Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس،‌ خانه خلاق «ب» با هدف فعالیت در حوزه صنایع دستی خلاقانه و کاربردی به صورت رسمی با حضور جمعی از مسئولان کشوری از جمله سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی به عنوان موسس این خانه امروز نهم خردادماه آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه، پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: ما در خانه استاد برجسته نگارگری کشور به مقوله صنایع دستی پرداخته‌ایم؛ با اعتقاد و باور این موضوع که خانه‌های خلاق صنایع دستی، کریدورهای تجاری‌سازی صنایع دستی کشور هستند،‌ قرار است خانه‌های خلاق مکانی برای تعامل، گفتگو، بحث و انتقال تجربیات درخشان باشند. خانه‌های خلاق مکانی برای ترویج و اطلاع‌رسانی در رابطه با ظرفیت‌های صنایع دستی و ارتقا جایگاه اقتصادی و تجاری این حوزه‌ها هستند.

در این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: نوآوری کار بخش دولتی نیست. ما باید قبول کنیم که کارمند دولت نمی‌تواند در این حوزه فعالیت داشته باشد و از چنین فردی هیچ‌وقت نوآوری بیرون نمی‌آید، نوآوری زمانی اتفاق می‌افتد که فردی تحت فشار باشد به همین دلیل مراکز نوآوری را ایجاد می‌کنیم.

قرار نیست تیمی که کار استارت آپی می‌کند حقوق بگیرد. این یک مکانیزم برد برد است. شتاب دهنده روی کار سرمایه گذاری می‌کند نه حقوق افراد. تا جایی که به خلق نورآوری برسند. این رمز حرکت و نوآوری است. باید قبول کنیم فرقی هست بین پولی که کارآفرین از جیب خودش برای سرمایه گذاری می‌گذارد با دولتی که با پول مالیات و نفت سرمایه گذاری می‌کند.

وی گفت: توسعه نوآوری در شرایط فعلی با پول بخش خصوصی اتفاق می‌افتد نه دولت. دولت می‌تواند در زیرساخت‌ها کمک کند مانند همین ساختمان خانه استاد بهزاد. ما باید هزینه‌های بخش خصوصی را کم کرده و ریسک‌های آن را پایین بیاوریم. در معاونت علمی کاملاً در خدمت هستیم تا خانه‌های خلاقی که طی یکی دو سال شروع شده، فعالیتشان را ادامه دهند. افرادی که به دنبال خلاقیت و نوآوری هستند همان استاد بهزادهای آینده هستند ولی ما خودمان آنها را با پول نفت خراب کردیم. چرا هیچ وقت فکر نمی‌کنیم که آدم ها خلاقیت دارند. این نقطه ای است که می گوییم جوانان را نابود کرده ایم.

خانه های خلاق در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری

پرویز کرمی رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز نیز در این برنامه گفت: ۵۰ درصد خروجی دانشگاه‌های ما همان افرادی هستند که در حوزه صنایع نرم آموزش می‌بینند. آیا این افراد باید کارهای دیگری غیر از تخصصشان انجام دهند یا فروشنده دوره‌گرد شوند؟ خیر آنها می‌توانند در حوزه صنایع خلاق مطرح شوند، کارآفرینی کرده و اشتغال‌زایی و درآمدزایی کنند.

۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنایع نرم در دنیاست. ایران می‌تواند یک درصد آن را به خود اختصاص دهد؛ آن هم از طریق خانه‌های خلاق و نوآور سراسر کشور، این خانه‌ها بستری هستند که از ایده تا محصول و محصول تا بازار را در حوزه صنایع فرهنگی و نرم تمشیت می‌کنند.

کرمی ادامه داد: اکنون ۹ خانه در کشور راه افتاده که ۲ خانه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بوده و اکنون خانه خلاق بهزاد، کاربری صنایع دستی را گرفته است. ما در حوزه صنایع فرهنگی ۱۰ رشته داریم که یکی از رشته‌های آنها صنایع دستی است.

در این مراسم استارت آپی در قالب تالار ملی فروش توکن مبادله ناپذیر ایران در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی (NFT) نیز افتتاح شد.

ورود صنایع دستی به حوزه NFT برای اولین بار درایران

حسین شیخ الاسلامی مدیر این تالار در مراسم گشایش فعالیت های خانه خلاق صنایع دستی «ب» درباره فعالیت های مربوط به ورود صنایع دستی به حوزه NFT گفت: در حال حاضر متوسط قیمت یک اثر هنری حدود 2500 تا سه هزار دلار است که عموما مربوط به کاراکترهای دیجیتال و الگوهای موجود است  از آنجا که ایران نماینده ای در این بازار ندارد؛ این تالار برای اولین بار است که به نمایندگی از هنرهای ایرانی در فضای بین الملل افتتاح شده و حضور خواهد داشت.

امیدواریم بتوانیم با سهم یک درصدی که حق مسلم مان است، در اقتصاد دیجیتال و هنر دیجیتال دست پیدا کنیم. در این راه نیازمند همکاری وزارت میراث فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم. آنچه که الان آماده شده پلتفرم پخش، فروش و زیرساخت تبدیل آثار هنری به فایل های بلاکچین شده است.

وی گفت:  NFT عبارتست از یک تکنولوژی که با استفاده از فناوری بلاکچین امکان جعل فایل‌های دیجیتال را غیرممکن می‌کند . یعنی اگر تا دیروز تنها حالتی که می شد اصالت و تعلق یک کار را اثبات کرد، وجود یک اثر فیزیکی در دست بود، الان دیگر ضرورتی برای این کار وجود ندارد. بلکه نه تنها می‌توان با ایجاد یک نسخه دیجیتال از آن اثر، اصالت آن  به هنرمند را ثابت کرد، بلکه می‌توان امتیاز آن نسخه دیجیتال را به  ارزهای خارجی و  در فضای بین المللی به فروش برسانند. 

وی گفت: آنچه که برای اولین بار امروز در ایران افتتاح شد دو بخش دارد که یکی از آن ها مکانیزم تبدیل فایل‌های هنرمندان به توکن های ان اف تی است که به زودی در کمتر از سی روز اجرایی می‌شود و بخش دیگر پلتفرم فروش اختصاصی است. از همین امروز نیز می‌توان با مراجعه به سایت خانه خلاق «ب»  اثر را ثبت کرده و بعد از احراز هویت، آثار در صف تبدیل به ان اف تی قرار بگیرند. ما این فایل را در هنرمند می‌گذاریم. آنها مخیر هستند که آثار را روی پلتفرم ما یا به صورت عمومی در معرض فروش جهانی برسانند.

رونمایی از نشان خلاقیت در صنایع دستی

تابلوی نشان خلاقیت در صنایع دستی که تصویری از محمد ابوالحسنی موسس این خانه بود نیز توسط معاون صنایع دستی کشور و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد. این تابلوی قلمزنی روی مس، توسط استاد علی مطیع از هنرمندان اصفهانی تهیه شده است.

قرار است تابلوی نشان خلاقیت هر سال چهارم خرداد ماه به مناسب سالروز تولد محمد ابوالحسنی به عنوان کارآفرین و موسس خانه به هنرمندانی که در حوزه صنایع دستی و صنایع فرهنگی، اقدامات خلاقانه ای داشته اند، پس از داوری اهدا شود.

در کنار رونمایی از این نشان، تابلوی پازل کاشی یادمان بازگشایی خانه «ب» نیز توسط خانواده ابوالحسنی و مسئولان حاضر در مراسم تکمیل شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی میراث فرهنگی فناوری ایران علمی و فناوری ریاست جمهوری حوزه صنایع دستی برای اولین بار میراث فرهنگی خانه های خلاق صنایع دستی خانه خلاق خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۵۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهر میمند در استان فارس قابلیت تبدیل شدن به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.

مریم جلالی جمعه، ۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویدادها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 وی ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم. این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است؛ یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که از گلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

وی به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان آرایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی با بیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه روز جمعه با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی