Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قُلْ مَنْ یُنَجِّیکُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ

بگو: آن کیست که شما را از تاریکی‌های بیابان و دریا نجات می‌دهد گاهی که او را به تضرع و زاری و از باطن قلب می‌خوانید که اگر ما را از این مهلکه نجات داد پیوسته شکرگزار او خواهیم بود؟

فایل صوتی تلاوت آیه ۶۳ سوره انعام

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۶۳ سوره انعام

کلمه «تَضرُّع» به معنای دعای آشکار و کلمه «خُفْیَهً» به معنای دعای پنهان است. پیامبر اکرم (ص) در روایتی فرمودند:بهترین دعا، دعای با صدای آهسته و خُفیه است و از جمعی که با صدای بلند دعا می‌خواندند، انتقاد کردند و فرمودند:خداوند شنوا و نزدیک است. در آیه ۱۲ سوره‌ یونس نیز آمده است:انسان هنگام خطر، به یاد خدا می‌افتد و او را می‌خواند، امّا «فَلَمّا کَشَفْنا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَنْ لَمْ یَدْعُنا إِلی ضُرٍّ مَسَّهُ» همین که مشکلش حل شد، سرش را پایین انداخته و می‌رود، گویا ما را اصلاً صدا نزده است.

بیشتر بخوانید

آیا چشم زخم در زندگی انسان تاثیر دارد؟ +صوت

شداید برای انسان، چهار حالت به وجود می‌آورد:احساس نیاز، تضرّع، اخلاص و التزام به شکرگزاری. آری، شداید و سختی‌ها و قطع شدن اسباب مادّی، روح خداجویی را شکوفا می‌کند و انسان در مشکلات، دست خدا را می‌بیند.

پیام‌های آیه ۶۳ سوره انعام

۱-یکی از شیوه‌های تبلیغ و موعظه، سؤال از وجدان مردم است. «مَنْ یُنَجِّیکُمْ»

۲-یادآوری و توجّه دادن انسان به خلوص، از بهترین روش‌های خداشناسی است. «تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَهً»

۳-انسان در سختی‌ها و شداید، دست از کفر و شرک برداشته و موحّد می‌شود. «تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَهً»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، زن سوئدی و کشیش کلیسای «جید سندبرگ» دیروز (جمعه) در منطقه «اسکارهولمن» استکهلم پایتخت سوئد، یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

در همین رابطه ده‌ها نفر از شهروندان سوئدی در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم تجمع کرده و شعارهایی را بر ضد هتاکان و رد نژادپرستی و تنفر سردادند.

این زن سوئدی در حالی که نسخه‌ای قرآن کریم را می‌سوزاند، گفت: من در طول سال‌ها اسلامی شدن جامعه سوئد را دیده‌ام. شما می‌توانید ببینید که چگونه مسلمانان در همه صحنه‌ها از حافظان امنیت کرده تا کارگران نظافت و کارکنان حمل و نقل و در همه سطوح سیاسی حضور دارند.

وی افزود: من به عیسی مسیح ایمان دارم و مسیح و کتاب مقدس را راهنمای خودم می‌دانم. من معتقدم که آنچه باید بر سوئد و کشورهای شمال اروپا حاکم باشد، انجیل و مسیح است. اسلام و مساجد آن و هرچیزی که به آن نسبت داشته باشد در سوئد جایگاهی ندارد.

پیش از اهانت به قرآن کریم در روز جمعه، مدیر یکی از مدارس اسکارهولمن نامه‌ای را والدین دانش‌آموزان ارسال کرده و از آنها خواست که فرزندان خود را از تظاهرات دور نگه دارند. همین طور از حضور دانش‌آموزان در فضای باز ممانعت به عمل آمده و از فعالیت دانش‌آموزان به منظور جلوگیری از حضور آنها و کارمندان در تظاهرات کنسل شد.
 

دیگر خبرها

  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی