Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@04:05:15 GMT

نخستین «رد پای مهر مادری» در غار هوتو، بهشهر کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۲۲۷۷

نخستین «رد پای مهر مادری» در غار هوتو، بهشهر کشف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیف‌الله فرزانه صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: این کشف جدید از کاوش‌های باستان‌شناسی که از فروردین‌ماه آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام بوده، به‌دست‌آمده است.

وی با بیان اینکه در این کاوش‌ها که با کشف غار جدیدی در کنار غار هوتو بنام «غار شال» همراه بود، افزود: هیأتی از باستان‌شناسان به سرپرستی حسن فاضلی نشلی، استاد دانشگاه تهران موفق به کشف اسکلت کودکی شش تا هشت ماه در لایه‌های دوره فراپارینه‌سنگی شدند که قدمت این لایه فرهنگی به بیش از 12 هزار سال قبل می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران بیان کرد: تیم کاوش باستان‌شناسی که هم‌اکنون مشغول لایه‌نگاری لایه‌های تحتانی غار هوتو است که حین کاوش به اسکلت کودکی برخوردند که به‌صورت نشسته دفن شده است.

این مسؤول تصریح کرد: براساس گزارش سرپرست هیات تمامی بخش‌های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ‌آمیزی شده بود و دور تا دور گردن آن نیز با گردنبندی که به نظر می‌رسد دو بار به دور گردن آن پیچیده شده و جسد به خاک سپرده شده بود.

فرزانه اضافه کرد: در میان مهره‌های گردن که از جنس استخوان است تعداد سه عدد دندان حیوان درنده که احتمالاً گرگ است، پیدا شد که از منظر قدمت در ایران جز اولین کشف باستان‌شناسی با یک چنین زیورآلاتی از انسان‌های شکارگر و گردآورنده خوراک شناسایی کردیم.

وی افزود:  قبلاً  حامد وحدتی‌نسب و حسن فاضلی نشلی هرکدام یک عدد استخوان گرگ را در میان کاوش‌های غار و محوطه باستانی کومیشانی به دست آوردند که البته این اشیاء از داخل قبر به دست نیامد و به‌صورت تکی در میان لایه‌های فرهنگی پیدا شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه چنین تدفینی می‌تواند کلید برخی از معماهای باورهای انسان شکارگر را به ما بازگو کند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که این تدفین را باید جلوه‌ای از احساسی‌ترین لحظات زندگی انسان شکارورز مازندرانی دانست که به شکل با شکوهی دفن شد و قطعاً بیانگر زیباترین حسی است که نیاکان ما در این بخش از ایران برای ما به‌جای گذاشتند.

 به گفته این هیأت پژوهشی که تابه‌حال چنین شواهد غنی از انسان شکارورز در ایران باستان به دست نیامده است، تزئین استخوان گرگ که قطعاً جنبه‌های آئینی زندگی انسان شکارگر را به ما منتقل می‌کند از جنبه‌های دیگری نیز مهم است که قدر حیات‌وحش مازندران و به‌خصوص گرگ مازندرانی را بدانیم و محیط امنی را برای این حیوان در بستر طبیعت فراهم کنیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مازندران غار هوتو بهشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۲۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: در حدود ۶۰ سال، زباله بهشهر و شهر‌های همجوار در زمینی در مجاورت این شهرستان دفن شده و موجبات اذیت و آزار مردم منطقه را فراهم کرده بود که با تصمیم شورای حفظ حقوق بیت‌المال دادگستری ‌پس از نیم قرن ساماندهی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، عباس پوریانی با بیان اینکه آلودگی‌های ناشی از پسماند و دفع غیر‌اصولی زباله، معضلات زیست محیطی را موجب خواهد شد، اظهار داشت: براساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال دادگستری شهرستان در هفته گذشته، با پیگیری مستمر دادستان شهرستان بهشهر، مقرر شد مکان دفن زباله به صورت دائمی از محل فعلی به مکان دیگری در مجاورت کمپوست شهرداری بهشهر منتقل شود.

پوریانی با اشاره به اینکه از امروز کوچک‌ترین زباله‌ای به مکان کنونی دفن زباله بهشهر منتقل نخواهد شد، افزود: به صورت نمادین چند درخت با حضور مسئولین شهرستانی در این محل غرس شد و پس از خاکریزی و نهال کاری کامل، این مکان به فضای سبز تبدیل خواهد شد.

رئیس کل دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در استان از مسائل مهمی است که در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار دارد.

وی افزود: شهرستان بهشهر از نظر گردشگری و همچنین محیط زیست مورد توجه است و باید با برنامه ریزی مناسب برای بهره‌مندی درست از این مواهب خدادادی ارزشمند تلاش شود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • بازگشت کریم بنزما به رئال مادری برای درمان
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک