Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا ۲۰ سال آینده جمعیت کشور دو برابر می‎شود و نیاز به خدمات پزشکی افزایش می‌یابد؛ با این وجود نظام سلامت ایران کماکان با معضل کمبود پزشک دست و پنجه نرم می‌کند؛ کمبودی که اگر مرتفع نشود ایران را مجبور به واردات پزشک از سایر کشورها خواهد کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ چند روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که با موضوع پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت:« امروز فراتر از انتظار ما، 10 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و برآورد می شود تا سال 1420، جمعیت سالمند کشور دو برابر شود که بسیار تکان دهنده است.»

این خبر، زنگ خطری بلند برای نظام سلامت کشور محسوب می‌شود. چرا که نظام بهداشت و درمان هیچ تدبیری برای مسئله در ذهن و در عمل ندارد. با مقایسه هرم سنی سال 1395 با هرم سنی تخمینی 1415، می‌توان نتیجه گرفت جمعیت سالمندان کشور تا 15 سال آینده بیش از دو برابر برابر خواهد شد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش سن افراد به بالای 60 سال، نیاز به خدمات پزشکی تا 4 برابر افزایش می یابد. 

بحران بازنشستگی پزشکان دهه 60 در کمین نظام سلامت

از سوی دیگر نمودار پراکندگی سنی پزشکان موجود در کشور، حاکی از آن است که اکثر پزشکان فعلی، در بازه سنی 45 تا 60 سال هستند و در 15 سال آینده، بیش‌ از 50 هزار پزشک از چرخه خدمت‌رسانی خارج می‌شوند که این خود نیاز به تربیت پزشک را چند برابر می‌کند.

سرانه پزشک ایران کمتر از مغولستان

این مسائل در حالی است که سرانه پزشک در ایران به گونه‌ای است که به ازای هر 10 هزار نفر در کشور تنها 11 پزشک وجود دارد که بسیار کمتر از دیگر کشورهایی مثل مغولستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و عربستان است. همین موضوع باعث فشار مضاعف و بیش‌ازحد به دانشجویان دستیاری یا رزیدنت‌ها شده است. 

آدرس غلط اعطای تسهیلات

در همین خصوص و به جهت بهبود شرایط دانشجویان دستیاری، اقداماتی صورت گرفت و تسهیلاتی به آنان مثل سابقه کار و ... اختصاص داده شد. اما این امتیازات دردی را دوا نمی‌کند؛ به جای اینکه منشأ مشکل، که حجم کاری بالای دانشجویان و 500 ساعت کشیک در ماه به دلیل محدود بودن تعداد دانشجویان است حل شود، افزایش وام ودیعه مسکن صورت می‌گیرد که مشکلی را حل نمی‌کند.

در این بین مطالبات مردمی برای افزایش تربیت پزشک صورت گرفته است. مانند کمپین‌هایی که خواستار افزایش ظرفیت پزشکی در دانشگاه‌ها هستند یا نامه‌ای که دفاتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به روسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ارسال کردند و خواستار بورسیه دانشجویان بومی مناطق محروم برای تحصیل در رشته پزشکی شده‌اند.

احتمال بازگشت به دوران پزشکان وارداتی!

جمعیت کشور رو به پیری می‌رود و نیاز کشور به پزشک روز به روز افزایش می‌یابد و در این شرایط نیاز است وزارت بهداشت به دور از تعارض منافع فکری به حال آینده نظام سلامت کند تا کشور تا 20 سال آینده مجبور به واردات پزشک خارجی نشود.

دانشجویان دستیاری قربانی انحصارطلبی برخی پزشکانضرب و شتم یک خبرنگار توسط حراست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی + تصاویر و اسنادگزارش/ کمبود شدید پزشک متخصص در ایران؛ چه کسانی از "انحصار در حوزه پزشکی" سود می‌برند؟!/ افزایش فشار کاری کادر درمان و نارضایتی مردم از کیفیت خدمات + نمودارظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی هرچه سریعتر باید افزایش یابد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت بهداشت بهداشت و درمان پزشک خانواده وزارت بهداشت بهداشت و درمان پزشک خانواده نظام سلامت سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه الحاق ناوگان لجستیکی جدید هلال احمر به استان‌های کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور اظهار داشت: ما در آستانه صد و سه سالگی تشکیل جمعیت هلال احمر هستیم. سال گذشته و امسال تقریباً توانی به این جمعیت اضافه شد که برابری می‌کند با همین صد سال گذشته که انصافاً این دوره بدون اینکه نگاه سیاسی به موضوعات باشد حداکثر تلاش شد برای کمک رسانی و خدمات رسانی به مردم عزیز کشورمان.

وی افزود: علاوه بر این ۱۶۰۰ دستگاه ما امسال در حال عقد قرارداد و خرید بالغ بر ۲۸۰۰ دستگاه خودروهای امدادی و آمبولانس هستیم و تا پایان سال به بدنه امداد و نجات کشور اضافه خواهیم کرد، که شاهد خدمات بیشتری به مردم باشیم.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع ساخت پایگاه‌های امداد و نجات با کمک دولت و استانداردی‌ها پیگیری می‌شود که در حال حاضر بالغ بر ۶۲۰ پایگاه داریم و این برنامه را داریم تا حدود ۱۰۰ پایگاه دیگر را اضافه کنیم و در نرم جهانی به یک عدد بسیار مطلوبی از نظر زمان برای رسیدن در محل حادثه خواهیم داشت.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: بزرگراه‌های جدیدی به سرعت به بدنه کشور اضافه خواهد شد که این موضوع نیاز به تجهیز دارد و برنامه‌ریزی هم نیز صورت گرفته است که به یاری خداوند ما شرایط بسیار خوبی را برای امسال و سال آینده برای اجرای عملیات‌های امداد امدادرسانی در تمام سطوح کوهستانی در پیش خواهیم داشت.

محمودی در خصوص خودروها و آمبولانس‌های امدادی جدید که به بدنه این سازمان اضافه شده‌اند بیان کرد: تقریباً تمامی استان‌ها داری یک حالت فرسودگی ناوگان هستند که به تمامی این استان‌ها اعزام خواهد شد اما بعضی از این استان‌ها با توجه به شرایط جغرافیایی، همچنین وسعت، و تعداد پایگاه‌های که دارند در اولویت قرار خواهند گرفت.

وی گفت: عمدتاً استان‌های اصلی و حادثه خیز ما که مقصد مسافرت‌ها هستند از نظر پایگاه‌های امداد و نجات و خودرو به طور ویژه دیده شدند ولی به طور کل با ۲۷۰۰ دستگاه تمامی ناوگان لجستیکی استان‌های ما بروز رسانی خواهند شد و به لطف خداوند توان بسیار بالایی به جمعیت هلال احمر اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات در خصوص پلاک این خودروها نیز گفت: سردار رادان شخصاً به این موضوع ورود کردند و انشاالله در اسرع وقت انجام خواهد شد، همچنین ما منتظر تجهیزات هستیم که به محض تجهیز شدن کار پلاک خودروها انجام می‌گیرد که این موضوع به خود استان‌ها واگذار می‌شود.

کد خبر 6097224

دیگر خبرها

  • احساس بی‌پناهی میان پزشکان جوان
  • تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم
  • نگران آینده پزشکی ایران هستم/ بحران پرستاری سراغ پزشکی خواهد آمد
  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • ورود خودروهای جدید به هلال احمر
  • برنامه الحاق ناوگان لجستیکی جدید هلال احمر به استان‌های کشور
  • محکومیت پزشک جراح برای دریافت اضافه بها
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی
  • بند قانون جوانی جمعیت به دلیل کمبود ماما اجرا نمی شود