Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@22:22:51 GMT

دولت سیزدهم زیر تیغ اصلاح طلبی اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۹۷۶۱

با توجه به اینکه اکثریت مجلس قانونگذاری نیز در اختیار این جناح سیاسی است بنابراین قدرت سیاسی و قانونگذاری و همه انواع دیگر قدرت‌های لحاظ ‌شده در اختیارات این دو قوه یکپارچگی را بار دیگر همانند دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تجربه خواهد کرد. حالا از پاییز کار این دولت آغاز می‌شود. پیشنهاد نگارنده این است که یک گروه از نخبگان و متخصصان و افراد ورزیده از جناح سیاسی پیروز که خارج از دولت قرار دارند در یک دوره فشرده به طور مثال حساب‌خواهی ملی را در دستور کار قرار داده و همه رانت و ناکارآمدی و فساد احتمالی دولت قبل را در حوزه‌های اصلی به ویژه در میدان اقتصاد استخراج کنند و در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مدت دولت تازه شکل می‌گیرد و وزیران انتخاب‌شده به محل کار رفته و مدیران خود را انتخاب کرده و مشاوران و معاونان رییس دولت و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه هم انتخاب شده و سوار بر کار شده‌اند.دولت سیزدهم اگر برنامه تدوین‌شده‌ای برای اداره اقتصاد با راهبردی تازه و جدا از راهبرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشته باشد باید ماهیت آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ جاری و ساری کند. به نظر نمی‌رسد اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به جای پراکندن نیروهای خود در بخش‌های گوناگون بیشترین نیروی سازمانی و اندیشه‌ای خود را در بخش اصلاح‌طلبی اقتصادی سازماندهی کرده و گردهمایی منسجمی در این باره داشته و مطالبات شهروندان را در این حوزه دنبال کنند.

شهروندان ایرانی از دولت تازه ادعا دارند سیاست‌های ارزی- پولی‌، سیاست‌های مالی‌، سیاست‌های تجاری و نیز سیاست‌های بودجه‌ای را گونه‌ای تنظیم کنند که دو اتفاق بیفتد. اتفاق بزرگ نخست مهار نرخ‌های شتابان تورم است که باید جوانه‌های آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاشته شود و اتفاق دوم که باید رخ دهد افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش ثروت ملی است. نشانه مهار تورم در دخل و خرج متوازن و متعادل داخلی است که باید در بودجه دیده شود و نشانه اتفاق دوم در رشد نرخ سرمایه‌گذاری است. اگر دولت سیزدهم بتواند در شرایط ادامه تحریم این دو کار را انجام دهد کار بزرگی کرده و اصلاح‌طلبی اقتصادی باید بپذیرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم توانایی لازم و کافی در این باره نداشته‌اند. گردهمایی درباره اصلاحات اقتصادی و نشان دادن کاستی‌ها و کجی‌های احتمالی سیاستگذاری‌های اقتصادی راهبردی برای ادامه اصلاح‌طلب است و از زدوخوردهای سیاسی نیز دور است. این راهبردی کامیاب در نقد کارنامه دولت خواهد بود و می‌تواند بدون دردسرهای سیاسی اتفاق بیفتد. کارنامه دولت سیزدهم با این گردهمایی اصلاح‌طلبانه به شهروندان و نیز نهادهای بالادستی ارائه خواهد شد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد دولت سیزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵هزار تخت بیمارستانی در سه سال ابتدای دولت سیزدهم افتتاح شده است

به گزارش خبرنگار مهر، سعید کریمی در آیین افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های درمانی، بهداشتی و آموزشی خراسان شمالی که عصر شنبه در محل بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: در سه سال ابتدای دولت سیزدهم ۲۵ هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده است که در هی دولتی سابقه نداشته است.

وی در افزود:

کد خبر 6090453

دیگر خبرها

  • ۲۵هزار تخت بیمارستانی در سه سال ابتدای دولت سیزدهم افتتاح شده است
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم