Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@00:19:48 GMT

بیمه مراتع، جبران بخشی از خسارات ناشی از خشکسالی شدید

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۰۵۰۹

بیمه مراتع، جبران بخشی از خسارات ناشی از خشکسالی شدید

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد گفت: خشکسالی شدید بخش‌های مختلف شهرستان از جمله مراتع و دامداران را تحت تأثیر قرار داده‌ است که برای کاهش خسارات ناشی از این بحران کم‌سابقه و کمک به دامداران، حدود ۵۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان بیمه شدند.

حمید ترابی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان خلیل‌آباد نیز مثل بسیاری از نقاط کشور، سال جاری با خشکسالی شدیدی مواجه است و این خشکسالی مراتع شهرستان را تحت تأثیر قرار داده‌ است به همین منظور برای کمک به دامداران و جبران بخشی از خسارت آن‌ها،۵۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان بیمه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترابی اظهار کرد: در پی وقوع خشکسالی شدید سال جاری، پوشش گیاهی مراتع به شدت کاهش یافت و چون در اواخر زمستان و اوایل بهار بارندگی قابل ملاحظه‌ای نداشتیم، گراس‌ها و گیاهان یک‌ساله اصلا رویش نداشتند و با توجه به این که دامداران برای تغذیه دام به این گراس‌ها و گیاهان یک ساله متکی هستند، بسیار متضرر شدند.

وی تأکید کرد: خشکسالی اخیر که بر اساس بعضی منابع در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده‌ است علاوه بر سبز نشدن گراس‌ها و گیاهان یک ساله،حتی روی گیاهان چندساله مراتع نیز تأثیر گذاشت و باعث شد که این گیاهان در حالت کمون باقی بمانند و اصلا هیچ رشدی نداشته‌ باشند و متاسفانه بعضی از گونه‌ها نیز کاملا خشک شدند.

ترابی با اشاره به این که بحران خشکسالی، تا حدودی قابل پیش‌بینی بود و باید قبل از شروع این بحران، تمهیدات لازم از سوی نهادها و دستگاه‌های مرتبط اندیشیده می‌شد خاطر نشان کرد: در زمینه کاهش اثرات سوء خشکسالی بر دامداران، اقداماتی انجام شده اما با توجه به عمق بحران، این اقدامات هنوز به اندازه‌ای نیست که رضایت دامدارها را جلب کند.

وی افزود: در سطح شهرستان خلیل‌آباد حدود ۱۴۰ هزار هکتار مرتع داریم که ۸۵ هزار هکتار آن در بخش ششطراز و ۵۵ هزار هکتار آن در بخش مرکزی واقع شده‌ است و این مراتع به صورت سامان عرفی بین روستاها تقسیم شده‌ است و ۶۱۵ نفر مرتع‌دار در سطح شهرستان مجوز بهره‌برداری از مراتع را دارند.

ترابی با بیان این که در شهرستان خلیل‌آباد حدود ۹۰ هزار دام سبک داریم که از این تعداد دام، حدود ۳۰ هزار دام مجوز چرا در مراتع را دارند تصریح کرد: در شرایط بحرانی سال جاری دامداران با توجه به خشکسالی و نبود علوفه در مراتع، همچنین گرانی علوفه و نهاده‌های دامی، شرایط خوبی ندارند و یکی از اقداماتی که منابع طبیعی شهرستان برای جبران بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی انجام داده‌ است بحث بیمه مراتع بوده‌ است.

وی توضیح داد: بیمه مراتع به عنوان کمک برای دامداران در نظر گرفته‌ شده‌ است و این بیمه شامل خسارات ناشی از خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ و سیلاب است و چنان چه مرتع‌داران از طریق هریک از عوامل ذکر شده دچار خسارت شوند، کارشناسان مربوطه از مراتع بازدید کرده و درصد خسارت را مشخص می‌کنند و بر همان اساس مبلغی برای جبران این خسارت به مرتع‌داران پرداخت می‌شود و معمولا نیز این مبلغ برای امور خود مراتع از جمله ساخت آبشخور، لوله‌گذاری و هدایت و انتقال آب از نقاط دور به آبشخورها و... هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۵۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان بیمه شده‌اند و کارشناسان در حال بررسی میزان خسارات ناشی از خشکسالی هستند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد آزاد کردن چَرا در تاغ‌زارها را از جمله اقدامات دیگری برشمرد که منابع طبیعی برای گذر از این بحران برای دامداران در نظر گرفته‌است.

وی بیان کرد: در شهرستان خلیل‌آباد حدود ۲۰ هزار هکتار تاغ‌زار داریم که در شرایط عادی چَرا در این تاغ‌زارها ممنوع است اما با توجه به بحران خشکسالی که سال جاری با آن مواجه هستیم برای مدتی، چرا در تاغ‌زارها را آزاد کردیم تا دامداران از این تاغ‌زارها برای چرای دام استفاده کنند.

ترابی در پاسخ به این سوال که آیا چَرای دام‌ از تاغ‌زارها به این عرصه‌ها آسیبی وارد نمی‌کند گفت: قطعا چرای دام خارج از ظرفیت مرتع و چرای بیش از حد دام در مراتع باعث نابودی پوشش گیاهی خواهد شد اما تا زمانی که ظرفیت چَرایی در مناطق رعایت شود مشکلی به وجود نمی‌آید و با توجه به این که امسال با بحران خشکسالی مواجه هستیم همین امر باعث شده‌ است که تعداد دام‌ها کاهش پیدا کند و بسیاری از دامدارها مجبور شدند به دلیل عدم توانایی در تأمین علوفه دام، دام‌هایشان را بفروشند.

وی یادآور شد: در زمینه تخریب و تصرف اراضی ملی، همیشه خسارات ناشی از عوامل انسانی بسیار بیشتر از خسارات عوامل طبیعی بوده و در تاغ‌زارها نیز خسارت ناشی از قاچاق چوب تاغ توسط افراد سودجو بسیار بیشتر از خسارت حضور دام در این مناطق است و از مردم درخواست داریم چنان چه در زمینه تخریب و تصرف و قاچاق چوب به موردی برخورد کردند با اداره منابع طبیعی شهرستان و یا شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت تماس بگیرند.

سرپرست منابع طبیعی شهرستان خلیل‌آباد گفت: تمامی دستگاه‌های دولتی در تلاش هستند که با حداقل آسیب و خسارت، از این بحران گذر کنیم و بیمه مراتع و آزادسازی چرا در تاغ‌زارها هم از جمله اقداماتی بود که منابع طبیعی شهرستان در راستای گذر از بحران و کمک به دامداران انجام داده‌ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها بیمه مراتع خشكسالي بحران کم آبی شهرستان خلیل آباد منابع طبیعی شهرستان شهرستان خلیل آباد ناشی از خشکسالی خسارات ناشی مراتع شهرستان تاغ زارها بیمه مراتع هزار هکتار سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۰۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تگرگ موجب شکستن شیشه خودرو‌ها و منازل دُرح سربیشه شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا،محمدرضا لکزایی روز شنبه افزود: به علت شکستن و تخریب پایه دال پل در مسیر اصلی درح به مرز ماهیرود واقع در سه راهی کلاته شیر، این مسیر مسدود شد.

وی ادامه داد: امکان تردد خودرو‌ها به سمت مرز ماهیرود از سمت مسیر قدیمی در این محور تامین شده است.

فرماندار سربیشه اظهار کرد: بارش شدید تگرگ باعث تخریب تمامی آبنما‌های سه بخش شهرستان، برخی معابر شهری و روستایی و وجود گل و لای و سنگ در معابر برخی روستا‌ها شد.

وی با بیان اینکه جاده روستایی کباد به دلیل عبور سیلاب تخریب و مسدود است اظهار کرد: همچنین خسارات زیادی به مزارع و باغات کشاورزی این شهرستان وارد شد.

لکزایی اضافه کرد: جاده روستای شبو غیرقابل دسترس شده و ۱۵ منزل روستا نیز دچار آبگرفتگی شد که نیرو‌های هلال احمر در حال ارسال چادر و آرد به این منطقه هستند.

وی عنوان کرد: اکنون چند تیم در حال ارزیابی و بررسی خسارات سیلاب و تگرگ به نقاط مختلف شهرستان اعزام شده‌اند.

سامانه بارشی جدید از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در خراسان جنوبی فعال شد و تا روز جمعه بارش گسترده باران اغلب مناطق استان را فرا گرفت که طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب را به همراه داشت و در این زمینه هشدار سطح نارنجی صادر شد.

بارش‌های رگباری و سیل آسا هفته اول اردیبهشت نیز در خراسان جنوبی خسارات سنگین مالی بر جای گذاشت، اما خسارت جانی ناشی از سیل اخیر در این استان گزارش نشد.

دیگر خبرها

  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • آخرین وضعیت خسارات حریق امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • خسارات بارش‌های شدید به عشایر دزپارت
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • بارندگی شدید خسارت جدی به کشاورزی خوزستان وارد کرده است
  • ‍ نشست ستاد بحران ایلام برای روستای سیل‌زده «تختان» دهلران‌
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستا‌های تختان و خربزان دهلران در حال انجام است
  • تگرگ موجب شکستن شیشه خودرو‌ها و منازل دُرح سربیشه شد