Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوری گفت: یکی از محصولات ما که جهت مقابله با کرونا و ارتقاء سلامت جامعه ساختیم، دستگاه و اسپری تصفیه‌کننده هوا بر پایه آلومینیوم اکسیژن برای اولین بار در جهان بود که این اسپری هیچ محصول مشابه داخل و خارجی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید نوری، مدیر عامل شرکت دانش بنیان معین نیرو در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: تنها راه رشد اقتصاد و بالندگی جامعه، تولید است و تا زمانی که وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی برطرف نشود، مشکلات اقتصادی کشور نیز حل نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متأسفانه طی سالیان گذشته عده‌ای به صورت سمبولیک اقدام به ثبت شرکت دانش‌بنیان کرده‌اند ولی هیچ محصول دانش‌بنیان حقیقی ندارند، از این رو تعریف حقیقی شرکت دانش‌بنیان این است که یک شرکت اقدام به تولید محصولی کند که هیچ شرکت دیگری قادر به ساخت آن نباشد و کشور را از واردات یک محصول خاص بی‌نیاز کند مثلاً یک شرکت اگر تلفن همراهی با کیفیت برندهای به نام خارجی تولید کند نه اینکه قطعات را وارد و در کنار هم قرار دهد، می‌تواند ادعا کند که یک شرکت دانش‌بنیان است.

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کشور را از واردات هر نوع محصولی بی‌نیاز کنند

نوری با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کشور را از واردات هر نوع محصولی بی‌نیاز کنند، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این است که علاوه بر رقابت با برندهای نام آشنا، بتوانند محصول خود را به سایر کشورهای جهان عرضه و صادر کند که لازمه این موضوع تولید کالای با کیفیت بالاست.

این فعال عرصه دانش بنیان یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حل آن‌ها کمک بسزایی کنند، ایجاد اشتغال است زیرا اغلب این شرکت‌ها به دلیل نوپا و چابک بودن نیاز شدیدی به نیروی کار متخصص و کارگر دارند که این موضوع می‌تواند نقش بسزایی در پایین آمدن نرخ بیکاری در جامعه ایفا کند.

ساخت دستگاه و اسپری تصفیه‌کننده هوا برای اولین بار در جهان

وی خاطر نشان شد: حدود 20 سال است که اقدامات تحقیقاتی خود را شروع کرده‌ایم و بیش از 15 سال از شروع به تولید محصولات با فناوری‌های جدید در زمینه های تجهیزات پزشکی می‌گذرد. یکی از محصولات ما که جهت مقابله با کرونا و ارتقاء سلامت جامعه ساختیم، دستگاه و اسپری تصفیه‌کننده هوا بر پایه آلومینیوم اکسیژن برای اولین بار در جهان بود که این اسپری هیچ محصول مشابه داخل و خارجی ندارد و مواد خوراکی ساخته شده است و هیچ ضرری برای انسان ندارد.

نوری ادامه داد: این اسپری با ایجاد بار الکتریکی و یونی در هوا می‌تواند گازهای سمی را شناسایی و آن‌ها را از بین ببرد همچنین با  توزیع یونی که در هوا انجام می‌دهد علاوه بر تصفیه هوا و از بین بردن بوی بد محیط، از انتشار و انتقال هر نوع عامل ویروسی و باکتریایی جلوگیری می‌کند و خوشبختانه توانسته‌ایم با گذراندن آزمایش‌های لازم مجوز وزارت بهداشت را برای توزیع این محصول به دست آوریم.

این فعال عرصه دانش بنیان افزود: برای تولید انبوه این محصول سرمایه‌گذارانی از سایر کشورها مانند مالزی به ما پیشنهاد همکاری دادند اما ترجیح ما بر این بود تا بتوانیم این محصول را در داخل کشور و با سرمایه‌گذار داخلی ادامه دهیم علاوه بر آن محصولات سلامت محوری برای جلوگیری از زخم بستر، دیابت، سوختگی‌های شدید و چند داروی دیگر بر پایه آلومینیوم اکسیژن ساخته‌ایم که هرکدام از آن‌ها منحصر به فرد هستند.

وی با بیان اینکه برای توسعه اولیه خط تولید اسپری تصفیه‌کننده ها به چیزی بالغ بر 25 میلیارد تومان نیاز داریم، بیان کرد: هم‌اکنون محصولات سلامت محور ما در یک شرکت داروسازی تحت نظارت وزارت بهداشت در حال تولید است و حدود 300 نفر اشتغال ایجاد کرده است و در صورت سرمایه‌گذاری در فاز اول آن می‌توانیم برای 55 نفر دیگر اشتغال ایجاد کنیم.

نوری تصریح کرد: متأسفانه یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش بینان، زمان‌بر بودن دریافت مجوزها است از طرف دیگر برای دریافت تسهیلات با سود پایین تولید کننده باید سند با مجوز شهرداری ارائه دهد لذا تولید کننده نمی‌تواند این تسهیلات را نیز دریافت کند بنابراین افرادی که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را مطرح می‌کنند به نوعی به دنبال اقدامات تبلیغاتی هستند.

این فعال عرصه دانش بنیان بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان، عدم نظارت دقیق بر گمرکات است بدین معنی که ما برای خرید مواد اولیه مجبور به پرداخت حق گمرک هستیم اما بسیاری از محصولات بدون گمرک وارد کشور می‌شوند و در واقع اگر تحقیقی صورت بگیرد مشخص می‌شود که این گمرک چه ضربه‌های به چرخه تولید وارد کرده است.

وی در پایان اذعان کرد: متأسفانه برخی مسئولان با دادن شعارها و آمار اشتباه می‌خواهد برای خود کارنامه ایجاد کنند که صنعت و اقتصاد ما به این میزان رشد داشته است که این موضوع در واقع مانع رشد صنعت و اقتصاد می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: برای اولین بار در جهان شرکت های دانش بنیان کشور را از واردات شرکت دانش بنیان یک شرکت شرکت ها بی نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۰۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر

به گزارش خبرنگار مهر ‌مقررات دست و پاگیر از بزرگترین مشکلات کارآفرین‌ها است. کارآفرین‌ها با وجود قوانین حمایت‌گر و بهبود نسبی شرایط، هنوز هم با موانعی از قبیل اجرای ضعیف و ناقص قوانین، مشکلات مربوط به زیرساخت مانند قطعی برق تولیدی‌ها و بوروکراسی اداری مواجه هستند.

در شرایطی که تولید حرف و هدف اول کشور است؛ بازیگران تولید یعنی تولیدکننده و کارآفرین باید بتوانند کسب و کار خود را راحت راه بیندازند و بعد به سرعت به سمت توسعه آن بروند. برنامه پایش‌، شب گذشته فرصتی را فراهم کرد تا کارآفرین‌ها به صورت زنده و مستقیم از مشکلات‌شان بگویند. از مقررات زائد یا سخت‌گیرانه‌ای که راه رسیدن به تولید را برایشان دورتر کرده است.

مهدی شفیعی قاسمی، اولین مهمان پایش بود. او صاحب شرکتی دانش‌بنیان است و در زمینه انرژی و تجهیزات تکنولوژی برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و آب فعالیت می‌کند. شرکت او ۱۴ سال پیش به همراه ۲۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تأسیس شد. این کارآفرین درباره قوانین و مقرراتی که سد راه کسب و کارش شده است، گفت: «در زمینه‌هایی قانون داریم اما دراجرا ضعیف است. مثلاً یک پروژه‌ای را با هزار زحمت برای کارفرما ارائه می‌دهیم. به بخش ضمانت‌نامه که می‌رسد؛ قانون اجازه می‌دهد که از صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنیم اما کارفرما که گاهی خصولتی و شبه دولتی است؛ می‌گوید در آئین‌نامه آمده اما چون ریسک دارد نمی‌پذیریم. این باعث می‌شود مثلاً ۵ درصد به هزینه‌های شرکت اضافه شود. قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت‌های بسیاری را برای تولید دارد. درواقع بالادستی تسهیلات را تصویب می‌کند اما وقتی به بانک‌ها می‌رسد، می‌گویند فقط باید تضمین ملکی بدهید.»

تولید دانش‌بنیان، ضرورت کشور

شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط امروز کشور به دانش‌فنی بسیاری دست‌یافته‌اند که نیاز کشور را به واردات برخی از محصولات، تأمین کرده‌اند. شفیعی، کارآفرین حوزه دانش‌بنیان دراین‌خصوص گفت: «یکی از محصولاتی که تولید می‌کنیم و سطح دانش فنی بالایی دارد؛ زنجیره لوله‌های پی‌وی‌سی است. این لوله‌ها در خانه‌ها و زیرزمین و این موارد استفاده می‌شود. قبلاً این محصول را از اروپا وارد می‌کردیم اما یک روز گفتند که دیگر نمی‌توانیم به ایران این محصول را بدهیم. اگر ما تولید نمی‌کردیم، کل زنجیره کشور دچار مشکل می‌شد. یکی از مسئولان این حوزه می‌گوید تولید دانش‌بنیان در کشور به ضرورت تبدیل شده است.»

شفیعی اذعان داشت که اگر مسئولان بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه بیشتری داشته باشند و به طور مثال اگر مجوزی خواستند راحت‌تر و با تشریفات کمتری به او بدهند؛ در حوزه دانش‌بنیان‌ها بسیار رشد خواهیم کرد.

کارآفرین‌ها پای‌کار تولید هستند

مهمان بعدی برنامه پایش چهارم اردیبهشت هم کارآفرین بود. ناصرسادات، کارآفرین حوزه کشاورزی و دام‌پروری است. او کارش را از سال ۸۹ آغاز کرده و حالا به مرحله صادرات محصولات کشاورزی نیز رسیده است.

این کارآفرین از مشکلاتی مانند استعلام‌های موردنیاز برای تأسیس دام‌پروری و گلخانه گله داشت. او درباره یکی از مشکلات زیرساختی مربوط به کسب و کارش گفت: «یکی از مشکلات، قطعی آب چاه‌های کشاورزی است. سال گذشته خیلی از کشاورزان ضرر دیدند؛ زیرا وقتی گلخانه تأسیس می‌شود اگر تنها یک ربع برق نداشته باشد، تمام محصولاتش در گرمای تابستان از بین می‌رود. ما حاضریم برق خانه‌هایمان را قطع کنند اما برق گلخانه قطع نشود.» یکی دیگر از گله‌های این کارآفرین حوزه کشاورزی، وجود رقبای بزرگ و قدرتمندی مانند نهادهای عمومی غیردولتی است.

سادات در انتهای برنامه گفت: «تمام جوانان در همین آب و خاک می‌توانند بهترین تولید را داشته باشند. اگر گله‌ای داریم برای بهتر شدن شرایط است.»

کد خبر 6089241 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد