آیتالله غرویان : اعضای شورای نگهبان باید از نقدهای عالمانه و نظرات استقبال کنند/ سیاستها نباید به گونهای باشند که مردم احساس کنند دستشان در مسأله انتخابات بسته شده است
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۵۰۱۴
آیت الله غرویان گفت: باید سیاست ها و روش حکومت داری به گونه ای باشد که بین مردم و حاکمیت، مردم و دولت فاصله ای نیفتد و مردم احساس نکنند که برای آنها در جای دیگری تصمیم گیری می شود یا برای آنها در جای دیگری انتخاب صورت گرفته است.
یک استاد حوزه گفت: اینکه امام فرمودند میزان رای ملت است، تفسیرش این است که اکثریت مردم باید در صحنه باشند تا بتوانیم بگوییم حکومت دینی و اسلامی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیت الله محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره نقش مردم در اندیشه حکومتی حضرت امام خمینی(ره) گفت: از مجموعه آثار و افکار و اندیشه های حضرت امام می توان چنین برداشتی داشت که مساله حکومت از نظر ایشان مانند مساله اقامه نماز جمعه است. نمازجمعه عبادتی است که حضور مردم در آن به عنوان جزیی از مشروعیتش مطرح است.
امام همیشه نگاهشان این گونه بود که رای و اظهارنظر و انتخاب حق مردم است
وی افزود: اگر یک امام جمعه عادلی بگوید می خواهد نمازجمعه را بدون حضور مردم اقامه کند، از نظر شرعی مشروعیت ندارد. حکومت هم همینطور است. یعنی نقش مردم و حضورشان در حاکمیت و حکومت اسلامی موثر است. همانطور که تا مردم نباشند، امام جمعه عادل نمی تواند نمازجمعه برگزار کند. شارع مقدس نماز جمعه را بدون حضور مردم مشروع نمی داند، حکومت نیز این گونه است.
او ادامه داد: اینکه امام فرمودند میزان رای ملت است، تفسیرش این است که اکثریت مردم باید در صحنه باشند تا بتوانیم بگوییم حکومت دینی و اسلامی است. از اینجا نقش و اهمیت حضور حداکثری مردم روشن می شود. نکته دیگر اینکه، امام همیشه نگاهشان به مردم این گونه بود که آنها ذی حق هستند و رای و اظهارنظر و انتخاب حق مردم است و کسی نمی تواند این حق را از مردم بگیرد. به بیان دیگر، اسقاط حقوق مردم حرام است و رای دادن و انتخاب کردن حقی است که خداوند برای مردم قرار داده و باید زمینه های استیفاء حق مردم در نظام اسلامی فراهم شود.
حضرت امام، مصلحت را قانون کردند
آیت الله غرویان گفت: به نظرم ضروری است که ما توجه دوباره ای به نکاتی که بیان شد در اندیشه امام داشته باشیم. مشخصا اشاره ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام دارم. حضرت امام عنصر مصلحت را در قوانین ما وارد کردند. امروزه می بینیم که برخی آقایان می گویند شورای نگهبان نباید نظر به مصلحت داشته باشد و تنها باید قانون را ملاک قرار دهد. غافل از اینکه حضرت امام، مصلحت را نیز قانون کردند. بدین معنا که نگاه ما باید به مصلحت هم به عنوان قانون باشد و این گونه نیست که مصلحت سنجی خارج از قانون باشد.
او ادامه داد: فلسفه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام این بود که اعضای این مجمع بنشینند و شور کنند و مصالح ملی و مصلحت جامعه را درنظر بگیرند و تصمیمشان بر اساس مصلحت تبدیل به قانون شود. بنابراین نباید فکر کنیم اگر مصلحت را رعایت می کنیم خارج از قانون قدم برمی داریم. مجتهد واقف به زمان و مکان، مجتهدی است که مصالح مردم و جامعه را در دنیای امروز درنظر می گیرد و بر اساس اصول و مبانی فقهی استنباط و اجتهاد کرده و متناسب با اقتضای زمان و مکان، آنچه امروز به مصلحت جامعه است، ارائه نماید. دیدگاه حضرت امام این گونه بود.
اعضای شورای نگهبان باید از نقدهای عالمانه و نظرات استقبال کنند
این استاد حوزه بیان کرد: امام بیشتر احکام حکومتی را که صادر می کردند و نظراتی را که می دادند به لحاظ عنصر زمان و مکان بود و دایره احکام را توسعه دادند و این چنین نبود که صرفا در امور حسبیه قائل به بسط ید فقیه باشند. ایشان تمام شئون و اختیاراتی را که امام معصوم یا پیغمبر در جامعه اسلامی داشتند برای ولی فقیه قائل بودند و می گفتند که در عصر غیبت، فقیه این بسط ید را دارد که مصالح مسلمین را با حفظ اصول و حدود در نظر بگیرد و شرایط زمان و مکان را لحاظ کند. در این دیدگاه حضرت امام نیز بازهم مصالح ملت و مصلحت اکثریت جامعه لحاظ می شد. همه این ها وقتی از زبان حضرت امام مطرح می شد، جنبه قانونی داشت.
آیت الله غرویان در واکنش به این برداشت که عده ای نقد به شورای نگهبان را تضعیف آن شورا تلقی می کنند، گفت: فکر نمی کنم هیچکدام از اعضای شورای نگهبان قائل به این باشند که نظراتی که می دهند را نمی شود نقد علمی و فقهی کرد. حتی این روزها می بینیم که اعضای این شورا در حال انتقاد از همدیگر هستند. این خود بهترین دلیل است که اعضای شورای نگهبان عملکرد خود را قابل نقد می دانند و این کار را انجام می دهند. بنابراین روشن است که اعضای شورای نگهبان باید از نقدهای عالمانه و نظرات استقبال کنند.
سیاست ها نباید به گونه ای باشند که مردم احساس کنند دستشان در مسأله انتخابات بسته شده است
وی افزود: امروز می بینیم که حضرت آیت الله جوادی آملی در این زمینه نظرات و ملاحظاتی دارند. ایشان می فرمایند مردم پشتوانه حکومتند و حضرت امام هیچ گاه خود را از مردم جدا نمی دانستند. این ها بدین معناست که باید سیاست ها و روش حکومت داری به گونه ای باشد که بین مردم و حاکمیت، مردم و دولت فاصله ای نیفتد و مردم احساس نکنند که برای آنها در جای دیگری تصمیم گیری می شود یا برای آنها در جای دیگری انتخاب صورت گرفته است. این احساس بسیار خطرناک است. باید میان مردم و حاکمیت اعتماد و شفافیت باشد. مردم باید با رغبت پای صندوق بیایند و به کسانی که تشخیص داده اند می توانند مشکلات کشور را از حیث داخلی و بین المللی حل کنند، رای دهند. این افراد باید در دسترس مردم باشند و جامعه ببیند که قدرت انتخاب دارد.
این استاد حوزه اظهار کرد: سیاست ها نباید به گونه ای باشند که مردم احساس کنند دستشان در مسأله انتخابات و مسائل سیاسی و اجتماعی بسته شده است. امروز کسانی که نظراتی را در قبال عملکرد شورای نگهبان بازگو می کنند، اکثرا جزو اشخاصی هستند که از سر دلسوزی نقدی یا نظری را بیان می کنند. بله اگر کسی بخواهد غرض ورزانه برخورد کند، این کار نادرستی است ولی اظهارنظرها و نقدهای عالمانه و مستدل و فقیهانه و حکیمانه هیچ اشکالی ندارد و قطعا اعضای شورای نگهبان نیز از این موضوع استقبال می کنند.
تاکید بر اینکه میزان رای ملت است بسیار مهم است
آیت الله غرویان با اشاره به اینکه نظریات درباره خالص سازی و انقلابی گری مختلف است، گفت: هرکسی از دیدگاه خاص خود این دو را تعریف می کند. این مسائل جزو مواردی نیست که هرکس به سلیقه خود ارائه کند. باید به همان اصول و معیارهایی برگردیم که امام رضوان الله تعالی علیه بیان کردند. خیلی از نظراتی که مطرح می شود، سلیقه ای بوده و با اندیشه حضرت امام فاصله دارد. کلی گویی ها و بیان سلیقه ها دردی را دوا نمی کند. به هرحال این ها نیاز به بحث های کارشناسی بیشتری دارد. اشخاص باید با مستدل و بر مبنای اندیشه امام معیارها را بیان کنند.
وی با بیان اینکه امام سه میراث مهم برای جامعه ما باقی گذاشتند، گفت: نخست، مربوط به حضور مردم در صحنه است. مردم باید در صحنه حاضر باشند و نسبت به مسائل بی تفاوت نباشند و مسئولین هم باید به این نکته توجه داشته باشند که زمینه حضور حداکثری مردم را فراهم کنند. این نقش مردم و تاکید بر اینکه میزان رای ملت است برای ما بسیار مهم است.
باید مصلحت، منافع ملی و سرنوشت ملت مورد توجه و اهتمام باشد
میراث دوم مربوط به شناخت مصلحت است. امروز باید مصلحت، منافع ملی و سرنوشت ملت مورد توجه و اهتمام باشد و مسائل حزبی و گروهی، ثروت، قدرت و منافع شخصی هرگز در اندیشه حضرت امام جایگاهی نداشت و ایشان صاحب اصلی انقلاب و نظام و این حکومت را مردم می دانستند و می فرمودند ما بر سر سفره پهن شده توسط ملت نشسته ایم. به هرحال، در همه جا این ملت هستند که این نظام را حفظ کرده و می کنند. امروز هم باید قوانین، سیاستگذاری ها و برنامه ها در جهت منافع ملت باشد.
او در پایان گفت: نکته سومی که ما می توانیم در راستای میراث امام از آن یاد کنیم، تعامل و اخلاق در رفتارهای سیاسی و اجتماعی است. ما باید جامعه را به سمت محبت، دوستی و انسجام و وحدت پیش ببریم. همچنین نسبت به جهان معاصر، سیاستگذاری ما در عرصه دیپلماسی جهانی باید به گونه ای باشد که ملت ما منزوی نشود. و باید راه تعامل و گفت و گو با شرق و غرب عالم باز باشد. اگر رفتارهای ما طوری باشد که دنیا ما را منزوی کند، آن وقت ضررهای بسیار زیاد سیاسی و اقتصادی متوجه ملت خواهد شد. به هرحال رعایت اخلاق، ادب و احترام در روابط اجتماعی از درس های بزرگ حضرت امام است و خداوند به ما توفیق دهد که بتوانیم این میراث گرانبها را پاس بداریم. /چماران
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: اعضای شورای نگهبان میزان رای ملت نقدهای عالمانه آیت الله غرویان باید به گونه ای زمان و مکان مردم احساس حضور مردم حضرت امام سیاست ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۵۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اصلاحطلبان درباره روند بررسی صلاحیتها چه گفتند؟
«نماینده»/ علیرضا رحمانی: عدم احراز عدم تأیید یا رد صلاحیت واژههای پرتکرار روزهای انتخاباتی کشورند که اگرچه میان هر کدام از آنها تفاوت وجود دارد اما همچنان در میان افکار عمومی یک معنا دارد رد صلاحیت دلایل رد صلاحیت نیز میتواند متفاوت باشد.
اما نکتهای که همواره و در هر انتخابات موردتوجه قرار میگیرد گمانهزنیهایی است که برای بیان علت رد صلاحیتها در رسانهها منتشر میشود. اظهاراتی که در فقدان اظهارنظر دقیق از جانب نهادهای انتخاباتی و تحت تأثیر اظهارنظر و برداشت شخصی نمایندگان یا گمانهزنی رسانهها مطرح میشود.
این بار نیز نتایج احراز صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نیز منتشر شد و دوباره بحث اماواگرهای همیشگی بر سر چرایی رد صلاحیتها در محافل رسانهای و حتی شبکههای اجتماعی داغ شد. بهخصوص آنکه بحث مشارکت در انتخابات یکی از مسائل مهم انتخابات پیش رو است. در این میان جریان اصلاحات با تداوم تولید محتوا به موضوع یادشده پرداخته و در این میان به مسئله انتخابات مجلس خبرگان نیز گریزی زده است.
با توجه به نکات یادشده به بررسی برخی از کدهای رصدی مهم که نقطه آغاز برخی تحلیلها بوده خواهیم پرداخت:
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: بسیاری این رد صلاحیتها یا به قولی عدم احراز صلاحیتها را ناشی از برخی تلاشها برای خالصسازی میدانند.
روزنامه هممیهن نوشت اگرچه جریان اعتدالگرا و اصلاحطلب همچون بقیه انتخاباتهای سالهای اخیر از این مجلس هم بهره چندانی نبردهاند و نوع نگاه غالب بر شورای نگهبان و روندی که برای حذف دگراندیشان سیاسی از رقابت در انتخابات و تنوع جریانی در کاندیداهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری موجب شده است که چشمانداز رقابت آزاد و مجلسی با محوریت نمایندگی اکثر مردم و نگاههای متنوع آنان بسیار مبهم باشد اما با همه این رکود و ناامیدی ایجاد شده.
روزنامه آرمان ملی برخلاف گفتهها آنچه در عمل ثابت شد این مهم بوده که برای برخی نهتنها مشارکت مهم نیست بلکه صرفاً به دنبال اهدافی هستند که از پیش تعیین شده است. درست مثل انتخابات مجلس یازدهم اما با یک تفاوت آن هم اینکه در مجلس یازدهم کاندیداها با فیلتر شورای نگهبان روبرو بودند و حذف شدند؛ اما در این دوره نگذاشتند که کار به مرحله دوم برسد و به عبارت بهتر هیئتهای اجرایی شورای نگهبان را خسته نکردند و در همان مرحله نخست برخی از کاندیداها را رد کردند تا به نحوی کار را برای شورای نگهبان در جهت احراز صلاحیتها راحتتر کنند. برخلاف خوشبینیهای مرسوم که گفته میشد مجموعه حاکمیت فضای را به نحوی باز خواهند کرد که همه جریانهای سیاسی و افکار بتوانند در انتخابات به رقابت بپردازند و تنور انتخابات را داغ کنند؛ شرایط عملکردی هیئتهای اجرایی بهگونهای بوده که حتی عدهای از مجلس انقلابی یازدهم را نیز رد کردهاند تا نشان دهند در مجلس آینده حتی نباید یک نماینده منتقد وجود داشته باشد و همه باید از دولت حمایت کنند.
غلامرضا نوریقزلجه نماینده بستانآباد و یکی از افراد رد صلاحیت شده از سوی هیئت اجرایی در گفتگویی مدعی شد: به نظر بنده انگیزه رد صلاحیتها همین است و نمیخواهند در مجلس منتقدانی برای دولت یا برای این جریان خالصساز وجود داشته باشد که در حقیقت دولت لوکوموتیو این جریان خالصساز است و زحمت آن را تقبل میکند و نمیخواهند برای این جریان مشکلی به وجود آید. این جریان اصلاً حرف مشارکت حداکثری را هم نمیزند و برعکس حرف آن را مطرح میکند و میگوید هر چه مشارکت مردم در انتخابات کمتر باشد ریسک ما پایینتر است همچنین کار برایمان کمهزینهتر است و انتخابهایمان نیز دقیقتر و راحتتر است درواقع اینها به دنبال همین هستند اما همه امور کشور در دست این جریان فکری نیست و هستند کسانی که برای مصالح نظام و کشور هم دغدغه دارند و همفکر میکنند.
ابوالفضل فاتح، روزنامهنگار و فعال سیاسی اصلاحطلب در نامهای خطاب به مسعود پزشکیان آورده است: جامعه متکثر را با حکومت یکدست نمیتوان اداره کرد و دیر یا زود سرکنگبین صفرا خواهد فزود بر این مصیبت امر خیانت به دین و میهن را هم باید افزود نه مردم علفاند و نه قانون ماشین چمنزنی که هر کس قدش بلندتر است بریده شود و آنکه میماند کوتاه بشود یا یکدست شود. قانون که شیوه اجرا یا خروجیاش محروم کردن دلسوزترین و صالحترین و توانمندترین مردمان این سرزمین از حضور در امر سیاست و قدرت باشد یا ابزاری برای اعمال سلایق تنگ سیاسی و محروم کردن رقیب و برپایی نمایشهای یکطرفه ناکارآمدی و انحرافش از روز روشنتر است.
عبدالواحد موسوی لاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز درباره تحلیل خود نسبت به نتیجه بررسی صلاحیتهای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: از مجموعه مقدماتی که برای انتخابات فراهم شده بود معلوم بود کار به اینجا منتهی میشود. وقتی مجلس اصلاح قانون انتخابات را تصویب کرد و بعد از آن بحث پیش ثبتنام و احراز صلاحیتها مطرح شد و وقتی در آن قانون آمد که شورای نگهبان میتواند حتی منتخب مردم را بعد از رأی آوری کنار بزند معلوم است که نتیجه چه میشود با این مقدمات زمینهای نبود که ثبتنام کنند. آنهایی هم که ثبتنام کردند نتیجهاش مانند آقای پزشکیان و امثال آنها شد.
عبدالحمید در سخنرانی روز جمعه خود بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست که به تبعیضها پایان دهد و منافع ملی را در نظر بگیرد. او همچنین از رد صلاحیتها برای انتخابات مجلس پیش رو انتقاد کرد و گفت که نباید جلو نمایندگان معترض و منتقد گرفته شود.
یکی از سایتهای اصلاحطلب در حمایت از پزشکیان نوشت: او علاوه بر زندگی سالم و ترجیح حقوق نمایندگی بر درآمد بسیار بالاتر از محل طبابت طی قریب ۱۶ سال نمایندگی و یک دوره وزارت بهداشت در دولت اصلاحات ملاحظات موردنظر محافظهکاران را رعایت کرده و ادبیاتی شبیه اصلاحطلبانی نداشته که از نظر نواصولگرایان تندرو بودند و هستند. انگارنهانگار که با رأی مردم تبریز چهار دوره نماینده مجلس بوده است. انگارنهانگار که رد صلاحیت یک نماینده بیش از اهانت به او توهین به مردمی است که او را انتخاب کردهاند و از این حیث تفاوتی نیست بین این نماینده تبریز با آن دیگری که نه اصلاحطلب بلکه احمدینژادی است و اتفاقاً در قضیه آقای علیرضا بیگی به خاطر ماجرای افشاگری خودروهای شاسیبلند حساسیت افکار عمومی بیشتر است. هرچند درباره او به حکم دادگاه استناد میشود درحالیکه پزشکیان جایی محکومیت ندارد.
تحلیل و نظریه
پس از تکمیل شدن نسبی پازل رد صلاحیتها بسیاری از تحلیلگران به دنبال رمزگشایی از آینده روند احراز صلاحیتها هستند. احتمالات مختلفی از سوی تحلیلگران در خصوص روند کلی بررسی صلاحیتها مطرح میشود.
برخی پیشبینی میکنند رویکردهای سلبی در روند بررسی صلاحیتها در هیئتهای نظارت هم ادامه خواهد داشت و شورای نگهبان و هیئتهای نظارت رد صلاحیتها را متوجه معدود چهرههای باقیمانده در طیفهای اصلاحطلب و میانهرو خواهند کرد.
درعینحال برخی افراد متقاضی کسب کرسی نمایندگی از احزاب اصولگرا و جناح راست هم رد صلاحیت میشوند تا درنهایت نهادهای نظارتی اعلام کنند، مسئله رد صلاحیتها همه جناحهای کشور را در بر گرفته است.
دسته دیگری از تحلیلها هم مبتنی بر این استدلال کلی است که شورای نگهبان تلاش میکند دیدگاه هیئتهای اجرایی را تأیید کرده و جز برخی موارد خاص دیدگاه هیئتهای اجرایی در خصوص صلاحیتها را تأیید کرده و تغییری در استعلامات پنجگانه نمیدهد.
اما یکی دیگر از پیشبینیها مبتنی بر نظریۀ ادعایی پلیس خوب پلیس بد مطرح میشوند. گروهی از تحلیلگران اصلاحطلب معتقدند در این انتخابات شورای نگهبان تلاش خواهد کرد لباس پلیس خوب را به تن کرده و با دیدگاهی ایجابی روند بازگشت برخی رد صلاحیت شدگان به عرصه انتخابات را فراهم سازد.
مبتنی بر این مدل تحلیلی شورای نگهبان زمینه بازگشت برخی اسامی برجسته به انتخابات را فراهم میکند تا درنهایت افکار عمومی با این ذهنیت که گشایشی نسبی در روند احراز صلاحیتها ایجاد شده مهیای حضور در انتخابات شوند. هرچند این تحلیل به اعتقاد بسیاری از فعالان سیاسی خوشبینانه است اما برای خود طرفدارانی دارند اما اغلب تحلیلها حاکی از تداوم پیاده کردن فعالان سیاسی اصلاحطلب و میانهرو از قطار انتخابات است.
اغلب رد صلاحیتها مبتنی بر ماده ۳۳ و ۳۱ قانون جدید انتخابات است؛ قانونی که در زمان تصویب با انتقادات و اعتراضات فراوانی مواجه شد و بسیاری از رسانههای اصلاحطلب اجرای آن را باعث شکلگیری مناقشات بسیاری دانستند؛ اما ماده ۳۳ قانون جدید انتخابات که محور بسیاری از رد صلاحیتهاست شامل ۱۳ بند کلی و یک تبصره است. اغلب رد صلاحیتها ذیل این بندها اجرایی شده است. بهعنوان نمونه در بند ۴ ماده ۳۳ آمده کسانی که به جرم اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران محکوم شدهاند نمیتوانند در انتخابات شرکت کنند و صلاحیت آنها احراز نخواهد شد.
در ماده ۳۱ قانون جدید انتخابات هم به شرایط انتخاب شوندگان اشاره شده است. این ماده شامل ۱۰ بند است؛ بند ۱ این ماده اعتقاد و التزام عملی به اسلام است. در بند ۲ التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و بند ۴ ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه است. اغلب رد صلاحیتها مبتنی بر این مواد و بندهای ذیل آن صورت گرفته است.
یکی از خطوطی که پیش از اعلام نتایج اولیه تعیین صلاحیت نامزدها بهصورت مستمر از سوی رسانههای جریان اصلاحات و حامی اعتدال مطرحشده مسئله فشار سیاسی روی هیئتهای اجرایی انتخابات بوده است.
اصلاحطلبان در رسانههای خود مدعی بودند که در بعضی شهرستانها چینشهای هیئت نظارت و اجرایی کاملاً یکطرفه است و شائبه مهندسی انتخابات در بعضی حوزهها مطرح است البته شائبه است و بهیقین نرسیده ولی باعث میشود که مشارکت پایین بیاید نتایج اعلام شده از سوی هیئتهای اجرایی این فرضیه را باطل کرده و نشان داد که جریان اصلاحات با تمرکز روی کلیدواژگان خالصسازی تلاش کرد تا با حداکثر اطمینان خاطر از مرحله بررسی صلاحیتها در هیئتهای اجرایی عبور کند.