان این است که این فاصله را به‌تدریج و در یک فاصله زمانی معقول اصلاح کنند. تداوم این سیاست نه تنها موجب ثبات اقتصادی نمی‌شود، بلکه موجب تحریک حرکت‌های سفته‌بازانه، خروج سنگین سرمایه و فاصله گرفتن نرخ بازار با نرخ‌های تثبیتی می‌شود.

دیگر خبرها

  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف؛ کسری‌های آن‌ها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید