Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا لشگری کارشناس حقوق قضایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به قوانین انتخابات ریاست جمهوری و چگونگی تبلیغات در این فضا بیان کرد: ستاد‌های پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی فعالیت خود را آغاز کردند، همچنین شعبه‌ها و مراجع رسیدگی به این تخلف‌ها هم در این دوره فعالیت موثری دارند دراین باره  می‌توان به تبلیغات زود هنگام نامزد‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند تخلفات انتخاباتی را در سامانه سجام قوه قضائیه اعلام کنند گفت: سوءاستفاده نامزد‌های انتخاباتی از اموال،کارمندان و بودجه دولتی جهت تبلیغات ممنوع است و در این حالت عمل مرتکب در حکم جرم اختلاس است.

این کارشناس حقوق قضایی ادامه داد:  مقامات اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را  نخواهند داشت و مرتکبان این گونه اقدامات مجرم شناخته می‌شوند.

لشگری درباره  نحوه صحیح تبلیغات در بازه زمانی قانونی گفت: الصاق اعلامیه، عکس پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی وابسته به دولت ممنوع بوده و ماموران انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل می‌دهند.

هیچکس حق  ازبین بردن پوستر تبلیغاتی کاندیداها را ندارد
وی گفت: هیچکس حق ندارد آگهی یا پوستر تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی را که در مدت و زمان قانونی و در محل‌های مجاز الصاق شده  پاره یا محو کنند زیرا چنین عملی هم جرم محسوب می‌شود؛ لازم به ذکر است هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع أخذ رای از محل شعبه ثبت نام و أخذ رأی توسط اعضا شعبه محو شود.

لشگری ضمن تصریح جرم انگاری شکایت مغرضانه علیه نامزد‌های انتخاباتی گفت: کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف سه روز از تاریخ اخذ رأی شکایت مستند و مستدل خود را به ناظران‌شورای نگهبان یا دبیرخانه این شورا نیز تقدیم کنند.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه  سازمان‌های مطبوعاتی حق ندارند از سه روز قبل از أخذ رای، آگهی یا مطلبی علیه نامزد‌های انتخاباتی درج کنند تصریح کرد:شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام، نام‌خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن و اصل امضاء شاکی را داشته باشد ودر صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه داوطلبان انتخاباتی را متهم کند افترا  است و مطابق ماده ۶۹۷ قانون مجازات قابل تعقیب و پیگیری است.

 

منبع: الف

کلیدواژه: نامزد های انتخاباتی نامزد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۳۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر رضایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه از اواخر هفته گذشته ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه در صدا و سیمای آذربایجان شرقی کلید خورده است، پیش بینی کرد: حدود یکهزار دقیقه برنامه از نامزدها در این مرحله تولید و در شبکه استانی سهند پخش شود.

وی با اشاره به اینکه در دور دوم انتخابات به هر نامزد یک فرصت ۲۰ دقیقه‌ای برای ارائه برنامه و دیدگاه‌ها داده خواهد شد، گفت: علاوه بر تولید سه مناظره ۱۲۰ دقیقه‌ای برای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، سه برنامه ۶۰ دقیقه‌ای برای حوزه انتخابیه میانه و سه برنامه ۶۰ دقیقه‌ای برای حوزه انتخابیه شبستر بین نامزدها تولید و پخش می‌شود.

وی اظهار کرد: در دور اول انتخابات از ۲۰۰ کانال انتخاباتی کشور، ۱۳ کانال سهم آذربایجان شرقی بود که در ۱۳ حوزه انتخابیه در مجموع ۶۵۸ برنامه در هفت محور با حضور تعداد ۹۴ نامزد از مجموع ۱۶۸ کاندیدای ثبت نام شده، برنامه ضبط شد.

رضایی با اشاره به موفقیت صدا و سیمای مرکز در تولید و پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در دور نخست انتخابات مجلس، یادآور شد: در حالی که آذربایجان شرقی از نظر کثرت نامزدها در دور اول انتخابات، بعد از اصفهان رتبه دوم را داشت، اما با ضبط و پخش ۹۸ مناظره تلویزیونی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داد.

کد خبر 6090977

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری دریافت وام در کانال تلگرامی
  • آغاز تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات از ۲ روز دیگر
  • سه پیشنهاد جنجالی برای هدایای تبلیغاتی
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • مادر قاتل آگهی مفقودی بچه را منتشر کرد!
  • مادر قاتلی که آگهی مفقود شدن فرزندش را منتشر کرد
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات