Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  شیوع بیماری‌کرونا و تلفات ناشی از آن موضوع نگران کننده جهان در بیش از یک سال گذشته است، اما خوب است توجه کنیم از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر جان باختند و این در حالی است که سالیانه ۸ میلیون نفر در جهان بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و باید اذعان کرد دخانیات موریانه وار به جان سلامت انسان‌ها افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار افزایش آمار مصرف‌کنندگان دخانیات در کشورمان باید به شمار بیشتری اشاره کنیم که به صورت غیر مستقیم از مضرات دود آن آسیب می‌بینند. با این حال باید دلخوش بود به داشتن شهر‌هایی مانند نجف آباد که مصرف دخانیات در آن‌ها نزدیک به صفر است.

گسترش مصرف دخانیات در میان جوان تر‌ها و زنان

سیدمهدی میرجهانیان، مدیر گروه سلامت مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت گو با خبرنگار ما با اشاره به دهم خرداد، روز جهانی بدون دخانیات گفت: طبق آمار سالیانه حدود ۸ میلیون نفر در جهان به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، دسته‌ای از افراد به صورت مستقیم دخانیات مصرف می‌کنند و قربانی آن می‌شوند و دسته دوم افرادی هستند که به صورت غیر مستقیم، به دلیل ماندگاری دود در هوا و رسوب آن در اشیاء، مصرف‌کننده دخانیات به شمار می‌روند.

او افزود: متأسفانه سن استعمال دخانیات، به خصوص مصرف قلیان کاهش یافته‌است که برای اجرایی شدن برنامه‌های جلوگیری از این بحران، عزمی همگانی لازم است.

مدیر گروه سلامت مرکز بهداشت استان اصفهان افزایش تعداد زنان مصرف کننده دخانیات را هم نگران کننده دانست و یادآور شد: بر اساس مستندات علمی و میدانی تنباکو‌های قلیانی بسیار خطرناک و سرطان‌زا است، به عنوان مثال مصرف یکبار قلیان کامل، برابر با مصرف ۱۰۰نخ سیگار است و خانواده‌ها در این زمینه باید حساسیت بیشتری نشان دهند.

میرجهانیان به تشریح برنامه‌های مبارزه با دخانیات پرداخت و گفت: در خصوص اقدامات سلبی برای کاهش مصرف دخانیات، در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۱۰ مرکز عرضه دخانیات پلمب و پیرو مصوبات ستاد استانی، فروش دخانیات به افراد کمتر از ۱۸سال ممنوع اعلام شد.

او اظهار کرد: حمایت‌های تشویقی برای ترک دخانیات، دسترسی به خدمات مشاوره‌ای برای شناخت مضرات دخانیات و راه‌اندازی خط ترک دخانیات برنامه‌هایی است که اجرای آن‌ها آغاز شده است.

مدیر گروه سلامت مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه شهر نجف‌آباد و روستای حسین‌آباد این شهرستان، عنوان «شهر و روستای بدون دود» را از وزارت بهداشت گرفته‌اند تصریح کرد: با اطلاع‌رسانی و همت همگانی باید بقیه شهر‌ها نیز به این سمت حرکت کنند.



این شهر دود ندارد

علیرضا غیور، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نجف‌آباد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در شهر نجف آباد و روستای حسین‌آباد که از توابع آن است استعمال دخانیات نزدیک به صفر است گفت: نجف آباد تنها شهری است که در آن دخانیات به خصوص قلیان در هیچ مرکز صنفی عرضه نمی‌شود که البته نقش روستای حسین‌آباد در این خصوص پررنگ‌تر است.

او با اشاره به جمعیت ۳۵۰ هزار نفری نجف آباد اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از عوامل به خطر افتادن سلامت و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مصرف دخانیات است با شعار «شیشه قلیان‌ها تبدیل به گلدان شود» درصدد هستیم استعمال دخانیات را به حداقل برسانیم.

فروش دخانیات در نجف‌آباد ممنوع!

مدیر شبکه بهداشت و درمان نجف‌آباد افزود: از سال ۱۳۸۶ استعمال قلیان در اماکن عمومی از جمله رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها، بوستان‌ها و ... در شهرستان نجف‌آباد ممنوع اعلام شد.

غیور ادامه داد: اگر واحد صنفی اقدام به فروش و تبلیغ دخانیات کند همکاران ما به سرعت آن واحد را مهروموم می‌کنند و این مصوبه به خوبی در نجف‌آباد اجرا می‌شود.


به معنای واقعی آب مایه حیات حسین‌آباد است

محمد‌مهدی صانعی، دهیار حسین‌آباد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این روستا ۱۵چاه آب دارد گفت: این موضوع موجب شده‌است که جوانان به کشاورزی مشغول شوند.

او افزود: جوانانی که اوقات خود را به کشاورزی سپری می‌کنند و تنی سالم دارند کمتر به خود اجازه مصرف دخانیات می‌دهند.

دهیار حسین‌آباد با بیان اینکه جمعیت روستا ۴ هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: اهالی روستا و از جمله بانوان رتبه‌های ورزشی قابل توجهی حتی در سطح کشوری دارند.

صانعی اضافه کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده اقدام به تأسیس مرکز ترک اعتیاد کردیم که بتوانیم مناطق اطراف از جمله شاهین‌شهر و... را هم تحت تأثیر عنوان «روستای بدون دود» قرار دهیم و در این زمینه تا میزان قابل توجهی موفق بوده‌ایم.

او ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های روستای حسین آباد در زمینه‌های ورزشی و کشاورزی به صورت جدی‌تر باید در آن سرمایه‌گذاری کنیم که در همین زمینه ساخت ورزشگاهی بزرگ با مساحت ۳ هزار مترمربع را آغاز کردیم و امیدواریم تا آخر تابستان به بهره برداری برسد.

دهیار حسین‌آباد در پایان با گلایه از مسئولان بیان کرد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که این روستا در زمینه‌های ورزشی و کشاورزی می‌تواند مؤثرتر واقع شود، اما حمایتی صورت نگرفت.

کاهش سن مصرف دخانیات و روی آوردن زنان به این پدیده مسائلی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت؛ آنچه مسلم است در کنار وضع قوانین و اجرای دقیق آن‌ها باید به فرهنگسازی با همکاری رسانه‌ها نگاه جدی داشت و برای مصرف دخانیات زمینه مشارکت همگانی را ایجاد کرد. تجربه روستای حسین آباد در اشتغال و ورزش جوانان می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

گزارش از سعید ارشد
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا استعمال دخانیات مصرف سیگار مصرف قلیان روستای حسین آباد استعمال دخانیات مصرف دخانیات حسین آباد نجف آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب به اراضی روستای رحیم آباد شهرستان کیار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیر کل جهاد کشاورزی استان گفت: طرح تامین و انتقال آب اراضی کشاورزی روستای رحیم آباد با دو ایستگاه پمپاژ در سال ۱۳۸۴ کلنگ زنی شد و باشیوه آبگیری اصلاح گالری و چاهک حریمی، ۵۰ هکتار از اراضی مستثنیات این روستا را تحت پوشش قرار داده است
برزگر افزود: میزان مجوز آب این طرح ۲۵ لیتر بر ثانیه بوده است و خط انتقال آن به میزان ۳ هزار ۱۵۰ متر لوله گذاری فولادی و با دو ایستگاه پمپاژ با اختلاف ارتفاع ۱۸۰ و ۳۰۰ متر از سطح رودخانه رحیم آباد به اجرا درآمده است
وی ادامه داد: این طرح با ه ۳۰ میلیارد ریال هزینه اجرا و زمینه اشتغال مستقیم ۷۰ نفر را مهیا کرد.

دیگر خبرها

  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • یادواره شهدای حسین آباد دورود
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • انتقال آب به اراضی روستای رحیم آباد شهرستان کیار
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها