Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: طبق آخرین آمار، شهرستان جاجرم ۴۰ روستای دارای طرح هادی دارد که تنها ۵۳ درصد از منازل روستایی آن مقاوم‌سازی شده است؛ از طرفی وقوع حوادث طبیعی در کشور و زلزله ۴٫۹ ریشتری چند سال گذشته بخش سنخواست و زلزله اخیر ۵.۵ و ۵.۴ ریشتری نیز خساراتی را برای روستاییان به همراه داشت؛ به طوری که ۱۲۱ واحد در شرایط حاد و هزار و ۲۵۰ واحد نیز آسیب پذیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجارب بحران‌های گذشته از جمله سیل‌هایی که در سال‌های اخیر در برخی روستاهای این شهرستان رخ داده است، نشان می‌دهد باید به مقاوم‌سازی منازل روستایی این شهرستان اهمیت داده شود.

در برخی روستاها نبود زمین از دیگر مشکلات برای ساخت ساز منازل است و از طرفی شرایط اقتصادی و گرانی‌ها نیز دلیلی بر مراجعه نکردن بیشتر روستاییان برای تسهیلات و مقاوم‌سازی منازل است.

نوسانات بازار و ناتوانی در باز پرداخت تسهیلات

حسین سجادی، یکی از روستاییان جاجرم با بیان اینکه زندگی در خانه‌های‌خشتی و گلی در بسیاری از روستاهای جاجرم وجود دارد، می‌گوید: زندگی در بافت قدیمی و خانه‌های خشتی و گلی با توجه به سیل‌های اخیر که در نقاط مختلف استان و کشور رخ داده، بسیار خطرناک است اما در شرایط فعلی و با توجه به نوسانات بازار و تسهیلات کم نمی‌توان مقاوم سازی منازل را انجام داد.

وی ادامه می‌دهد: ما روستاییان توان پرداخت اقساط تسهیلات مقاوم سازی منازل خود را نداریم.

شریفی، یکی دیگر از روستاییان اظهار می‌کند: بسیاری از مردم روستا برای تخریب منازل قدیمی و بازسازی آن‌ها توان مالی کافی ندارند و نیازمند حمایت بیشتر هستند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به شرایط کنونی و درآمد اندک روستاییان استفاده از تسهیلات مسکن امکان پذیر نیست و توان بازپرداخت آن را نداریم.

به گفته وی بیشتر منازل روستاییان مقاوم نیستند و در زمان وقوع زلزله و دیگر حوادث طبیعی بیشترین خسارت را می‌بینند و از سوی دیگر روستاییان توان پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند.

محمدی از روستاییان بخش سنخواست، تصریح می‌کند: بسیاری از منازل روستاییان این بخش مقاوم نیستند و در زلزله اخیر بیشترین خسارت به منازل غیر مقاوم و گلی بخش سنخواست وارد شد.

زور تسهیلات به مقاوم سازی منازل روستایی نمی‌رسد

یکی از روستاییان بخش شوقان معتقد است با شرایط کنونی و نوسانات بازار و کم بودن میزان تسهیلات نمی‌تواند منازل خود را مقاوم سازی کند.

صادقی ادامه می‌دهد: با توجه به بارندگی اخیر و جاری شدن سیلاب و همچنین زلزله که باعث تخریب بسیاری از منازل روستاییان این بخش شد نیاز است مسئولان توجه به موقع داشته باشند.

رفعتی از دیگر اهالی روستای های بخش شوقان هم می‌گوید: تسهیلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای باز سازی منازل روستایی کفایت نمی‌کند زیرا مصالح بسیار گران است.

تسهیلات ۱۰۰ میلیونی برای مقاوم سازی

در همین ارتباط رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جاجرم می‌گوید: طبق آمار شهرستان جاجرم ۴۰ روستای دارای طرح هادی دارد که به آن‌ها تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی تعلق می‌گیرد.

آرمان شیردل می‌افزاید: در زلزله ۵.۵ ریشتری اخیر هزار و ۲۵۰ واحد طبق بازرسی کارشناسان آسیب پذیر و در حال حاضر غیر مقاوم است و ۱۲۱ واحد نیز در شرایط اورژانسی قرار گرفته که نیاز جدی برای بازسازی دارد.

وی تصریح می‌کند: تقریباً ۴۰ درصد آوار برداری‌ها انجام و در حال حاضر نیز سه اکیپ در حال آوار برداری هستند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جاجرم ادامه می‌دهد: تمام منازل روستایی شهرستان آسیب پذیرند و در زلزله ۵.۵ ریشتری روستاهایی که نزدیک به کانون زلزله بودند بیشترین خسارت را دیدند؛ روستاهای عمارت، قراجه رباط، کلاته حاجی رحمت، جوشقان، ناویا، دوبرجه، بام و پشت بام از جمله این موارد بودند.

وی تشریح می‌کند: در سال جاری تسهیلات نسبت به سال گذشته افزایش داشته و برای مقاوم سازی منازل روستایی از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

آرمان شیردل می‌افزاید: بارندگی‌ها باعث شد دیوارها و منازل خشتی و گلی مقاومت خود را از دست بدهد و با زلزله ریزش و تخریب کامل شوند.

وی در ادامه توصیه‌هایی به زلزله زدگان داشت و تصریح می‌کند: تا زمانی که واحدها کامل احداث نشده اقدام به تخریب منازل خود نکنند زیرا در زمستان وسایل زیر باران خواهد بود و شرایط دشوارتر خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جاجرم می‌گوید: توصیه می‌شود اگر هنوز منازل کامل تخریب نشده و سرپناهی دارند آن را تخریب نکنند.

وی از راه اندازی ستاد مدیریت بحران در مناطق زلزله زده خبر داده و می‌افزاید: با نزدیک بودن به مناطق زلزله زده مردم می‌توانند با مراجعه به ستاد، اقدامات لازم برای تشکیل پرونده را انجام دهند.

با توجه به وقوع بلایای طبیعی از جمله سیلاب‌ها و زلزله نیاز است منازل خشتی و گلی روستاییان مقاوم شود حال آنکه در آمد کم روستاییان و کم بودن میزان تسهیلات بنیاد مسکن برای بازسازی در شرایط تورم پاسخگوی مقاوم کردن منازل روستایی نیست؛ لذا
نیاز است توجه ویژه‌ای برای مقاوم سازی منازل خشتی و گلی در شهرستان جاجرم شود.

کد خبر 5224370

منبع: مهر

کلیدواژه: زلزله شهرستان جاجرم مقاوم سازی مسکن روستایی سیل بنیاد مسکن خراسان شمالی انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی کرمانشاه بوشهر گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه واکسن کرونا شیراز اراک چالش شفافیت اردبیل شیوع کرونا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سازی منازل روستایی مقاوم سازی منازل شهرستان جاجرم خشتی و گلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۰۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه

محمدرضا آمویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از نوسازی و درجاسازی واحدهای فرسوده واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی روستاهای تابعه بر اساس مصوبات شورای مسکن استان در بخش‌های روستایی از جمله بیلوار، کوزران، ماهیدشت و فیروزآباد خبر داد و اظهار کرد: واحدهای فرسوده این مناطق می‌توانند صرف رعایت درجاسازی و نوسازی برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: دهیاران و شورای اسلامی مربوطه می‌توانند به واحدهای واقع در محدوده‌های مورد نظر در روستاهای خود و ابلاغ لازم به مالکان به منظور مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان و اخذ تسهیلات بازسازی و احداث واحد نوسازی عمل کنند.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: در صورت بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه مسئولیت هرگونه خسارت بر عهده مالکان مورد نظر خواهد بود.

وی ادامه داد: مالکان با استفاده از این فرصت ایجادی می‌توانند در راستای بازسازی واحدهای فرسوده این مناطق اقدام لازم را انجام دهند.

کد خبر 6092110

دیگر خبرها

  • ثبت نام بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری تمدید شد
  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • ایمن‌سازی ۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در برابر سرقت کابل
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی