Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:55:46 GMT

جهان عاری از دخانیات رویایی دست نیافتنی یا...

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۲۵۹۸

جهان عاری از دخانیات رویایی دست نیافتنی یا...

ایسنا/قزوین یکی از مناطق شمالی شهر کنج کافه‌ای تاریک به جهان بدون دخانیات فکر می‌کنم؛ تصورش هم برایم غیرممکن است رفتن به سمت و سویی که دخانیات برای همیشه از زندگی انسان‌ها حذف شود، به نظر امری رویایی می‌آید؛ در همین لحظه که ما از جهان بدون دخانیات صحبت می‌کنیم افراد زیادی برای اولین بار سیگار به دستشان گرفته‌اند و برخی هم برای آخرین بار سیگار را بوسیده‌اند و می‌خواهند برای همیشه ترک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز روز جهانی بدون دخانیات است، روزی که از مصرف کنندگان دخانیات میخواهند حداقل ۲۴ ساعت مصرف دخانیات را کنار بگذارند و یک روز به عواقب استفاده از آن فکر کنند؛ روزی که خوشایند بسیاری از افراد سیگاری و تولیدکنندگان محصولات دخانی و صنعت دخانیات نیست. 

نمیدانم شما جزو دسته مصرف کنندگانی هستید که از مصرف دخانیات لذت میبرید یا جزو افرادی هستید که از دخانیات متنفرند، شاید هم جزو دسته ای قرار بگیرید که در میانه راه قرار دارید و می‌خواهید برای همیشه دخانیات را ترک کنید اما احساس ناتوانی می‌کنید و این روز برای شما یک تلنگر ویژه است. 

در یکی از مناطق شمالی شهر کنج کافه‌ای تاریک به جهان بدون دخانیات فکر می‌کنم؛ تصورش هم برایم غیرممکن است رفتن به سمت و سویی که دخانیات برای همیشه از زندگی انسان‌ها حذف شود، به نظر امری رویایی می‌آید؛ در همین لحظه که ما از جهان بدون دخانیات صحبت می‌کنیم افراد زیادی برای اولین بار سیگار به دستشان گرفته‌اند و برخی هم برای آخرین بار سیگار را بوسیده‌اند و می‌خواهند برای همیشه ترکش کنند. 

همچنان سیگار کشیدن نمادی از روشنفکری است! 

به گزارش ایسنا، نگاهم متوجه دختری می‌شود که پک‌های عمیقی به سیگار می‌زند و دود سیگارهایی که یکی پس از دیگر خاموش می‌کند کل فضای کافه را پر کرده است، هر پکی که می‌زند نگاهی عاشقانه به سیگارش می‌اندازد و بعد از دقایقی سیگار را با خشونت خاموش می‌کند، دوست دارم نظرش را در مورد جهان بدون دخانیات بدانم. 

می‌گوید نامش ستاره است و  ۲۸ سال دارد، ستاره معتقد است در این دوران مانند گذشته‌های دور سیگار کشیدن نمادی از روشنفکری است و می‌گوید: این روزها هر کسی که بخواهد سیس روشنفکری بگیرد باید سیگاری بر لب داشته باشد، اگر در جمع دوستانت باشی و آن‌ها به تو سیگار تعارف کنند و تو پس بزنی دیگر در آن جمع جایی نداری و انگار آدم بی کلاسی هستی که عقاید پوسیده داری. 

وی تاکید می‌کند: اولین بار که سیگار را امتحان کردم، می‌خواستم هنجارشکن باشم، اولین بار که سیگار کشیدن را شروع می‌کنی هرگز فکر نمی‌کنی ممکن است این سیگار کشیدن برای تو عادت شود. 

این دختر جوان یادآور می‌شود: بعید می‌دانم بتوانید کسی را پیدا کنید که سیگار را برای همیشه ترک کرده باشد هر فرد سیگاری یک روز برمی‌گردد مانند قاتل به صحنه جرم. 

مهدی پسری ۳۰ ساله که بحث سیگار توجه‌اش را جلب کرده نظرش برعکس ستاره است و می‌گوید: امروز دقیقا ۳ سال و یک ماه  و ۴ روز است که برای همیشه «سیگار» را ترک کرده‌ام و دیگر به سمتش برنمی‌گردم، اگر چه هنوز هم دوستش دارم اما دیگر سیگار نمی‌کشم. 

مهدی می‌گوید: پدر من سیگاری بود و از کودکی به سیگار دسترسی داشتم اما هیچ وقت علاقه‌ای به امتحان کردنش نداشتم و بوی سیگار اذیتم می‌کرد، البته چندباری از روی شیطنت و کنجکاوی سراغ پاکت سیگار پدرم می‌رفتم اما هیچوقت ترغیب نمی‌شدم که سیگار بکشم. 

وی ادامه می‌دهد: ۲۱ سالگی برای من سن حساسی بود، به خاطر فشارهای ذهنی و بلاتکلیفی دانشگاه و سربازی دنبال چیزی بودم که ذهنم را آرام کند بنابراین سیگار را انتخاب کردم، از طرفی به واسطه عکاسی در جمع‌های هنری شرکت می‌کردم که اغلبشان سیگاری بودند، روزهای اول سرگیجه و آرامش داشتم و روزهای بعد دیگر به کشیدنش عادت کردم، به قدری حس خوب از سیگار دریافت می‌کردم که از روزی یک نخ به روزی یک بسته رسیدم. 

مهدی بیان می‌کند: سرباز که بودم سیگار کشیدن ممنوع بود اما به هر روشی که شده سیگار را به داخل پادگان می‌آوردیم و موقع پست و آموزشی پنهانی سیگار می‌کشیدیم، کوچکترین سیگار موجود در بازار را پیدا و لای جورابمان پنهان می‌کردیم، قبل از خواب چندنفری به پشت آسایشگاه می‌رفتیم و رو به سمت کوه‌ها سیگار می‌کشیدیم، خیلی لذت بخش بود آنقدر مصرف سیگار برایم لذت داشت که حرف کسی تاثیری نداشت و دوست نداشتم ترکش کنم. 

وی یادآور می‌شود: مصرفم به حدی زیاد شده بود که خانواده متوجه شدند، یکبار پدرم گفت که من ۳۰ سال است که سیگار می‌کشم اما هیچ اتفاق مثبتی برایم نیفتاده و بهتر است که تو سیگار را ترک کنی اما هیچ حرفی مرا تطمیع نمی‌کرد که سیگار را کنار بگذارم. 

پیپ را جایگزین سیگار کردم اما... 

این جوان خاطرنشان می‌کند: روزهایی که تصمیم گرفتم سیگار را ترک کنم به پیپ روی آوردم تصور می‌کردم با این روش می‌توانم سیگار را ترک کنم، پیپ از سیگار سنگین‌تر بود و منطقی است که در روز یک بار بکشم اما شرایط طوری بود که روزی ۵ تا ۶ پیپ می‌کشیدم، مصرفم به قدری بالا رفت که ریه‌هایم برونشیت شد و ضربان قلبم به شدت بالا رفت دیگر هنگامی که سیگار می‌کشیدم میزان هوشیاری‌ام کاهش پیدا می‌کرد. 

وی می‌گوید: قبل از آن تصمیم گرفته بودم ترک کنم اما هر بار یک ماه تا چهل روز دوام می‌آوردم و هر چیزی مثل مسافرت، رفتن در جمع دوستان، خوردن چایی و حتی خوردن غذاهای چرب مرا ترغیب می‌کرد که از سیگار استفاده کنم، اما این بار دیگر بدنم جواب نمی‌داد و مجبور بودم برای برگرداندن سلامتی‌ام سیگار را ترک کنم. 

تا خودت ارادت نکنی ترک سیگار امکان ندارد 

مهدی یادآور می‌شود: برای ترک سیگار ورزش‌های هوازی را شروع کردم حتی دیگر چایی نمی‌خوردم که بعد از آن هوایی نشوم، ورزش‌هایی که باعث شد هوای سیگار از سرم بیفتد و حالا ریه‌هایم خوب شده است و به راحتی ورزش می‌کنم، دیگر بوی بد سیگار اطرافیانم را اذیت می‌کند و نیازی نیست که عطرهایی بخرم که بوی سیگار را از بین ببرد. 

وی بیان می‌کند: از خودم حس رضایت دارم، دوستانم مرا تشویق می‌کنند و حالا به الگوی خوب تبدیل شده‌ام، اصلا اگر بخواهم هم خجالت می‌کشم دوباره سیگار بکشم، برای ترک سیگار هیچ نصیحتی کار ساز نیست بارها مرا نصیحت کردند اما تا زمانی که خودم اراده نکردم موفق نشدم. 

این جوان یادآور می‌شود: آن زمان فکر می‌کردم سیگار کشیدن لذت بسیار دارد اما حالا می‌گویم بهترین لذت این است که دیگر سیگار نمی‌کشم و ورزش قدرت بدنی‌ام را افزایش داده است، سلامتی لذتش بالا است و بهترین جایگزین ورزش‌های هوازی مثل دوچرخه‌سواری است. 

هشدار در مورد خطرات مصرف مواد دخانی 

شیرین نادری، مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این خصوص اظهار می‌کند: سازمان بهداشت جهانی ۶ راهکار برای کاهش و منع مصرف دخانیات در جهان اعلام کرده است، اولین راهکار پایش وضعیت شیوع مصرف دخانیات است، میزان مصرف در هر جامعه‌ای باید بررسی و آماری ارائه شود که در حال حاضر مصرف چه میزان است با این آمار می‌توان برنامه‌ریزی و مداخله کرد. 

وی ادامه می‌دهد: در پایشی که در سال ۱۳۹۵ بین جمعیت بالای ۱۸ سال کشور انجام شده است به طور میانگین ۱۴/۱۵ درصد به صورت مستمر و روزانه سیگار، قلیان یا پیپ می‌کشند، این میزان در استان قزوین ۴۹/۲۰ درصد است و قزوین رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است. 

وی تاکید می‌کند: ۱۰ درصد جمعیت بررسی شده مصرف کننده سیگار هستند این میزان در استان قزوین ۱۳ درصد است و در این حوزه نیز رتبه سوم کشوری داریم که نشان می‌دهد وضعیت استان خوب نیست، هنوز هم میانگین مصرف زنان نسبت به آقایان کشور کمتر است اما شاهد رشد افزایش مصرف زنان نسبت به مردان بودیم؛ از سال ۹۵ تاکنون نیز پیمایشی صورت نگرفته است اما پیمایشی در حال انجام است که بررسی شود در ۴ سال گذشته چه تغییراتی صورت گرفته است. 

نادری بیان کرد: دومین رویکرد، حفاظت از افراد در برابر تماس با دود مواد دخانی است در این حوزه نیز به مردم آموزش می‌دهیم که سیگار نکشند، فردی که سیگار می‌کشد یا در مجاورت فرد سیگاری قرار دارد باید خود را از دود سیگار در امان نگهدارد. 

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان می‌کند: رویکرد سوم کمک به افراد برای ترک دخانیات است، افراد دارای اعتیاد می‌توانند به مراکز خدمات جامعه سلامت مراجعه کند، رویکرد چهارم هشدار در مورد خطرات مصرف مواد دخانی است که از طریق آموزش و بخش تراکت مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی یادآور می‌شود: رویکرد پنجم عدم تبلیغ دخانیات است، این موضوع نیز در قانون ما تأکید شده است، تمام رفتارهایی که افراد را به مصرف دخانیات تحریک می‌کند ممنوع است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز جهانی بدون دخانیات قزوين یادآور می شود مصرف دخانیات سیگار را ترک سیگار کشیدن برای همیشه اولین بار بار سیگار ترک کنم اما هیچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۲۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، اخیرا بحث عرضه نوعی خاصی از قلیان تحت عنوان «قلیان اکسیژن» در برخی کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها خبرساز شده؛ موضوعی که ظاهرا در راستای اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت در ۱۰ استان کشور است؛ چراکه متخصصان و مسوولان سلامت همواره نسبت به شکستن قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌ها و استعمال آن به صورت گروهی و سرگرمی و نهایتا هم افزایش چندین برابری مصرف آن در زنان و مردان و بروز عوارض قلبی و تنفسی ناشی از آن در سنین پایین‌تر، هشدار داده‌اند.

دکتر غلامرضا حیدری مجری طرح مطالعاتی بررسی «قلیان اکسیژن» در واکنش به اخبار و فضای ایجاد شده درباره این طرح مطالعاتی، با تاکید بر اینکه «قلیان اکسیژن» استانداردهای وزارت بهداشت را دارد، اظهار کرد: مقدار گازهای اکسیژن و نیتروژن موجود در «قلیان اکسیژن» تنظیم شده و استاندارد است و حدود ۱۰ سال از زمان ثبت اختراع رسمی این دستگاه در کشور می‌گذرد.

قلیان لاکچری که چند سال پیش ممنوع بود حالا مجاز شده! توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان ماجرای گاز خنده در قلیان اکسیژن

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره قلیان اکسیژن خاطرنشان کرد: ادعای استفاده از گاز خنده در قلیان اکسیژن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در پاسخ به ادعاهای مطرح شده باید گفت، استفاده از گاز خنده در قلیان اکسیژن صحت ندارد.

وی درباره ترکیب گازهای قلیان اکسیژن گفت: سهم اکسیژن از ترکیب گازهای به کار گرفته شده قلیان اکسیژن حدود ۸۰ درصد است و نیتروژن می‌تواند به میزان ۵ درصد به ترکیب گازها اضافه شود.

مجری طرح مطالعاتی بررسی دستگاه پاک‌دم ادامه داد: «اکسید نیتروژن» که با «گاز خنده» شناخته می‌شود، در قلیان اکسیژن وجود ندارد. «انتونوکس» که یک گاز بی‌ضرر به حساب می‌آید در قلیان اکسیژن استفاده می‌شود. پژوهش‌های متعددی درباره «انتونوکس» در سطح جهان انجام شده، یافته‌های این مطالعات از بی‌ضرر بودن این گاز حکایت می‌کند.

گاز انتونوکس اعتیادآور است؟

حیدری درباره اعتیادآور بودن انتونوکس اظهار کرد: انتونوکس از مسائلی مانند «ایجاد وابستگی»، «اعتیادآوری» و «گازهای خنده‌آور» تهی است. با توجه به ویژگی‌های انتونوکس باید گفت ادعاهایی که در ارتباط با قلیان اکسیژن مطرح شده یک بازی رسانه‌ای است.

وی درباره طرح مطالعاتی بررسی دستگاه پاکدم اظهار کرد: بررسی دستگاه پاکدم که توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می‌شود یک طرح مطالعاتی به حساب می‌آید. این طرح مطالعاتی مورد تایید وزارت بهداشت واقع شده و «کد اخلاق» دارد.

نتایج تحقیقات؛ ملاک تصمیم‌گیری درباره قلیان اکسیژن

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در این طرح مطالعاتی افرادی که از قلیان اکسیژن استفاده می‌کنند مورد نظرسنجی قرار می‌گیرند، افزود: هدف از اجرای نظرسنجی این است که مصرف‌کنندگان قلیان‌ اکسیژن را ارزیابی کنیم. این ارزیابی‌ها به منظور بررسی مشکلات و عوارض احتمالی ناشی از مصرف قلیان اکسیژن است. با توجه به مشکلات و عوارض احتمالی ناشی از استعمال قلیان اکسیژن برای آینده این دستگاه تصمیم می‌گیریم.

وی گفت: در حال حاضر، قلیان اکسیژن در برخی استان‌ها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. پاسخ به پرسش‌های «آیا قلیان اکسیژن عوارض دارد؟» و «آیا قلیان اکسیژن می‌تواند به عنوان یک دستگاه بی‌ضرر معرفی شود؟» به عنوان پرسش‌های این طرح مطالعاتی طرح شده‌اند. پاسخ به این پرسش‌ها به گذر زمان نیاز دارد. این پروژه تحقیقاتی باید به مدت یک یا ۲ سال انجام شود که بتوان به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ داد.

اجرای طرح مطالعاتی در ۱۰ استان کشور

حیدری افزود: طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن در شهر تهران انجام شده و مصرف‌کنندگان این دستگاه با «تست تنفسی» مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. نتایج تست تنفسی مصرف‌کنندگان قلیان اکسیژن نشان می‌دهد وضعیت تنفسی آنها نسبت به افراد عادی، کاملا بالاتر است. نتایج به دست آمده می‌تواند ما را به مسیری هدایت کند که قلیان اکسیژن، مشکلات سلامتی ندارد.

وی افزود: البته تاکید می‌کنم که به طور قطع، اظهارنظر نهایی درباره قلیان اکسیژن به بررسی‌های کامل‌تر نیاز دارد. در نظر داریم افرادی که از قلیان اکسیژن استفاده می‌کنند در ۱۰ استان کشور مورد ارزیابی قرار دهیم. بازهم تاکید می‌کنم اخبار مربوط به عوارض و اعتیادآوری قلیان اکسیژن، یک بازی رسانه‌ای و کذب محض است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درباره جزئیات اجرای طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن اظهار کرد: مراکزی که قلیان‌های دخانی ارائه می‌دهند به صورت داوطلبانه در طرح تحقیقاتی شرکت می‌کنند. بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، درصد گازهای اکسیژن و نیتروژن قلیان اکسیژن تنظیم می‌شود. طرح تحقیقاتی در ۳ استان تهران، البرز و آذربایجان شرقی آغاز شده، همچنین امور مربوط به این طرح تحقیقاتی در استان بوشهر و شهر جیرفت در استان فارس در حال انجام است.

وی ادامه داد: استان‌های مازندران، زنجان، هرمزگان نیز به طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن اضافه می‌شوند.

طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن یک یا ۲ سال زمان نیاز دارد

حیدری درباره جامعه آماری طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن نیز گفت: تعداد مراکز عرضه قلیان‌های دخانی که در طرح مطالعاتی لیان اکسیژن شرکت کرده‌اند باید به «حجم نمونه» که در طرح علمی برآورد شده، برسند. میزان جامعه آماری باید به نحوی باشد که آمار و ارقام خروجی طرح تحقیقاتی از منظر آماری، «معنی‌دار» و «قابل تایید» باشد. این طرح تحقیقاتی به یک یا ۲ سال زمان نیاز دارد که میزان داده‌های مورد نظر جمع‌آوری شود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، آنالیزهای مورد نیاز انجام می‌شود.

چرایی اجرای طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن

وی درباره چرایی اجرای طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن گفت: سال‌ها است علیه دخانیات مبارزه می‌کنیم و با اقداماتی در نظر داریم میزان مصرف دخانیات را کنترل و محدود کنیم. برنامه‌هایی با هدف کنترل دخانیات طی سال‌های گذشته مطرح شده اما شکست‌ خورده‌اند. همچنین ممنوعیت‌های استعمال دخانیات اثربخش نبوده‌اند و جرائم مربوط به تخلفات دخانیاتی به خوبی اجرا نشده‌اند.

حیدری با بیان اینکه متاسفانه قلیان در کشور به ویژه در میان جوانان به وفور استعمال می‌شود، افزود: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است. بررسی‌ها بیانگر این است تفاوتی در ارتباط با میزان مصرف قلیان در میان زنان و مردان وجود ندارد؛ این در حالیست که میزان مصرف سیگار در میان مردان نسبت به زنان ۱۰ برابر بیشتر است. آمار و ارقام بیانگر این است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال، چه مرد و چه زن قلیان استعمال می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه قلیان در میان جامعه ایرانی ورود کرده، افزود: قلیان در میان خانواده‌ها، اماکن تفریحی و جمعیت جوان کشور ورود کرده است. میزان دود هر وعده استعمال قلیان معادل استفاده از ۱۰۰ نخ سیگار است.

حیدری درباره تنباکوهای مورد استفاده در قلیان‌ها گفت: تنباکوها غیراستاندارد به حساب می‌آیند و عمدتاً با آلودگی‌های محیطی، میکروبی و قارچی همراه هستند. زغال‌هایی هم که در قلیان استفاده می‌شوند زمینه‌ساز مسمومیت با مونوکسیدکربن هستند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی افزود: متاسفانه در ارتباط با کنترل مصرف قلیان هیچ برنامه‌ریزی کاملی وجود ندارد. با توجه به افزایش استعمال قلیان در میان جوانان و نوجوانان شاید بتوان گفت باید به انتظار افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی_عروقی در سنین جوانی بنشینیم. در حالی که بیماری‌های تنفسی و قلبی_عروقی معمولا در دهه‌های پنجم یا ششم زندگی بروز می‌کنند. شرایط به واسطه استفاده از قلیان به نحوی است که افراد ۲۰ و ۳۰ ساله دچار برونشیت مزمن و بیماری‌های قلبی هستند.

دستگاه قلیان اکسیژن «تایید نهایی» را نگرفته است

حیدری با بیان اینکه عوارض مصرف قلیان باید در کانون توجه قرار گیرد، افزود: بهره‌ گرفتن از راهکارها و روش‌های علمی در جهت کنترل مصرف دخانیات باید در کانون توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد قلیان اکسیژن شاید بتواند جایگزین قلیان‌های دخانی شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، دستگاه قلیان اکسیژن «تایید نهایی» را نگرفته است. اگر نتایج تحقیقات و شرایط طوری باشد که این دستگاه جایگزین قلیان‌های دخانی شود، یک گام موثر در جهت حفظ سلامتی جامعه به حساب خواهد آمد. اما در مجموع اظهارنظر درباره قلیان اکسیژن منوط به بررسی‌های کامل‌تر بوده و نتایج تحقیقات؛ ملاک تصمیم‌گیری در این باره خواهد شد.

کد خبر 847348 منبع: ایسنا برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت و درمان خبر مهم دخانیات - قلیان

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم