Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، امروزه اهمیت خدمات پزشکی اورژانس هوایی در مدیریت زمان حوادث و انتقال مصدومان به مراکز درمانی امر پوشیده ای نیست و قابلیتی که شاید خیلی وقت پیش در بسیاری از کشورهای اروپایی به عنوان یک ویژگی برای امداد و درمان استفاده می‌شود.

درایران اما از سال ۱۳۸۰ انتقال هوایی بیماران در کشور به صورت بسیار محدود در استان‌های تهران وفارس راه اندازی و بعد از ۱۲ سال برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ با توجه به ضرورت راه‌اندازی اورژانس هوایی از سوی دولت پی‌گیری شد و هم اینک اغلب استان‌های کشور اورژانس هوایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در مواردی که فاصله بین محل حادثه و مراکز درمانی زیاد است و یا اینکه زمان نقش کلیدی در درمان بیمار دارد، انتقال هوایی بیماران به مراکز درمانی بهترین راه نجات جانهاست در واقع در شرایطی که آمبولانس به‌علت نبود سرعت کافی یا دور بودن مسافت نمی‌تواند به کمک بیمار بشتابد، از بالگرد استفاده می‌شود.

 گروه کمکی آمبولانس هوایی مجهز به وسایلی است که می‌تواند معالجه بیمار و فرد مجروح را تا رسیدن به بیمارستان به عهده بگیرد. این وسایل شامل درمان‌های سبک و تجویز دارو، دستگاه نوار قلب، دستگاه تنفس مصنوعی و برانکارد است. اغلب از آمبولانس هوایی برای دسترسی به نقاط دور افتاده، سخت‌گذر یا دارای اهمیت زمانی استفاده می‌شود.

بیشترین خدمات هوایی که تاکنون در کشور برای اورژانس هوایی انجام شده است؛برای انتقال مادران باردار پرخطر، رساندن اعضای پیوندی، انتقال بیماران سکته قلبی و مغزی و سوختگی و یا سوانحی  همچون سیل،زلزله سقوط هواپیما، تصادف و یا هر حادثه غیر مترقبه دیگر بوده است.

اصفهان معین پیشتاز تهران در حوادث طبیعی

استان اصفهان به‌عنوان استان معین پیشتاز تهران در حوادث طبیعی بزرگ مانند زلزله انتخاب شده است و برای امدادرسانی باید در زمان طلایی با به حداقل رساندن زمان اعزام، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در مدیریت بحران و جلوگیری از موازی‌کاری استفاده کند که یکی از آنها اعزام تیم‌های عملیاتی حین حادثه است.

این خطه همچنین با داشتن نقاط کور و کویری در منطقه شرق، کوهستانی و سخت گذر در منطقه غرب و همجواری با کوهستان‌های و سرد یکی از نقاط پر اهمیت در بخش امداد رسانی فوری است.

 عملیات امداد هوایی اصفهان رو به افزایش است

 اورژانس پیش‌ بیمارستانی استان اصفهان از ظرفیت بیش از ۱۴۵ پایگاه شامل ۷۵ شهری، ۶۹ جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۵ اتاق فرمان و ۸۷۴ نفر نیروی انسانی برخوردار است.

تعداد کل ماموریت‌های اورژانس هوایی اصفهان در سال ۹۷ نیز تعداد ماموریت‌های اورژانس هوایی ۲۲ مورد بود که ۳۴ مصدوم در جریان آن به بیمارستان‌ها منتقل شدند و در سال ۹۸ حدود ۱۷ مورد بوده است که این تعداد ماموریت به اعزام ۳۸ بیمار و مصدوم توسط بالگرد به بیمارستان‌های سطح استان منجر شد که ۱۰ مورد از این پروازها برای انتقال مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی بوده است.

سال ۹۹ نیزاورژانس هوایی فوریت‌های پزشکی استان اصفهان بیش از ۳۳ عملیات امدادرسانی و ۵۳ بیمار و مصدوم را پس از انجام اقدامات درمانی اولیه به بیمارستان های سطح استان منتقل کرده است.

اصفهان امداد هوایی اصفهان با بالگرد هوانیروز انجام می شود

طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از مطالبات حوزه علوم پزشکی و امداد رسانی این خطه را  اورژانس هوایی مستقل دانست.

وی  به ایرنا گفت که شهرستان فریدون‌شهر در غرب، خوروبیابانک در شرق و  نطنز در شمال، پادنا در جنوب سمیرم از دورترین و  سخت گذرین نقاط استان محسوب می‌شوند اما از اورژانس هوایی مستقل بی بهره هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ما از طریق یک بالگرد هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز ) و با در نظر گرفتن و مراعات ضوابط نظامی عملیات هوایی خود را انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان معین بسیاری از استان‌ها از جمله استان تهران در حوادث است، حداقل سه فروند اورژانس هوایی با این حجم ارائه خدمات نیاز دارد.

چنگیز اضافه کرد: صنایع متنوعی در استان اصفهان به‌خصوص صنایع هسته‌ای و راهبردی وجود دارد که می‌طلبد ارائه خدمات ویژه به استان اصفهان در خصوص امداد هوایی بیشتر توجه و پشتیبانی تجهیزات و خدماتی ویژه ارائه شود.

۲۴ نقطه اصفهان پد نشستن بالگرد جانمایی شده است

همچنین غفور راستین رییس مرکز اورژانس استان اصفهان در باره اقدامات این مدیریت در خصوص مطالبات اورژانس هوایی گفت: ما برای  راه اندازی آشیانه بالگرد در شاهین شهر حدود ۴ سال است تلاش می‌کنیم و امسال توانستیم ۲۴ هزار متر مربع زمین در مجاورت پلیس راه مورچه خورت تحویل بگیریم؛ همچنین برای آشیانه غرب و شرق استان در نایین و فریدن نیز اقداماتی انجام شده است .

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: استان اصفهان به علت گستردگی جغرافیایی و وجود مناطق کوهستانی نیازمند اورژانس هوایی برای حوادث پر تلفات طیبعی و غیر طبیعی است.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اینکه برای داشتن اورژانس هوایی باید پایگاه هوایی نیز وجود داشته باشد، تصریح کرد: اصفهان در سه نقطه شاهین شهر، نایین و فریدن اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

وی در خصوص پدهای فرود و پرواز بالگرد اورژانس و تامین سوخت آنها و مسیرهای مورد نظر گفت: برای نشست و برخاست ایمن بالگرد ۵۸ نقطه در استان جانمایی شده ،۱۷ پد بالگرد تا این لحظه افتتاح و ۱۸  مورد در سراسر استان دست ساخت است.

هر ساعت پرواز بالگرد هوایی ۳۲ میلیون هزینه دارد

راستین معتقد است: استان اصفهان نیازمند ۳ پایگاه اورژانس هوایی برای پوشش کامل منطقه است.

وی با اشاره به هزینه بالگرد برای عملیات اورژانس هوایی بیان داشت: طرف قرداد ما نیروهای مسلح است و  هر ساعت پرواز ۳۲ میلیون تومان و با استفاده از شرکت‌های خصوصی ماهیانه حدود ۱ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان مهمترین مانع و محدودیت سر راه داشتن اورژانس هوایی مستقل در اصفهان را ساخت آشیانه و تامین زمین مورد نظر در محل مناسب دانست و گفت: استان‌هایی که بالگرد نظامی ندارند در اولویت داشتن اورژانس هوایی هستند.

وی اضافه کرد: هم اینک عملیات هوایی اورژانس اصفهان با هوانیروز ارتش قراداد دارد اما بالگرد اورژانس مختص عملیات امدادرسانی نیست و نظامی است که برای مقاصد اورژانس استفاده می شود.

راستین در خصوص ضرورت اورژانس هوایی اصفهان گفت:به علت وسعت جغرافیایی استان و شاهراه ارتباطی کشور و مناطق سخت گذر وجود اورژانس هوایی اصفهان ضروری است زیرا انتقال مادران باردار در مناطق دور افتاده، رسیدگی فوری و حیاتی مانند قطع عضو و زمان محدود  و نیز حوادث پرتلفات تامین این نیاز را اجتناب ناپذیر کرده است.

وی همچنین در خصوص اینکه در چه درجه ای از حادثه که قرار بگیریم اورژانس هوایی لازم می‌شود، گفت:  در سوانح پر تلفات ،حوادث غیرمترقبه ،حادثه در مناطق دور افتاده و کوهستانی و مسافت زیاد تا بیمارستان، زمان تاثیر قابل توجهی در رسیدن بیمار یا مصدوم از محل حادثه تا درمانگاه دارد.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان اضافه کرد:در حوادث ناگوار در این رده هیچ استان دیگری اصفهان را پوشش نمی‌دهد اما استان‌های اطراف دارای بالگرد اورژانس هستند و پیش از این چهار محال  و بختیاری،یزد و شهر کاشان به یک پایگاه و کلان شهر تهران به ۳ پایگاه اورژانس هوایی  مجهز شده‌اند.

زیر ساخت پد(نشستن) بالگرد در نقاط مختلف فراهم شده است

 شایگان مقدم مسوول اورژانس هوایی فوریت‌های پزشکی اصفهان نیز در خصوص جزییات پد بالگرد در استان اصفهان گفت: تاکنون پد بالگرد اورژانس دهاقان، پد لای بید  ایجاد شده است و طبق استاندارد تعریف شده اطراف هر پد بالگرد باید محوطه ۲۰۰ در ۲۰۰ مترمربع فضای باز وجود داشته باشد.

وی افزود:پد بالگرد ورزنه در ورودی این شهر جنب مسکن مهر  در نزدیکی بیمارستان نیمه ساز این شهر، پد کوهپایه در جاده اصفهان به نایین و پد رامشه در ورودی شهر واقع شده است.

مسوول اورژانس هوایی فوریت‌های پزشکی اصفهان تصریح کرد: پد دهاقان با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان، لای بید با هزینه ۳۰۰ میلیون و پدهای ورزنه و کوهپایه و رامشه نیز با اعتبار ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به همت شهرداری‌های این مناطق احداث شده اند.

وی ادامه داد:در این مدت پدهای بالگرد بیمارستان الزهرا (س)، بیمارستان ۹ دی خمینی شهر، حسن آباد جرقویه، مجتمع فولاد مبارکه، هلال احمر ابیازن نطنز، بیمارستان میمه، هرند، منظریه شهرضا، کمربندی زیار،  زواره و کهرویه شهرضا به طور کامل به بهره برداری رسیده اند ولی قدر مسلم اینکه نیاز به بالگرد مستقل همچنان محسوس است و باید برای استان پهناور  اصفهان تامین شود. 

برچسب‌ها اورژانس هوایی سازمان اورژانس اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اورژانس هوایی سازمان اورژانس اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اورژانس هوایی سازمان اورژانس اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخبار کنکور استفاده می شود هوایی اصفهان پزشکی اصفهان امداد هوایی علوم پزشکی پد بالگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محروميت ناگهانى قبل از نیمه نهایی حساس لیگ!

به گزارش "ورزش سه"، جواد داورى، رييس فدراسيون بسكتبال، بدون شك يكى از قهرمانان ملى خوشنام اين رشته ورزشى محسوب می‌شود كه سه مدال طلاى ارزشمند جام ملت‌هاى آسيا را در سال‌هاى ٢٠٠٧، ٢٠٠٩ و ٢٠١٣ را بر گردن آويخته و طلاى جام باشگاههاى ٢٠١٣ آسيا را با تيم‌هاى ملى و باشگاه فولاد ماهان سپاهان اصفهان به گردن آويخته است.

بازيكنى كه هم جام جهانى را ديده، هم المپيك را تجربه كرده و هم قبل از رياست فدراسيون بسكتبال ايران بر مسند و صندلى رياست هيأت بسكتبال استان اصفهان تكيه زده بوده و همچنين مدال برنز بازي‌هاى آسيايى ٢٠١٠ گوانگژو را نيز در كارنامه دارد.

جواد داورى در دوران بازيكنى كه عمده سال‌هاى فعاليت خود را در تيم ذوب آهن اصفهان گذراند در مقاطعى نيز با پيراهن مهرام تهران و پتروشيمى بندرامام نيز به ميدان رفت، اما همگان او را يك ذوب آهنى با تعصب، با اخلاق و توانمند در عرصه ليگ برتر بسكتبال می‌شناسند.

اما برخى حواشى ليگ برتر بسكتبال حالا باعث شده تا پاى رييس فدراسيون هم به اين ماجراها باز شود.

در بازى اول دو تيم ذوب آهن و طبيعت در اصفهان خطاى شديد روزبه ارغوان بر روى جردن استيونس بازيكن آمريكايى تيم مهمان با عكس العمل لفظى آرمان زنگنه روبرو می‌شود. اين موضوع با ديسكاليفه داور روبرو شده و در برگه ناظر نيز چنين ثبت می‌شود اما در كمال تعجب چهار ساعت قبل از بازى و در حال عزيمت تيم طبيعت به سالن مسابقه خبر محروميت آرمان زنگنه در مقابل ذوب آهن تلفنى اعلام می‌شود!

بدين ترتيب طبيعت بازى دوم نيمه نهايى را در اصفهان بعد از برد اول با نتيجه ٦٨ بر ٦٤ به ذوب آهن واگذر می‌كند.

اما چند سوال در اين ميان به وجود می‌آيد…

چگونه امكان‌پذير است كه بدون تشكيل كميته انضباطى يا تصويب قانونى در جلسات ابتدايى ليگ بازيكنى را چهار ساعت مانده به شروع بازى محروم اعلام كرد؟

كجاى قوانين امسال ليگ برتر بسكتبال يا در قوانين محلى اعلام شده است اگر بازيكنى ديسكاليفه شود از بازى بعدى محروم می‌شود يا اگر چنين است پس چرا در ليگ امسال بازيكنانى بوده‌اند كه با ديسكاليفه شدن بازى بعدى را براى تيم‌هاى خود به ميدان رفته‌اند؟

چرا در بازى دوم ذوب آهن اصفهان و طبيعت اسلامشهر به يكباره يك ساعت مانده به آغاز بازى اعلام می‌شود آرمان زنگنه يكى از ستاره‌ها و ستون‌هاى تيم مهمان كه بازى اول نيمه نهايى را در زمين ميزبان با نتيجه ٨٤ بر ٧٤ برده‌اند از قرار گرفتن در تركيب تيم خود محروم است؟

با محروميت يكباره آرمان زنگنه حتى بر فرض استناد بر ديسكاليفه شدن در بازى قبلى يا ثبت تذكر  جدى در پرونده كميته انضباطى يا وجود محروميت تعليقى آيا نبايد به گزارش ناظر، داور يا تشكيل كميته انضباطى با حضور بازيكن بسنده كرد؟

بر اساس كدام متر و معيار در بازى دوم ذوب آهن اصفهان و طبيعت تهران در نصف جهان به يكباره يكى از بازيكنان و ستاره‌هاى اصلى تيم مهمان يك ساعت مانده به بازى محروم می‌شود؟

به نظر براى اتخاذ چنين تصميمات مهمى بايد كارشناسى‌تر، قانونى و حرفه‌اى‌تر رفتار كرد تا حاشيه‌ها، شائبه‌ها و برداشت‌هاى مختلف به جايگاه بسكتبال ايران ضربه نزند.

✍???? پوريا تابان

دیگر خبرها

  • بیمار خارگی با بالگرد در شرایط بد آب هوایی اعزام شد
  • محروميت ناگهانى قبل از نیمه نهایی حساس لیگ!
  • ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت سیزدهمین محل فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور
  • ساختمان اورژانس، پد آشیانه بالگرد و سوله بحران ساخته می‌شود
  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • رفع خطر ۱۸ نقطه پر تصادف شناسایی شده استان
  • تزریق جان دوباره به اورژانس کشور
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان